soluppgång, fyrverkerivåfflor och en bergspromenad

Idag steg jag, Fatou och Sinéad upp tidigt för att titta på soluppgången. 
 
Vi bestämde att slottsbacken var bästa utkiksplatsen. Solen hade ännu inte kikat över hustaken och vi höll värmen genom att åka kana på nattens is.
 
<3!!
 
Tappa-andan-vackert.
 
När vi kom hem värmde vi oss med té och gjorde en våffeltårta för att överraska Chantel som fyllt år under jullovet. Hennes flyg skulle landa vid tolv, och väntan kändes ungefär som en halv evighet. När hon väl ringde på porttelefonen och bad oss att hjälpa henne med väskorna, blev vi så exalterade att tofflorna åkte av och glömdes kvar i trappan.
 
Så här glad och överraskad blev hon! När en fyllt år måste ju en ha spexiga ljus i tårtan också, spraket var dock en halvmeter högt och påminde mer om fyrverkerier än något annat.
 
Jag menar titta bara, helt galet ju. 
 
Så himla fin och bra!
 
Och tårtan sen, pga smältande grädde blev det kanske inte världens mest estetiska tårta, men jösses vad god den var. Perfekt frasiga våfflor, chokladkräm gjord på smält choklad och grädde, och färska jordgubbar. Ja, ni hör ju. Så gott!
 
Vi åt tills vi sprack ungefär, så för att råda bot på paltkoman och fånga den sista soltimmen tog jag Chantel under armen och så promenerade vi till Arthur's Seat.
 
= världens bästa plats.
 
Ljuset var magiskt.
 
Jag var glad och blåsig! Och vampyrtandig med mina överallt-tänder.
 
Och Chantel briljerade med ett gladhopp (eller leprechaun jump som mina fina irländare kallar det) värdigt en höjdhoppare. Så galet bra att ha henne här, och att vårt lilla gäng är fulltaligt igen.
 
När vi följt stigen hela vägen runt hade solen redan börjat gå ner och månen lyste klart över berget. Väl hemma lagade vi mat tillsammans och drack ungefär tusen koppar té, diskuterade epistemologiska problem och googlade fulsöta hundar. Bästa.
22 kommentarer
nathalie

hihi leprechauns!♡

Svar: Haha, så fint och roligt!! :)
Jennifer

Anna Holm

vackert :)

Svar: Åh, tusen tack!!
Jennifer

frida

så snygg du är alltså!!

Svar: puss!!
Jennifer

Sara

Alltså så vackert, och bilden där fågeln flyger är så överfin!

Svar: Åh, men tack fina!!
Jennifer

fanny

åh vad mysigt! ni morgonmänniskor, ibland avundas jag er <3 och så fint firande av chantal!

Svar: Haha, det har ju helt klart sina fördelar att vara morgonpigg :)
Jennifer

Nastasja

JAG ÄLSKAR DINA BILDER. Gud vad du är bra.

Svar: Men hallå!! <3 Blir ju så himla glad här borta!
Jennifer

Maria

Så fina bilder. Du ser så glad och fin ut. Och jag gillar hennes halsband. Och fantastiskt med fyrverkeriliknande tårta!

Svar: Åh, puss!!
Jennifer

Johanna

alltså så härliga bilder! ♥

Svar: Åh, tack fina!!
Jennifer

Emelie

Alltså våfflor, har inte ätit det på nästan ett år. Blev så sjukt sugen nu!!

Svar: Åh, det hade inte jag heller innan denna tårtan. Glömmer liksom bort att våfflor finns, men jag fick ett våffeljärn i julklapp, så jag tänker mig minst en våffelfest i månaden!
Jennifer

Malin Aurora

Åh herregud så vackert!

Svar: Åh, tusen tack!!
Jennifer

Alva

Åhh vad vackert och vad fina bilder!

Svar: Åh, tack tack fina!
Jennifer

linnea

Verkar så himla himla fint, ert kollektiv. Hade varit fint och bra att ha en såndär liten extra familj!

Jättefina bilder med, blir så himla sugen på att åka till edinburgh igen när jag ser bilderna

Svar: Åh, det är verkligen guld! Och tusen tack!!
Jennifer

Alva

Så galet vackert (som vanligt)! ^^

Svar: Åh, men tack!!
Jennifer

Nea

Jag dör, vad mysigt det låter! Det verkar så mysigt att bo och leva som du gör. Jag antar att allt inte är sådär rosenskimrande jämt, men du verkar må bra där borta och det verkar både utvecklande och roligt. En liten fråga: Hur bra var du på engelska innan du åkte? (och i gymnasiet?) Hur mycket/på vilket sätt har du utvecklats? Undrar liksom om jag ska våga kasta mig ut i någonting där jag måste prata engelska hela tiden. Jag har ju mina drömmar, men så jäkla lågt självförtroende och kunskaper (i min hjärna iaf) när det gäller engelska...
btw så älskar jag dina bilder!

Kram!

Svar: Åh, men precis så är det. Vissa dagar är ju skit, men majoriteten av tiden är smått fantastisk. Så jäkla bra och fint att det kan få vara så.
Och det är med engelskan; jag gick IB på gymnasiet (där allt är på engelska), så jag var relativt flytande i engelska när jag flyttade, i varje fall den akademiska engelskan. Tyckte det var lite knepigare med vardagsengelskan, småprat och sånt, men efter en månad var det flyt i den också. Och nu är engelskan en del av mig på ett helt annat sätt, i vissa situationer känner jag mig t om mer bekväm med engelska än med svenska, vilket är helt galet. Men alltså, såhär; språket är något som löser sig och som du verkligen kommer att lära dig på nolltid. När jag började IB var de första veckorna helt galet svåra, jag menar, fysik på engelska?? Kom hem och var helt slut pga att jag behövde koncentrera mig precis hela tiden. Men efter 1-2 månader tänkte jag inte på den alls, det blev en naturlig del av skolan liksom. Så om du är sugen på att flytta utomlands, gör det!! För tusan! Jag har massa klasskompisar som knappt kunde engelska (eller tillräckligt för att komma in, men inte mer än det) och nu är de jätteduktiga! Hejar på dig! Kram!
Jennifer

Jenny - Bildjournaliststudent

Vilken helt fantastisk dag. Varje gång jag går in här vill jag bara ännu mer åka till Skottland! Så vackra bilder du tar!

Svar: Åh, så glad jag blir! Tack fina du!!
Jennifer

Ebba Möll

Mmm, den där tårtan alltså!!

Vicky

vad gulliga ni är! och de där hustaken, man får ju inte nog.

Svar: Åh, puss! Och nej, inte jag heller!
Jennifer

Karin

ser fantastiskt ut, och himmel vad fin du är!

Svar: Åh, tusen tack fina du!
Jennifer

Mari

Nam, kaka så heilt fantastisk ut, jo! Og så heldige dere er som har et så fint sted som Arthur's Seat!

Svar: Åh, ja! Det är det verkligen!
Jennifer

Simone

Gud så fint av er! Den där naturen alltså. Amazing!

henrietta

åååh så fint. och herregudars vad fin lägenhet ni verkar ha. trägolv!

maja.

alltså wow vad vackert!