kokosscones

Kanske fick jag min bästa idé någonsin den morgonen när jag öppnade köksskåpet, fick syn på påsen med riven kokos och bestämde mig för att blanda ner den i sconesdegen. För exakt så gott blir det. Här är receptet!
 
För 6 stycken behöver du:
3 dl mjöl
2 dl havregryn
1,5 dl riven kokos
2 tsk bakpulver
50 gram smör
2 dl mjölk
 
Såhär gör du:
1. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
2. Klicka i smör och smula ihop det med fingrarna.
3. Blanda i mjölken och rör ihop till en kladdig deg.
4. Forma 6 stycken bullar. Tips! Skölj dina händer i vatten innan du börjar, och sedan efter varje bulle, så klibbar inte degen fast på dina fingrar.
5. Pensla lite mjölk på toppen för fin yta.
6. Grädda i ugnen på 275 grader i ungefär 11 minuter.
 
Klart!
 
8 kommentarer
freja

jag var nära på att blanda i kokos i mina scones härom morgonen. nu ska jag deffinitivt göra det nästa gång! en annan sak som är gott att ha i är soltorkade tomater och timjan. eller solrosfrön!

Svar: Solrosfrön har jag testat innan, supergott! Men soltorkade tomater och timjan måste jag prova! Scones är ju så himla bra på det sättet, att man kan variera dem i all oändlighet!
Jennifer

Catarina

Åh, låter supergott! Detta skall provas till frukosten imorgon.

Svar: Åh, gör det! Supergott!
Jennifer

Olivia

Ser så gott ut och jag älskar bilderna!

Svar: Åh, men det är supergott! Och tack!
Jennifer

Alicia

Imorgon är jag ledig. Då blir detta min frukost.

Svar: Låter som en alldeles ypperlig plan!
Jennifer

lisa

mums!

matilda

åh, herregud vad gott, n älskar ju kokos!!

rebecca

måste testa det här, nu.

Emelie

Sicken bra idé! Låter ju fantastiskt gott..!
Däremot tror jag det är ost som passar, kan inte tänka mig att skinka är så gott till kokos? ;)

Svar: Haha nej, ost helt klart!!
Jennifer