era bästa bilder, pt. II

Precis som förutspått blev det tyst här inne, men tråkigt nog får bloggis stå tillbaka lite nu när det bara är EN VECKA kvar till terminens första exam. Hur kan tiden gå så fort?! Har sedan sist blivit buddy med säkerhetsvakterna utanför biblioteket (pga de är de enda som är på skolan lika tidigt som jag) och killarna inne på Gregg's som jag köper min kvart-i-sju-kaffe av, spenderat alldeles för mycket pengar på lunch och middag i skolans matsal, och klappat mig själv på axeln för att jag orkat plugga trots pms. Men trots pluggberg vill jag ändå kika in här och säga hej, och så tycker jag vi tittar på fler av era bästa bilder! Jaa!
 
Först ut är Rebecca som skickade flera bilder och bad mig välja, men så svårt ju?! Tyckte precis varenda en var fantastisk på sitt sätt, så vi fuskar lite tycker jag.
 
 
 
 
RebeccaJag tänkte jag skulle bidra med den bild jag tycker är finast. Det är svårt att välja en, men jag tror någon av dessa analoga skulle kunna vara min favorit. Det är speciellt fint med en analog bild som blir bra utan manipulation eller så, då känns det fint i hjärtegropen.
 
Helly: Älskar bilden du valt och älskar känslan du beskriver - att hitta tillbaka till sin syster efter trotsiga tonårsår. Tyvärr lever inte min storasyster längre men jag ser tillbaka på våra sista år tillsammans med stor lycka - hur vi fann varandra igen och fick en ny, mer genuin relation. 

Min bästa bild är på någon som tyvärr inte heller längre finns - på finaste Acce. Bilden togs bara några dagar innan han togs dagen innan midsommar 2010 och jag tycker den är oerhört vacker men ändå sorgsen då en ser att han inte mår helt bra.
 
Emelie: Jag saknar den tiden då man hela tiden hade huvudet fullt av spännande fotoidéer. Då blev min bästa vän ofta föremål för dessa. Det här är en av de bästa bilderna jag tagit på henne tror jag, och fortfarande en slående favorit: 
 
Clara: den här är min favorit tror jag. det var en så himla perfekt tidig vår/sen vinterdag med dimma, rimfrost och den där tystnaden som bara finns när man kommer utanför staden.
 
Olivia: På ett bullrande tåg i Vietnam, vandrade jag omkring och fascinerades av alla människor som var som helst gått och lagt sig för att sova. Det där med att sova, det kan vietnameserna och jag fnissade av bekvämligheten som fanns på ett smutsigt trägolv, eller under en soffa, eller mitt på golvet av restaurangvagnen. 

Det jag tycker om med just den här bilden är hur personen så lugnt och utan förvåning tittar tillbaka på mig, som att jag är en gammal vän. Den stora skillnaden som jag märkte av i asien: hur vi svenskar är rädda av att vara nära, och skulle aldrig kunna lägga oss mitt i på ett tåg, bredvid en främling för att blunda, och sova.
 
Emelie: Det här skulle kunna vara en av mina favoritbilder, men det är ju såklart svårt att veta och välja. Hur som helst. Den här är tagen för längesen när jag precis har kommit hem till Gotland för att tillbringa sommaren där i mitt barndomshem, som tyvärr nu precis har sålts, så i år var det min sista sommar där. Men den känslan jag alltid har haft när jag fått komma hem dit har varit fullkomlig trygghet och lycka. Det magiska ljuset och korna som betar runt om i hagarna. Det finns inget som kan ta dom minnena ifrån mig.
 
Tanja: Fotografiet är från ett bröllop jag fick följa med på som praktikant hos fotograf Lena Larsson. Vi föll båda pladask för bruden, som jag måste säga är så himla lik Ygrette från game of thrones! Hon var otroligt härlig och knasig. Här är en bild då hon brister ut i ett asgarv! Tänkte att det kunde sprida lite ljus och glädje i dessa mörka tider ;) Tack för att din blogg finns!
 
Nastasja: Min favoritbild just nu är den här från när jag fotar mitt allra första event. Den betyder så mycket då den speglar hur mycket jag utvecklats med kameran och hur mycket jag älskade att få fota människor och mat på ett så härligt sätt. En bild jag är stolt över helt enkelt.
 
Laura: Det var första gången jag hade tagit en så fin bild av Stockholm. Nästan 3 år tidigare var jag fortfarande på gymnasiet, det var då jag började upptäcka hur Stockholm, staden jag bodde i 6 år, var så vacker. Jag fick träffa kompisar som visste vart man skulle promenera. Och det har på något sätt förändrat mitt liv för att jag aldrig trodde att jag kunde känna en så stor glädje och lycka över att promenera i en sådan fin stad. :)
 
Ellen: Här är Swang, min pojkvän, bästis och själsfrände. Jag minns denna denna dagen så väl. Hösten hade börjat närma sig och jag kokade kaffe till oss. Killen min stod med ciggen i handen utanför mitt sovrum. Då jag ställt våra koppar på fönsterbrädan såg jag hans andetag mot rutan och i dimman skrev han: I <3 U...jag hann famna min kamera och knäppa en bild i samma sekund. Detta ögonblicket gjorde mig så lycklig och det gör denna bilden så värdefull för mig.
 
Elina: I februari i år gjorde jag en resa till södra Ghana. Denna bild togs ute i djungeln på två flickor som står och tvättar kläder i floden. Vi var ute på vandring och skulle bestiga Ghanas högsta berg och passerade då den här platsen. Det var magiskt på något sätt. Blev alldeles tagen av ögonblicket och var tvungen att fotografera!
 
Elisabeth: För lite mer än två år sedan reste jag ensam till Prag. Med mig hade jag en engångskamera med 27 bilder på. Min bakgrundsbild sedan dess är denna, tagen vid muren utanför slottet. Det var en varm majdag och jag kände mig stark.
 
TheaJag skulle kanske inte säga att det här är min allra bästa bild. Det finns mycket som skulle kunna vara bättre, och jag har många som är roligare, finare eller mer gripande. Jag har valt att dela den med dig/er för att varje gång jag ska välja ut bilder till något, så är det här den första jag tar med.

För de som inte vet, är det Gudrun Schyman på bilden. Jag bevakade ett av hennes alla homepartyn i våras för den tidning jag praktiserade på, Dagens ETC. Jag stod och pratade med en annan person och när jag vände mig om stod Gudrun mitt i rummet och fokuserade på att förbättra sitt läppstift. Reflexmässigt tryckte jag av en bild, jag minns att jag inte ens kollade skärpa eller utsnitt på bilden för jag var så rädd att hon inte skulle vilja bli fotad om hon inte var beredd, haha!

Sedan dess är det en av mina favoritbilder. Dels för att jag tycker att Gudrun är så himla fantastisk, inte minst när det gäller retorik, men också för att det känns som att bilden visar en sida av henne som en inte ser så ofta - helt ensam i mitten av ett rum, utan strålkastare, mikrofoner och kameror. Här är hon inte Gudrun Schyman - politikern, utan Gudrun - människan.
 
 
 
Ni alltså, så himla bra!! Och apropå sista bilden så är ju lite politikpepp helt plötligt så himla passande igen, vad hände egentligen?! Nyval liksom? Jag är ungefär lika delar livrädd för att SD ska gå framåt och lika delar pepp över att F! får en till chans att komma in!! För nu fixar vi det här va? Hoppas så på en rosa vår!! ♀
 
 
6 kommentarer
Nastasja

Ärligt talat, vilka sjuuuuuukt talangfulla fotografer som läser din blogg!

Emelie

Vilka helt fantastiska bilder!!! Otroligt begåvade människor!!!

... Och tack snälla för att du ville visa upp min bland alla dessa fina verk!

mary

Älskar dina bilder ! fantastiska är dom :)

Svar: Tack!! Men detta är inte mina bilder utan bloggläsare som skickat in sina bästa bilder! :)
Jennifer

ISA

Jag blir helt stum av hur fina bilder, platser och jaa.. moments det finns i världen <33

hmle

Det är helt fantastiskt hur du har fångat Gudrun då detta kanske är en av de bilder som faktiskt visar en bild av en äldre dam och inte av en rakryggad partiledare.
Så himla fint verkligen!

Svar: Ja, håller helt med!! :) Det är dock inte jag som tagit bilden, utan en bloggläsare som skickat in! Du hittar en länk till hennes blogg under bilden!
Jennifer

sunsetheat

Fina !!
Tyckte särskilt mycket om den i Vietnam och den på Gudrun.
Den här idén var bra. Så häftigt att kunna se olika bilder av olika perspektiv och människor !