svar på kommentarer.

 
Hej! Vad är det ungefär för priser när ni fikar ute? På t.ex. kopp te, muffins, enkel macka. Är det studentvänligt eller är det vardagslyx?:) 
En kopp kaffe/te kostar typ £2, och en cappucino runt £2.50, muffins och sånt går på runt £2 och lite mer för en en macka. Så en standardfika går på runt £5 ungefär. Men det beror ju lite på var du är också, vissa ställen är dyrare, andra billigare. :) 
 

(och hur smakar skummad mjölk..? Ser ju onekligen godare ut. Skummar man det för sig och sen toppar teet med det?)
Det smakar typ likadant som vanlig mjölk, men det blir ju lite lyxigare! :) Och japp, jag skummar det i en kastrull på spisen och sedan toppar jag téet med mjölken. 

Hej! Åh, vilken mysig vecka och oj vilken vacker stad du bor i! Snabb fråga bara... hur gör du din chailatte? mvh nyfiken teälskare
Jag ska definitivt återkomma till detta! Dock kommer det kanske ta några dagar med tanke på den akuta bristen på dagsljus som råder i novemberrusket.

 

 

jag har en fråga också, hur gör man när man vill ha läppstift varje dag hela tiden men också tycker om att äta regelbundet och sånt? måste man äta väldigt försiktigt för att inte bli röd i hela ansiktet eller att läppstiftet försvinner? har du något tips? tack så jättemycket!
Haha, det är lite knixigt. Först hjälper det att lägga en bra grund: jag kör ett lager läppstift, biter av på papper, och så ett lager till. Då sitter det lite bättre. Sedan är det bra att ha en servett tillgänglig när du äter som du kan torka av dig på den under tiden, så minimerar du läppstift-i-hela-ansiktet-risken. Och om läppstiftet försvinner är det ju bara att sätta på mer efteråt. :)


Åh vad snygg!!
 och jackan också!! Vart har du köpt den?? :) (ang. min nya väska)
Jackan kommer från H&M förra året! :)

 

Vilken kamera fotar du med? 

inlägget du kommenterade så var det bilder från hela 3 kameror; iPhone 4, Canon Powershot G15 och Canon 7D. Men fotar mest med min Canon 7D :)

 

 

Visst har du fler recept du gjort? 
Vi ska ha bake off pa jobbet i slutet pa december och jag bakar typ aldrig sa jag tankte soka inspiration har hos dig. Hjalp? 
Puss!
Åh, vad kul med bake off!! Här är några recept jag lagt upp:
Chokladfest
Chokladmoussetårta.
Stormbrownies.
Kokosscones
Puss!

 

Hej! Tack för din mycket hjälsamma blogg om studier i Skottland! 
Jag undrar över en mycket viktig sak och undrar om du kanske kan hjälpa mig. Vad finns det för jobb möjligheter efter avslutad kandidat examen i Skottland och eventuellt i Sverige? 

Jag undrar det pga att jag hört att det är mycket hög konkurrens att komma in på masters efter bachelor i hela uk. Så om man nu fullbordar sin bachelor vad kan man då få jobb som? 

Uppskattar verkligen svar! 
Tack! 
Mvh Selma
Hej! Hm, knepig fråga, jag tänker det beror på lite vad du pluggar. Jag har vänner som t ex. har pluggat Business Management och nu har betald praktik på företag och som hittar sin väg in i den världen på det sättet. Om du har en bachelor i psykologi kan du jobba med t ex. reklam, personalrekrytering, på vårdhem, etc., det är väldigt brett och finns många möjligheter. Så du kan få jobb, men inte så välbetalda och ganska basic så klart. Och ja, det är hög konkurrens med postgrads, men alltså, jag tänker att allt går om en bara vill. Du ska ju inte välja bort att plugga här bara för att framtiden inte är helt utstakad och oviss, drömmar är ju till för att förverkligas. 

 

 
Hej! Jag funderar på att flytta utomlands och jobba efter jag tar studenten 2015 och jag har blivit helt kär i Skottland efter att ha följt din blogg ett tag och jag undrar om det är lätt att få jobb där och hitta en bostad? Och vad kostar det att bo där ungefär? 
Kram! 
Åh, vad roligt!! Jag har inte superkoll på hur det fungerar med jobb eftersom jag ju pluggar här, men vad jag har hört från vänner och liknande är det ganska lätt att hitta jobb. :) Det finns mycket i affärer, på caféer och restauranger och sånt. Många skitjobb med ganska lite betalt, men jag tänker att det är väl värt om en får bo i en så fantastisk stad som Edinburgh. Och bostad är också lätt att hitta, speciellt om du hyr rum i en lägenhet tillsammans med andra! Min hyra ligger på ungefär £330 i månaden med allt inräknat, och maten är billigare än i Sverige, jag lägger ungefär £20-25 i veckan. Om du inte pluggar måste du däremot betala council tax, hur mycket den landar på beror på vilket hus du bor i och så, så det blir lite dyrare.  
 

hej jennifer! superfina bilder som alltid! 
skulle du inte kunna göra ett inlägg om hur man skriver sitt personal statement till skottland? är ute i sista minuten och har filat en del på det men inte skrivit ner något konkret.tänkte att du kanske har koll? om du har tid då! annars kanske du har tips på var man kan läsa mer om det? har redan checkat in ucas hemsida och dylikt men känns att det behövs mer konkreta tips. 
kram <3
Tack!! <3 Och jag förstår verkligen, kände mig själv så himla vilsen när jag skrev mitt. Här finns en guide som hjälpte mig lite på vägen, och så guiden på UCAS då. Men det som hjälpte mig mest var att läsa andras personal statements, så jag tänker helt enkelt dela med mig av mitt! Här hittar du det. Lycka till och hoppas det hjälper lite!

 
5 kommentarer
Nastasja

Läste ditt personal statement och alltså, jag drömmer om att skriva så bra engelska. FFS. Jävlar vad bra du är!

Svar: <3!!!!
Jennifer

Alva

Din blogg ar sa sjukt inspirerande. Jag alskar fotona, kanslan, EDINBURGH!

Alva

Din blogg ar sa sjukt inspirerande. Jag alskar fotona, kanslan, EDINBURGH!

EmmaS

Kul att läsa ditt Personal Statement. Sonen har nyligen fått iväg sitt - och det är inte så olikt ditt (eller, ja, innehållet är ju annorlunda, men inte tonen). Han söker bl a Edinburgh - och jag brukar ju säga att ni är så lika, även om du är äldre och verkar må mycket bättre. Även han går ju IB - och man vet ju inte alls hur det går i slutändan. Han har fått sina predicted grades - men vad säger det egentligen? Hur var det för dig? Och hur gick det till när du blev antagen? Han har fått positiva förhandsbesked från Warwick och King's, och även Cambridge och LSE har honom åtminstone listad, men han har inte hört ett ljud från Edinburgh. Vart sökte du, etc? Jag tror att det finns flera som är nyfikna på att höra mer.

Josefin

Även jag älskar din blogg! Ska själv plugga utomlands nästa i år (i Newcastle, men hade gärna pluggat i Edinburgh! Har varit där endast två gånger, men det är lätt min favoritstad av alla städer jag har besökt!) Jag har en fråga ang. boende! Hur hittade du din lägenhet? Jag vill inte bo i studentkorridor (har hört av andra som varit där att de är rätt sunkiga och mest party hela tiden och det är inte riktigt jag) så jag har försökt att hitta lägenheter men vilka sidor att leta på kan du rekomendera? :) Tack för en super fin och inspirerande blogg!

Svar: Klicka dig in på gumtree.com! :) Där hittade vi vår lägenhet!!
Jennifer