Eid Mubarak.

Igår firade vi Eid här i lägenheten, dukade upp till middag med Dhaal, naan, ris och världens godaste yoghurtsås.
 
Ballonger måste en ju också ha, så klart!
 
Vi hade lyckats smyga in paket till Fatou som blev jätteöverraskad och glad! Hon fick t ex fancy varm choklad och en weekly planner som hon tittat på länge. 
 
Efter paketöppning var det dags för maaat!
 
Fina Petra!
 
Och fina Clara!
 
Till efterrätt hade jag gjort mina berömda brownies som dagen till ära dekorerades med florsocker och smarties.
 
Vi åt tills vi sprack ungefär. 
 
Och så efter 2 dagar av KONSTANT ösregn tittade solen äntligen fram och himlen pryddes av en regnbåge. Vi låg kvar på golvet, vilade bort paltkoman och pratade i någon timme innan det var dags för Fatou att springa vidare, så fint. <3
 
 
18 kommentarer
Daniella 🌙

eid, är det motsvarighet till födelsedag typ?

Svar: Njae, jag är inte superinsatt, men det är en islamsk högtid. Enligt wikipedia firas den som ett minne av Ibrahims villighet att offra sin son enligt Guds order, här kan du läsa mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Eid_al-Adha :)
Jennifer

Beatrice

Är så glad (och samtidigt fascinerad) av att du upplever så många olika sorters kultur i Skottland! Jag vet alldeles för lite om det här med Eid, men visst är det något med Ramadan? Önskar att vi hade fokuserat mer på detta under alla religionslektioner, så att man visste mer, eller att man hade någon att fråga. Vill så gärna förstå och veta mer, men har aldrig känt någon som varit/är muslim.

Svar: Önskar också att vi lärde oss mer om sånthär i skolan, jag hade liksom ingen aning innan jag träffade Fatou. Men det finns två Eid, en efter ramadan och en som infaller ca 70 dagar efter ramadan. :)
Jennifer

Maria

Åh kul att få ta del av olika kulturer och högtider. Och fina bilder!

Svar: Åh ja, jättefint! :) Och tusen tack!
Jennifer

elise

ser supermysigt ut! älskar daal och naan, måste kanske göras redan ikväll, var säkert två veckor sedan jag käkade det sist ;P

Svar: Haha, känner igen det där!! Äter det minst 1 gång i månaden pga asgott!
Jennifer

Nastasja

Ni är så himla fina!! Btw, min kollega sa att den Eid som firas i slutet av Ramadan är ungefär likvärdigt stor som vår julafton. Men sen är den här som kommer efter inte lika stor, men att den här är den där en brukar slakta något och skänka till fattigkök! Men alla barn/ungdomar brukar få presenter och så äter en gott och så.

Svar: Ja, Fatou jämförde denna Eid med vår påsk ungefär! :) Så himla intressant att få lära sig och ta del av!
Jennifer

Carola

Hej!
Oh är du intresserad av religion? Tänkte för du firar EID som är någon inom Islam.
Jag själv vet om vad EID är för har föräldrar från Mellanöstern, men är själv kristen och firar inte EID hur kommer det sig att du firar?

Svar: Jag har en flatmate som är muslim, så vi firar det mest för hennes skull, vill ju att hon ska känna sig som hemma :) dessutom tycker jag det är himla intressant och spännande att få lära sig nytt!
Jennifer

Malin Aurora

Ah vad mysigt!

Johanna

Maten ser väldigt god ut och sen är bilder lika fina som vanligt ;)

Johanna

jag menar bilderna, inte bilder. hahah ;)

G I N A ~

Så trevligt det såg ut! :D

Sandra

Åh vad mysigt!

Maja

Åh, vad roligt!

Alexandra

Åh,kanske du kan lägga upp en bild på "weekly plannern"? Är det en kalender ungefär?

Svar: Absolut! Det är en desk planner med veckouppslag där en kan skriva att-göra-listor och sånt! :)
Jennifer

frida

åhh jag gjorde de där browniesarna precis! supergoa!!!

Svar: Åh, vad fint!! :D
Jennifer

Ulrika

Kul att du intresserar dig för annan kultur, min man är extremt intresserad av religion och gick till privat imam ett år för att lära sig mer om islam bland annat. (trots att han själv inte är religiös) så det är mycket sådana diskussioner här hemma, intressant att se att du valt att fira eid. ser gott ut!

ami

det såg underbart trevligt ut och din randiga skjorta/tröja. Underbar!

Zejneb

Underbart att du är så öppen för andra religioner och kulturer. Man blir själv så glad utav sådana människor!

hilda

Alltså! Hittade din blogg för typ en vecka sedan, gillar den som fan. Du är duktig på att fota!

Svar: Åh, men tack!!! Blir så himla glad!
Jennifer