svar på frågor: fotografering

 

-Har du något bra tips till någon som gärna vill börja fotografera, men verkligen inte kan någonting eller har fotograferat förut? 

Mitt bästa tips är att du ska lära dig din kamera. Ha med dig manualen i väskan när du är ute och fotograferar, testa alla knappar och funktioner och strunta i om det blir fint eller inte. När du sedan känner dig säker på din kamera så kan du i stället fokusera på själva bilden i stället för att fippla med knappar och inställningar. 

 

Sedan är ju det allra bästa sättet att lära sig något att öva öva öva. Fotografera hela tiden och i många olika situationer så lär du dig helt enkelt efter hand. Jag lär mig fortfarande nya saker och utvecklas, och då har jag ändå fotograferat i himla många år nu. En blir liksom aldrig fullärd och hittar nya sätt att uttrycka sig på, vilket ju är helt fantastiskt.

 

-Vart får du all din inspiration till att fotografera ifrån? 

Åh, jättesvårt! Bloggar och instagram är ju så klart en så himla stor inspirationskälla (ett megalångt inlägg med bra bloggar kommer inom snar framtid). Filmer och böcker, likaså. Annars kan jag inspireras av precis vad som helst som tilltalar mig estetiskt, en börjar liksom leta efter bilder hela tiden efter ett tag och hjärnan vilar aldrig riktigt.

 

 

-Hur bär du din kamera när du har den med dig? I någon speciell kameraväska? Har du alltid med dig kameran?

Jag använder väskan på denna bilden! Passar perfekt för kamera + annat smått som behövs. Och japp, jag har med mig kameran 9 av 10 gånger, även om jag inte alltid plockar upp den ur väskan. Tar dock inte med mig den om jag ska till skolan och har datorn med mig (alldeles för tungt, ju), eller om jag ska ut på stökiga dansgolv eller andra situationer där den kan fara illa. 

 

-Vad tycker du är det bästa med att fotografera och vilken känsla/plats/knasighet/sak tycker du bäst om att fånga på bild?
Det bästa med att fotografera. Så svårt ju. Jag älskar att du kan pausa tiden för ett slag och att kunna bevara stunden för alltid i en bild. Att scrolla genom bloggen är ju t ex den mest surrealistiska känslan någonsin, känslorna och minnena bara väller över en. Och vad jag tycker bäst om att fånga på bild är också så himla svårt att svara på! Det som jag blir mest nöjd över är dock när jag lyckas fånga ögonblick som känns äkta på något vis, som mitt i ett gapskratt eller det mjuka ljuset om morgonen, eller när en bild känns vilsam att titta på, balanserad.

 

 

-Har för mig att jag läst något om en fotokurs du har gått (hoppas det stämmer, annars blir det pinsamt. är ny), kan du berätta lite mer om den? Har läst ditt stora fotoinlägg och tyckte det var så himla bra och pedagogiskt och jag företog faktiskt (tycker andra kan vara så himla krångliga). :)

Först; puss!! Så fint att du tycker att inlägget var användbart! Och japp, jag har gått en fotokurs! Jag läste en kurs i analogt foto + en i digitalt foto under halvfart på Linnéuniversitetet i Växjö, och gillade det hur mycket som helst. Allas kunskaper var väldigt blandade, vissa var totala nybörjare, medan vissa hade fotograferat i flera år innan. Själva utbildningen var inte så teknisk, utan fokuserade mer på att vi skulle utvecklas i vårt eget bildberättande, vilket var himla bra för mig som redan kunde min kamera men behövde komma vidare i mitt uttryck.

 

Våra uppgifter var väldigt blandade, en vecka skulle vi t ex följa en person en hel dag och dokumentera deras liv/vardag, en annan hade vi ett tema som vi fick utgå ifrån och tolka helt fritt. Vissa uppgifter fokuserade på att vi skulle testa olika tekniker, t e x fotografera 1 närbild, 1 med lång slutartid och 1 med blixt, vilket också är väldigt nyttigt för då får en bryta sig ut lite ur sin comfort zone och testa nya saker.

 

När vi sedan var klara med uppgifterna samlades alla i klassrummet och diskuterade varandras bilder, och det var nog det som jag fann mest givande med kursen; att få träffa människor som delar samma intresse och kunna diskutera bilder och fototekniker med andra. Det är verkligen så himla nyttigt att få andras perspektiv på bilder och bolla idéer! Så ett bra tips är att hitta personer som också är intresserade av att fotografera och get together helt enkelt. En fotofika en gång i veckan kanske? Då kan en dela tekniker och bra-att-tänka-på-saker med varandra - jättebra!

 

-Har du några tips på en kompakt systemkamera för en som inte alltid orkar/vill släpa på sin stora systemkamera?
Har faktiskt tittat lite på kompakta systemkameror själv då jag inte riktigt vet om jag vågar dra med mig min fina, dyra kamera till Malawi och äventyren som väntar där. Har hört att Canon Powershot är en himla bra serie, och även Nikon har liknande som fungerar bra. Har dock inte testat dessa själv, men är definitivt värt att kolla upp! 

  

 

-Hej, jag lite nyfiken på hur du sorterar dina bilder? Samlar du dem dag för dag eller hur gör du? Tycker det är lite svårt hur man ska göra med det dära, har själv inget bra system för det.. 

Alltså, är världens sämsta på att sortera bilder. Har i skrivande stund 17 492 bilder i iPhoto.. heh. Och en särskild mapp för bilderna jag redigerar. Så, tips på hur en sorterar sina bilder bäst mottages tacksamt!!

-Och sen, du är tekniskt väldigt duktig på att fotografera, men har du några mer drömmar, tankar eller mål med din fotografering än att just dokumentera vardagen som det verkar som du gör mest nu? Det får du gärna skriva lite mer om om du vill någon dag, det skulle vara kul :)
Åh, tycker detta är så himla knepigt. Vill så jäkla gärna göra något mer med mitt fotografi, men det är så svårt att veta vilken inriktning jag ska ta och hur jag ska göra. Har gått med i ett photography society på skolan och vi har haft en utställning tillsammans vilket var så himla kul, och därigenom blev jag erbjuden att vara med i ett projekt som involverar en ”riktig” utställning i ordentliga lokaler, och det vill jag ju så klart!! Det är än så länge väldigt lösa planer, men förhoppningsvis går det att genomföra. 

18 kommentarer
Stina

Vilket fantastiskt inlägg! Nu måste jag ut och prova alla nya tips!

Jag hade typ 6000 bilder på min hårddisk förut men jag valde att rensa bort en del och sedan säkerhetskopiera till Google +. Då kan jag nå dem varifrån som helst med internet och så finns det plats för nya på datorn.

Rebecca

Jag har en Canon Powershot g12, rätt så gammal nu med andra ord, och den är jättebra med tanke på hur liten och smidig den är. Jag kan tänka mig att en senare i Powershot serien är ännu bättre. Kram!

Emma

Jag sorterar bilder såhär:
År/Månad/Datum/Redigerade

Har årsmappar med månaderna på datorn och när jag för över bilderna från kameran till månadsmappen så hamnar dom automatiskt i datummappar. Efter redigering i lightroom så väljer jag "spara i ursprungsmapp" tror jag det heter, men i en sub-mapp som heter redigerat. Funkar bra för mig!

Alva Mårtensson

Jag har hittat ett superbra sätt att sortera bilder!
Jag laddar in bilderna i iPhoto, där jag sedan tar bort alla jag inte är nöjd med. Sedan lägger jag de resterande bilderna i en mapp på skrivbordet, och tar bort bilderna från iPhoto. Jag laddar upp alla (oredigerade) bilder på flickr, där jag lägger dem i olika mappar efter månad och/eller om det är en särskild händelse. Till exempel mappen Mars 2014 och mappen Resor 2014. Jag gör alla bilderna hemliga. Sedan redigerar jag de bilderna jag vill ha av de som ligger på skrivbordet, måste inte vara alla, och laddar upp de redigerade på samma sätt. På så sätt har en både oredigerade och redigerade bilder sparade. Sedan tar jag bort dem från skrivbordet, och datorn är tom igen! Observera att det är bra att inte tömma papperskorgen i iPhoto förrän en har redigerat klart, om en skulle ångra att en tog bort någon bild.

Du är en stor inspiration för mig, tack för en fantastisk blogg!

Nastasja

Älskar de här typerna av inlägg, när en får veta vad du tänker om foto och så. Du är en jätteinspiration för mig i mitt fotande!

F.ö är ju iPhoto så himla drygt men jag har också runt 20 000 bilder där. Läste på Sandra Beijers (niotillfem) blogg om hur hon sparar; hon gör som Alva, laddar upp på Flickr fast bara de hon redigerat och tar sedan bort alla sina oredigerade bilder!

Maja

Jag brukar sortera mina bilder månadsvis. Då är det lätt att gå tillbaka och se exakt när bilderna är tagna. Det är ett bra tips!

Maja

Förresten. Självporträttet där med fåglarna och allt vad det är, (SÅ FINT) kan du inte visa hur man gör? Eller vet du någon bra tutorial? Har letat men vet knappt vad jag ska söka på ens.

Svar: Klart jag kan visa!! Ska försöka knåpa ihop en guide inom den närmsta veckan :)
Jennifer

Johanna

fina bilder :)

Beatrice

Du är så jäkla grym!

Jag sorterar mina efter datum, på min gamla dator la programmet över allt som det skulle, men nu kopplar jag minneskort, döper mappen efter datum typ "14 Mars 2014" och så hamnar de i bokstavsordning. Dock började jag nyss tröttna eftersom vissa mappar innehåller typ 3-4 bilder, så de tre senaste mapparna heter "nu", "senare nu" och "ännu senare nu", haha. Får fixa det snart.

Emelie

Kul att läsa dina fotosvar! Jag brukar sortera mina bilder såhär, vilket jag tycker funkar himla bra: först år sen månad och sen typ "jul", "promenad", "födelsedag" eller vad det nu kan vara. Och så till sist "redigerade" och "web" för bloggen. Då får man bra koll och överblick och hittar snabbt bland sina bilder :)

Maria Ekblad

Åh älskar sådana här inlägg om foto. Jag håller verkligen med om att det enda man kan göra för att bli bra på att fota är att öva öva öva och fortsätta fast det ibland kan kännas trögt. Titta tillbaka på gamla bilder och se skillnad peppar mig ibland också, typ en gammal bild som man tyckt var jättebra och nu kan se massa saker man kunde gjort bättre om man tog den idag :)

Ulrika

Angående kompakta systemkameror... Jag har en Nikon V1 (finns en senare variant av den nu också) som jag är väldigt nöjd med. Den är liten och smidig, vilket gör att man inte drar sig för att ta med den. Till exempel har jag inte tyckt att det varit något problem att ha med den i packningen för heldags-exkursioner ute med min klass, medan andra i klassen med större och tyngre kameror inte tycker det är värt att släpa med sina.
Zoom-objektivet jag köpte den med är inte så väldigt ljusstarkt, men då kan man köpa till det på 18mm som är lite bättre i det avseendet.

Ulrika

Angående kompakta systemkameror... Jag har en Nikon V1 (finns en senare variant av den nu också) som jag är väldigt nöjd med. Den är liten och smidig, vilket gör att man inte drar sig för att ta med den. Till exempel har jag inte tyckt att det varit något problem att ha med den i packningen för heldags-exkursioner ute med min klass, medan andra i klassen med större och tyngre kameror inte tycker det är värt att släpa med sina.
Zoom-objektivet jag köpte den med är inte så väldigt ljusstarkt, men då kan man köpa till det på 18mm som är lite bättre i det avseendet.

Ulrika

Angående kompakta systemkameror... Jag har en Nikon V1 (finns en senare variant av den nu också) som jag är väldigt nöjd med. Den är liten och smidig, vilket gör att man inte drar sig för att ta med den. Till exempel har jag inte tyckt att det varit något problem att ha med den i packningen för heldags-exkursioner ute med min klass, medan andra i klassen med större och tyngre kameror inte tycker det är värt att släpa med sina.
Zoom-objektivet jag köpte den med är inte så väldigt ljusstarkt, men då kan man köpa till det på 18mm som är lite bättre i det avseendet.

Johanna

Tack för alla fina tips både för fotograferandet och lagrandet av bilder. Själv gör jag så att jag sparar kvartalsmappar i Iphoto, ex Växjö, kvartal 1, 2011 osv. För mig funkar det bättre än förr, då jag kunde spara mappar som ex "promenad", "sovmorgon", "prag" osv Jag tycker att det funkar sådär när det gått en tid och en vill veta ungefär var de där promenad-fotona finns och var de togs osv.

Ida

Intressant läsning! Jag sorterar mina bilder först efter år (en mapp per år), och sedan efter tillfälle i mappar som jag döper t ex "14.04.07 Promenad" eller "14.04.08 Påskliljor". På så sätt kommer mapparna i rätt ordning och jag får en bra översikt av vad som finns i mappen samt när bilderna togs. Ett tips om en gillar ordning och reda! (Jag har visserligen pc, så jag vet inte om det funkar lika bra i iPhoto).

Johanna Af Apel

Alltså SÅ fantastiska bilder, på så olika sätt. Du är så sjukt begåvad!!

anna

Nu har visst redan massor andra skrivit tips på sortering haha... Jag använder aldrig iPhoto, kan jag börja med att tillägga, jag föredrar att ha full manuell koll på allt jag gör! Apple brukar vara rätt duktiga på att skapa onödiga konstiga dubletter, så du kanske ska se över hur iPhoto gör? Jag vet att iTunes som standard skapar en kopia på alla mp3:or man lägger in.

Med min första systemkamera bara dumpade jag allt jag fotade i en mapp, men när jag skaffade en ny insåg jag att det inte var hållbart så jag började om. Jag har bara en enda mapp som heter "K-7" (som min kamera!) och varje gång jag tömmer minneskortet skapar jag en ny undermapp som heter "ÅÅ-MM-DD kort kommentar", där jag lägger in ALLT (jag är värdelös på att rensa bort dåliga bilder). När jag redigerar en bild sparar jag en jpeg i samma undermapp som bara heter "xxx copy.jpg", som jag sedan kopierar till det stora mischmaschet jag har i mappen "K-7 redigerat". Om jag ska ladda upp på internet gör jag en förminskad kopia som jag sparar på skrivbordet och tar bort när jag orkar rensa.