♀ läsvärt, länkvärt. ♀

Hörrni, nu har det varit alldeles för lite feministisk läsning här inne, det måste jag ju råda bot på. Så därför tycker jag att vi börjar fredagen med ett gäng läsvärda länkar!
 
 
 
 
Ibland kan man dö när man föder barn - "Varje år föds tusentals barn till flickor under 15 år i Guatemala. Var och en av dessa graviditeter är resultatet av ett sexuellt övergrepp. Nästan nio av tio beräknas vara incest." Detta ger mig akut hjärtsnörp och får mig att tänka på Audre Lorde's ord: “I am not free while any woman is unfree, even when her shackles are very different from my own.” Låt oss aldrig sluta kämpa, förrän varje människa är fri från förtryck.
 
 

 
Mensen är alltid ett tecken på hälsa - Om hur mensen ofta bara handlar om veckan en blöder, men en lär sig i regel väldigt lite om den resterande menscykeln. Jag åt p-piller i flera år, men slutade för omkring två år sedan och det var så himla häftigt att upptäcka sin kropp igen och de olika stadierna den går igenom under månaden. En annan noterbar poäng: "Erika Irusta menar att vi ofta mår som bäst precis innan och under ägglossning. Men inte för att vi just då egentligen mår bättre än annars utan för att det är då vi passar in i samhället på bästa sätt, säger hon." Ibland blir det verkligen så himla tydligt att samhället är stöpt för (och av) personer utan mens; och de beteenden, känslor och humör som faller utanför mallen blir automatiskt "fel", även fast det egentligen är en så självklar del av livet. Värt att tänka på.
 
 
Jag önskar att folk istället för löften om sockerfritt 2015, eller att träna inför beachsäsongen, har löften om mer glass 2015! - Kajsa skriver så ärligt och bra om kroppen. Och efter att jag de senaste dagarna, gång på gång, har fått förklara för vänner och klasskompisar varför det inte är ok att bedöma kroppar (både den egna och andras) känner jag bara JA TACK när Kajsa skriver: "Just precis nu önskar jag mig en vinter utan smalhets och träningshets. Utan folk som "unnar" sig en semla eller ett glas vin och straffar sig dagen efter. En vinter och efterföljande sommar där kroppen bara får vara i en frizon, och ALLA får känna sig glada och bekväma i bikini och på stranden."
 
 

 

Consent Isn’t Enough: The Troubling Sex of Fifty Shades - en artikel om varför 50 Shades of Grey är väldigt problematisk. Jag har inte läst boken själv, men får ont i magen när jag läst uttrag från den. Fy. Om ni inte orkar läsa den jättelånga (men bra!) artikeln borde ni absolut trycka er in på Alicias blogg och läsa vad hon har skrivit om det här.

 
7 kommentarer
Misan

Jag har inte läst FSOG (och kommer inte att se filmen) och tycker att det är bra med kritik, men alltså, är inte grejen med denna bok att den ska vara upphetsande? Om miljoner kvinnor tycker att den är just det, ska de skambeläggas? Sexnoveller ska väl ofta vara just lite över gränsen för vad som är "ok". Sen, jättetrist om författaren framställer BDSM på ett dåligt vis = klart motiverat att kritisera. Men som sagt, sålänge huvudpersonernas förhållande inte romantiseras så förstår jag inte ilskan över denna bok?

(förtydligande, jag förstår ilskan över företeelserna i boken, det faktum att det händer i verkligheten osv, men boken i sig?)

Svar: Jag tycker att artikeln jag länkade förklarar det på ett väldigt bra sätt! En bok är inte bara en bok (och speciellt inte när den säljs i så många upplagor och blir så himla hypad över hela världen) utan idéer som presenteras i böcker har makt att förändra folks sätt att tänka och se på saker. Jag tycker det är väldigt problematiskt i detta fall då sexet bara sker på Christians villkor, och deras relation är uppenbart väldigt ohälsosam för Anastasia då hon ofta ger med sig för att hon är rädd för vad han ska göra med henne. De utdrag som jag läst ur boken skulle jag klassa som våldtäkt och misshandel snarare än "kinky" sex, tyvärr. Och då har jag väldigt svårt för att släppa igenom denna bok och film utan att ifrågasätta problematiken.
Med det sagt har jag inget problem med att "avvikande" sex hyllas och får ta plats i det publika rummet, det tycker jag bara är hur bra som helst. Och såklart ska folk få läsa vad de vill utan att känna skam, men som sagt, jag känner ändå ett behov av att lyfta problematiken i hur själva sexes framställs i 50 shades.
Jennifer

Alicia

Ååååh Jennifer, JAA! Tack för detta! Ska lusläsa Emma Greens artikel för att orka jobba ikväll... Även övriga länkar naturligtvis! Behöver dina tipsinlägg i mitt liv.

Misan

Jag läste artikeln nu! Håller med, det ÄR problematiskt. Framförallt är glorifierandet av deras förhållande problematiskt.
Det är ju jättesvårt med sånt här, en klasskamrat till mig äääälskar de här böckerna och är inte så intresserad av att problematisera saker, samtidigt så vet jag att hon fått ut supermycket av FSOG, typ tagit för sig mer hemma osv. Att tända på våldtäkt känns för mig fruktansvärt, men så länge det stannar vid fantasier måste det vara ok. Däremot är det kanske tveksamt om det borde göras en film av det.
Hur som helst, den första artikeln om detta som du länkade till var superintressant (och bra att du lyfter frågan)! Tack!

Emmy

Hej! Ville bara säga att jag tokälskar din blogg, otroligt inspierande med bra uppdatering, fina bilder och underbara åsikter. KEEP UP THE GOOD WORK. Bara en liten fråga, är du vegetarian?

Kram.

Maria Ekblad

Men åh, bilden med glitterbindan! Så cool!

Kajsa

Men åh, vad gullig du är! Tusen tack och kramar! Och tack för de andra länktipsen, toppenbra ju!

Lovisa

Å, jag älskar dessa inlägg, tack för att du lyfter andras kloka tankar också! Så fantastiskt med inlägg som Kajsas!