svar på frågor: hur jag redigerar mina bilder

 

Här kommer antagligen en hyfsat svår fråga med svaret: "det är väldigt olika"
Men jag älskar sättet du redigerar dina bilder på och förstår att du kanske är lite hemlighetsfull, men skulle bli så glad för en liten förklaring på hur du redigerar? kramar & tack för en superblogg!!

Men FIN du är!! Tack! Och faktiskt så skiljer det inte sig så jättemycket från bild till bild, utan jag utgår från dessa grundprinciper:

 
Jag börjar med att öppna upp bilden i camera raw som är ett plug-in som kommer med photoshop.
 
Där brukar jag öka intensitet, dra ner återställning och dra upp klarhet. Ungefär såhär.
 
Sedan klickar jag på "öppna" och då öppnas bilden i photoshop.
 
Sedan klickar jag på övertoningskarta under justeringar (om du inte ser justeringar från början kan du gå in under fönster uppe i menyn och klicka på "justeringar"). Här är det viktigt att du tittar på vilka färger du har valt i verktygsfältet längs till vänster för ditt övertoningslager kommer skapas utifrån dem. Jag har vitt i botten och mörkbrunt i toppen.
 
Såhär ser det ut då. Mörkbrunt + vitt. Om du ändrar färgerna i verktygsfältet ändras även färgerna här, så om du vill ha en mer blå ton, välj typ mörkblått i stället för brunt. Lek runt lite, helt enkelt!
 
Jag ändrar blandningsläget till "mjukt ljus".
 
Då ser det ut såhär. Jag brukar dra ner opaciteten till 30-70% ungefär.
 
Nu ska vi skärpa upp bilden lite! Gör ett nytt lager (obs viktigt!).
 
Gå in på filter > annat > högpass.
 
Då ser bilden ut såhär, ingen panik!
 
Om vi ställer in blandningsläget på "mjukt ljus" igen..
 
...ser det ut såhär! Och bilden är lite skarpare.
 
Nu ska vi göra en liten vinjettering! Markera där du tänker ungefär att den ska gå, med markeringsverktyget inställt på ungefär 150px där uppe till vänster (ju högre siffra, desto "luddigare" blir det), så blir det inte så skarp kant.
 
Invertera markeringen (det gör du uppe i menyn under "markera") och gör ett nytt lager. Snabbkommandot för nytt lager är förresten kringla+J för mac-användare, tror det är ctrl+J för pc!
 
Sedan öppnar jag upp kurvor och ställer in dem ungefär såhär. När jag blir nöjd klickar jag "ok" och smälter samman lagret med det under.
 
Sedan ställer jag in kurvor ungefär såhär för hela bilden.
 
Och sedan är det färdigt! Så klart ser det inte exakt ut såhär varje gång, kurvor och sånt kan vara annorlunda och ibland använder jag andra färger till övertoningslagret, men ungefär! 
 
Spara!
 
Om bilderna ska upp på bloggen sparar jag alltid en kopia i mindre format som jag laddar upp, så slipper jag förlora färg och skärpa när bloggverktyget komprimerar bilderna.
 
Mina bilder på bloggen är 700px breda, så då ställer jag in det för bildkopian också.
 
Och sedan sparar jag det i ett annat namn, såhär. Klart! Var det tydligt, eller tappade ni bort mig någonstans? Hojta i så fall så ska jag försöka förklara. Lycka till!
21 kommentarer
Tess

Hej, jag lite nyfiken på hur du sorterar dina bilder? Samlar du dem dag för dag eller hur gör du? Tycker det är lite svårt hur man ska göra med det dära, har själv inget bra system för det..

Och sen, du är tekniskt väldigt duktig på att fotografera, men har du några mer drömmar, tankar eller mål med din fotografering än att just dokumentera vardagen som det verkar som du gör mest nu? Det får du gärna skriva lite mer om om du vill någon dag, det skulle vara kul :)

Gillar förövrigt din blogg och ditt sätt att tänka och vara väldigt mycket! :)

Bonnie

Åååååååh! Världens vackraste bild ju!

Fanny

Tycker om din blogg så mycket!^^ Så välgjord.

Hannah

Alltid lika kul och lärorikt att se hur andra väljer att redigera, tack!! :))

Beatrice

Wow, haha, känner mig så fantastiskt dålig på att redigera när jag ser sånt här. Jag bara drar lite i spakar i Camera Raw och sen kanske redigerar bort små, små irriterande detaljer som man ser i efterhand, och sen sparar jag som kopia och sen är jag liksom klar, hehe.

Gör det mycket skillnad att bestämma bildstorlek före om det ska upp på bloggen? Jag har aldrig tänkt på det direkt.

Svar: Åh, jag tycker att det gör jättestor skillnad på om bilden är förminskad eller inte! Tycker de tappar så mycket i färg och skärpa annars :)
Jennifer

Maja

Så himla bra att se lite nya sätt att göra det här allra enklaste på. Alla gör ju faktiskt ungefär samma saker i photoshop men på helt olika sätt!

Svar: Åh, men precis så är det ju!!
Jennifer

Jessica

Du! Tänkte bara tipsa om funktionen Filter > Sharpen > Smart Sharpen för att skärpa upp bilder! Minns att jag testade högpass för några år sen men tycker Smart Sharpen är helt fenomenal. Enkelt att ställa in hur skärpan skall bli och hur starkt! Använder alltid detta på mina bilder efter att jag minskat storleken då de alltid blir rätt suddiga av att minskas! Annars är det så sjukt kul att se hur andra redigerar (även om jag ibland känner att det är som min lilla hemlighet)! Dina bilder är ju bäst!

Svar: Åh, har testat det nu och åh! Jättebra ju!! Tusen tack för tips!!
Jennifer

Johanna Af Apel

Men gud vilken fantastiskt bra tutorial. Ska spara genast och lära mig snarast. Tacktacktack för att du delar med dig av dina enastående skills!! <3

Svar: Puss!! <3
Jennifer

Nastasja

Tack för att du finns.

Svar: Men FIN!! <3
Jennifer

Julia andersson

Jätte bra tutorial❤️

Svar: Åh, tusen tack!!
Jennifer

emilia

hej! skulle du kunna förklara hur man smälter ihop lager? Tack för jätte bra guide!!

Svar: Jag trycker på kringla+E och på pc är det ctrl+E! :) Då smälts det lagret som är markerat ihop med det under :)
Jennifer

emilia

hej igen en till liten fråga, gör man alltid först en bakgrundskopia? Är ny med photoshop och kollar guider lite hela tiden men tycker det är så svårt att hitta någon som man faktiskt lär sig av (pga krångliga) men tyckte din var så bra och vill gärna lära mig ordentligt! Tack för tålamod med frågorna :)

Svar: Hm, du menar steget när jag sparar innan jag förminskar bilden? :) Det blir min "riktiga" kopia av bilden, och slänger sedan den mindre versionen när jag laddat upp den på bloggen. :) Du kan tänka på att det är bra att behålla kopian som är störst storleksmässigt, så blir det bättre kvalité om du vill framkalla och så! :)
Jennifer

Klara

Sjukt bra inlägg!

Svar: Åh, bra att du gillar ju!!
Jennifer

Elin

Vilka bra tips! Jag undrar bara vad du gör för skillnad när du ändrar i kurvorna för vinjetteringen mot när du ändrar för hela bilden?

Svar: Hm, inte så stor skillnad egentligen, utan det är mer att jag gör det en extra gång för vinjetteringen helt enkelt :)
Jennifer

Amanda [SPONTAN]

Så himla kul att se :)

Trude

Tusen takk for flott og informativ tutorial! :)

Saga

blev så himla glad när jag såg att du svarat på min kommentar!!! TACK så jätte mycket. Bra förklarat och super att du ville dela med dig av dina tips till oss läsare. Fortsätt ha en grym blogg!

Emily

Alltså. Jag har använt photoshop och redigerat bilder i kanske 7(?) år och har aldrig någonsin redigerat mina bilder på detta vis. Fruktansvärt inspirerande och lärorikt inlägg, så roligt att lära sig något nytt!

Mirjam

sånt här får mig att överväga att skaffa photoshop, men, det ser ju bara så himla tråkigt och krångligt ut! hahah
men dina bilder, ooh magiska nästan

lina

så fint! Tack för dessa tips, ska pröva det där med mjukt ljus och vinjetterna! :)

lina

hahaha vinjettering menade jag ju :P