svar på kommentarer.

Hörrni!! Nu har jag varit dålig på att svara på kommentarer igen, förlåt för det. Jag fick gräva långt bak i kommentarsarkivet för att hitta vissa av dessa frågor, så om det är någon fråga jag missat/ni undrar något annat, bara kommentera igen! 
 
 
 
 
en pluggfråga som jag letade efter i arkivet, och inte hittade något svar på: hur pluggar du inför en open book - examen? har en coming up om tre veckor och just nu repeterar jag litteraturen genom att stryka under nyckelord, ritar tankekartor för att få överblick, och gör gamla examensfrågor. läser juridik och tentar en termins civilrätt, argh. har du några fler tips? 
 
Jag har bara haft ett open book exam, och då fick vi ta med oss 10 artiklar och ett A4 med anteckningar. Funkar det så för dig också? Vi skulle svara på 2 frågor, så jag förberedde 5 artiklar för varje område (vi visste ungefär vilka ämnen som skulle komma på provet), skrev ner key points på mitt A4 och färgkodade allt, haha. Men jag tycker att det låter som att du har en bra metod?? Så jag kan nog inte komma med fler tips egentligen. Lycka till!!
 

 

Hej, jag undrade om man måste gå IB för att kunna plugga i Skottland? Jag skulle mer än gärna gå IB men jag har gått ett år på naturlinjen så det är försent. Tycker du att det är nödvändigt att gå IB och hur är svårighetsgraden på engelskan där borta? Jag kan rätt så bra engelska men jag vet inte vad jag borde förvänta mig haha :)

 

Hej! Nej, det är verkligen inte nödvändigt. :) Visst, ens engelskakunskaper måste vara bra nog för att en ska klara IETLS-provet för att komma in och så, men annars är det verkligen lugnt. Det är klart att det är lite kämpigt i början, det tyckte jag också (för även om jag gick IB på gymnasiet så hade jag ju inte pluggat på 2 år och hunnit tappa mycket), men efter ett halvår kommer du inte tänka på det alls. 
 
 
 

 

Hej! För ett tag sedan så hade du boktips och jag har två av dem böckerna hemma just nu och längtar bara att få ägna tid att läsa ut dem (efter att jag läst ut två böcker jag håller på med nu haha..). Och jag undrar om du skulle kunna ha boktips när du läst ut en bok och tycker den är bra? Tycker nämligen det är det bästa med bloggar - att dela med sig av saker man själv tycker är bra och jag bara dyker ner i böcker som andra tipsar om, speciellt bloggare jag följt länge och vet deras åsikter och tankar. Och att då isf du tycker om boken, borde den vara riktigt bra! 

Kram och tack för en megabra blog!! 

 

Åh, men ja, så klart! Har bara inte haft någon tid alls över för läsning de senaste månaderna, längtar så tills jag har fått den här terminen överstökad (snart!) så att jag äntligen kan begrava mig själv i böcker igen. Kram och tack för att du läser! 

 
 

- åhh blir helt sprallig av det här inlägget jennifer!! och VART kan en få tag på en lord of the cats-tröja!?!? FAN-TAS-TISK. och håller med vicky alltså. baked potato shop-bilden får en att vilja packa väskorna och åka dit och köpa sig en bakad potatis med ost & vita bönor och sitta där i solskuggan. så. himla. bra. bild. (och du = bäst) <3

 

- Asså först så måste jag ju bara säga standardgrejorna 1) såna jäklarns fina bilder du tar 2) vilken jäklarns fin stad du lever i och 3) vilka jäklarns fina vänner du verkar ha <3 men sedan måste jag ju bara fråga om var lord of the cats-tröjan är ifrån? Den är ju typ perfektion?


Här går den att hitta! Och SÅ mycket kärlek på er alltså, era fina ord gör ju mig så glad! Puss!
 
 
 
 
Hej bästa Jennifer! Superbilder som vanligt! 
Har en fråga: hela mitt väsen LÄNGTAR efter att få plugga i Edinburgh trots att jag aldrig varit där... Men det finns en sak jag tänker så mycket på. Jag vill isf gå nästa höst, alltså hösten 2016, och då kommer jag precis ha fyllt 22. Är jag för gammal då? Vet att det ju hade varit en galen fråga att ställa om Sverige, men känns som alla i uk börjar vid 18 års ålder... Kommer jag känna mig för gammal? Är det kört? Ändå stor skillnad på fyra år och ha massa resor och jobb i bagaget, och att komma direkt från high school. Å vet inte vad jag ska gööööööra. Anledningen till att jag vill vänta är att jag vill reeeeesa! Och jobba! Osv. Så jag kommer alltså isf börja 3 år efter att jag slutat gymnasiet. Så Jennifer - FUNKAR DET? Hur ser det ut runtom dig?
 
Alltså, det är ingen fara!! Lovar! Jag var 21 när jag började, och visst majoriteten av eleverna är typ 18, men det finns många som är äldre också. Många internationella elever börjar senare så de brukar vara 20+, dessutom sitter ni lite i samma båt eftersom de troligtvis inte känner någon alls, känner sig vilsna i ett nytt land, är lika nervös som du, etc. Så leta rätt på de internationella eleverna helt enkelt. :) Och såhär, jag är så otroligt glad att jag inte började direkt, för nu har jag verkligen kunnat ta till vara på min universitetstid på ett helt annat sätt än de som kom direkt från high school. Jag pluggar för att jag vill och inte för att jag borde, vilket så klart gör att jag har mycket lättare att hålla uppe motivationen. Och eftersom jag redan hunnit resa lite så längtar jag inte bort och ut i världen på samma sätt. 
 
 

er vänskap känns så himla avundsvärd. Vänner är livet alltså <3 och varje gång du visar bilder från Edin så känns det som det är en småstad!? Hur stort är det egentligen? Har ni H&M? ;) haha referensramen liksom.

 
Haha, småstad vet jag inte, det bor ju ändå 500 000 pers här. Men det är en ganska komprimerad stad med gångavstånd till typ allt, så det känns mindre än vad det är, och speciellt genom blogginlägg då kanske :) Och japp, vi har H&M, två stycken till och med, haha!
 
 

Duuu snyggo, har du snapchat haha?? Du känns som en kul snappare!!! PUSS

 

Haha puss! <3 Och ja, jag har snapchat hejjenka heter jag där, feel free osv. Men ha inte för höga förhoppningar, är svintråkig, haha. 
 
 
 
 

Småland ser helt fantastiskt ut!! Har googlat bilder superlänge nu. OM man skulle bosätta sig där (alt. stuga) var är bäst och mysigast isåfall? Jag tänker typ, i Skåne finns ju Österlen och Bjäre (och massa bra städer typ Lund, Hbg osv). Finns kanske motsvarande toppenställen i Småland (och tråkigare ställen). :):)

 

Oj, det här har jag verkligen noll koll på? Jag gillar ju Växjö ändå! Men någon annan kanske har koll/tips?


 
Men åh vad härligt, jag längtar så himla mycket! Och vad fin bloggen har blivit, fast för mig ligger en annons över hela din header. :/
 
Hm, vad tråkigt. Hur ser det här ut för er andra? Jag har en adblock installerad i min webbläsare så jag ser inte reklam eller annonser alls, så för min del ser bloggen ut som den ska. (och om ni inte har en adblock - fixa! internet är mycket roligare då)
 
 

Alltså sååå söt. Så din mamma är engelsk och pappa svensk eller har jag förstått fel? :D :D Tack för världens finaste bloggy <3

 

Men pusstack! Och japp, helt rätt! Vi har dock aldrig pratat engelska hemma, och var bara i England en ynka gång under min uppväxt, så identifierar mig inte alls med den brittiska kulturen egentligen. Lite tråkigt kanske, men jag har ju fått upptäcka den på egen hand i stället. :) 

  

Q&A
13 kommentarer
Natalie

Jag kanske har missat det för jag började läsa din blogg ganska så nyligen (men är redan fast och tack för en jättebra blogg med underbara bilder) men vad pluggar du till? :)

ISA

Dessa inlägg är så bra så bra! du svarar alltid så fint och gulligt <3

chrissy

men SÅ fin inställning i svaret på sista frågan!? och tack för svar om kattröjan, hehe. så jädrans ball asså

Jennifer

Ville bara säga att även jag har reklam över headern! Men tycker dock inte det stör så himla mycket för när man scrollar så stannar den liksom kvar.

Caja

Jag har också reklam över headern, men den är inte så störig eftersom den stannar där när man kikar vidare. Jag använder firefox.

Elin

Det här är ett svar till tjejen som längtar efter att plugga i Edinburgh, det skulle vara så himla bra om du kunde vidarebefordra det här till henne Jennifer:

Jag sökte till University of Edinburgh förra året, samma år som jag fyllde 22, och jag kom inte in på grund av att det hade gått för lång tid sedan jag gick ut gymnasiet (tre år och deras gräns var då två). Blev så himla himla besviken eftersom ingen hade talat om det för mig på informationsträffen jag gick till innan jag sökte. Mitt tips är att ta kontakt med universiteten du vill söka till och fråga, och om de inte är helt tydliga, fråga igen!
University of Edinburgh tror jag är ett av de få universiteten som faktiskt har den här gränsen, en söker som en så kallad 'adult returner' och då måste en eventuellt gå en access course; http://www.ed.ac.uk/studying/undergraduate/entry-requirements/mature
Det låter läskigt men oroa dig inte, så länge du vet vad som gäller så kommer det gå jättebra med ansökningar och allt!

Hoppas du kommer till Skottland nästa år :)
Kram!

Maja

Hej Jennifer!
Din blogg är ju helt galet underbar, och sen så bara undrade jag över det här med referenser, visserligen kanske inte du har svaret, men en kan ju lika gärna fråga tänkte jag. Nu är det som så att jag går i årskurs två på gymnasiet just nu och är bombsäker på att det blir Skottland som jag kommer plugga i sedan, dock efter ett eller två års gap year. Men ja, ang. referens, vem skrev din referens? Har du någon susning huruvida man kan be sin lärare redan nästa år när jag går i trean om hen kan skriva referens då, för jag tänker att minnet av mig är färskt då, eller ska jag vänta med det tills det faktiskt är dags att söka? Så att själva referensen är ny och så? Förstår självklart om du inte vet, men ja, tack ändå, både för eventuellt svar samt en underbar blogg!

EmmaS

Tyvärr ser jag massvis av reklam, ja. En stor banner för American Express högst upp, och så tuggummireklam här i frågorna. Irriterande. Jag måste skaffa Adblock.

Beata

å gillar sånt här, så kul att få reda på saker om bloggare man läser :)

Simone i Berlin

Var i Edinburgh för första gången i december och har sånt sug efter att åka tillbaka efter alla dina bilder. Det var verkligen det bästa med min GB-upplevelse.

silja

hej jennifer! tänkte bara tipsa om en iten grej som du kanske gillar pga afrika vs. sverige osv: känner du till musikerduon "makes a king"? det är alltsa en kille fran malawi och en fran sverige, och den kombon fick mig saklart att tänka pa dig omgaende - deras nya album släpptes precis och later lite som taget ur Lejonkungen, sa spana in det om det är nagot du tycker om :)

Anna

Till tjejen som var rädd att hon skulle vara för gammal:
Jag började plugga i Glasgow när jag var 24. I början var jag chockad över hur unga alla var när jag gick ut o så, men nu har jag vant mig. Jag kan ärligt talat säga att jag faktiskt knappt har några skottska nära vänner då de är så förbaskat unga, de flesta av mina vänner är internationella studenter som i regel är lite äldre. Jag är defintivt äldst dock. Ibland är det jobbigt, men du vänjer dig. O försök göra grejer utanför universitetsbubblan också, o få jämnåriga vänner på den vägen!
Men ja. Sök. Det är så fint här, o du kommer få vänner! O att ha erfarenhet innan uni är guld. Jag är dessutom by far den mest motiverade studenten i klassen, eftersom jag väntade med att börja tills jag var helt säker på att jag var redo.
Lycka till!

Linn

I Småland skulle jag ju rekommendera pittoreska Stensjö By där bl.a. Barnen i Bullerbyn har spelats in. Eller kanske Eksjö!