din bästa bild?

Känner mig allmänt opepp när det kommer till fotografering nu alltså, tror definitivt bristen på dagsljus som gör det (i kombination med pluggberget som måste bestigas. Så därför behöver jag en massa inspiration och eftersom ni är så duktiga och bra och allt sånt vänder jag mig till er! 
 
Kan inte ni visa mig er bästa bild? Länka i kommentarsfältet eller skicka till [email protected] och skriv gärna en liten motivering till varför den är er favorit, så sätter jag ihop ett inlägg med fotoinspiration!
 
Jag kan börja med min bästa bild:
 
 
Min syster är den finaste personen jag vet. Hon är så ödmjuk, klok och har ett så himla stort hjärta. Efter några stormiga år isär med tonårstrots så började vi trevande hitta tillbaka till varandra, eller kanske mer börja om och bygga upp en helt ny relation igen, och att fotografera tillsammans gav oss en knuff i rätt riktning. Det var ett så otvingat sätt att umgås, och det river många bekvämlighetsmurar. Denna bilden tog jag i somras och den blev genast min favorit. Förutom att jag blev nöjd med komposition och allt sånt, så är Johanna så avslappnad och släpper in mig så nära inpå, den är som ett kvitto på att vi litar så himla mycket mer på varandra nu. 
 
Okej, din tur!! Visa mig din bästa bild! Klara färdiga kör!
 
48 kommentarer
Beatrice

Vilken himla fin grej! Ska genast leta igenom mina bilder och fundera, har en par stycken jag gillar egentligen, men kan förhoppningsvis plocka ut enbart en......

Daniella 🌙

kan det vara ens bästa bild för att man tycker om stunden sååå mycket, och inte för att man är en bra fotograf?

Svar: Ja, men så klart!!! :) Alla bilder är välkomna!
Jennifer

Saga

min bästa bild är den här: https://flic.kr/p/q6JDYf
inte för att den är fantastiskt snygg i någon annans ögon utanför att jag minns den dagen alla dom ögonblicken och hela den helgen som det finaste i världen + så är dem tre personerna på den bilden mina absoluta favoriter xx

EvaP

Min bästa bild är egentligen urusel. Jag har tagit betydligt bättre bilder - men, det är liksom den visuella känslan som säger mig mycket.

Mitt barnbarn dansar på skrivbordet, ner på golvet sitter en man med sin hund (jag var singel i tolv år när han och jag totades ihop av min dotter) och hunden är kelen och busig, svärsonen kan skymtas i ena hörnet av bilden - han sitter med minstingen i famnen.

Det är en fin kväll med tänd brasa, saft, kaffe, irish coffe, god mat och mycket kärlek i luften.

http://eva.monkeytoys.com/?p=20564

EvaP

Alltså...jag ville inte länka till hela min blogg utan till den här specifika bilden. Sorry för felet!

http://eva.monkeytoys.com/?p=20564

Madeleine -PHOTOGRAPHY FEMINISM VEGANISM

alltså hallå Jennifer, det här är ju SVINSVÅRT. men okej, det är nog denna trots allt: https://cdn3.cdnme.se/387183/7-3/img_8660__5406ea43e087c34c4c3335be.jpg
jag fotade för Festivalrykten på Popaganda i somras och iom det även mina första dikesfotograferingar. jag var sjukt nervös innan allt satte igång men sedan när jag gick in i dikena så bara försvann det helt. antagligen för att jag känner mig som mest levande och trygg när jag fotar konserter. och detta uppdrag blev det roligaste jag upplevt i hela mitt liv. men åter till bilden. jag skulle fota brittiska Kindness som jag hade noll koll på och några bekanta hade sagt att jag nog skulle gilla honom. när en fotar konserter ska det ju för uppgiftens skull inte spela någon roll vad en vet om artisten, men jag är en sådan himla musiknörd. och wow. denna bild tycker jag visar vad det absolut bästa med konsertfotografering är för MIG. att fånga känslor, ett golden moment och i bästa fall kontakt med publik. det var sådan himla obeskrivlig ömsesidig kärlek mellan Adam och publiken. i solnedgången en augustikväll på Eriksdalsbadet.

Annabella

Så himla fin idé ju, ska bli såå roligt att se allas bilder sen!!!! Får se om jag kan hitta något att bidra med också!!

Hilda

https://www.flickr.com/photos/hildarandulv/8900822109/

Det är ju svinsvårt att välja ut en bild som är bäst, vad innebär det ens när något är bäst? Så efter en tids grubblande kände jag fuck it, denna bilden är bra.

Den är tagen på festivalen som ägde rum på Knarrholmen för två år sedan. Min favoritfestival. Jag skulle fota för Festivalrykten. Jag hade ingen packning med mig förutom kläderna på min kropp och ägde väl sisådär 13 spänn. Hade inte sovit på två dygn och det var lika längesedan som fått i mig mat.
Trots misären var jag full och glad när bilden togs, det var under Nordpolens spelning. Personen på bilden stod mitt i publiken och bara iakttog, hen stack ut från den glada och dansande folkmassan.

Jag tror att det är just därför som den är en av mina favoriter. Kontrasterna mellan publikens känslor och hur jag nånstans hamnade emellan berörde mig.

Jennifer

http://whalehellothereu.tumblr.com/image/85565886210
Det är ju så himlans himlans svårt med att välja ut en bästa bild of all time. Men den här representerar nog min bästa bild 2014 i alla fall. Det är inte bilden bara som avgör detta utan min och min fina pojkväns lilla tripp till stockholm som vi tog i våras i hopp om att få se the one and only Banksy. Vi var så förväntansfulla och hade en så fin dag där. Bilden är tagen där det i tidningarna stod att man skulle vänta vid en viss tidpunkt och den fina pojken med fjällrävenväskan är min! Jag la även in en överlappande bild av blommor jag fotade ungefär samtidigt för att försöka återskapa den där drömmiga känslan som vi hade hela dagen.

Nastasja

Men så fin bild! Och så kul idé. Ska klura lite sen maila dig ;)

Melwa

Du Hilda som kommenterat här: den bild du valde ut platsar på alla världens fotografiutställningar. Ett konstverk av stora mått!
Var bara tvungen att kommentera och säga det. Helt otroligt bra!

hille

åh, fint! ska bli spännande och inspirerande att se inlägget sedan.

Min favorit är nog denna: https://www.flickr.com/photos/rostbiff/5835388211/
som jag tog med min analoga kamera, uppifrån kabinbanan vi åkte med från Hongkong över till Lantau island. Tycker den känns så himla magisk och rogivande på något sätt, med personen som vandrar där nere och försvinner in i dimman som ligger över ön. Den gör mig också väldans sugen på att resa iväg och backpacka igen!

lauhjarta

Vacker bild!!
Lycka till med allting. Ska nog skicka en bild med :)

Johanna

Jättefin bild!

Svar: Åh, tack!!
Jennifer

serieblogg

himla fin bild

serieblogg

himla fin bild

serieblogg

himla fin bild

serieblogg

himla fin bild

serieblogg

himla fin bild

Svar: Åh, tack snälla!!
Jennifer

hanna, förbanna

din bild <3

en av mina favoritbilder är den här:
http://2.bp.blogspot.com/-5HFU0ewbgQY/VAiL-xBPVyI/AAAAAAAAIWQ/ym3YIcGmPRI/s1600/t3.png
som jag tog för några år sedan. Vet inte riktigt vad det är med den som gör det, men när jag tittar på den känner jag mig som hemma.

Sandra Leone

Älskar den här bilden lite extra. Den föreställer min pappa som sedan i februari bor i Finland och som jag saknar honom jättemycket. Den här bilden tog jag när vi tröttnade på att flyttstäda i vintras.
https://www.flickr.com/photos/sandraleone/12256027884/

Petra Johansson

Du tar så himla fina bilder och en så otroligt inspirerande blogg :)

Svar: Åh, tusen tack!!
Jennifer

Camilla

Åh, så himla svårt. Vilken som är min bästa bild varierar beroende på dag och humör.. Men en som alltid hänger kvar ändå måste vara den här: http://naivety.tumblr.com/post/51421127122/kpando-ghana-november-2010
Fotade för fyra år sen nästan precis på dagen, på en skola i en liten ort i Ghana. Lunchen till minst ett hundratal ungdomar håller på att förberedas, utomhus, av några få personer. Jag är fortfarande lika nyfiken på kvinnan till högers ansiktsuuttryck, vad tänker hon? Älskar färgerna. Och den påminner mig om några av de bästa veckorna i mitt liv, vilket inte precis får mig att gilla den mindre!

Vicky

men hallå, så svårt!! finns ju inget sånt som en bästa bild egentligen ju. den här gillar jag: https://flic.kr/p/p5XYcC. jag bodde ju i södra frankrike ett år och allt var bara vackert vackert vackert. den här bilden summerar liksom upp den känslan lite. riverasolen, bergen och tystnaden.

Maja

Kul idé!
skulle säga att det här är min bästa bild
http://2.bp.blogspot.com/-B1crDkZtK7A/T2S40z_EmrI/AAAAAAAAAWk/LjyR_SjWTtw/s1600/DSC_0266.jpg
+ i kansten för att mina favoritpersoner, min pappa och min bror är personerna på bilden och att vi är på min bästa plats, bland berg.

A

Av det jag orkade gå igenom fick det bli denna som är min bästa bild: http://adwink.blogspot.se/2011/08/134.html

En fågel som flugit in i min pojkväns fönster och dött. Ingen orginell bild egentligen, har sett samma koncept tusen gånger tidigare men tycker att det är fint och vemodigt. Bilden blev en av hundra finalister i Metro Photo Challenge 2012 (tror att det var 2012) och det blev jag väldigt stolt över.

Johanna

Åh, jag håller verkligen med om allt du skriver Jennifer! Du är verkligen duktig på att fånga mina tankar och känslor på bild som ingen annan kan <3

Svar: <3!
Jennifer

Petra Johansson

Mina bästa bilder är nog de här: http://solskensglad.se/2014/september/ett-stort-tack.html

Annars gillar jag nog de här ganska mycket:
http://solskensglad.se/2014/november/a-well-read-women-is-a-dangerous-creature.html

Helly

Älskar bilden du valt och älskar känslan du beskriver - att hitta tillbaka till sin syster efter trotsiga tonårsår. Tyvärr lever inte min storasyster längre men jag ser tillbaka på våra sista år tillsammans med stor lycka - hur vi fann varandra igen och fick en ny, mer genuin relation.

Min bästa bild är på någon som tyvärr inte heller längre finns - på finaste Acce. Bilden togs bara några dagar innan han togs dagen innan midsommar 2010 och jag tycker den är oerhört vacker men ändå sorgsen då en ser att han inte mår helt bra.
http://dreamofhorses.se/lucka-19-beratta-om-ett-foto-som-beror-dig

Frida

https://www.flickr.com/photos/dezdemona/6046291482/
Det här är mitt äldsta syskonbarn. Astrid heter hon och hon är så rolig och slug. Bilden är min favorit eftersom vi är på vår familjs stuga och det är så tydligt att det är sommar. Det är roligt att hennes somrar på vissa sätt liknar mina, trots att de bor i ett annat land än jag och lever ett annat liv än jag gjorde när jag var i hennes ålder.

Emelie

Jag saknar den tiden då man hela tiden hade huvudet fullt av spännande fotoidéer. Då blev min bästa vän ofta föremål för dessa. Det här är en av de bästa bilderna jag tagit på henne tror jag, och fortfarande en slående favorit:

http://makrills.blogg.se/2010/july/release-her-from-the-sky.html

Amanda

Det här är en bild som är en del av mitt slutarbete som handlar om trauma. Bilden är gjord i blandteknik var jag dubbelexponerat min akvarellmålning med mitt fotografi. Jag tror att jag aldrig kommit närmare ett självporträtt. Kram fina!

http://3.bp.blogspot.com/-fHWKfrij1U0/VA7SVfvQGXI/AAAAAAAAEZY/HJPxrdz08SE/s1600/sphere-2.jpg

Ida

Detta är nog min bästa bild för iår, men det var väldigt svårt att välja: http://nattstadcdn.com/7/1050000/1010000/1006513/pics/201411230334755301006513_sbig.jpg?width=888

Att jag just hamnade på denna bild beror på att min kusin som är modell på bilden verkligen poserar med putläpparna och de kisande ögonen, fast han tänker nog inte på det själv. Han är 6 år och har världens finaste blondaste krulligaste hår och han blir superfin på bilder. Denna bild gör mig även väldigt glad helt enkelt!

Matilda Wikblom

Det här är nog en av mina favoritbilder från min resa till New york jag gjorde med min kille. Steg upp lite extra tidigt en morgon för att ta lite bilder på soluppgången med utsikt över Williamsburg bridge, så himla vackert :)

http://i59.tinypic.com/2vkyycx.jpg

klarabara

Min favorit bild är på min pappi med överfull svamp korg och njutandes i solen som strilar ner mellan topparna.
Jag och pappa har våra moments i skogen, vi rekar svamp markerna, pratar om livet och han skrattar åt mig när jag flyr älgflugorna.

http://thizell.blogg.se/2014/october/en-pappa-i-skogen.html

clara

http://40.media.tumblr.com/f6a89e09001911d392133d5f407bfb2b/tumblr_n39jdvsbpI1r4djgmo1_1280.jpg

den här är min favorit tror jag. det var en så himla perfekt tidig vår/sen vinterdag med dimma, rimfrost och den där tystnaden som bara finns när man kommer utanför staden.

Sandra

Men alltså, åh vilket roligt inlägg!
Dels är jag glad för att du och din syster kunde komma varandra närmre i ert gemensamma intresse. Ni är båda så himla grymma fotografer!
Sen var din bild otroligt vacker, så dramatisk och ljuv på samma gång. Men nästan roligast är det ju att få kika igenom alla andras bästa bilder, så mycket fint och klockrent!

Vet inte om det är min bästa bild men det är i alla fall den första jag tog som jag blev riktigt, riktigt nöjd med. Tyvärr är den på mitt ex så det är ju lite surt ;) http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2413146.htm?set=mp

Olivia

http://www.pinterest.com/pin/86623992807366534/

På ett bullrande tåg i Vietnam, vandrade jag omkring och fascinerades av alla människor som var som helst gått och lagt sig för att sova. Det där med att sova, det kan vietnameserna och jag fnissade av bekvämligheten som fanns på ett smutsigt trägolv, eller under en soffa, eller mitt på golvet av restaurangvagnen.

Det jag tycker om med just den här bilden är hur personen så lugnt och utan förvåning tittar tillbaka på mig, som att jag är en gammal vän. Den stora skillnaden som jag märkte av i asien: hur vi svenskar är rädda av att vara nära, och skulle aldrig kunna lägga oss mitt i på ett tåg, bredvid en främling för att blunda, och sova.

Emelie

https://www.flickr.com/photos/126798929@N08/15845972386/in/photostream/

Det här skulle kunna vara en av mina favoritbilder, men det är ju såklart svårt att veta och välja. Hur som helst. Den här är tagen för längesen när jag precis har kommit hem till Gotland för att tillbringa sommaren där i mitt barndomshem, som tyvärr nu precis har sålts, så i år var det min sista sommar där. Men den känslan jag alltid har haft när jag fått komma hem dit har varit fullkomlig trygghet och lycka. Det magiska ljuset och korna som betar runt om i hagarna. Det finns inget som kan ta dom minnena ifrån mig.

Alma Bengtsson

Min bästa bild är nog: https://cdn2.cdnme.se/3211588/6-3/18_53da3c7dddf2b35ede024c17.jpg

Det är så himla svårt att välja ut ens bästa bild. Fotar för mycket för att bara ha en endaste favorit. Bilden jag har valt tog jag en tidig morgon i London i somras, när jag var där med min bästa vän Malin. Upptäckte att man såg Big Ben och London Eye samtidigt och knäppte en bild. Sekunden senare svängde en buss fram och jag var snabb med att ta en bild. Så mycket London i en och samma bild.
England betyder så himla mycket för mig och jag hoppas att jag kan flytta dit en dag så jag kan umgås med mina vänner där lite oftare, så det var också därför jag valde en bild just från England.

Tanja

https://cdn2.cdnme.se/2961081/7-3/c_54764c1a9606ee7ccc1dd0ba.jpg

Fotografiet är från ett bröllop jag fick följa med på som praktikant hos fotograf Lena Larsson. Vi föll båda pladask för bruden, som jag måste säga är så himla lik Ygrette från game of thrones! Hon var otroligt härlig och knasig. Här är en bild då hon brister ut i ett asgarv! Tänkte att det kunde sprida lite ljus och glädje i dessa mörka tider ;) Tack för att din blogg finns!

Frodo

https://www.flickr.com/photos/74848241@N07/10058702316/in/photostream/lightbox/

Har aldrig lyckats med fotograferingen så om jag vill men tycker att ljuset och känslan med den här bilden blev ganska perfekt. Gillar hur jag speglas i solglasögonen vilket får mig att skratta.

Fanny

http://i59.tinypic.com/8yx9hu.jpg
Kanske den här. Fick i uppgift i skolan att ta en bild inspirerad av Sune Jonsson.Tog den väldigt slumpmässigt, min morbror sitter i traktorn där. Inte en typisk bild för mig att ta men gillar den himla mycket.

Emma

Så kul idé! Kanske för sent, men här är min bästa bild: http://www.pinterest.com/pin/176555247867941208/

Har fotat många fina rådjursbilder men denna är favoriten. Kanske på grund av den krispiga vårkvällens färger eller kanske på grund av den svävande rågeten?

Anna Holm

Omöjligt att välja en favorit, men just för stunden gillar jag verkligen en bild jag tog när jag var i London med min pojkvän för några veckor sedan. En ekorre fångade min uppmärksamhet totalt och så fångade jag den på bild!
http://www.annamlholm.com/fotografi?image#1

Elisabet

För lite mer än två år sedan reste jag ensam till Prag. Med mig hade jag en engångskamera med 27 bilder på. Min bakgrundsbild sedan dess är denna, tagen vid muren utanför slottet. Det var en varm majdag och jag kände mig stark.

http://sv.tinypic.com/r/acp4o/8

Sara

http://sarafgiraff.tumblr.com/image/100424775132

Det här är nog min favoritbild eftersom den är på min favoritperson, nämligen min lilla syster. Älskar hennes längtansfulla blick i kontrast mot det krossade glaset!

Alicia

Det här är ett så besinningslöst bra initiativ! Hur länge tar du emot bidrag?

Svar: Jag tar fortfarande emot bidrag, så bara skicka!! :)
Jennifer