dagarna som kom och gick.

Jag har för tillfället svårt för att knyta ihop alla lösa trådar i mitt huvud, svårt för att sätta ord på känslor och på händelser. Kanske beror det på allmän överbelastning i hjärnkontoret nu när uni har dragit igång igen, eller så är det bara så det är ibland. Tillfällig emotionell och mental villrådighet, vilket dock inte behöver betyda att tillvaron är dålig, bara lite ogreppbar. Som att promenera runt i en tyst skog med träd som knakar i vinden och med den mjuka mossan sviktande under kängorna, utan att veta i vilken riktning civilisationen ligger, men att vara ok med det ändå. Men jag gör ett försök i att komprimera de senaste dagarna till ordform:
 
 
 
I lördagskväll drack jag starkt kaffe på ett italienskt fik med sura servitörer som snörpte på munnen när de gick förbi vårt bord, men det gjorde inte så mycket för samtalsämnena tog aldrig slut och skrattet fanns hela tiden i ögonvrån. Resten av kvällen spenderades på en pub där irländska melodier klinkades fram i ett hörn och fyllde tomrummet mellan skratten. En stammis hade tagit med sig sina två hundar som konstant viftande på svansen när de sprang kring benen på folk, fick kli bakom örat och hundgodis från bartendern, och som till sist parkerade sig bredvid oss i soffan och somnade. Min hundallergi gjorde sig påmind och inom ett par minuter klättrade ett utslag över min ena hand, men vem kan motstå ett par vädjande kastanjebruna ögon? Inte jag i alla fall.
 
 
 
 
Måndagen förflöt i ett töcken av prestationsångest. Jag försökte koncentrera mig på läsningen vi fått inför tisdagens lektion, men uppdaterade i stället vår studentportal var femte minut ändå för att se om betyget för uppsatsen äntligen kommit upp. Och så fanns det plötsligt där, mitt hjärta slog hårdare och hårdare och så ping. 78%. Ett A. Lättnad. Men så känner jag hur besvikelsen smyger sig på och börjar sprida sig i kroppen, för varför fattas de resterande 22%? Och mellan varven av bultande mörker måste jag stanna upp och prata mig själv till rätta. Berätta att 78% är ju för fasen sjukt jäkla bra och att jag borde vara nöjd, till och med lite stolt. Men jag har fortfarande inte öppnat min feedback, för kanske är det ännu svårare att bli bedömd när en faktiskt ser upp till personen som står bakom kritiken och betyget, och värderar dennes åsikt extra högt.
 
På kvällen fick jag ett mail med ämnet "VERY IMPORTANT” som berättade var och när och hur mina bilder kommer ställas ut, och med ens blev utställningen en verklighet. Eftersom prestationsångesten redan bott in sig i mitt bakhuvud tidigare under dagen tog den så klart tillfället i akt och gjorde sig påmind igen. Loppet om perfektion är en tävling som inte går att vinna, jag vet det, men likt förbaskat springer jag tills benen viker sig av mjölksyra ändå. Så jag retirerar till den bästa sorterns tillflyktsort; sällskapet av vänner som bakar chokladkaka och fuldansar i köket, och som får mig att skratta tills benen viker sig av lycka i stället. Och för varje attackskratt som klingar ut krymper orosmolnet några millimeter, tills det slutligen upphör att existera. I alla fall för denna gången.
 
 
 
 
Tisdag och den gryningsblå himlen är melerad av rosa moln. Klockan är 9.15 och lektionen har precis börjat, jag försöker gnugga sömnen ur ögonen sådär lagom diskret för att läraren inte ska märka. En timme senare har jag helt och hållet slutat att anteckna och i stället har jag skrivit IDIOT med stora bokstäver på sidan. Där sitter vi och lyssnar på när vår (manliga) lärare säger saker som att ”people say that I’m anti-feminist, but I don’t really believe in the whole thing about patriarchy and gender roles” och ”women are not oppressed, you don’t have any proof”. Jag biter ihop käkarna och räknar till tio. I mitt huvud författar jag syrliga repliker med stora akademiska ord, som jag vet hade träffat en öm punkt, men jag orkar inte ta diskussionen nu, inte idag. Så i stället tänker jag på fluffiga hundvalpar och lovar att nästa tisdag ska jag minsann inte sitta tyst.
 
 
16 kommentarer
Jenny

<3 <3 <3

Maria

Åh vad jobbigt med prestationsångest och tentor. Och sjukt störigt med en sån lärare. Jag hade varit asarg varje föreläsning.

Moa

Men fy vilken puckad lärare, jag blir så arg och ledsen. Jag hejar på dig då du orkar ta diskussionen!

Beatrice

Men bra och fy och fy typ. Hatar prestationsångest ännu mer än något annat. Men A på tentan är ju superbra! Har aldrig fått A på någon tenta alls, det är ju så svårt. Peppar genom internet för att du ska våga säga till läraren att han har fel (eller att han är dum i huvudet, det kanske hade känts bättre).

Johanna

Låter som att de senaste dagarna vart lite utav en berg-och dalbana, men skönt att du ändå finner ro och lycka med dina vänner! Helt underbart!

Och angående läraren, säg att han snackar skit och GE HAN VAD HAN TÅL!

Amanda Jonsson

Åh, så mycket jag känner igen mig i detta. Speciellt i prestationsångesten. Så jäkla onödig grej egentligen, men så ofta så påtaglig. Fyfan. Du är så bra i alla fall <3Verkligen svinbra!! Och vettig och klok och skriver så fint.

Kram till dig från mig.

Anna María

1. Sjukt bra med 78%! Om det går skjut prestationsångesten åt sidan och ge dig själv en stor fet high five! A är svinbra!
2. Vilken jäkla i d i o t alltså! Vill bara skrika rätt ut här vid datorskärmen. Vilken lärare alltså. Fy.

Matilda

Heja dig! Du är så jäkla stark och hur bra som helst. Och GRATTIS till ditt A!

Caja

Massa pepp så du kan säga till din lärare nästa tisdag! Prestationsångest är förbaskat jobbigt, gnager sig in i medvetandet liksom. Fokusera på det du gjorde bra i stället, att du fick ett A.

Karin

Det är tufft när känslorna svallar så i kroppen och hjärnan.
Fortsätt kämpa!

Maria

Så himla fint du skriver, och med stor igenkänningsfaktor <3

Anni

Du är så jäkla bra! Heja dig!

Vanessa

Jo ja känner med dig om det här med lärare som fäller ologiska kommentarer, man sitter och skakar besviket på huvudet tillsammans med sina vänner... Men det är vi som står starkast när allt kommer omkring!

Anonym

Lästips! Nina åkestams "meningen med hela skiten" bra läsning om prestationskrav och sånt. Puss

Mari

Herregud, at folk som det har lov til å bli forelesere i det hele tatt.

Saga

Du är så himla bra. Kunde verkligen relatera till det där du skrev om ditt betyg.
Lycka till med din lärare, kick ass!