om sexism och facebooks censur

Den senaste tiden har jag blivit så himla nedslagen och ledsen av män(skligheten). Inom loppet av en vecka har jag fått utstå fler sexistiska kommentarer och handlingar än jag kan räkna på fingrarna. Jag har gått hem från utekvällar med en klump i bröstet och gråtit i telefonen. Bett ett gäng med okända killar dra åt helvete för att de fällde kränkande kommentarer om min kropp. Tvekat över om jag faktiskt ska ta på mig min finaste kjol, bara för att jag inte vet om jag orkar bli skriken efter på gatan. Blivit arg på mig själv, för att man ska ju faktiskt inte låta den andra sidan vinna, man ska stå på sig och slå tillbaka. Men likt förbannat träffat en idiot som, mitt på dagen, på en gata full av människor, helt skamlöst kan skrika "shake that ass, baby" till mig, samtidigt som han går hotfullt mot mig. Utan att någon ens lyfter ett ögonbryn.
 
Jag är så förbannad över att jag ska behöva slingra mig bort från trevande händer på dansgolvet. Jag är så outgrundligt trött på att jag ska behöva välja bort kläder bara för att jag inte ska känna mig smutsig efter främmande mäns kommentarer. Jag är fullständigt rasande över att jag måste ha ett överfallslarm i fickan för att känna mig säker om kvällarna. Och jag blir så ledsen över att jag alltid, alltid ska känna mig hotad när jag går förbi ett grabbigt killgäng för jag vet att hur jag än beter mig kommer de att vissla och yla efter mig, begära äganderätt på min kropp och nedvärdera mig.
 
Och varför? För att jag är kvinna. För att jag råkade födas med två x-kromosomer i stället för xy. Det är för mig helt ofattbart.
 
Män måste sluta tro att de har rätten att bestämma över kvinnors kroppar, annars kommer det sexuella våldet och våldtäkter aldrig få ett slut. Men det kommer inte hända om företag som American Apparel får framställa kvinnor som sexobjekt. Och det kommer aldrig hända så länge vi matas med bilden av att kvinnor enbart existerar för männens tillfredställelse. Och aldrig i livet när facebook censurerar 33 anledningar till varför feminism behövs. Feminism står för lika rättigheter och förutsättningar för ALLA. Och varför i hela friden ska detta censureras?
 
Sprid ordet och fortsätt kämpa, för så här kan vi för tusan inte ha det. 
 
Update: det ser minsann ut som att Facebook hävt censuren, tack och lov.
33 kommentarer
Dia-Sofia

Usch för dem! Men heja du, bra skrivet!

Svar: Åh, tack!! Och heja oss!
Jennifer

tyraelvira.blogg.se

bra bra bra bra BRA inlägg. fick tårar i ögonen av orättvisa och ilska.
nämnde det där absurda på facebook i min blogg med. kan inte förstå det..

Svar: Jag förstår inte det heller!! Orkar inte att samhället ser ut som det gör!
Jennifer

Annelie

Så förbannat rätt, Jennifer!! Ingen chans i världen att vi ska ha det såhär. Uppmanar alla att skriva under den här namninsamling för att Facebook ska sluta upp med sin antifeministiska censur https://www.change.org/petitions/facebook-inc-stop-your-misogynist-and-anti-feminist-censorship

Svar: Gjort!! Heja dig, och heja alla andra som orkar kämpa!
Jennifer

hille

blir så FÖRBANNAD. anledning 34: för att något sånt här faktiskt händer!!

Svar: JA, men precis!!!
Jennifer

Lisen

Alltså fy, kokar av ilska!

Svar: Ja, jag också!!
Jennifer

Madeleine -an uncompromising feministic vegan

alltså vet inte vad jag ska säga, mer än att du är så jävla grym. låt oss krossa sexismen tillsammans, systrar!

Svar: Men du är! Alla som orkar kämpa är värda en eloge! Heja oss!!
Jennifer

Anonym

Så himla tragiskt. Har själv varit med om att killar tar på en och försöker hångla med en? Helt sjukt.

Svar: Så himla sorgligt att vi lever i ett samhälle där vi ska behöva avvärja oss från det.
Jennifer

Fanny

Vidrigt!

Maja

Du har så rätt. Blev så jävla arg över den där american apparel-kampanjen alltså. Så. jävla. sjukt.

Svar: Jag ville spy och skrika och slåss när jag såg det. Och ännu mer när folk (män) kommenterar och bara "men det är väl inte något fel med detta... hon har ju en fin kropp... höhö". AAH.
Jennifer

missle

bra skrivet!!

Svar: Puss!
Jennifer

ida

så förbannat rätt!! hejaheja, detta måste få ett stopp!! och du skriver så bra

Svar: Heja oss! Och tack!!
Jennifer

emma

Hur jävla ofta har man inte känt precis sådär? fy fan

Svar: För ofta. Idiotiskt!
Jennifer

Ida

Väldigt bra skrivet! Blir själv helt matt i huvudet av hela "feministdebatten". För ja - det har blivit en debatt. Något som borde vara självklart för ALLA har istället blivit något vi ständigt måste försvara och argumentera för. Kan inte alla bara fatta VAD feminism står för och ATT DET ÄR LIVSVIKTIGT.

Svar: Ja, men JA. Blir så otroligt TRÖTT när till och med kvinnor slänger sig med antifeministiska kommentarer. Orkar inte.
Jennifer

Malin

Du har så himla rätt, heja dig!!

Svar: Heja oss!
Jennifer

Nelly

USCH USCH BLIR FÖRBANNAD
Skulle du säga att det är skillnader mellan Sverige och Skottland?

Svar: Hm, jag vet inte riktigt. Det är svårt att säga, men det är nog ungefär samma. Den stora skillnaden är nog att jag oftare umgås med bara tjejer här i Skottland, vilket gör att det blir mer "fritt fram" för okända killar. Och så träffar jag mycket mer folk här i Skottland, så då träffar jag ju automatiskt fler idioter.
Jennifer

Tess

Har FB censurerat det? Vilket hemskt beteende från deras sida! Jag har nämligen sett andra saker om sex, nedvärdering av kvinnor, utnyttjande, sidor där folk "hänger ut" tjejer som slampor o.s.v. som ALDRIG blir censurerade eller borttagna trots att de faktiskt bryter mot en eller flera lagar till och med!

Svar: Jag vet! Det gör mig så otroligt arg!
Jennifer

Thea

Håller med till etthundra procent. FY.
Blir så äcklad att jag inte ens finner ord.

Samtidigt är det ju synd om killarna också faktiskt. Att de uppfostras till.. DJUR. Typ. Att de faktiskt lär sig att det är "OKEJ" att bete sig sådär. Och att så många av oss tjejer hjärntvättas till acceptans. Fy fan för det. Jag hoppas på - och kommer alltid att kämpa för - en jämställd framtid. Förhoppningsvis är den inte så långt bort, bara vi hjälps åt.

Svar: Åh. Jag håller verkligen med. Och jag blir så trött när män försvarar hela könsuppdelningen, för de förlorar ju också på det. Hela samhället förlorar på det. Men jag är med dig hela vägen!
Jennifer

Mari

BRA BRA BRA BRA BRA!!!

Svar: Puss!
Jennifer

Solin

Usch för dom! Allt du skrev var så rätt, heja dig!

Svar: Åh, tack så mycket! Och heja dig!
Jennifer

Johanna ♥

Vacker blogg du har ! :D

Svar: Åh, tack snälla du!
Jennifer

Vendela

Gud vad jag håller med dig. Läste precis en kommentar en kille skrivit till en tjej "back in the kitchen" och jag mår verkligen illa. Vårat samhället är bara så fucked up och jag vill bara gråta och skrika.

Svar: Orkar inte. Det är så sjukt att vi faktiskt behöver slåss för lika rättigheter, när det borde vara något självklart.
Jennifer

Lisa

Det är fruktansvärt att så många, liksom även ja, känner igen mig i dina upplevelser. Du har formulerat ditt budskap så bra, som alltid, och jag håller med om att vi måste alla bli medvetna och fortsätta kämpa, för om vi bara sitter tysta och accepterar detta som vår verklighet kommer vi aldrig se en förändring. Fortsätt bär dina kjolar.

Svar: Jag håller med dig fullt ut! Och tack för dina fina ord!
Jennifer

Victoria

Tummen upp för ytterligare ett grymt inlägg! Blir så arg för att ordet feminism klingar så dåligt när det står för något så otroligt bra!

Svar: Åh, tack fina du! Och ja, jag blir så himla trött på det också. Orkar inte riktigt med mänskligheten när jag möter personer som anser att feminism inte behövs/är bra.
Jennifer

caroline

Att facebook tog bort censuren är ett bevis på att om människor bara går samman och skriker högt som fan tillsammans att något är fel så kan man påverka. Man ska aldrig, aldrig sluta säga ifrån eller skrika.

Svar: Så himla bra! Låt oss säga ifrån och skrika hela vägen!
Jennifer

Bellis

Så himla bra.

Svar: Puss!
Jennifer

Rebecka

Tack vare dina texter om det här ämnet får du mig att vilja kämpa. Du är så himla bra.

Svar: Åh, vad fin du är! Tack! Och heja dig som orkar att kämpa!
Jennifer

Cassandra

Man blir så ledsen och uppgiven av sådant här! Men som sagt vi får kämpa tillsammans vi kommer dit en dag!

Svar: Ja! Tillsammans klarar vi det!
Jennifer

rainbowtrout.

sjukt bra inlägg.

har känt mig ganska... uppgiven på sistone. i veckan har vi läst om tvångssterilisering av transpersoner och några kursare till mig blev på riktigt upprörda (?!) pga "man kan inte ha två kön ju!!" en sa till och med: "men jag fattar inte grejen? varför inte bara deal with it? det är ju ingen rättighet att få byta kön?"

det var lagom kul. ville typ dunka huvudet i en vägg, kanske extra mycket när en kille menade att genusvetenskap är "skitsnack".

Svar: Blir så ledsen när jag stöter på sånt här! Jag vill bara låsa in dem i ett rum tillsammans med en hög med transgender-forskning, så får de sitta där tills de har läst igenom dem. Och om de då fortfarande inte förstår, så är det ett hopplöst (och väldigt empati-löst) fall. Idiotiskt.
Jennifer

simone

Så rätt! Kvinnor är inte objekt, vi är människor precis som män och förtjänar samma respekt. Det är i alla fall en liten tröst att fler och fler får upp ögonen för problemet...

stina

så otroligt bra skrivet, är så trött på alla ytligheter som cirkulerar i samhället. Någon gång får det ju vara slut!

Sara

Men nu lever ju du i villfarelsen att killar aldrig får stå ut med kommentarer om sitt utseende, vilket de får. Du tror inte att det finns gott om killar vars självförtroende blir knäckt av de alltid så muskulösa män med stora sexpack (och andra stora paket..) som visas i reklamerna? Du tror att inte killar får "stå ut" med kommentarer om hur de ser ut, att de är snygga, att de borde ta av sig tröjan osv?

Jag säger inte att det är mer rätt, men du gör en fråga om ytlighet till en fråga om sexism, vilket är bullshit och det pissar på allt som feminism faktiskt står för. Jag är helt för lika rättigheter för kvinnor och män, de ska behandlas lika, privat och i arbetslivet. Båda könen har samma rätt till barnledighet, inkomst, och karriär. Men att göra feminismfrågan till en fråga om huruvida du ska behöva ustå en kommentar om att du är snygg om du har utmanande kläder, det är trams. Om du inte vill vara snygg, så var inte det då. Dra på dig ett par skabbiga mjukisar och en stor t-shirt med färgfläckar. Men nej, du VILL vara snygg, du vill se bra ut. Tydligen är det bara dina tjejkompisar som får kommentera sånt då? Eller är det meningen att alla bara ska beundra i tystnad men om man säger något om ditt utseende så är man ett svin?

Du är oresonlig och barnslig.

Svar: Självklart får man kommentera mitt utseende, det handlar inte om det, utan det handlar om vad som sägs och hur man säger det. Jag pratade faktiskt med en vän om precis det här för några dagar sedan då en kille sa till mig för någon vecka sedan att han tyckte att jag såg sexig ut och jag blev förvånad över att sättet han sa det på bara gjorde mig glad, inget annat. Men när killar som kommenterar mitt utseende enbart anspelar på sex, då gör det mig förbannad. Jag vill inte höra att jag är ”fuckable” och har ”nice boobs” från ett gäng på åtta killar när jag går på gatan (du kan läsa lite hur jag resonerar lite mer ingående här: http://jenniferstroud.blogg.se/2013/april/om-busvisslingar-2.html). Och om det är ok att fälla sådana kommentarer till okända människor, vad går då gränsen för vilka handlingar som är ok? Sist jag var på en pub kom det upp en kille bakifrån, som sa att jag hade en sexig kropp och sedan tog sig friheten att tafsa på mitt underliv. Är det också en komplimang? Är det sådant jag ska få stå ut med om jag har utmanande kläder? En kommentar om min kropp på gatan, att någon tafsar på mig på dansgolvet och våldtäkter, det är bara olika manifestationer för samma förtryck.
Jag är medveten om att killar också får stå ut med mycket, och jag vet mycket väl att det manliga idealet också skapar mycket problem, jag har aldrig påstått något annat. Men till skillnad från objektifieringen av kvinnokroppen, utövar detta inte någon särskilt stor makt i samhällsstrukturen i stort. Detta är inte enbart en fråga om ytlighet. Kvinnor förtrycks ständigt genom sin sexualitet, genom att vi reduceras till något som enbart existerar för mäns nöje. Kvinnor får aldrig vara starka i sin sexualitet och kvinnor får aldrig vara asexuella individer. Och det är ett samhällsproblem. För om vi kvinnor aldrig får vara något annat än sexobjekt, vilkas existens endast går ut på att behaga män, varför ska vi då ha lika lön och samma förutsättningar?
Jennifer

Johanna Af Apel

Vill bara heja på, understryka, hålla med, stötta och peppa dig för att du skriver om såhär viktiga saker. Du är GRYM. Och de där männen och de strukturer som finns bakom är förfärliga, förödande. Vi måste kämpa tills de utplånas från jordens yta. Du kämpar bra <3

Svar: PUSS! <3
Jennifer

Ellen Lindberg

Så himla bra inlägg! Du är fin och duktig. Var stark! Tillsammans kan vi göra skillnad och visa att det inte är OK att bete sig som idioter som tar sig friheter.

Svar: Åh, DU är fin och duktig! Alla som orkar kämpa trots att sexismen lurar i varje hörn är värda en godisbutik och mjuka kattungar.
Jennifer