100 grader sommar och det här med hår

 
Igår var det ungefär 100 grader utomhus och det gick inte att röra sig en millimeter utan att bli dyngsur av svett. Så jag stannade i sängen hela förmiddagen. Öppnade fönstret och lät brisen svalka lakanet, lyssnade på sommarprat och dåsade till i värmen. Och när det ändå blev för varmt för att leva åkte vi och badade i sjön. Sommarlov alltså, så fint.
 
Och till något helt annat; I lördags greppade jag återigen trimmern och kapade håret. Älskar det. Känner mig så otroligt power, dessutom är det så vansinnigt skönt att inte behöva ägna ens en tanke åt styling på morgonen. Och kanske gjorde jag det även i ren protest mot alla skeptiska kommentarer det kortkortkorta har genererat de senaste veckorna. Förstår inte hur detta kan vara mer uppseendeväckande än glamrockshåret jag hade i början på gymnasiet? Normer kring kön blir så himla tydliga så fort en börjar ifrågasätta och agera tvärtemot. Något som känns helt naturligt och självklart för mig blir så otroligt obekvämt för någon annan bara för att det är främmande. Kan vi inte bara krossa det där jäkla patriarkatet nu? Så slipper vi denna skiten. Inga normer ska styra över mig och mitt liv, vare sig det handlar om könsidentifiering, sexualitet eller frisyrer. Punkt.
37 kommentarer
linda

alltså, helt sjukt ändå. och jag vet det så väl för att jag lägger så himla MYCKET kvinnlighet i mitt eget hår. är jätte rädd för att klippa bort "för mycket" hår, som om det vore hela världen? blir så trött på ett samhälle som får mig att känna så. och hur gör man för att inte känna så?

hur som helst, du ser jävligt fab ut. grrlpower!

Svar: Åh, men förstår verkligen vad du menar! Jag hade precis samma rädsla innan. Jag tänker och hoppas att det blir bättre ju längre den politiska debatten kommer, och att det är något som får växa fram hos varje individ. Skickar pepp över internet! Puss!! <3
Jennifer

Johanna

Älskar att du klipper så kort, du sjukt SNYGG i det! Har själv gått genom olika längder men det är fortfarande det kortkorta som är kvar att göra, en dag är jag där! :)

Svar: Åh, men puss på dig!!
Jennifer

Isabelle Pedersen

Du är så sjukt jävla snygg i kort hår! <3

Svar: Puss fina!! <3
Jennifer

Kristin

JA! Eller hur! Första gången jag rakade av mig håret var det för att jag tyckte att det var så larvigt att jag inte skulle "få" det. Nu rakar jag av det en gång om året ungefär bara för att det är så jäkla skönt. Men jag får _fortfarande_ kommentarer i stil med "jaha, varför har du gjort det då ...? Ja jag tycker ju att kvinnor faktiskt klär bättre i längre hår men man får ju göra som man vill ...". Man bara, EH JA, så varför säger du ens detta till mig ...? Suck.

Svar: Ja, men VARFÖR känner folk att de måste påpeka och komma med åsikter?? Låt mig se ut precis som jag vill, för tusan!
Jennifer

Alma

du är ju så himla vacker.

Svar: Puss!
Jennifer

Ells

Du är drömmen i kort hår. Det passar dig så himla bra på alla tänkbara sätt. Och dödligt vart är det verkligen, det hjälper inte att sova utan kläder, med iskalla sängkläder,isklampar, öppna fönster och fläkten på högsta inställning.

Svar: Åh, pusstack! Och ja, helt sjukt varmt!!
Jennifer

Therese

Tråkigt med alla kommentarer. Jag fick inga negativa kommentarer alls när jag snaggade håret. Bara nyfikna frågor om varför och positiva utrop. Det var för tio år sedan (gosh, I'm old).

Nastasja

Jag har inte ens orken att uttrycka tröttheten jag känner över hur tjejer och killar "ska" se ut. Du rockar den här looken!

Svar: Men jag vet!!! VAD är grejen?! Orkar inte.
Jennifer

Jessica

Skämtar du att du fått skeptiska kommentarer? DET ÄR SÅ JÄVLA SNYGGT

Svar: Puss!! <3
Jennifer

Jessica

Du är fantastisk! Blir så arg på samhällets konstanta behov av att kommentera kvinnors utseende som om det vore det enda som spelar någon roll. Låt mig vara skitful om jag vill, låt mig ha kort hår eller liten klänning. Mitt yttre är inte jag. Jag är så mycket mer.

Svar: Alltså, så jäkla bra!! <3 Precis så känner jag också!
Jennifer

Johanna Af Apel

Heja dig, ägigaste Jennifer! En ska göra precis det som ger en powerkänslan och vi får hjälpas åt att feministstärka varandra och arbeta aktivista prata bort och igenom förtrycken. <3!

Svar: Åh, men puss fina! <3 <3
Jennifer

Madeleine -FOTO FEMINISM VEGANISM

du är så BÄST (och snygg).

Svar: Puss fina!!
Jennifer

Emelie - Lever drömmen i Paris!

Heja dig, verkligen. Och jag tycker bara du ser stoltare, värdigare och vackrare ut med självförtroendet snarare än det långa håret.

Svar: <3!! du är ju för fin!
Jennifer

Ida

Krossa krossa krossa!! <3

Ps. SÅ. JÄKLA. BRA. FRILLA!

Svar: Åh, men PUSS!
Jennifer

lovisa

DU ÄGER!

Svar: <3 <3 <3 !!
Jennifer

Karin

Usch, vad grymt jävla trött jag är på alla föreställningar om hur kvinnor och män "ska vara". Tycker att du är en jättebra förebild, som visar att det går alldeles utmärkt att göra precis som man vill och leva sitt liv utanför normerna. :-) (Och frisyren är asball den också!)

Svar: Åh, men åh, blir också så himla trött!! Och tack för fina ord!<3
Jennifer

Karin

Usch, vad grymt jävla trött jag är på alla föreställningar om hur kvinnor och män "ska vara". Tycker att du är en jättebra förebild, som visar att det går alldeles utmärkt att göra precis som man vill och leva sitt liv utanför normerna. :-) (Och frisyren är asball den också!)

Mirano

Jag förstår inte heller den här hetsen kring kvinnors hår numera. Visst är det okej ifall någon föredrar långt hår på oss tjejer, men hen kan väl hålla det för sig själv i så fall? Hursomhelst så tycker jag att du är galet snygg i ditt korta hår, you go girl!

Svar: Ja, men precis!! Vad får folk att tro att jag bryr mig om deras åsikter kring mitt hår?? Låt mig se ut hur jag vill, för tusan!
Jennifer

Maja

Älskar älskar älskar din frisyr

Svar: Puss!!
Jennifer

Maja

Älskar älskar älskar din frisyr

Maja

Älskar älskar älskar din frisyr

Daniella 🌙

Om inte annat tänker jag hur praktiskt det är i den här värmen? Ca 4 gånger om dagen överväger jag att raka av mitt just pga opraktiskt.

Svar: Ja, men JA!! Mitt hår är så jäkla tjockt, så det blir som en mössa i vanliga fall, men detta är helt perfekt!
Jennifer

Isa Bylund

men vaaa vad har du fått för knäppa kommentarer om håret? säg INTE "det är ju bara pojkar som har kort hår". Då smäller jag av.
Jag tänker mest att fan vad fucking skönt att inte ha en värmande jäkla halsduk i nacken när det är cirka 45 grader.

Svar: Haha, alltså, det är ju verkligen så sjukt många sådana kommentarer... orkar inte!! Och men JA, så galet skönt utan en massa hår som bara gör det ännu varmare.
Jennifer

emma

Hej hör av dig om du har vägarna förbi sthlm någon gång. Vill fota dig!

Svar: Åh, gärna!!
Jennifer

Barsine

Vansinnigt snyggt! Och jag kan verkligen relatera till känslan en får när nästan allt hår ryker. Empowerment som fan!

Svar: Åh, men visst är det en härlig känsla?!
Jennifer

Mimmi

Vad grym du är! Ditt kortkorta är förövrigt skitsnyggt. Passar dig superbra!

Svar: <3 puss!
Jennifer

maja

så snyggt!
sv: åh tack, blev väldans nöjd faktiskt.

Frida

Är det någon som kommer få mig att våga pröva snagg så är det du. Men i dagsläget blir jag svettig av nervositet om jag ens tänker på det. Trots att jag skulle vilja pröva. Så JATACK till att krossa patriarkatet. (Du ser extremt power ut i det där håret!)

Svar: Åh, men JA! Krossa!! Puss!
Jennifer

Isabella Lindquist

Så jäkla fint! Power <3
Tänk om man själv passade så där bra i riktigt kort och fint!

Svar: <3!
Jennifer

marie

Du är grym rakt igenom. Puss!

Svar: Men FIN du är!! <3
Jennifer

ellen

men va! du är verkligen så himla himla snygg i ditt kortklippta hår! verkligen superdupersnyggt!

Svar: Puss!
Jennifer

Anna María

Jag har haft olika kort hår och olika frisyrer sen 2009 och faktiskt, sjukt vad det kommenteras om att tjejer inte ska ha kort hår hit och dit. Nu var det (tack och lov) längesedan någon sa det till mig. (Kan i och för sig bero på att jag har längre kort hår nu, men det är så skönt att folk är tysta.) Du med ditt korta hår är så himla mycket power! Heja!

Svar: Alltså, visst är det helt galet?! Trodde verkligen inte att det skulle vara så märkvärdigt med kortkort, men det sticker som tusan i folks ögon. Helt otroligt? Och pusstack!
Jennifer

Alicia

Fuck yeah!

Svar: <3!!
Jennifer

Fanny

Grymt skrivet! Och du är såå fin i det där håret.

Svar: Men puss!!
Jennifer

kaneli

Du är så bra! Och så galet snygg i ditt superkorta hår!

Svar: Åh, hallå! Tack!!
Jennifer

Victoria

Jag gillar din korta frisyr. Den framhäver dina ögon på ett väldigt fint sätt. Gillar din powerkänsla! :)

Svar: Puss!!
Jennifer

Sofia

Alltså NEJ lyssna inte på negativa kommentarer, A) du får ha ditt hår precis som du vill, ain't nobody's business but yours, plus B) du är frikkin gorgeous antagligen pga fantastisk personlighet som lyser igenom. Älskar din blogg, dina foton är så inspirerande. Pga denna blogg åker jag och min man till Skottland om 1,5 månad :))))

Svar: Åh, men tusen tack för fina ord! Puss!
Jennifer