att bli kompis med sin kropp.

Genom ett tågfönster i Augusti. 

 

Sedan i torsdags har jag spenderat minst 12 timmar om dagen till att plugga, i lördags blev det 14. Har lyckats plöja minst 2000 sidor om sexualitet och skrivit en uppsats som faktiskt blev helt ok med tanke på det pressade läget. 

 

När jag klev upp för att åka till skolan idag för att köra igång ännu ett plugg-race, insåg jag att jag aldrig klarat detta om jag inte aktivt prioriterat mitt välmående, och jag klappade mig själv på axeln för att jag blivit så duktig på att ta hand om min kropp. Sovit minst 7 timmar varje natt (för någon som brukar kämpa för att ens sova 5 timmar är det en guldmedalj). Ätit bra, och med ”bra” menar jag ordentligt; mycket och ofta, ett mål var tredje timme även om jag inte är hungrig för att hålla blodsockret uppe, ätit det jag är sugen på och det min kropp behöver, utan att en tanke på att jag ”unnar mig”. Tagit promenader i rivande vindar för att kunna andas lättare och för att skaka ur spänningar ur axlar och rygg. Skrattat mycket. Och även fast jag är helt slutkörd i huvudet när jag kommer hem efter ett pluggmaraton, är min kropp fortfarande full av energi. Den bästa känslan någonsin, och så himla mycket mer värt än någon spegelbild. 

 

Jag har blivit kompis med min kropp. En sån himla seger va? Bli det du också.

 

28 kommentarer
elise

underbart att läsa! <3

Beatrice

Det här är så fint att läsa! Har själv aldrig slagits mot en ätstörning, men likväl mot knäppa kroppsbilder och en del subtil mobbing genom nästan hela skolgången. Och även om man konstant jobbar på det, så blir det ju lite bättre för varje dag som går!

Ebba Molin

åh så härligt!! peppar jättemycket till att verkligen lägga den tid man förtjänar åt att ta hand om sig - kropp som själ! jobbar med detta själv, och det är underbart när man inser hur mycket bättre man fungerar när man prioriterar sin fantastiska kropps välmående! kram

Ebba Molin

åh så härligt!! peppar jättemycket till att verkligen lägga den tid man förtjänar åt att ta hand om sig - kropp som själ! jobbar med detta själv, och det är underbart när man inser hur mycket bättre man fungerar när man prioriterar sin fantastiska kropps välmående! kram

Linn

Åh vad skönt det låter! Heja dig :)

Johanna

Det känns som om för varje inlägg jag läser på din blogg, ju starkare blir jag i mig själv.

Du påverkar din omgivning på ett väldigt fint och bra sätt ska du veta.
Kram!

Mirano

Ett härligt och inspirerande inlägg att läsa! <3

Jag borde verkligen jobba på att bli kompis med min egen kropp, och jag tror jag börjar med en liten promenad faktiskt.

Frida

Jaaaaaa mat och sömn och skratt är verkligen precis vad en behöver för att vara glad och ta sig framåt.

Mimmi

Åh, vad härligt att höra! I jämförelse med för några år sedan har jag definitivt blivit mycket bättre kompis med min kropp. Vissa dagar är sisådär, men för det mesta känns allt bra. Och du har så rätt; det är en fantastisk känsla!

Sandra

Åh, vill så gärna bli kompis med min också.. Just nu känner jag mest att det är så himla svårt att dra ner på småätandet, onyttigheterna och latheten. Vet ju att jag mår bra av det men har ju dessa orutiner och de har blivit som rutiner? Svårt att förklara, men vad bra att det verkar som att du har lyckats "vända"!

Nastasja

Du är så så så så bra! Tycker med att jag blivit bättre kompis med min kropp. Har inte tränat på evigheter pga bryr mig ej och märker att min lycka inte sitter i hur platt min mage är. Win!

jessica sofie

en dag <3

Johanna

Låter härligt!

Elina

Gud så duktig du är! Dela med dig :D
Jag själv har börjat plugga på högskola nu i höst och tycker det emellanåt är väldigt jobbigt. Har en superkrävande kurs framför mig nu och jag måste lägga i en högre växel, dvs mycket mycket mera plugg. Jag tycker det känns så jobbigt. Tappar lätt fokus efter bara 4-5 timmar. Har läst dina, inklusive andras pluggtips men tycker ändå det känns svårt och krävande att sitta så himla länge :(

Anonym

Ååååååååh, grejen är att jag stör mig på detta, för du passar ändå in i normen. Även fast du är fri din ätstörning så passar du in.
Det är så jävla svårt att bara bli kvitt sin kropp när man inte passar in i normen. Det är så jävla fucking svårt att tycka att man är tillräcklig när man vet att samhället inte tycker det. Strävan att passa in finns alltid där om man inte har en normkropp, även om man är "fri sin ätstörning".
Känns som att alla som är friska från sin ätstörning är smala. Man hör aldrig någon som inte passar in i normen prata om sin befrielse.
Det är så jävla fucking svårt att bli fri om din kropp inte är accepterad av samhället.

Anonym

Ååååååååh, grejen är att jag stör mig på detta, för du passar ändå in i normen. Även fast du är fri din ätstörning så passar du in.
Det är så jävla svårt att bara bli kvitt sin kropp när man inte passar in i normen. Det är så jävla fucking svårt att tycka att man är tillräcklig när man vet att samhället inte tycker det. Strävan att passa in finns alltid där om man inte har en normkropp, även om man är "fri sin ätstörning".
Känns som att alla som är friska från sin ätstörning är smala. Man hör aldrig någon som inte passar in i normen prata om sin befrielse.
Det är så jävla fucking svårt att bli fri om din kropp inte är accepterad av samhället.

Anonym

Ååååååååh, grejen är att jag stör mig på detta, för du passar ändå in i normen. Även fast du är fri din ätstörning så passar du in.
Det är så jävla svårt att bara bli kvitt sin kropp när man inte passar in i normen. Det är så jävla fucking svårt att tycka att man är tillräcklig när man vet att samhället inte tycker det. Strävan att passa in finns alltid där om man inte har en normkropp, även om man är "fri sin ätstörning".
Känns som att alla som är friska från sin ätstörning är smala. Man hör aldrig någon som inte passar in i normen prata om sin befrielse.
Det är så jävla fucking svårt att bli fri om din kropp inte är accepterad av samhället.

Rebecka

Vilken fin text! Så härligt att läsa! Och ja - vilken himla seger, galet bra <3

Elin

HJÄRTA TILL DIG JENNIFER!

Lotta

gud vad skönt! Önskar att jag också kunde, borde försöka lite mer

Julia

Jeg blir så glad av å lese dette. For en helt du er!

Sandra Leone

Vad glad jag blir, heja dig, vad stark du är! Jag kämpar så himla mycket med det där nu under tentaveckan. Äta, sova, plugga utan att det ska blir för mycket eller för lite av något. Du är en förebild ska du veta.

isolde

heja heja dig! Jag försöker verkligen samla orket till att ta hand om min kropp, känns som att den säger emot. men att flytta och lära sig helt nya vanor tar ju sin lilla tid!

isolde

heja heja dig! Jag försöker verkligen samla orket till att ta hand om min kropp, känns som att den säger emot. men att flytta och lära sig helt nya vanor tar ju sin lilla tid!

Sara

Hej, vilket universitet läser du på i Edinburgh? Är själv runt och letar på UCAS efter ett passande universitet. :)

Svar: Hej, vad kul! :) jag läser på Queen Margaret University!
Jennifer

Saga

Så underbart!!

Johanna Af Apel

HURRA FÖR DET <3

agnes

du är så himla bra.