2014 ➝ 2015.

Så har det blivit dags att säga hejdå till 2014 och välkommen till 2015. Hur fort har detta året inte gått? Förstår inte. Lite såhär har det sett ut:
 
I början av året fick jag en impuls och klippte av håret, och helt plötsligt kände jag mig lite mer som mig själv. Sedan dess har det blivit kortare och kortare och jag älskar det.
 
Dessutom öppnade det upp för oändliga look-a-like möjligheter!
 
Love bjöd med mig på fancy Ambassadors Dinner i Cambridge, så himla fin liten stad.
 
Våren kom och vi hängde ute i solen så mycket som vi kunde. Åh, saknar Sinéad och Chantel så oerhört. Hoppas båda kommer tillbaka till Edinburgh nästa år.
 
Varje söndag hängde jag med mina fina Amnestypersoner, vi skrattade massor och åt tills vi inte kunde stå upp längre. Så himla tråkigt att majoriteten av dem flyttat härifrån </3
 
När vårterminen nått sitt slut hälsade jag på Love i Oxford, jag fick min födelsedag firad med tårta och sång på sängen, vi drack milkshake och gjorde mina instagram-följare avundsjuka med Harry Potter-matsalen.
 
Bra, ny grej som jag aldrig gjort förut: hängt med massa bra personer som jag träffat över internet! Nervöst och lite pirrigt innan, men det har alltid slutat med att vi pratat i timmar om allt och inget. Tex Elin, Lovisa, och Gabriella. Älskar internet och älskar att det finns så många fina vettiga och bra människor där ute (hej!).
 
Och apropå bra internetmänniskor, Nastasja skrev till mig i våras och bara "jag kommer till Edinburgh, vill du ses?". Ni vet personer som en bara klickar med direkt? Nastasja är en sådan person, vi kan prata om allt, skratta åt samma saker och bara sitta tysta ihop utan att det är konstigt. Och även fast vi bara har träffats en handfull gånger är hon redan så himla viktig. <3 
 
Sommaren spenderades i de Småländska skogarna, jag hängde massor med min fina syster och Jenny, klappade katter och plockade kantareller.
 
Jag var ju volontär för First Aid Africa och var lärare i första hjälpen i Malawi under sommaren. I början av året fick vi en intensivkurs i första hjälpen, bandagerade, gjorde hjärt-lungräddning, behandlade ormbett och spjälade brutna ben. Det var kanske det roligaste jag gjort på evigheter och jag kände mig så himla power efteråt.
 
I Juni var det dags att packa väskorna och åka till Malawi för att jobba. Under fyra veckor var jag lärare i första hjälpen för årskurs 6, 7 + lärarna på en skola i en by som heter Katula. Vi hade inget rinnande vatten och var tvungna att rena brunnsvattnet med klorintabletter för att vi skulle kunna dricka det. Vi bodde i det enda huset i byn med el, och vår toalett var ett hål i marken som vi delade med hela byn, samt all världens kackerlackor. Och alltså, jag har aldrig känt mig så ödmjuk inför livet innan. Förstår ni hur jäkla lyckligt lottade vi är som råkade födas i Sverige där rent vatten och el är en självklarhet? Helt galet.
 
På helgerna och 10 dagar efter vi var färdiga med jobbet så hängde vi på stränder, åkte på safari och vandrade i berg, såg elefanter och flodhästar, sjöng under stjärnhimlen och hade dance off inpå småtimmarna. 
 
Såhär såg det ut i filmformat.

När jag kom hem till Sverige igen så flyttade Johanna till Trondheim för att plugga foto!! Jag följde med som flytthjälp och hängde med henne i en vecka. Vi åkte båt, åt frukost i timmar och fotograferade massor. 
 
Jag fick agera modell för Johanna, så klart, såhär kan det se ut då.
 
Jag och Fatou började hösten med att spendera en vecka i London. Vi åt helt galet god mat och promenerade tills fötterna inte orkade mer, bara njöt att få upptäcka en ny stad tillsammans. Jag skrattade tills tårarna sprutade minst en gång om dagen och jag hade träningsvärk i magen hela veckan pga skrattanfall, så himla fint.
 
Tillbaka i Edinburgh var allt sig likt = hur fint som helst (både i hjärta och för ögat). Jag hade en liten psykologikris i våras och den gjorde sig påmind när jag kom tillbaka till skolan efter sommarlovet, så jag följde magkänslan och bytte till en joint degree i psykologi och sociologi. Helt klart bästa beslutet jag tagit i år (kanske i mitt liv???). Skolan blev tusen gånger roligare och sociologilektionerna höjdpunkten på veckan. 
 
Och så var det ju referendum och alla var nervösa. Vi tittade på Braveheart och dygnade framför omröstningen. Tyvärr så blev det ju ett nej, men peppigt ändå att så pass många var engagerade i debatten och kanske är det här början på något nytt ändå?
 
Hösten var ett enda plugginferno, jag spenderade mer tid på biblioteket än vad jag gjorde hemma (timmarna sömn inräknat). I två månader var jag på skolan nästintill varje dag, skrev uppsatser och pluggade inför prov, memorerade teorier om consciousness och hade stolsrace i biblioteket. Pluggpausade under stjärnhimlen och drack alldeles för mycket kaffe. Förhoppningsvis lönar det sig i form av A:n, heh.
 
Och så fick vi äntligen jullov, vilket kanske är det mest välbehövliga lovet i mannaminne, och efter många timmars sömn började jag känna mig som en människa igen. Men det var ju nyss, så det minns ni ju säkert.
 
Det är så himla teraputiskt att titta tillbaka på året såhär, att plocka isär och sammanfatta. Städa ut och ladda upp inför det nya året. 2014 knöt jag ihop så många lösa trådar på det personliga planet. Jag har blivit så himla mycket starkare i min person, vågar lita på att jag faktiskt är bra och vågar vara självisk ibland. Jag oroar mig mindre och mindre över vad andra ska tycka och säger ifrån när något känns fel. Jag tittade tillbaka på årssummeringarna för andra år och såg att jag skrev likadant då, och det är så himla fint tycker jag, att en blir lite mer sig själv för varje år som går. Största skillnaden mellan detta året och föregående år är att framtiden äntligen har fått konturer, och jag är så himla pepp på att se vad det nya året kommer föra med sig.
 
20 kommentarer
Mimmi

Känner lite likadant, att jag blir lite mer mig själv för varje år som går. Det är så himla bra! Du passar helt fantastiskt bra i kort hår, förresten. Och dina bilder är alltid så fantastiskt vackra!

Svar: Hur bra som helst ju!! Och tusen tack fina du! Gott nytt år!
Jennifer

Amanda

Verkligen ett bra inlägg & sjukt fina bilder som alltid. älskar alla dessa år-resumés! By the way så passar du jättebra i kort hår!

Svar: Åh, tusen tack!! Blir så glad! Gott nytt år!!
Jennifer

Daniella 🌙

Hur menar du med att det "tyvärr" blev ett nej? :)

Svar: Jag hoppades på independence för jag tror att det hade varit det bästa alternativet för Skottland, iom miljö och jämställdhetsfrågor, även om allt inte var superklart gällande de ekonomiska frågorna. :)
Jennifer

Johanna

Du verkar ju ha haft ett helt underbart år ändå! + Jättefina bilder!

Svar: Ja, det var himla fint!! Och tack snälla! Kram!
Jennifer

Victoria

alltså fina bilder är så vackra, kan inte sluta titta på dem <3

Svar: Åh, men hur fin är inte du? Tack!!
Jennifer

Anna María

Vilket fantastiskt fint inlägg och så fint att du är en starkare person och vågar lita mer på dig själv. Heja!

Svar: Åh, tusen tack fina! Gott nytt år!!
Jennifer

M

asså hahahha det är nästan ett skämt hur lika vi är utseendemässigt. Typ samma klädstil också haha har du snapchat eller ngt? Måste skicka en bild på mig när jag har mörkt läppstift och redig eyeliner det är galet!!

Svar: Haha, åh vad nyfiken jag blev nu!! Och ja, jag har faktiskt snapchat! Hejjenka heter jag :)
Jennifer

Maria

Så mycket fint! Tycker också om att se att man blir starkare i sig själv och det är roligt att se hur man utvecklas :)

Svar: Så så fint är det! :) Gott nytt år!!
Jennifer

Agnes

Wow vilka helt otroligt vackra bilder. Var och en är så fulla av historier så att jag bara vill stanna upp och omslutas av just den bilden. Ditt år låter fantastiskt och fint att höra att du vuxit så mycket och blivit starkare. Gott nytt år i förskott! :)

Svar: Åh, men åh<3 blir så rörd av dina fina ord! Gott nytt år till dig också!
Jennifer

Nastasja

Du gör mig så himla glad, underbara männska! <3<3<3<3<3<3<3

Svar: Men du då <3!!!! Du är bäst. Puss!!
Jennifer

ISA

Alltså! Hur händelserikt och fint verkar inte ditt 2014 varit? JÄTTE!

Svar: Åh, men puss på dig!! Gott nytt år och tack för alla fina ord! <3
Jennifer

Vicky

vilket fint och fantastiskt år du verkar haft. och så sjukt sjukt fint att du fått träffa rocknrolliga internetpersoner (har varit en fin del av mitt år med!). peppar tills du och jag ses med alltså : ) pöss!

Svar: Åh, ja!! Jag också!! :) Puss och gott nytt år!!
Jennifer

Annabella

Vilken fiiin + bra sammanfattning!!!! Du är queen

Svar: Men hallå?! Du kan vara! Puss och gott nytt år fina!
Jennifer

emliarnia.blogg.se

Edinburgh borde anställa dig som första fotograf, dina bilder är så himla vackra (och det sjukaste är ju att Edinburgh är precis så vackert!). Det var jättekul att träffa dig också - vi får se till att ses 2015 igen! Gott nytt år Jennifer!

Svar: Haha åh, det hade varit typ det bästa jobbet någonsin! Och ja, det tycker jag också! Du får hojta när du är i krokarna! Gott nytt år!!
Jennifer

Hej!
Kanske en lite skum fråga, men kör på! Du verkar bara så glad, modig och omgiven av så många fina personer; har du några allmänna livstips till en lite vilsen 16-åring?

Rebecca Larsson

ÅH WOW så extremt fantastiskt. Åh vad jag älskar sammanfattningar av alla sorter.

Malin

Hej Jennifer!
Åh vilket fantastiskt år! Finns det något att slå ett slag för i livet så måste det ju vara resor och magkänsla. Kanske speciellt magkänsla. Och på tal om det! Sitter och skriver detta från en ödslig blåsig arbetsplats (klämdag såklart) i Linköping och ville lämna dig en liten kråka. För två veckor sedan sade jag upp mig från ett jobb där jag och just magkänslan inte samarbetar. Om ett halvår har jag nog på grund av detta min lärarexamen (well, dags att återgå och slutföra studierna) och även fast det målet känns långt borta nu så vet jag ju att detta på lång sikt blir det bästa för mig. MEN. Så kommer vi till det RIKTIGA målet. Jag är så lycklig och tacksam att jag har hittat din så fina blogg. I slutet av sommaren/hösten tänker jag flytta till Edinburgh för att bättra på både språk, vackra vyer, upplevelser och livserfarenhet. Sedan jag bestämde mig för detta och i den vevan också hittade till din blogg så är jag så övertygad om mitt val. Tack för att du delger vackra foton och tankar, det känns som att jag och Edinburgh kommer att kunna ha en mycket fin romans tillsammans! Kram Malin

Svar: Åh, men så mycket kärlek till dig!!! Hejar så himla mycket på att följa sin magkänsla, det kan ju inte slå fel. Och du! Hojta gärna om du vill ta en fika när du flyttat hit! Kram :*
Jennifer

Frida

Är så glad att du bloggar!!!

Frida Gerebrink

Jag blir alltid lika glad när jag hittar din blogg, Jennifer! Du får en att se saker med lite större ögon och allt känns lite lättare och man får lust att leva livet :) Du verkar ha det toppenbra i Edinburgh och dina bilder får mig att vilja åka dit någon gång. Dessutom, du är fortfarande en kick-ass fotograf, vilket jag tyckte redan på fotokursen i Växjö ;)

Johanna Af Apel

Men gud vilken fin sammanfattning. Så fint gjort verkligen. Tack för att du delar och berättar så vackert! <3