recept: Chai Latte.

Här kommer mitt recept på chai latte! Jag höftar och hittar på hej vilt, så det finns säkert tusen andra sätt att göra, men gott blir det!
 
Du behöver: valfritt svart té (jag fuskar och kör med chai té), kardemumma, kanel, honung och mjölkvisp.
 
Börja med att ta typ 4 kardemummakapslar (det funkar ju så klart med mald kardemumma också, men kapslar ger mer smak).
 
Och snitta dem försiktigt med en kniv så att du ser fröna, akta fingrar och andra kroppsdelar som kan komma i vägen.
 
Lägg dem i en kastrull tillsammans med ett lager kanel. Jag misstänker att det blir ännu lite bättre med kanelstång i stället för den malda varianten, men en tager vad en haver osv. Häll på ½ kopp med vatten och låt koka upp.
 
I med tepåsen i koppen.
 
Och så häller du på vattnet med kardemumman och kanelen.
 
I med ett par teskedar honung.
 
Det får stå och gotta in sig ordentligt medan du skummar mjölken.
 
Min mjölvisp är som sagt en liten skiten från IKEA för £1 så den uträttar ju inte direkt stordåd, men det funkar. Så värm mjölken på spisen och skumma när den börjar närma sig kokpunkten. Jag antar att det är lättare med en gasspis som blir riktigt varm fort som attan, men förhoppningsvis går vanlig elspis lika bra. Om du inte har en mjölkvisp så värmer du bara mjölken och hoppar över skum-delen.
 
Vispa tills det ser ut såhär ungefär.
 
Fiska upp kardemumman + tepåsen ur vattnet och häll sedan över mjölken, skopa upp mjölskummet med en sked och lägg på toppen. 
 
Pudra med lite kanel och ta-da!! Dricks med fördel under ett fluffigt täcke med Novemberrusket rivande utanför fönstret.
This is how I make my chai latte! You need: cardamom pods, cinnamon (grinded or whole), honey, black tea and milk.
1) open the cardamom pods carefully with a knife, put it in a pot with cinnamon and ½ cup of water, bring it to a boil.
2) pour the water over the teabag, mix with honey and let it brew while you heat the milk.
3) heat the milk in a pot, froth it if you have a milk frother, and pour it over the tea.
4) ready to drink!!
 
 
13 kommentarer
Emelie

Gott! En annan fiffig grej, som vi gör på caféet där jag jobbar, är att göra en färdig chaiteblandning helt enkelt. Nu kommer jag inte exakt ihåg mängden av allt, men typ såhär:

- fyll en burk med svart te typ earl grey eller english breakfast
- lägg 3 kanelstänger (de vi har är ganska korta, så det kanske räcker med en eller två också om de är långa), 1 tsk hela kardemummakärnor och 1 tsk hela nejlikor i en mortel.
- Mortla och blanda med teet.

Klart!

Då har du en färdig chaiblandning som du kan använda direkt i tesilen, så är det bara på med mjölken sen :)

Svar: Åh, tusen tack för recept och tips!! :)
Jennifer

sabina

Mm, jag älskar det där Chai teet och har det hemma så det här receptet ska jag nog testa i helgen! X

Beatrice

Har bara testat en chailatte i mitt liv - äckligaste jag druckit. Men det kanske blir godare om man gör det själv? Känns ju som att det kan vara ett styck vinnande koncept! Får helt enkelt ta mig i kragen och testa en gång och se om jag gillar det eller inte!

Annelie Komorowska

Yesss har varit på jakt efter ett bra recept på chailatte! Ska testa detta asap! <3

Josefin

Jippi tack för tipset på chailatteblandning Emelie! Låter ju som en perfekt julklapp dessutom!

Maria

Oh ska komma ihåg att pröva detta i helgen:) älskar te (speciellt chai-smakerna). Brukar dricka med chaismak + honung och grädde/havregrädde. Men det där ser och låter lyxigare^^

hedvig

men åhh så himla gott!! kul att man kan göra det själv ju!

Stina

www.stinafinas.devote.se

Stina

Omg! Himlen i en kopp <3

Stina

Omg! Himlen i en kopp <3

kaneli

Nice! Måste prova på detta nån dag!

chrissy

ÅH herre så gott det ser ut. måste också prova, det här får bli min frulle imorgon!

Anna

Vilket bra tips från Emelie, så har man det liksom färdigt då man blir sugen =)