svar på kommentarer.

pga tidsbrist har jag varit så otroligt dålig på att svara på frågorna som trillat in på sistone, så vi kör ett jag-svarar-på-kommentarer-inlägg a la Sandra Beijer:
 
Hur vågar man prata om det här med nya människor? (ang. att dansa nykter)
Åh, detta är det allra svåraste med att välja bort alkohol, att "släppa bomben" för nya människor. Är alltid lite nervöst. Men om du hamnar i sammanhang där du förväntas dricka alkohol gör ingen grej av det, utan bara säg tack men nej tack jag dricker inte. Och igen, om folk frågar varför, ge ett rakt svar och försök få dem att förstå att du inte dömer någon som väljer att dricka alkohol. Det är svårt, och många kommer vara oförstående, men jag hejar på dig!! 
 
 
Hej!! Så fin blogg. Gillar hur du skriver. Jag har lite frågor om dina studier:) 
När är du född och hur länge har du pluggat på edinburgh?
Tack snälla!! Jag är född -91, fyllde 23 i Maj! Och jag är inne på mitt tredje år nu, så har bott här i två år (shit pommes vad tiden går fort).
 
Trivs du på skolan, är det väldigt stressigt med plugg?
Jag trivs! :) Och det är inte så superstressigt, IB som jag gick på gymnasiet var typ tusen gånger värre, men om du vill få bra resultat måste du lägga ner mycket tid på plugget. Jag pluggar minst 5 timmar om dagen, för att jag inte ska komma efter och för att jag inte ska behöva stressa så mycket när inlämningarna väl ska in. 
 
Är det personlig eller opersonlig undervisning?
Det beror på hur den ansvariga läraren väljer att lägga upp kursen. Psykologi-kurserna har ofta varit väldigt opersonliga, medan Sociologikurserna är mer personliga. Det var mycket därför jag valde att byta till sociologi också, för att det känns som att vi har mer kontakt med lärarna där, som att de är närvarande på ett helt annat sätt.
 
Är det en stad som är lätt att skaffa vänner i?
Ja, det tycker jag absolut! :) 
 
Vad vill du bli när du blir stor?
Om jag ändå visste det..
 
 
Det där nagellacket du har på dig är himla vackert, skulle man kanske kunna få reda på vad det är för något? :)
Tack tack! Märket är Manhattan i färgen 96T, har fått det av Fatou som köpt det i Tyskland, men det kanske går att hitta i Sverige också? 
 
Jag har en liten fundering kring hur man ska klä sig i Edinburgh, ska ju vara där nästa vecka. Går det bra med kjol och långkjol? Haha, jag har så svårt veta hur jag ska klä mig..
Jag antar att du menar vädermässigt? :) Om du har strumpbyxor + jacka och halsduk så ska det nog gå bra med kjol! Det blåser mycket, men vindarna är inte så kalla än.
 
Får du liksom börja om eller hoppar du på ett program som kommit lika långt som ni kommit i psykologin? (ang. programbytet)
Jag läste sociologi det första 1,5 året, så har bara missat en termin (2 moduler) sociologi, så jag får hoppa in i tredje året. Jätteskönt!

 
 
varifrån är dina lakan? helt perfekta ju
Jag fick dem från en vän när hon flyttade härifrån, som i sin tur fick det av sin vän, så har tyvärr ingen aning.. men jag har för mig att IKEA har liknande, så kolla där!
 
hur får du förresten så bra kvalitet på dina bilder när du lägger upp dom på bloggen?
Såhär; mina bilder på bloggen är 800px breda, så när jag redigerar en bild sparar jag en kopia som också är 800px och som jag sedan laddar upp på bloggen. Då slipper bloggverktyget komprimera bilden och därmed bibehåller du någorlunda kvalité. Jag brukar även skärpa upp den förminskade kopian med filtret "smart skärpa" så blir bilden inte sådär pixlig som den kan bli på internet. Lycka till!
 
Q&A
5 kommentarer
Maja

Vet att Ikea har det där påslakanet! Så himla fint ju.

EBBA

DANG, att jag inte hittat in hit förut? du fotar och skriver döfint

Svar: Åh, men tusen tack!!
Jennifer

Marika

Tack för svar det var jag som ställde alla tuSenmiljarder frågor om edinburgh:) din blogg är så himlans trevlig. Känner mig hemma när jag läser den? Undrat länge varför då jag gillar många andra bloggare också men det jag insett är att du driver en blogg och inte en business. Helt underbart. Skulle det bli så kom ihåg denna kommentar; håll det personligt och låt dig genomsyra allt innehåll i bloggen! Så härligt.
Ha en bra v!

Svar: Åh, men PUSS!! Blir ju så glad av dina ord!
Jennifer

anna

vad gjorde du åren efter studenten ? :)

Emelie

Så himla kul att du pluggar sociologi nu, får höra ca allt om det jämt pga min kille pluggar sin Master i sociologi nu. Sjukt intressant alltså! Ang lakanen till personen som frågade: det finns exakt likadana på IKEA, jag har dem och de är himla mjuka och bra.