internetfeminism

Bra och viktiga feminist-relaterade saker som jag hittat på internet den senaste tiden:
 
Hanapees inlägg "alla män är potentiella våldtäktsmän" med ett så himla klockrent utdrag från Flickan och skulden av Katarina Wennstam.
 
Bloggen Hej Blekk! som skriver superpedagogiskt om feminism och tar upp många viktiga saker. Läs t ex inlägget om smalhetsnorm som ett patriakalt förtyck, och kvinnors rätt att äga sin sexualitet.
 
PK-maffians inlägg "Feminismen, vitheten och jag", om att det finns olika sorters kvinnoförtyck och om relevansen i att inkludera intersektionalitetsbegreppet inom feminismen.
 
Chime for Change - en gala som samlar in pengar för kvinnors rättigheter, utbildning och hälsa världen över. Ett två timmars utdrag finns att se på svt-play!
 
 
Och den här videon, från tvitterkontot EverydaySexism där kvinnor världen över berättar om sexismen de möter i vardagen. Deras historier gör mig så fruktansvärt arg och ledsen, för att detta händer kvinnor som du och jag hela tiden, för att detta verkligen är en så himla stor del av att "vara kvinna". Men kanske är attityden att trakasserier som dessa är något en "får ta" som kvinna, och att det ska ses som en komplimang, det värsta av allt. Den fyller mig med hopplöshet och får mig att vilja spy. Därför är det så peppande när kvinnor ibland postar inlägg där de uttrycker hur de har upplevt en attitydsförändring genom att läsa om andra kvinnors upplevelser av sexism. Hur de har insett att de har rätten att säga nej och stå upp för sig själva, att skammen inte ligger hos dem och att sexism i alla former är oacceptabelt. Det ger mig hopp om en lite mer jämställd framtid.
 
Update: Petit Caja tipsade om två andra bra artiklar som jag måste lägga till här också, tack! 
Förtrycket du ger blanka fan i - ännu en text om hur icke-vita kvinnor lever under dubbelt fötryck.
Mäns våld mot kvinnor måste bli en mansfråga - "Män har varit åskådare, och därmed upprätthållare, av en kultur som inte tar avstånd från våld, sparkar och slag."
11 kommentarer
Sandra Leone

Shit vilket bra inlägg! Det är fruktansvärt att kvinnor utsätts för något sådant (filmen). Ingen någonsin borde vara rädd för att bära de kläder man vill! Och artikeln om smalhetsnormen gjorde mig alldeles mörkrädd och jag vill helst gömma mig för alltid för att slippa utsättas för alla strömmande ideal.
Du är så galet bra som tipsar om dehär artiklarna, filmerna och twitterkontot.

Svar: Du är galet bra!! Puss!
Jennifer

Alva

Du är så jävla bra Jennifer!

Svar: Men hallå, du också! Puss!!
Jennifer

Beata

Sådant här är så jävla viktigt, blir så fruktansvärt arg.

Svar: Ja, jag också! Fullständigt rosenrasande. Låt oss vara arga tillsammans!
Jennifer

Petite Caja

Jag rekommenderar även två inlägg som tar upp viktiga perspektiv och tankar:
Förtrycket du ger blanka fan i
http://www.sourze.se/F%C3%B6rtrycket_du_ger_blanka_fan_i_10808986.asp

Mäns våld mot kvinnor måste bli en mansfråga
http://www.sourze.se/Mäns_våld_mot_kvinnor_måste_bli_en_mansfråga_10808954.asp

Svar: Åh, tack för bra läsning! Lägger genast till dem i inlägget.
Jennifer

Malina

Video skal jeg dele.

Svar: Åh, bra! Puss!
Jennifer

Mari

Det er noe av det jeg liker best med bloggen din, at du skriver om ting som er virkelig viktige også. Hurra!

Svar: Puss fina!!
Jennifer

fanny darling

Blir så arg och ledsen över att sånt här händer. Sjukt att folk skriver hot till den här kvinnan! Hon som är så bra och uppmärksammar ett viktigt problem som alla borde vara med och försöka lösa. Tack för det här inlägget Jennifer! <3

Svar: Ja, jag kan inte förstå hur folk kan vara så idiotiska att de hotar henne till livet pga detta?! Vad är grejen med det egentligen?! Så sjukt.
Jennifer

Hanna

Tack för att du vågar skriva om det här Jennifer, din blogg är så befriande ärlig och ger mig verkligen hopp :)

Jag kom nyss hem från, vad jag trodde skulle bli en avkopplande charterresa till Grekland med min bästa tjejkompis, och har nog aldrig i mitt liv känt mig så totalt nedvärderad och förnedrad förut. Vart vi än gick, vad vi än hade på oss och vilken tid på dygnet det än var så följde blickar, kommentarer, busvisslingar, kameralinser och diverse förslag oss hela resan igenom. Vi båda är ändå 25 år och borde kanske ha lite hårdare hud vid det här laget, men jag tänker på hur jag hade reagerat om jag hade gjort samma resan när jag var 18. Gubbar vid poolen som filmar när jag ska bada, som grabbar tag i min vrist och smeker mitt ben när jag sitter i baren, taxichaufförer som spärrar vägen för oss när vi försöker tacka nej till skjuts, fria drinkar från restaurangägaren som vill ha våra namn... Till slut vill man bara låsa in sig på hotellrummet resten av resan eller hänga över sig ett lakan! Och inte en endaste gång vågar man stå upp för sig själv, säga emot eller visa att det inte är okej.

När jag kom hem försökte jag berätta om mina obehagskänslor för min pojkvän, men hur fin han än är så känner jag att han inte riktigt förstår. Hur kvinnor faktiskt blir bemötta och hur det inte är okej att känna sig som en jäkla köpekossa när man är på semester. Det är ju som det alltid har varit. När jag nu såg videon ovan började jag gråta, en helt oväntad reaktion eftersom att jag, precis som alla andra, försöker ruska av mig obehaget och intala mig själv att det inte är så farligt. Vadå, det var säkert bara menat som en klumpig komplimang. Men NEJ, det är fan i mig inte okej nånstans och tack vare dig och videon känner jag mig inte längre knäpp som längtade hem från semestern :)


Svar: Åh, jag blir verkligen så, SÅ arg när jag läser om dina upplevelser. Igenkänningsfaktorn är hög då jag var med om liknande händelser när jag var ensam i Burma i några dagar, i stället för att vara ute och upptäcka satt jag mest i min säng på hotellrummet och ville åka hemhemhem (eller att mina två reskamrater, som båda var killar, skulle ansluta sig till mig igen då det inte hände när de var med).
Det gör mig dock väldigt glad att videon hjälpte, det är ju så himla viktigt att bli påmind om att vi inte ska skämmas eller kompromissa med vår integritet. Puss!! <3
Jennifer

stina

gud vad bra inlägg! Är så himla trött på all sexism och hur man blir sedd som ett objekt och inte en människa!

Svar: Men ja, JAG OCKSÅ. Så obotligt trött och arg!
Jennifer

Alicia

Tack. Jag ska läsa allt.

ulrika

Viktigt inlägg! Detta borde också komma upp på blogg.se eller ja helt enkelt spridas vidare överallt!

Svar: puss!!
Jennifer