tvåtusentolv

Nu när året snart är till ända tänker jag att en årssammanfattning är på sin plats! Här är mitt tvåtusentolv i världshistoriens längsta inlägg:
 
Januari: jag firade nyår i randig klänning och hade flygödlor i magen för att jag skickat in min ansökan till Skottland och visste ju inte alls hur det skulle gå. Jag påbörjade min bokutmaning och förundrades över sagosnön. Vi åkte pulka och åt våfflor. Och en kväll såg jag, Bäccs och Kicki världens roligaste man Jesper Rönndahl, och fick Emil Jensen på köpet. Mycket fint.
 
Februari: jag fick reda på att jag kommit in i Skottland och var så himla glad och lättad. Åkte till Stockholm och tittade på Henrik Fexeus, läste ungefär tusen böcker och bakade rosa semlor. 
 
Mars: det blev vår! Jag kramade katter, hade piratfest och jagade förrymda kor. Vaccinerade mig mot vad som kändes som alla sjukdomar i världen, räknade veckor och dagar till vår stora resa.
 
April: första halvan spenderades i Sverige, jag åkte på äventyr och kikade på tranor, klappade våra nykläckta ankungar och skrev tusen packlistor. Den sextonde steg jag, Love och Bäccs på flyget och inledde vårt 3 månader långa sydostasienäventyr! De första dagarna sprang vi runt i Thailands djungel och klappade knasiga insekter och träffade apor. Sedan åkte vi vidare till Kambodja och besökte tempel, förundrades över hur mycket man kan få plats med en liten traktor och åt mat som vi inte hade någon aning om vad det var.
 
Maj: vi besökte hemska Killing Fields och fastnade i vårt första monsunregn någonsin. Blev vän med världens finaste hund och badade i havet. Vi åt mango och banan som smakade äpple mest hela tiden. Mitt i allt blev vi bestulna (hejdå dator, hårddisk och teleobjektiv), och jag och Love blev inlagda på sjukhus med dropp och antibiotika. Vi vilade några dagar i huvudstaden Phnom Pehn innan vi kände oss friska nog att åka vidare. Där såg vi fattiga med svältmage som tiggde vid frukosten och alldels intill rika som har råd att köpa glass för priset av fem middagar. De enorma konstrasterna tär på en och jag kände mig så hemskt bortkopplad från verkligheten. Och även om Kambodja nog är ett väldigt fint land, är det nog det vi bär med oss därifrån. Sjukhus och trasiga människor.
 
Sedan åkte vi över gränsen till Laos som kanske är det vackraste landet någonsin med kulliga berg och djungel överallt. Vi paddlade kajak bland delfiner i ösregn och åska, firade min födelsedag på världens minsta dinosauriemuseum och åkte kanot genom en galet vacker grotta. Vi red på elefanter i djungeln och fick bada dem i en flod, åt syrsor och tog igen oss efter Kambodjakrångel.
 
Juni: tillbaka i Thailand gick vi på zoo, klappade ormar och matade flodhästar. Sedan åkte vi till Lopburi, som är en stad invaderad av apor! Bästa. Där blev vi påhoppade av apor mest hela tiden, varav en stal våra chips. Vi hade högläsning för dem på kvällarna och dog lite på hur knäppt det var att de verkligen var ÖVERALLT. Så fint. I Bangkok gick vi på akvarium och såg alla engelskspråkiga filmer som fanns på bio innan det var dags att vinka hejdå till Love och Bäccs. Sedan klev jag på planet och flög över Stilla Havet för att gå på min brors student. Det var vackra stränder och familjemys mest hela tiden. Vi gick på Baseboll och fick se en homerun, åkte alla bergochdalbanor på Universal Studios och kikade på enorma träd. Hur fint som helst. Efter två veckor kramade jag min familj hejdå och flög tillbaka till sydostasien.
 
Juli: efter en kort mellanlanding i Bangkok åkte vi (jag, Love och André) till Burma och det allra största äventyret. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna beskriva hur stort intryck Burma gjorde på mig. Vi besökte tempel och hade picknick på taket till ett förfallet kloster. Blev vän med munkar och spelade schack på små röda stolar i plast tillsammans med glada burmeser. Åt suspekt mat och blev galet magsjuka. Smet in i huvudstaden fastän turister egentligen inte fick vara där utan särskilt tillstånd, lyssnade på historier som viskades fram om hur regeringen förtrycker folket och förundrades över ärligheten vi mötte. Helt fantastiskt. I mitten av månaden var jag åter på svensk mark efter tre månader på resande fot. Jag kramade katter, njöt av lyxen av att sova i min egna säng igen och försökte ta till vara på sommaren med picknickar och små vardagsäventyr.
 
Augusti: jag gjorde inte så mycket mer än att läsa böcker och bara ta det lugnt. Traska runt på gården och hälsa på alla djur. Några dagar spenderades på Öland med världens finaste person och jag var knäsvag mest hela tiden. Ungefär här började jag inse att jag faktiskt skulle flytta utomlands. På riktigt. Och magen blev alldeles pirrig igen.
 
September: den sjunde september gjorde jag det modigaste någonsin och flyttade över havet, till ett land där jag aldrig satt min fot förut. Men innan dess hann jag med att fira Bäccs födelsedag med en enorm kanelbulle och spendera en helg på Öland med fina personer. Väl i Skottland gjorde jag mig hemmastadd i en lägenhet med ett knippe fina personer och upptäckte min nya hemstad.
 
Oktober: tog långa promenader och upptäckte ännu lite mer av mitt nya hem. Jag åkte ner till Oxford och hälsade på Love, hade det hur bra som helst och förundrades över hur galet det är att han faktiskt bor i en slottsmur. Jag gick på museum, samlade in signaturer med Amnesty och firade halloween med mina fina lägenhetskamrater.
 
November: var på äventyr mest hela tiden. Fyrvekerier på Guy Fawk's night och min allra första rugbymatch. Vi besteg Arthur's Seat och hade picknick i stormvindar på toppen. Ännu ett Oxford-besök för att fira bästa Loves födelsedag och julmarknad i slutet av månaden. Galet bra.
 
December: månaden inleddes med Love-besök i en hel vecka och det var så himla fint att få visa Edinburgh för honom. Sedan flög jag hem för att fira jul med min familj och mysa med alla djuren. Pudersnö och återförening med alla fina vänner. Hur bra som helst!
 
Tvåtusentolv har kanske varit det mest händelserika året i mitt liv. Det var året jag flög runt hela planeten och spenderade tre månader på resande fot på en annan kontinent. Det var året då jag flyttade över havet till ett land jag aldrig besökt eller egentligen inte visste någonting om alls. Och vet ni? Det blev hur bra som helst. Livet känns så himla fint i magen.
14 kommentarer
Maja

Det ser verkligen ut som att du har haft ett helt fantastiskt år med alla dina resor och så. Hoppas verkligen att nästa år blir lika bra, eller bättre! <3

Svar: Åh, det var verkligen superfint! Hoppas ditt 2013 blir superfint! <3
Jennifer

hille

så himla fint! lite som mitt 2011, haha. fast jag reste "bara" runt i kina under våren och sen flytt till skottland när hösten kom!

Svar: Haha, faktiskt! Hoppas att 2013 bjuder på många nya äventyr!
Jennifer

Hanna

du är så himla, himla duktig på att ta bilder. det slår mig verkligen när jag ser de samlade så här, i din fina årssammanfattning.

Svar: Åh, dina ord värmer verkligen! <3
Jennifer

beata

Du verkar ha haft ett himla bra 2012, hoppas 2013 blir lika härligt!

Svar: Det var faktiskt väldigt bra! Och hoppas att du får ett fint 2013!
Jennifer

rainbowtrout.

alltså wow, vilket år!

Svar: Helt galet egentligen, när man tänker tillbaka. Men väldigt fint!
Jennifer

Petite Caja

Åh vad underbart! Jag hoppas att 2013 blir lika alldeles underbart för dig <3

Svar: Åh, tack finaste! Gott nytt 2013 till dig också!
Jennifer

S P R A L L I C E-fotografi och fint

Vilket händelserikt och fint år det ser ut som att du har haft! Hoppas att tjugohundratretton blir minst lika bra.

Svar: Åh, det hoppas jag också! Och hoppas att du också får ett fint 2013!
Jennifer

Emelie

Jag bara ÄLSKAR dina bilder! Du är grym!

Svar: Åh, du förstår inte hur glad dina ord gör mig! Tacktacktack!
Jennifer

Vicky

gott nytt, fina. <3

Svar: Åh, gott nytt år på dig också! Hoppas 2013 blir ett superår!
Jennifer

m.

Så fantastiska bilder och oj vad jag vill ut och resa nu.

Svar: Åh, tack finaste du!
Jennifer

ebba.

åh ett sånt härligt år, allt du gör är så himla fint.

Svar: Åh, tack snälla du!!
Jennifer

Elaine

Å så spännande att flytta utomlands!

Svar: Världens bästa!
Jennifer

matilda

det här inlägget är ju dödsfint!!!

Svar: Åh, tack fina!
Jennifer

Sandra

Vilket härligt år det ser ut att ha varit! Önskar jag med visste vad jag skulle göra med mitt liv och min tid :(