glamrockshåret, luggen och lite musik

Under frågestunden (håller på att sammanställa de sista svaren nu, så håll ut om du inte fått svar än!) så fick jag denna frågan: vilka frisyrer har du haft genom tiderna? Och när jag satt och letade bilder igårkväll så insåg jag att detta får nog bli ett helt eget inlägg. 
 
Okej, vi börjar i ettan på gymnasiet. Året var 2007.
I nian hade jag påbörjat en liten revolution mot hela småstadstänket om att en inte fick sticka ut det minsta (i lilla Vislanda där jag gick på högstadiet var det en enorm grej att bara färga håret svart), och i ettan på gymnasiet blommade jag ut till en äkta liten glamrockare. Jag hade världens största hår och använde i snitt 1 flaska hårspray i veckan. Det var skinnjackor, nitbälten, bandtröjor, cowboyboots och svartmålade ögon. Haha, alltså, oh my, nu när jag kollar tillbaka är det ju helt galet att jag sett ut såhär.
 
Min glamrocksperiod höll sig i till mitten av tvåan ungefär, sedan kände jag att nääee, det här är ju inte jag. Jag passade aldrig riktigt in i hela glamrocksscenen, speciellt inte som nykterist, det kom så mycket med hela den imagen som inte stämde in på mig alls. Så jag gjorde en helomvändning, avfärgade håret och började klä mig i "snällare" kläder.
 
I trean på gymnasiet hade jag en period med massa färg och enorma rosetter, och mitt hår började sakta anta sin naturliga nyans.
 
Och detta har ju inte riktigt med hår att göra, men jag spelade klarinett i band också!! Oxford Circus hette vi och det började som ett CAS-projekt (IB-barn vet var jag pratar om), men blev så mycket mer än det. Vi var så många att vi knappt fick plats på scen, bjöd på kanelbullar och godis, trollade fram saker ur hattar och sköt vår gitarrist med en banan. Ungefär så. Och lite såhär lät vi (det är Love som sjunger den första, för den som är nyfiken): 
 
 
Och här spelar vi på Palladium i Växjö, i lösmustascher! John blev skjuten med en banan precis innan förresten, det är därför han ligger på marken i början.
 
Lagom till studenten klippte jag av mig håret i en page för första gången, och det kändes lite som att hitta hem.
 
Den hängde kvar ett bra tag, både med och utan lugg.
 
Lagom till att jag flyttade till Skottland lät jag håret växa sig långt.
 
Men jag klippte av det ganska snart igen.
 
Och så vet ni ju hur det slutade, kortkort och mer nöjd än någonsin. Slut på hårhistorien!
37 kommentarer
Beatrice

Så himla kul att titta på sånt här! Önskar att jag hade fler bilder på mina knäppa frisyrer genom åren, för de började också där runt 2007, fast då gick jag i sjuan, hehe.

Svar: Haha, gamla bilder är ju det bästa!
Jennifer

Jenny - Bildjournaliststudent

wow vilket hår du hade under glamrockperioden!! verkligen häftigt att du lyckades ha det så "fluffigtt". Du har ju passat bra i allt typ, särskilt med lugg och page! du är så fin.

Svar: Så fin du är!! Tack! Och med hårspray så går allt, haha.
Jennifer

Maja

Åh, vad roligt att se!

Svar: Haha, vad fint att du tycker det!
Jennifer

Emelie

Så kul att se!!

Svar: Så fint att du tycker det!!
Jennifer

Emily

sjukt roligt inlägg! måste säga att du passar verkligen i både page och kortkort.

Svar: Åh, tusen tack fina!
Jennifer

Stina

Haha! Önskar jag hade modet att färga och förändra så mycket! Just nu har jag väl mest likt Skottlandsfrisyren men klurar lite på kortkort med...

Stina

Haha! Önskar jag hade modet att färga och förändra så mycket! Just nu har jag väl mest likt Skottlandsfrisyren men klurar lite på kortkort med...

Stina

Haha! Önskar jag hade modet att färga och förändra så mycket! Just nu har jag väl mest likt Skottlandsfrisyren men klurar lite på kortkort med...

Svar: Åh, men det är ju bara att göra! Hår växer ju! :)
Jennifer

hanna, förbanna

vad roligt att du varit så "extrem" där ett tag, tror alla behöver vara det någon gång i livet :)

Svar: Haha, jag tror det också! Känns som en obligatorisk del i att hitta sig själv, haha.
Jennifer

frida

nä va fint! älskar din page men som du har nu är så stört snyggt

Svar: Åh, men puss fina!
Jennifer

Hanna

Fy, vad modig du var! Har i olika perioder velat göra massa grejer med mitt hår. Allt från att färga det svart och klippa av det till att plattpermanenta det och klippa lugg. Har dock inte gjort något av det utan har kvar mitt blonda och jättelockiga hår som nu börjat kännas aningen trist. Hur som helst, beundrar dig som vågat göra det du ville!!

linnea

Va roligt att se och vilken skillnad nu och då! Du ser verkligen ut att ha fantastiskt tjockt och fint hår både page och långt hår passa jättebra :) och dessutom passar du ju så himla bra i nuvarande frisyr :D

Svar: Åh, men puss på dig!!
Jennifer

Emelie

Så himla roligt att se Jennifer!!! Hade nog aldrig kunnat ana att du haft sådant enormt fluff!! :D Underbart att du bjuder på sådana här personliga inlägg :)

Svar: Åh, men vad fint att du tycker det! Puss! :)
Jennifer

Veronica

Vad roligt att se :)

Anna María

Så himla kul att se. Sjukt vilken volym du hade på första bilderna.

Svar: Haha, med hårspray går allt!
Jennifer

Fanny

Åhh så himla kul att se hur du förändrats! Man känner knappt igen dig på de första bilderna :) men så fin ändå!

madeleine

Detta är en av dom få gånger jag känner mig manad att kommentera din blogg. Har läst den i flera år - men har aldrig tänkt tanken på att kommentera.

Jag har exakt som dig haft en glamrocksperiod. Med stort hår, nitar och skinnjacka. Men precis som dig så kände jag aldrig att den stilen var "jag".
Själva glamrocken är ju en subkultur där nyckelorden "sex, drugs and rock n roll" ska spegla av sig i allt en gör. Och herregud, jag var en femtonåring som aldrig drack alkohol så allt var egentligen så himla motsägelsefullt - men samtidigt något som behövdes för att utvecklas.

Men men, slutligen till det jag egentligen ville komma till. Jag tror nämligen att jag följde dig på bilddagboken eller liknande under dom åren som glamrockare. Känner igen dig så himla mycket i din person som glamrockare. Särskilt bilden där uppe framför scenen. Är 99% säker att jag sett den förut. Så himla kul bara! :)
KRAM!

Svar: Alltså, så himla kul ju!!! Bilddagboken var ju ett så himla mysigt ställe att hänga på ju, speciellt som glamrockare,haha :)
Jennifer

Maria

Åh vad roligt att se. Tycker du är cool som varierat dig så :)

Emelie

hahaha, alltså, vilket UNDERBART inlägg. Skrattar mig igenom det och kan knappt förstå att du hunnit med sådan variation! Vad kul att se, och vad roligt att du kan se så annorlunda ut - bara på grund av håret.
Men sista av allt måste jag ju säga att.. Kort passar dig absolut bäst. Verkligen. Du ser vrålfräsch ut.

NEW IN FROM JIMMY CHOO

Det där var ju lite roligt!

Fanny

Så fin du! Tror säkert du skulle passa i ljusblont också. :)

Ida

Alltså himmel, de första bilderna! Fick titta läääänge innan jag började förstå att det var du! Väldigt söt hårhistoria i vilket fall!

klara

alltså älskar din page som du hade precis innan du klippte av det. den är bara fantastisk!
Älskar twiggy frillan också, den passar du så himla bra i, men jag har en förkärlek till pager alltså!

Linn

Men alltså, vilket underbart inlägg! Kram!

kaneli

Du var ju kanske universums sötaste glamrockare :)

Frida

Sååååå kul att du haft olika frisyrer! Den första är ju för häftig

Daniella 🌙

Så avis på kvaliten ditt hår verkar ha <3

Nastasja

Woah! Tappade hakan över de första bilderna, haha. Men samtidigt är jag inte förvånad ;) sjukt kul inlägg :D

Alex

Helt otroligt bra passade du i allt! :) Så kul att en vågade sig in i att testa det man kännde för. Bra inlägg!

elsa c.c.

men alltså ???? på att du är PANIKSNYGG i cirka ALLA frisyrer?? speciellt de tre sista, wow säger jag bara. en själv har rockat samma frippa sen 2008.

Anna

Du är så himla vacker!

Ingrid Bergman

Fantastiskt roligt att se din resa med olika frisyrer!

Tokyoyo

Åh, älskar sånt här. Roliga tillbakablickar.
Sista frillan, Mia Farrow- så sjukt fint!

Hanna

wow! vad roligt att följa. kul inlägg!

Moa Siim

Kan inte få fram något annat än, WOW!

Fredrika

Okej, jag blev typ lite kär nu. Vilka bilder!

Svar: Puss!!
Jennifer

Ella - e l l W i s b i l d & f o t o

När du ändå är inne på ämnet: HUR fick du håret att krulla sig så snyggt in mot halsen på de sista page-bilderna? Har ungefär samma längd och försöker med både de ena och det andra att få till det just så!!! HUR!? tack.

Svar: Plattång!! :) 1) böj in topparna med plattång 2) spraya massa hårspray, 3) borsta ut!
Jennifer