en dag i Glasgow.

OBS! Varning för bildbomb.
 
Igår hoppade jag och Fatou på 09.11 tåget mot Glasgow! Det är ju nästan pinsamt att vi bott här i 2,5 år utan att ha åkt dit?! Så nu var det dags tyckte vi. Vi åkte förbi ett trött vinter-Skottland med får på åkrarna och snöiga berg längst bort i horisonten.
 
Och så var vi framme! Hej!
 
 
Så klart började det ju spöregna (låt inte den blå himlen på bilden lura er, här i Skottland regnar det oavsett himmelfärg) direkt när vi klivit av tåget, så vi bestämde oss för att styra stegen mot Gallery of Modern Art.
 
Där fanns t ex en kartongstad bestående av alla kyrkor i Edinburgh. 
 
Fina fönster.
 
Och regnbågar på väggarna. 
 
Och massor av konst, så klart. Men ljusförhållandena var inte direkt de bästa, så jag knäppte inte så många bilder.
 
Hej, här är vi!! 
 
Ut på gatorna igen.
 
 
Vi gick mot Glasgow Green.
 
Det regnade fortfarande så vi smet in i St Andrew's Cathedral bara för att undkomma regnet ett litet slag.
 
Där inne hade de ställt en julgran som luktade SÅ HIMLA GOTT. Passade på att sniffa lite extra. Vi hade en plastgran i år, så vi fick ju tråkigt nog inte julgrans-doften.
 
Sedan var det bara att ge sig på att igen.
 
 
 
 
Vi kom fram till floden där fiskmåsarna låg och guppade på vattnet.
 
 
Vi gick genom Glasgow Green upp till the Winter Gardens.
 
Och äntligen slutade det regna och solen tittade fram på riktigt!
 
 
 
 
Vi var helt övertygade om att det skulle kosta skjortan och gå in i växthuset och så var det gratis?! Bra grej!!
 
Där fanns det också en julgran! Jag tvingade Fatou att ställa sig framför den för att illustrera hur enorm den var. #jobbigfotografvän
 
 
Det fanns ett museum där också, men vi var mest intresserade av att titta på utsikten ner över växthuset. Även om det var liiite för högt upp för min del.
 
Så gick vi vidare!
 
Över floden.
 
Bort till moskén så att Fatou kunde få be.
 
Det är verkligen något speciellt med trosbundna platser, även om jag själv inte är en gnutta religiös eller spirituell. Det finns ett sånt kompakt lugn där ändå.
 
 
 
Och så vidare mot dagens nästa stopp. 
 
Nästan framme!
 
Hit skulle vi! Till Glasgow Cathedral!
 
 
 
 
 
Så sjukt fint. Älskar att de målade fönstrena färgade insidan av katedralen i regnbågens alla färger.
 
Och så in mot centrum igen. Vi skojade om att vi gjorde en repris på London-resan, då vi struntade i kollektivtrafiken och gick i stället, vilket våra fötter inte tyckte var en superbra idé men som antagligen gjorde att vi fick se mycket som vi hade missat om vi suttit på en buss eller på tunnelbanan.
 
Förbi George Square där blommor låg uppradade till minne av den tragiska olyckan strax innan jul när en sopbilchaufför tappade kontrollen och körde rakt in i folkmassan. :(
 
Vi kraschlandade inne på Costa för att fylla på energiförrådet med kaffe och macka.
 
Och kikade lite i affärer när vi ändå var i närheten.
 
 
När skymningen kom började magarna kurra igen och vi korsade floden i jakt på Nando's.
 
Och middag!! Var min första gång på Nando's och alltså, så sjukt gott?!
 
Vi satt där i flera timmar och pratade i mun på varandra, konstaterade att det varit en sjukt bra dag och utnämnde oss själva till expert-turister då vi lyckats beta av hela vår Glasgow-lista.
 
 
Helt utmattade och frusna, men väldigt nöjda och glada satte vi oss på tåget hem igen. Jag slumrade med huvudet mot rutan och sov hela vägen. Så bäst liten utflyktsdag.
 
 
20 kommentarer
Lotta

åh, fint! Vill besöka både Glasgow och Edinburgh! Edinburgh verkar dock lite mysigare och pittoreskare hehe, är det så?

Daniella 🌙

men åh! hur lång tid tog resan/var tåget dyrt?

hanna, förbanna

så vackra bilder! Gillade den där husen speglas i vattnet på vägen supermycket!

Sandra Leone

Fy vilken mysig resa! I Göteborg regnar det också oavsett himmelsfärg plus att det kan regna uppifrån, från sidorna och underifrån samtidigt.
Glasgow Cathedral såg ordentligt pampig ut. Älskar't!

Ellen Lindberg

Sån himla fin tripp ändå! PS. älskar bildbomber.

Johanna

Så fint att se sin stad ur ett "första-gången"-perspektiv. Har inte hunnit bo i Glasgow särskilt länge men kände igen mig i varenda bild. Bäst!

Anna Holm

Hur kan du ha bott så länge i UK utan att ha gått på Nando's?! Mitt favoritställe ju! Men tur att du har hittat det nu! ;)

Visst är det så, det där med att gå! Första gången i London gick jag och min bästa vän överallt och visst gick vi lite fel och lite långt, men då hittade vi ställen som vi inte visste fanns! Skitbra ju. Fast ont gjorde det...

Vacker katedral! Jag är är inte heller religiös och har en del åsikter om religionens makt i världen och historian, men tycker det är så mäktigt med kyrkor. De är vackra och fantastiskt bygda och jag funderar alltid över vem som kan ha stått på samma plats där jag står för länge sedan. :)

mary

så fina bilder :)
måste besöka Glasgow någon gång :)

Caja

Fina bilder, gav en del minnen från när jag var i Glasgow, det bästa på min resa dit var när vi gick upp allra högst upp på kyrkogården och kunde se ut över hela Glasgow, magiskt (dock hur folk förstört mausoleumen var inte lika trevligt, riktigt synd då jag gillar att se arkitekturen).

Caroline

Glasgow er min favorittby nummer én.

Elin

Wow! Ser ju urfint ut!

kaneli

Alltså, så fint! Speciellt bilderna inifrån katedralen, himla mäktigt!

kaneli

Alltså, så fint! Speciellt bilderna inifrån katedralen, himla mäktigt!

Anna

Vad kul att se, där bor ju jag : )
Dock borde ni ta ännu en tripp & ta er till West End, där finns några riktiga guldkorn till byggnader att kika på. Rekommenderas!

Kram på dig!

ISA

med så vackra bilder är det okej med bildbomb! Men alltså, hur många olika väderlekar hann det vara på en dag? ;) haha

Nastasja

WOW på kyrkan alltså. Så himla maffig!

Rebecca Larsson

Men åh vilken dödsbra endagstrip!

sabrina

wow, so lovely photos, i like your blog a lot. x

emliarnia.blogg.se

Så himla fint! Gjorde mig så pepp på att komma tillbaka :)

I.

Helt fantastiska och inspirerande bilder du lagt upp! Verkligen jätte fina, vilket gav mig ännu mera lust att åka till Skottland trots all regn! :)