guide: gif-film/animation

Ni var några som ville att jag skulle visa hur en film-gif blir till, och vet ni? Det är er lyckodag idag, för här kommer en liten guide! Ok, det du behöver är photoshop och en filmsnutt.
 
Öppna filmen som en vanlig bild i photoshop.
 
Gå in på fönster och klicka på animering.
 
Då dyker fönstret längst ned upp! Där väljer du hur mycket av filmen du vill ha med.
 
Gå in på arkiv, exportera och klicka på återge video.
 
Återge!
 
Sedan stänger du filmen och importerar den igen. 
 
Då kanske din dator blir arg och säger att nej, det går bara med 32-bitars versionen. Då får du stänga photoshop och öppna det i 32-bitarsläge i stället.
 
Importera igen.
 
Klicka ok.
 
Så ser det ut såhär! Markera första lagret och klicka i hänglåset.
 
Gör ett nytt justeringslager med kurvor.
 
Ändra färg och exponering efter vad som känns bra.
 
Ändra bildstorleken så att gif:en sedan kan få plats på din blogg. Min blogg är 700 pixlar bred, så då ändrar jag alla bilder jag laddar upp till 700 pixlar också (så mattas inte färger av, och gif:ar kan spelas).
 
Sedan går jag in på arkiv och klicka på spara för webb och enheter.
 
Och sparar. Klart!!
Q&A
4 kommentarer
Jennifer Palmblad

Kanonbra tips! Har testat lite för längesen men inte fått det att fungera ordentligt.

Nelly

wow! förresten, du har säkert nämnt det hundra gånger men är lite ny här så, hur redigerar du dina bilder? typ hur får du till sådär "sotat ljus"? puss!

Svar: Jag redigerar alla mina bilder i photoshop där jag drar mycket i kurvor tills det ser snyggt ut. Jag ska försöka knåpa ihop ett inlägg om det! puss!
Jennifer

Ebba Molin

Kul tips!

Olivia

Jag älsakr giffar!