Malawi: om Katula och vårt jobb

Har så mycket att visa att jag inte vet var jag ska börja, men jag tänker att vi täcker jobbet och livet i Katula först, det var ju trots allt därför jag var där. När vi anlände i Malawi spenderade vi först en helg med att lära känna alla i vår expedition. Sammanlagt var vi 12 volontärer som skulle jobba i 6 olika par. Våra 2 expeditionsledare och så Sam som är grundare + VD för First Aid Africa gav oss olika uppgifter och placerade oss i olika gruppkonstellationer för att se vilka som jobbade bäst tillsammans och parade sedan ihop oss efter förmåga och arbetssätt.
 
Jag och Lynn blev ihopparade och tilldelade en plats på en grundskola i en liten by som heter Katula. Vi tränade årskurs 6 och 7 i första hjälpen, allt från grunderna, ex. medvetslöshet, ormbett och blödningar, till specialare om hur en flyttar skadade personer med hjälp av enbart grenar och tröjor, amputerade ben och hur en spjälar ett brutet ben så att det går att gå på det (sjukt användbart när det inte finns tillgång till vettig akutsjukvård). 
 
Vi bodde hos George som är lärare i årskurs 1 på skolan där vi jobbade. Här är vi innan vår sista dag i skolan. Vi var tvungna att täcka knä+axlar+armbågar när vi jobbade, så det var långklänning som gällde varje dag och så leggings under den för att inte visa hud när en ligger i stabilt sidoläge och sånt → höll på att förgås av värmeslag dagar då solen låg på.
 
Här är huset vi bodde i, det hade 2 rum + kök, inget rinnande vatten (verkligen en bristvara i Malawi), men el!
 
Om en vänder sig om ser det ut såhär! I det lilla huset rakt fram bor ett helt gäng med duvor, de väckte oss tidigt tidigt om morgonen.
 
Och varje kväll tittade vi på hur solen gick ner bakom bergen, så galet vackert var det.
 
Här är bakgården, den lilla dörren till vänster leder in till duschen (läs: hinken).
 
Det lilla huset till höger är toaletten (läs: hålet). Vi delade den med hela byn (plus ett helt gäng med kackerlackor) och den första veckan var det så himla obekvämt att inte kunna stänga om sig, men lagom till andra veckan rörde det mig inte i ryggen.
 
Katula om morgonen. 
 
Barnen i byn svärmade runt oss så fort vi gick utanför dörren, och när vi skulle tvätta våra kläder för hand den första veckan kunde de inte sluta skratta för att vi var så dåliga. De tog över och visade oss sina bästa knep, och tre sekunder senare var alla mina kläder rena. Så söta!!
 
Och så till insidan. Här är köket med alla dess nödvändigheter.
 
George tog hand om oss så himla väl och lagade både lunch och middag till oss, vilket innebar ris och bönor för hela slanten. 
 
Här är vårt rum! En dubbelsäng med ett myggnät och så tusen första hjälpen saker.
 
För att komma till skolan följde vi den stora vägen 10 minuter norrut, och var tvungna att hoppa i diket varannan meter med hjärtat i halsgropen pga fartdårar i minibussar och lastbilar. Fast, det kan jag definitivt leva med när utsikten är så galet vacker.
 
En dag sprang vi på denna krabaten på väg till skolan, lyckan var total! Nytt favoritdjur!
 
Varje morgon sopades skolgården ren från majsblad och kvistar. Dammet var så himla drömskt i morgonsolen.
 
Här är skolan, en halvtimme innan alla barnen kommer springande till sina lektioner.
 
Vi hade två lektioner om dagen, en med årskurs 6 och en med 7. Den näst sista dagen, när vi var klara med bedömningar och kört igenom hela kursen anordnade vi elevation sling-tävlingar där en måste vara både snabb + duktig för att vinna. Barnen älskade det! Här är de uppställda och väntar på mitt klara-färdiga-gå!
 
Alltså, titta så fina!
 
När vi fick tid över på eftermiddagarna tränade vi lärarna på skolan också som extra bonus. Sjukt bra för att de ska kunna föra vidare kunskapen till de yngre klasserna vars engelska inte är tillräckligt bra för att förstå oss.
 
Här är de med sina certifikat efter avslutad kurs!
 
Och alla barn!! Var så himla himla stolt när våra 4 veckor var slut och nästan alla klarat kursen! 
 
Här är sista dagen och alla vinkar hejdå! Hade många tårfyllda moments när vi sa hejdå till alla barn. 
 
Speciellt när de hade förberett 3 sånger som de framförde den sista dagen. Alltså, hur fina?! Smälte ju lite. <333
18 kommentarer
Anna Holm

Häftigt! Jag känner dock att jag skulle har svårt att komma över det där med att man ska skylla sig själv för att någon annan önskar det... :/

Svar: Jo, det kändes ju inte riktigt bra i magen. Samtidigt måste jag följa organisationens regler och respektera kulturen i Malawi, så det är en balansgång det där.
Jennifer

Mimmi

Oj, vad häftigt! Det verkar vara en så otroligt lärorik grej, samtidigt som en gör en massa nytta. Enormt vackra bilder dessutom.

Svar: Åh, det var verkligen så sjukt fint alltihop! Och tusen tack!
Jennifer

Jenny

Herregud. Sista sången! <3

Svar: De är så FINA! <3 <3
Jennifer

Elisabet :)

Vad glad jag blir av att läsa om din resa. Vilken erfarenhet och vad många intryck att bearbeta nu vid hemkomsten!

Jag påminns om min egen volontärresa som 19-åring. Ler igenkännande åt dina kommentarer om dusch och toa... Men också åt hur värdefullt mötet med människorna var/är. Och hur mycket jag lärde mig under den där tiden, både om mig själv och livet...
Kram!

Svar: Åh, men precis så är det ju! Känner att jag vuxit så sjukt mycket som människa på bara ett par veckor! Galet fint!
Jennifer

frida

får spatt. så himla fantastiskt! jag måste göra nåt liknande verkligen!! åh så häftigt det verkar ha varit

Svar: Åh, gör!! Helt klart bästa grejen jag gjort!
Jennifer

Julia

Å va grymt :) fantastiska bilder!

Svar: Åh, tusen tack fina!
Jennifer

Helly

Shit vilken resa! Och vilka fantastiska bilder, ser fram emot att se fler!

Svar: Åh, tack fina du!
Jennifer

Stina

Hej! Jag ska efter sommaren börja mitt sista år i gymnasiet och klurar så himla mycket på vad som ska hända efteråt. Men att lära ut första hjälpen låter som ett toppenäventyr så det kanske är något för mig. Hur fick du tag på organisationen? Har de en hemsida som du kan länka, kanske? Verkar som en sån himla bra grej att göra bara!

Svar: Jag fick kontakt med organisationen genom min skola, här har du deras hemsida: http://www.firstaidafrica.org :)
Jennifer

Emilia

åh så vackra bilder och så inspirerande det du gjort!
Vill själv göra något liknande!

Svar: Åh, tusen tack fina!!
Jennifer

Maria

Alltså vilken resa!!! Så viktig och fin ser det ut som. Och superfina bilder.

Svar: Åh, tusen tack!!
Jennifer

Andrea som au pair i London och Irland

Alltsa, sa himla fin sak du gjort.

Svar: puss!!
Jennifer

Nastasja

Så himla viktigt inlägg ndå, att då se hur det är på riktigt. Det som visas på TV känns ibland för stort för att tas in liksom. Men filmerna <3 och soluppgångabilderna.

Svar: Ja, men precis!! Det känns ju tusen gånger mer när en får möta det och se det med sina egna ögon i stället för genom en tv-skärm. Galet.
Jennifer

Julia

Så utrolig fantastisk det er å kunne leve gjennom deg akkurat nå!

Svar: Puss!!
Jennifer

Cassandra

Oh vad fint, både din/eran insats, barnen och alla bilder. Så modigt och häftigt gjort av dig. Vilken upplevelse.

Svar: Åh, men så fin du är! Puss!
Jennifer

Emelie

ALLTSÅ jag ryyyyyyser Jennifer!!!
Vilken fantastisk insats ni gjort och vilka otroliga kontraster det är.
Underbara bilder som alltid <3

Svar: <3 <3 <3 Puss!
Jennifer

Kristin

Åh men wow. Tack för att vi får dela en liten bit av din fantastiska resa!

Erika Fridén

Kanon fina bilder och bra visa ord du har! måste bara fråga vad det är du har åkt i väg på och med till Malawi?
Kram Erika, Ljungby

Svar: Jag åkte med en organisation som heter First Aid Africa, så jag lärde ut första hjälpen på en grundskola i fyra veckor :) Och fint att du kommer ifrån Ljungby!! Mina hemtrakter ju!
Jennifer

M

Hej! Så himla fantastisk resa, har tänkt att söka nu till sommaren! Det jag funderade över är hur du såg på att dom vill att man ska samla in pengar innan? Va ganska mycket har jag för mig. Hur gjorde du? Kram!