långfredag

Idag var det vår igen.
 
Och eftersom det var sol skulle vi passa på att gå upp i the Scott Monument och titta på utsikten.
 
Vid första stoppet fanns ett litet minnesrum med vackra fönster.
 
Vi fortsatte uppför den galet smala trappan (när man mötte folk som var på väg ner fick man trixa och klämma sig förbi) och hamnade ännu lite högre upp. Och lite här började väl svindeln göra sig ordentligt påmind, men jag tog ett par djupa andetag och fortsatte ändå.
 
Allra högst upp såg man precis hela Edinburgh, så galet vackert. Jag är dock så fruktansvärt höjdrädd, så jag var tvungen att fälla en sammanbiten tår eller två av rädsla. Fixar det inte alls. Men jag fixar inte heller att stå kvar på marken och låta min rädsla hindra mig från att uppleva saker. Då gråter jag hellre lite än missar vidunderliga utsikter.
 
Väl nere på marken igen (tack och lov) tog vi en sväng förbi Princess Mall för att köpa kaffe. Utanför stod säckpipespelaren som vanligt, denna gången spelade han the Imperial March. Väldigt fint.
 
Solen sken fortfarande så vi bestämde oss för att sätta oss i parken och njuta lite av våren. 
 
Och så matade vi dessa fina med bröd som jag hade smugit ner i väskan vid frukosten. Blir fortfarande helt knäpp på hur närgångna ekorrarna är (jag menar, dessa bilder är tagna med mitt 30mm och inte beskurna ett dugg). Denna lilla fina hoppade till och med upp på min känga för att titta efter om jag hade mat, hur galet? 
 
Resten av dagen spenderades promenerande på gatorna och så middag på en mysig pub såklart. Himla bra.
12 kommentarer
Jenny

vilken skillnad från det där snöovädret!

Svar: Ja, men ja!! Vädret skiftar verkligen så galet mycket här!
Jennifer

Emelie

Skottland verkar vara ett sagoland utifrån dina bilder. Tror inte jag skådat så mäktiga byggnader annat än i filmer, och här är du, och lever mitt bland dem i verkligheten - i vardagen.
Helt otroligt.

Sedan är bilden på sparven helt underbar också.

Vad är det bästa du vet med Skottland? :)

Svar: Åh, Skottland är verkligen ett sagoland! I alla fall i Edinburgh med alla torn och bergstoppar! Hm, det bästa.. det är verkligen supersvårt att välja. Jag har ju liksom hela mitt liv här nu, ett liv jag trivs väldigt bra med. Men jag skulle väl säga stämningen i så fall, att jag alltid känner mig så himla välkommen överallt. Alla är så glada och tar livet lite med en klackspark, och det är himla fint. Och att det är så vackert såklart!
Jennifer

Theresia

Åh, din blogg är så himla fin, dina bilder får mig verkligen att se fram emot mitt Edinburgh besök i maj! Så vad får man absolut inte missa i dina drömmars stad?

Svar: Åh, tack snälla! Jag hade tänkt att knåpa ihop ett litet inlägg med tips någon gång nu i dagarna, men här är några tips som jag kan dra av på rak arm:
Arthur's seat - bara så himla vackert helt enkelt.
Elephant House - om man gillar Harry Potter är det ju ett måste, och annars är det bara ett väldigt mysigt fik i sig.
Armstrong & Son vid grassmarket - bästa vintagebutiken i stan, där finns allt!
The National Museum - gratis, i världens vackraste byggnad och så himla välfyllt med massor av saker att kika på.
Allt runt grassmarket ungefär, där finns världens minsta bokaffär där man knappt kan gå två i bredd. De säljer second hand böcker och ibland hittar man fina gamla klassiker för inga pengar alls. De har en fin skylt där det står "books and prints" ute på gatan, så den går inte att missa.
Southern Cross Café - himla mysigt fik, de har en helt galet god getostsallad för inga pengar alls.
Malones - den bästa irländska puben.
Princes street gardens - en park med mäktiga träd och tusen ekorrar som man kan mata ur handen, perfekt för picknick.

Hoppas du får en superfin resa!
Jennifer

Annelie

Så fina bilder! Och vad avis jag blir! Önskar att våren kunde titta förbi här med, om ens för en liten stund.

Svar: Åh, tack snälla! Jag håller tummarna för att det blir lite vår i Sverige snart också!
Jennifer

Elin

Så fint, och vad mysigt att ha familjen på besök och visa dem allt fint.

Svar: Ja, himla fint!!
Jennifer

Olivia

Åh vilken söt liten ekorre!

Svar: Väldigt söt!
Jennifer

Jennifer

Håller på att spara ihop en rejäl slant så jag kan ta mig till Edi någon gång nu under sommaren. Har velat åka så himla länge. Om du har tid lust & ork får du hemskt gärna skriva någon liten rad till mig och berätta vad jag absolut inte får missa. Hade ju varit galet fint av dig. Puss

Svar: Åh, vad fint med en Edinburghresa! Du kommer älska staden! Jag hade tänkt att knåpa ihop ett litet inlägg med tips någon gång nu i dagarna, men här är några tips som jag kan dra av på rak arm:
Arthur's seat - bara så himla vackert helt enkelt.
Elephant House - om man gillar Harry Potter är det ju ett måste, och annars är det bara ett väldigt mysigt fik i sig.
Armstrong & Son vid grassmarket - bästa vintagebutiken i stan, där finns allt!
The National Museum - gratis, i världens vackraste byggnad och så himla välfyllt med massor av saker att kika på.
Allt runt grassmarket ungefär, där finns världens minsta bokaffär där man knappt kan gå två i bredd. De säljer second hand böcker och ibland hittar man fina gamla klassiker för inga pengar alls. De har en fin skylt där det står "books and prints" ute på gatan, så den går inte att missa.
Southern Cross Café - himla mysigt fik, de har en helt galet god getostsallad för inga pengar alls.
Malones - den bästa irländska puben.
Princes street gardens - en park med mäktiga träd och tusen ekorrar som man kan mata ur handen, perfekt för picknick.

Hoppas du får en superfin resa!
Jennifer

Tess

Wow! Inte konstigt att jag körde vilse där...hahaha :-D Vi hittade ut till slut iaf, till och med åt rätt håll som vi skulle. Med hjälpsamma skottar som sa till oss att följa kyrktornet (när vi kunde se 5 olika torn) och "follow your nose" hehehe :-D Jag är inte ironisk, för de var verkligen hjälpsamma, men deras tips kanske var lite sådär.

Svar: Haha nej, det kan jag verkligen förstå. Speciellt eftersom allt ser nästan likadant ut överallt. Och så måste man hålla koll på vänstertrafik och så också ju!
Jennifer

Tess

Svar: Ja, jag hade aldrig kört vänstertrafik förut och inte växlat med vänster hand heller så det var kanske inte rätt ställe att börja på...hehe...

isabelle

Vad kul att hamna på första sidan! Tänkte bara kika in och meddela att jag tycker att din blogg är himlans fin!

Svar: Åh, tack snälla!
Jennifer

lovisa/polichinelle

vilken utsikt! blir helt kär.

Svar: Åh, men ja! Världens finaste!
Jennifer

Mari

Ganske så bra! Da er du modig som går opp likevel! Herlige bilder. Og så morsomt med de ekkornene! Der like gale etter mat i London også. Hehe.

Svar: Haha, jag blir verkligen så löjligt förtjust när ekorrarna är så påflugna! Känner mig som en nioåring ungefär! Och tack!
Jennifer