till dig som hatar din kropp.

Detta är till dig som hatar din kropp. Till dig som tar promenader innan frukost för att förbränna mer fett, till dig som vet exakt hur många kalorier det är i ett ägg, till dig som hukar dig över toalettstolen, till dig som väger och mäter.
 
Det är inte värt det. Det är så himla inte värt det.
 
Jag har varit där, i det mörka kalla, i det hopplösa maniska. Och jag vet hur otroligt meningslöst och oviktigt allt annat än viktnedgång känns. Jag vet hur det vänder sig i magen när biter i en brödskiva och jag vet hur det är att se världen genom dimmiga ögon. Jag vet hur paniken känns, den som river upp dig inifrån, och jag vet hur en lär sig att leva för adrenalinruset som dunkar i öronen när vågen visar minus.
 
Och det är inte värt det. Så himla inte värt det.
 
Det kommer komma en dag då du ser på livet med helt andra ögon. En dag då du känner dig så otroligt bekväm i dig själv. En dag då du tittar dig i spegeln och inte känner självhatet gå som en stöt genom kroppen. En dag då du älskar och tillåter dig själv att våga drömma.
 
Släpp på kontrollen. Välj livet. Gör det nu.
 
Framför dig ligger många dagar av självhat. Många dagar av förtvivlan och många nätter av sömlöshet. Tusen tårar och ett rusande panikhjärta. Det kommer vara det svåraste du någonsin gjort. Men så en dag kommer du stolt inse att du överlevde den här jäkla skiten. Att siffrorna på vågen inte mäter ditt värde. Att storleken på kläderna inte avgör hur lycklig du är. Du kommer kunna äta och faktiskt njuta av maten, du kommer kunna skratta högre än någonsin förr, du kommer våga lita på dig själv. Och du kommer framförallt vara så tacksam för att du orkade kämpa dig upp från det avgrundsdjupa hålet du trillat ner i. 
 
Och vet du vad? Det är så himla värt det. Du är så himla värd det.
 
Här hittar du Frisk & Fri, riksföreningen mot ätstörningar. Där finns det mycket bra info om var du kan vända dig för hjälp, de har också en jourtelefon om du känner att du behöver prata med någon.
 
Gör det nu.
 
 
88 kommentarer
elise

så väldigt bra att du skriver sådana här inlägg, det behövs mer sådant.
som vanligt passar jag även på att tipsa om min instagram: http://instagram.com/edawareness

är voluntär för frisk&fri och önskar så innerligt att jag hade vetat om föreningen och allt de kan erbjuda när jag själv var sjuk.

jag vet hur svårt det är att söka hjälp, hur det ibland kan kännas som det är det sista man vill. men det är det enda rätta. och att hjälpa sig själv är alltför ofta för mycket begärt - man måste söka hjälp från andra, man MÅSE!

Daniella 🌙

<3

Mirano

Så himla fint skrivet! <3

Sandra

Åh Jennifer! Du skriver så bra och så sant!

thevelvetpond.blogg.se

Jättebra skrivet! Sp oerhört hemskt hur många vi är som mår eller har mått dåligt över våra kroppar och hur sjukt långt en kan gå ner i känslan

Nastasja

Blir så glad när du skriver sånt här, när du når ut till så många. Det är så stort och viktigt. Miljontals varma stolta kramar till dig!

ebba.

tack jennifer<3<3 du får mig att vilja kämpa o bli frisk

Jennifer

Du är så 😍💪❤️
Tack för det.
Puss

jessica sofie

viktigt att det skrivs om ätstörningar! Idag är jag frisk men vägen har varit lång, förhoppningsvis kan mina erfarenheter hjälpa någon annan <3

Mimmi

Åh, vilket bra inlägg. Otroligt bra skrivet om något som är så himla viktigt. Jag har också varit där (även om det aldrig blev farligt för mig), och jag är så glad att jag kommit ur det.

rebecka

DU ÄR SÅ HIMLA BRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Behövde verkligen läsa detta, även om jag inte fallit så långt ner, känner ändå igen mig i en del av det du skriver och orkar inte mer självhat nu. Gång på gång får du mig att inse att utseende på min kropp inte definierar mitt värde som person.

Hannah

Sitter rödgråten för att det är så himla jobbigt att kämpa emot tankespöket, men jag gör det, och det här inlägget gjorde det i alla fall för stunden lite enklare. Tack fina du!

Hannah

Sitter rödgråten för att det är så himla jobbigt att kämpa emot tankespöket, men jag gör det, och det här inlägget gjorde det i alla fall för stunden lite enklare. Tack fina du!

Hannah

Sitter rödgråten för att det är så himla jobbigt att kämpa emot tankespöket, men jag gör det, och det här inlägget gjorde det i alla fall för stunden lite enklare. Tack fina du!

Hannah

Sitter rödgråten för att det är så himla jobbigt att kämpa emot tankespöket, men jag gör det, och det här inlägget gjorde det i alla fall för stunden lite enklare. Tack fina du!

fridanygard.blo.gg

Tack, tack och tack fina Jennifer. För att även om en räknas som frisk idag försvinner inte alla spöken för alltid, en har bara fått nog med vapen för att kämpa tillbaka.
Det här behövs pratas om, det blir aldrig gammalt. Tack. Och Kram.

ISA

fina du! det där kan ha varit det bästa jag läst i bloggvärlden detta år. tack <3 (du anar inte hur lämpligt detta kom heller)

Maria

så passande när man för en gång för alla bestämt sig för att bryta med hetsätningen som vuxit fram senaste åren. Förra måndagen kände jag NEJ nu är det nog. Man måste bara bestämma sig och ta en dag i taget. Försöker fokusera på hur det känns om två, tre, sex veckor utan detta och känner mig stärkt.

Tack för superfin blogg! Dina texter och bilder är så peppande o jag vill flytta till Storbritannien/Skottland/Irland BUMS!

Julia

Du skriver alltid lika fina och kloka texter Jennifer, helt underbart bra är dem! <3

lina

Så bra!! Känner mest att jag själv skulle kunna skriva detta om jag var lika bra på att välja ord <33

Linn

Det är så bra skrivet!:D

Malin

Grymt bra skrivet av dig!

Linii

Detta var så himla fint och bra skrivet så jag bara ryser i hela kroppen! Kändes i mitt hjärta även om jag inte riktigt relaterar till innehållet (för mig är det tvärtom, har alltid varit pinnsmal och äter som en elefant utan att gå upp i vikt -> folk klämmer ur sig "har du anorexi? herregud, hur kan du vara så smal?". Känns ju lite jobbigt, eftersom jag faktiskt ÄLSKAR mat och matlagning och äter dubbelt mer än min pojkvän gör, men ändå.. Det fanns stunder när det tärde på självförtroendet och jag tänkte att jag inte blir nåt, för jag är helt enkelt för smal och borde gå upp i vikt och tyckte själv att jag inte duger..

Elaine - en hopplös fotograf

Så jävla sjukt bra inlägg!

sanna hyvärinen

Fin text <3

Gabriella

bra skrivet! även om det självkroppsliga hatet kan ha fler orsaker ou utmynna i annat än ätstörningar :)

ami

detta var väldigt vackert av dig. Jag gillade att läsa den så uppriktig och bara ärlig rakt av. Fantastiskt.

kerstin ehrenholm

Jätte bra förebild är du för alla andra Ta hand om dig Lycka till <3

Amanda Jona [SPONTAN]

Alltså åh så himla vackert skrivet om ett så viktigt ämne! Du är grym, heja dig!

Jasmine

Ett väldigt fint skrivet inlägg. Tack för det.
Kram

Sofia - Vardag&Foto

så fint skrivet!! tack.

Fanny Thörnfeldt

Läst igenom din blogg lite, och vill bara säga att jag älskar sättet du skriver på, du har en ny bloggläsare som kommer kika in flera gånger per dag! :)

My

Riktigt bra skrivet, tack för det! :)

Emma

åhhh, vilken bra läsning. precis vad som behövs läsas när man inte vet hur mycket man står ut längre!! TACK <3

leonor broberg

jävligt bra inlägg och du är såå fin

Annsoh

Jätte fin blogg du har! :)

Prietha

Finaste du, det här behövde jag extra mycket idag!

Anonym

Hopplösa, förbannade jävla ideal! De förstör mitt liv.

Anna Betlehem

sååå braa!

Alma Bengtsson

Så himla bra skrivet.

♀ THE REVOLT ♀

Bra skrivet!^^

sara

behövde det här

Ann-Sofie Bäck

GRYMT BRA OCH VIKTIGT INLÄGG!!!

Olivia

detta inlägg är inte till mig men jag vill ändå säga tack för att du skriver det, för i världen vi lever kunde det ha varit till mig, och utan inlägg som dessa skulle det även kunna bli. Tack!

Hanna Karlsson

Så himla viktigt inlägg!

Paulina Suonvieri

Så fint så fint




//hundredkitchenstories.blogg.se

daniela

så himla bra skrivet!

Sofia

Så jäkla bra skrivet! Håller med dig till 1000!

EMILIA

Wow, så sjukt bra skrivet och det hjälper verkligen att läsa det där.. Är själv väldigt inne i vad jag äter och hur mycket kalorier jag stoppar i mig just nu. Du är stark som lyckats tagit dig ur det!

Isabella

jag tycker detta är så svårt, jag är så inte nöjd med min kropp! hatar den, vissa saker är bra men annars så spyr jag över mig själv, mesta delen av tiden iallfall, alltså vad ska jag göra, jag vill ju må bra, gilla mig själv osv, men det är så svårt, även om jag tränar äter mindre, inget socker osv så händer fan ingenting. jag orkar inte, inte gilla mig själv - jag blir så trött. Jag vill vara stark utstråla självsäkerhet och så men när jag ser hur jag ser ut jämfört med andra så blir jag skamsen och osäker . vad gör jag ?

Heja Jamal

Helt otroligt bra skrivet! Bra jobbat och TACK!

Amanda Niclasson

Riktigt fin text!<3

Robex Lundgren

fin blogg du har

aww

Fruktansvärt fint skrivet. Hoppas många unga ser detta och inser att hjälp finns! Kram

Jenniey Love

Fint skrivet gumman. kramiz<3

Emelie

Bra skrivet! Skriver under på hur värt det är att kämpa sig tillbaka till livet! Kram

Josephine

Gryt bra inlägg! Det är så hemskt att så många lever med ätstörningar :( hoppas också att många unga och äldre ser detta. Kram!

Skogsraah ☾

Håller med alla andra - fruktansvärt bra skrivet! Och VIKTIGT att lyfta detta. Om än det måste göras gång på gång.

GoForFit

Så bra skrivet. Så fint och så sant. Jag har varit där och är nu frisk, det känns så främmande att blicka tillbaka på den där tiden.

Jättebra inlägg!

Kram!

Julia Müller-Sandvik

Fantastiskt!

olivia

Tack för en fantatiskt fin blogg! och med bra texter som är skrivna på ett sånt bra och vettigt sätt. Och som tidigare sjuk i anorexi vet jag hur otroligt VIKTIGT det är med en tjej som du i bloggvärlden! Någon som skriver om viktiga saker bortom det ytliga. kram!

Alina

Så bra skrivet!

Maja Svensson

Jättebra skrivet!

Camilla

Jättehärligt inlägg! Jag tror att vi är många som känner igen sig, och det är just såna här ord som en behöver höra.

Emmy

SÅ bra skrivet! Det var precis vad jag behövde höra, dags att töja ut vigselringarna och bara acceptera att min kropp ser annorlunda ut efter graviditeten! Jag är JAG, här och nu!

Linnéa

Sååå bra skrivet <3

Thegra

Åh, vilka viktiga och kloka ord! Stärker och peppar, för herregud så rätt du har. Det är så inte värt det.

milina.blogg.se

underbar är du! grymt inlägg!

Mathilda

♥♥♥

Oliviaaaanilssons blogg med 4 A

Bra skrivet!

evelina

Heeeeelt fantastiskt skrivet! Det känns att det är ord med både, själ, hjärta och insikt!

Carolina Thoor

Jätte fint skrivet, du skulle verkligen kunna övertyga en person att sluta med denna text. Riktigt bra skrivet!

Filip skovin

WOW, du skriver så fin text.

Ellen

Tack för att du sätter ord på allt.
Jag har varit där och det är inte värt det.
Tack.

♡ Daniella

Jättebra text om en så himla viktig sak! ♡

Knaperbloggen

så bra skrivet.

Elin

Det finns så många runtom kring oss som mår dåligt. Jag vill att alla ska våga dela med sig av sina problem, vad dom än handlar om. Man ska inte skämmas över dom, utan känna sig stolt över att man vågat berätta för någon och ha en vilja att göra saker bättre. Riktigt bra text som troligtvis får många att tänka till. i det samhälle vi lever i idag måste vi hjälpas åt och inte blunda för saker och ting som inte står rätt till. Vi ska våga ta plats, säga vad vi vill, inte gömma oss och tiga.

Sofia

Bra text :-)

Elina

Så starkt och vackert!

fia

Kan man sluta efter många år??? hm ska kolla vidare på denna förening.

Svar: Ja, det kan du!! Det är aldrig för sent! Skickar pepp och styrka över internet, Kram! <3
Jennifer

Sofia

Himla bra inlägg!

Vendela

Så bra skrivet!! :)

molnfigur.blogg.se

kan inte.. men tack

Svar: Självhat är ingenting värt, verkligen INGENTING. Livet däremot, livet är det bästa du någonsin kan välja. Gör det för din skull!! <3
Jennifer

Ulrika

Så klokt och viktigt inlägg. jag vet i varenda fysiologisk och biokemisk detalj hur självsvält och kräkningar bryter ned kroppen (pluggar medicin) och idag skulle jag aldrig komma på tanken att göra något sådant, men i tonåren var det nåt som nästan alla höll på med omkring mig. och vet att vissa är kvar i sådana miljöer, där det är normalt att ständigt hata den egna kroppen. så sjukt.

linn

så bra, så rätt, så sant. trehundrafemtiotolv poäng till dig.

Sara

Himla fint skrivet och viktigt ämne att ta upp :)

Rebecka

Till de som fortfarande tror att svält är den rätta vägen så säger jag precis som DU. Nej det är inte värt det på långa vägar. 5 år har av livet har bara levts halvt. 5 år som var ångest, tårar, tillbaka fall. Med kamp och mycket vilja (man måste vilja) så blev livet inte lika farligt längre. Jag levde inte när jag inte åt. Nu lever jag som aldrig förr.

Thea

Jag vill bara skriva ett litet tack. tack för det här inlägget, tack för orden som slog mig som en knytnäve i magen. jag behövde det. vakna till lite, inse att ångesten kanske inte ska få finnas där. att den inte har någon rätt till det. tack.