svar på frågor: b la min skottlandsfamilj, om livet & en framtidslista

Okej, så jag är himla långsam med att svara på frågorna från frågestunden, men ni vet ju hur livet ser ut just nu (pluggpluggplugg). Men bättre sent än aldrig tänker jag, så här kommer ett gäng med svar;
 

- Vilka är det du bor med egentligen? Var kommer de ifrån, hur hamnade de här? 
- Hur träffades du och dina rumskompisar?
Åh, min fina lilla skottlandsfamilj. Vi träffades förra året då vi slumpades ihop för att bo tillsammans i en lägenhet på campus, och alltså, förstår fortfarande inte att jag hade en sådan jäkla tur att hamna med de finaste människorna någonsin. Här kommer en liten presentation;


Fatou kommer från Tyskland och pluggar psykologi precis som jag, så vi går i samma klass och kan panika över exams och uppsatser tillsammans. Vår vänskap är så himla okomplicerad. Vi kan sitta tysta i en halv evighet utan att det blir konstigt, eller prata om allt mellan himmel och jord och helt plötsligt har det gått fem timmar och vi har ingen aning om hur det gick till. Hon är så lugn och stabil, intelligent och ödmjuk. Hon har världens bästa humor, vi kan fuldansa på gatorna och ha ett fullskaligt vattenkrig i lägenheten. Men också ha högljudda diskussioner om själen, stå på totalt motsatt sida, men aldrig bli ovänner. Vi är mer som syskon än något annat.

 

Chantel är från Irland och pluggar physiotherapy. Hon är förkroppsligandet av trygghet. Hon utstrålar alltid en sådan värme och ärlighet att det är omöjligt att vara orolig i hennes närhet. Mitt allra bästa när livet stormar är att krypa ner under hennes täcke och bara känna hur värmen omhuldar mig, och berättar att allt kommer bli bra till slut. Hennes mjuka sätt kan lura en att tro att hon är skör och ömtålig, men hon besitter en skärpa och styrka som få personer har. Och när galna idéer bubblar upp i mitt huvud, säger hon aldrig nej och det kan sluta med att vi fyller hela badkaret med 300 vattenballonger.

 

Sinéad är också från Irland (hon och Chantel kände varandra sedan förut) och pluggade även hon physiotherapy på QMU innan, men hon hoppade precis av för att hon kände att det inte riktigt var hennes grej. Vi är så väldigt lika på så många sätt. Hon har huvudet bland molnen, och drömmer stort och mycket, det finns inga gränser. Jag älskar hennes skratt och hur hon kan snöa in på något helt totalt. Hur hon inte bryr sig ett dugg om vad andra tycker om henne, utan bara gör. Så jäkla bra. Sinéad är min favoritperson att berätta historier för, hennes reaktioner är alltid obetalbara. Och hon hyser en så stor kärlek för böcker och poesi att jag är helt övertygad om att hon kommer uträtta stordåd med sina ord i framtiden.

 

<3 <3 <3 
 

- Ditt bästa tips för att leva i nuet och fånga modet att skapa en förändring i ditt liv? 

Jag tror att det är bra att påminna sig om att du får ingen andra chans. Livet händer nu, och jag vill så jäkla gärna hända med det. Så därför märker jag mina drömmar med ”planer” och försöker att alltid tro på att jag kan. Det får mig att våga.

 

Hur vågar man klippa håret kortkortkort?

Du bara gör det helt enkelt! Du kommer inte ångra dig, lovar! Och om det mot förmodan skulle bli katastrofdåligt så växer det ju ut igen.

 

- Hur ska man gå till väga för att få bort hjärnspökena och börja tycka om mat igen?

Jag vet inte om det här fungerar för alla, men det som fungerade för mig var att bara tvinga mig själv att äta ändå. Ät fastän hela du säger nej. Ät. Gör det tillsammans med vänner, planera storslagna picknickar och middagar med bara goda saker och så äter ni tillsammans. Samtidigt som ni skrattar och pratar om allt och ingenting. Jag tror att det är så jäkla viktigt att börja förknippa mat med bra stunder i stället för ångest och hets. Och släng vågen, för tusan. Den har aldrig gjort något bra för någon. Och! Så rekommenderar jag Michaelas blogg HEJ BLEKK! och allt hon skriver under kategorin "kroppen".

 

 

- Jag har fått ett presentkort till en bokhandel och går i svår beslutsångest över vilken bok (eller vilka böcker) jag ska köpa. Vilken bok tycker du jag absolut ska ha i min bokhylla? Alltså inte bara läsa, utan ÄGA, för den är så svindlande bra att jag kommer vilja läsa om den flera gånger utan att behöva springa till biblioteket där emellan!

Min finaste bok, som tog mig från storm från första sidan och höll mitt hjärta i ett järngrepp ända till slutet, är Extremely Loud and Incredible Close av Jonathan Safran Foer. Jag har läst den så många gånger att sidorna börjar trilla isär, och lånat ut den till mina vänner för att sprida genialiteten. Ni måste läsa helt enkelt, och helst äga så att ni kan stryka under och vika hundöron för att gå tillbaka och läsa igen igen igen.

 

- Det känns som att du bara har hittat helt rätt utbildning direkt, och bara vet precis vad du vill göra... Hur vet man vad man vill göra? Hur hittar man vad man vill göra? 
Jag är så himlans vilse i livet :( 

Åh, men jag var också så himla vilse innan! Verkligen! Efter gymnasiet var jag som ett stort frågetecken och allt kändes stort och läskigt, hjärnan kändes seg som kola så fort jag tänkte på framtiden. Men jag tror att det är viktigt att andas lite, känna efter vad det är du vill göra. Hitta något jobb eller ta några strökurser som känns bra på universitetet tills du känner dig redo att ta dig an resten-av-ditt-liv-beslutet. Jag hade två sabbatsår efter gymnasiet då jag pluggade foto, tog mitt körkort och reste. Tror det var så jäkla nyttigt för hela min inställning till ”framtiden”. Så det är mitt bästa tips, andas ett tag, tillåt dig själv att vara förvirrad och bara känn efter. 

 

 

- Fem saker du ser fram emot i år?
1) att sätta sista punkten på mitt himla exam på måndag, gå ut från provsalen med lätta steg och känna hur sommaren ligger för mina fötter.
2) dagarna jag kommer ha i Edinburgh utan att behöva känna pluggstressen i magen hela tiden.
3) att säga hej till Love i Oxford, kommer inte träffa honom på en halv evighet då vi spenderar sommaren på varsin sida av jordklotet, så det ska bli så himla fint att få lite Love-tid innan dess.
4) detta är fortfarande lite osäkert då biljetter inte är bokade än, men om allt går enligt planerna åker jag en vända till Barcelona i Maj! Hur knäppt och fint?
5) Malawi!! MA-LA-WI! Har fortfarande inte fattat att jag ska dit.
6) augusti i Sverige med allt vad det innebär.
7) första veckan i September då jag och mina fina lägenhetsvänner tar bussen till Paris igen! Vi hyr ut vår lägenhet i andra hand Juli-Augusti och tjänar lite pengar på det, så de ska spenderas på croissanter och franska ostar är det tänkt.
8) att få komma tillbaka efter sommaren och träffa min finaste skottlandsfamilj igen och känna lyckan över att jag bor i en lägenhet med världens bästa personer i världens bästa stad.

 

Okej, det blev fler än fem punkter på sista frågan, men kunde inte riktigt välja bort någon av dem, alla känns ju så himla bra. Hoppas ni har det fint! Snart ska vi kunna höras lite oftare igen. Puss!

 

Q&A
9 kommentarer
Daniella 🌙

åh, du ger mig så mycket jag-vågar-känslor inför min egen eventuella flytt. <3

Svar: Åh, men puss!!
Jennifer

Maria

Åh vad fint det verkar att bo ihop med ett gäng bästisar!

Maria

Åh vad fint det verkar att bo ihop med ett gäng bästisar!

Svar: Åh, det är det bästa!!
Jennifer

Matilda

Åh, när är det du ska åka till Oxford? Det hade varit SÅ roligt att springa på dig där, kunna ge dig en kram och påminna dig om vilken fantastisk människa och glädjekälla du är! Lycka till med dina exams!

Svar: Åh, FIN du är!! Puss! Jag är där 11-15 Maj! :)
Jennifer

Jenny

Fint skrivet!

Jennifer

Åh, är det i Liljedal mitt öga skådar på sista bilden?

Svar: Åh, ja!! Knäppt att någon här känner igen lilla Liljedal, bor bara några kilometer därifrån :)
Jennifer

Nastasja

Älskar det här inlägget för alla svaren låter så glada och peppande. Lycka till på dina exams fina! <3

Svar: Åh, men puss!!
Jennifer

Jessica

SÅG JUST DETTA: http://danielfaro.wordpress.com/2014/03/13/edinburgh/ OCH TÄNKTE PÅ DIG.

Svar: Åh, så FINT ju!!
Jennifer

Vicky

åh herregud som jag älskar extremely loud and incredibly close. känner exakt som du för den. <3