det stora fotoinlägget.

Den vanligaste frågan jag får här på bloggen och på mail är vilken kamera jag använder, vilket objektiv jag har, hur jag redigerar. Ja, ni fattar. Och eftersom det är ett bra tag sedan jag skrev mitt förra fotoinlägg, är det nu dags för en uppdatering! Jaa!
 
 
Kamera 
Jag använder mig av en Canon EOS 7D, den är min trogna följeslagare och kompanjon, jag blir hela tiden överraskad av hur bra vi kommer överens. Den har en APS-C sensor som beskär bilden inuti kameran, och är främst avsedd för semiprofessionella fotografer (så mittemellan amatör och proffs, helt enkelt). Den har också en filmfunktion som jag egentligen inte utnyttjat till fullo än, inte annat än till semesterfilm och ankungar.
 
Objektiv
Just nu har jag endast ett objektiv i min ägo, ett sigma 30mm 1.4. Det är väldigt ljusstarkt och jag behöver nästintill aldrig oroa mig för att det ska vara för mörkt. Den stora bländaröppningen innebär också att skärpedjupet blir väldigt kort, vilket jag tycker är sjukt snyggt. Och så har objektivet både galet bra färgåtergivning och skärpa. 
 
 
 
Jag använder mig av photoshop CS5. Där justerar jag färg, exponering och kontrast i kurvor, och skärper upp med hjälp av högpass. Ibland använder jag även selective colour för att justera enskilda färgtoner. Jag brukar också lägga en svag vinjettering på bilden för att framhäva motivet ytterligare och för att det skapar djup. Inget jättedramatiskt egentligen. Om bilderna ska upp på bloggen sparar jag alltid en förminskad kopia som jag laddar upp, så blir inte bilderna dassiga i färg och skärpa. Eftersom min blogg är 700px bred så ska bilden också vara 700px, så slipper bloggverkyget komprimera bilderna. Mycket bättre.
 
Det bästa du kan göra för att lära dig photoshop, och för att hitta en redigerings-stil som passar dig, är att leka runt och testa olika funktioner. Och arbeta i lager, för tusan!
 
 
RAW
Jag fotograferar alltid i bildformatet RAW, då sparas all bildinformation vid fotograferingstillfället och bilder som är felexponerade kan ofta räddas. Det är även tusen gånger enklare att ändra vitbalans och så i efterhand. Det är lite knepigt att förklara skillnaden mellan JPEG och RAW, men den bästa förklaringen jag fått lyder såhär: om JPEG är som ett platt ark med information är RAW som en kub ungefär. Det fungerar som ett digitalt negativ, medan JPEG är en framkallad bild. Så, fotografera i RAW, det tar lite mer plats på minneskortet, men det är helt klart värt det. En sak att ha i åtanke är dock att du måste ha Camera Raw (eller liknande) som tillägg till ditt photoshop för att kunna öppna bilderna i datorn. 
 
Bländare
Ju lägre bländartalet är (mitt lägsta är 1.4) desto mer öppnar sig bländaren och kameran släpper in mer ljus, vilket gör det tusen gånger lättare att fotografera i dåligt ljus. Något annat som är bra att tänka på att en större bländaröppning också ger ett kortare skärpedjup och det blir sådär snyggt suddigt i bakgrunden.
 
Hej, kort skärpedjup.
 
ISO
Ju högre ISO-tal desto ljuskänsligare är din sensor, så desto mörkare det är desto högre ISO behöver du. En sak som är bra att tänka på är att dina bilder blir brusiga av höga ISO-tal, i mörka situationer brukar jag dock tycka att det är bättre att höja ISO:t något i stället för att öka slutartid och tumma på skärpan. Då brukar jag välja att lägga ner lite mer tid på efterarbete i photoshop. Om ljuset inte riktigt räcker till går det också att medvetet underexponera bilden lite och sedan ljusa upp den i photoshop, speciellt effektivt blir det om du fotograferar i RAW.
 
Slutartid
Ju längre slutartid, desto mer ljus släpps in i kameran och till sensorn. Det är bra att tänka på vilken sorts motiv du har när du bestämmer slutartiden, för om det är ett motiv i rörelse kommer det bli suddigt av för lång slutartid.
 
Kort slutartid.
 
Här har jag använt mig av en lite längre slutartid för att få vingarna suddiga.
 
Jag fotograferar i manuellt läge, gillar när jag får bestämma allt själv, eller i AV om ljudförhållandena förändras snabbt (då bestämmer jag bländare och ISO, slutartiden ställs in automatiskt).
 
 
Lär dig din kamera. Det absolut viktigaste. Läs manualen och ha gärna med dig den hela tiden innan du lärt dig din kamera, så kan du rådfråga den om du hamnar i en situation där du inte har en aning om hur du ska göra.
 
Leta efter ljuset. Var kommer ljuset ifrån? Håll reda på ljuset och vilket sorts ljus det är. Att bli vän med ljuset är ungefär hela grejen med fotografi, tillsammans klarar ni allt.
 
Motljus är väldigt effektfullt och snyggt, det är dock lite mer svårarbetat än annat ljus och kräver något mer efterarbete än annat ljus.
 
Molnigt är ofta väldigt tacksamt att fotografera i (även om du måste vara försiktig med utfrätta himlar).
 
Starkt solljus går nästan alltid bort. Det ger alldeles för hårda skuggor och väldigt hög kontrast, det är speciellt knepigt när du fotograferar människor då ansiktet får alla möjliga knepiga skuggor. Då är det jättetacksamt att gå undan lite i skuggan och fotografera, så blir ljuset mycket mjukare.
 
Morgonljus. Tidig morgon är min absoluta favorittid att fotografera, ljuset är så mjukt då.
 
Kvällsljus. Likaså på kvällen.
 
Människor. Försök att få dina vänner att slappna av. Mina är så vana vid att jag alltid fotograferar precis allt, så nu lägger de knappt märke till kameran. Ha kameran inställd på snabb bildtagning och knäpp två-tre bilder åt gången, så har du större chans att fånga gapskrattet och det gör ingenting om någon råkar blunda på en av bilderna. Här är det bra med kort slutartid, så slipper du suddiga ansikten. Försök att få ljuset falla jämnt över hela ansiktet, och helst speglas i ögonen.
 
 
 
Håll reda på linjerna. Detta är speciellt viktigt när du fotograferar i städer, eftersom de finns ö v e r a l l t. Oftast är det snyggast att ha raka linjer, som en rak horisont. Men ibland, typ om det finns många linjer i en bild, är det också snyggt att ha sneda linjer - och ibland är det helt omöjligt att alla linjer ska vara raka. Det är dock väldigt bra att vara medveten om dem och komponera bilden efter dem. På vissa kameror går det att ställa in ett rutnät i sökaren vilket hjälper så himla mycket.
 
Havsbilder är ju den klassiska horisonten-måste-vara-rak-bilden.
 
Här är "horisonten" också rak.
 
Här lät jag trappan gå som en diagonal linje genom bilden, medan resten av linjerna är raka.
 
Tänk på djupet i bilden. Ha flera lager; något i förgrunden + bakgrunden så föser du in betraktarens blick in i bilden. Kort skärpedjup är guld värt när du vill skapa ett bra djup i bilden. Här är det också jättebra att leka sig fram med placering av motivet, t ex ha en väg på diagonalen i stället för mitt i bilden, så flyttar du betraktarens blick genom hela bilden.
 
Suddig förgrund + bakgrund och fokus i mitten.
 
Superkort skärpedjup är väldigt effektfullt. 
 
Här har jag placerat Johanna lite till vänster, vilket gör att blicken letar sig vidare in i bilden längs med vägen.
 
Testa olika perspektiv. Vrid och vänd på kameran, huka dig, lägg dig på marken, stå på en stol. Allt fungerar. 

Här satte jag mig t ex på huk och fotograferade från ett grodperspektiv för att skapa lite mer spänning i bilden.
 
Ett till grodperspektiv.
 
Fågelperspektiv fungerar också bra.
 
När jag fotograferar djur brukar jag tänka på att gå ner på samma nivå som dem, då träffar ljuset ögonen och du fångar deras uttryck bättre.
 
Leta efter detaljer. 
 
Ett ensamt eklöv.
 
Den mjukaste av mular.
 
Bilder av människor där ansiktet inte syns är också väldigt intressant. Speciellt gillar jag bilder av händer, för de är ju minst lika personliga som ett ansikte.
 
Var beredd! Ha med dig kameran överallt, redo att användas. De bästa bilderna blir ofta till under oväntade situationer.
 
Som när sommarglada kalvar bestämmer sig för att rymma.
 
Och katterna pussas under en halv sekund.
 
Eller när en ekorre försöker stjäla din mat.
 
Färg och mönsterNågot som ger väldigt fin effekt är att färg- och mönstermatcha.
 
Gult mot grått, och sicksackmönster i både klänning och gata.
 
Grönt och brunt.
 
Grönt och grått.
 
Tänk på precis hela bilden när du fotograferar. Jag kollar alltid kanterna på bilden när jag fotograferar, det är minst lika viktigt som själva motivet! Jag brukar tänka på att inte kapa människor, lyktstolpar, träd, etc. Och om jag gör det är det ett medvetet val/kompromiss. 
 
Öva ditt bildseende. Titta på bilder du tycker om och fundera på varför de tilltalar dig. Detta var en av standard-övningarna under lektionerna när jag pluggade foto på universitetet. Då övar du upp ditt bildspråk och får lättare att komponera dina egna bilder. Reflektera över dina egna bilder, om du har tagit en bild du blev nöjd med - vad gjorde du annorlunda? Kan du använda dig av det i andra situationer också? Ge dig själv kritik, helt enkelt - men var inte för hård mot dig själv! Det ska ju vara roligt att fotografera. Om du har möjlighet är det också superbra att prata ihop sig med några fotointresserade vänner och kommentera varandras bilder: vad du hade gjort annorlunda/vad du tycker om, det är alltid så himla nyttigt med input från andra människor som tänker och tycker annorlunda än en själv.
 
Det bästa sättet att öva upp ditt bildseende är ju dock att fotografera mycket och hela tiden! Då blir du också vän med din kamera. Win-win situation helt enkelt!
29 kommentarer
felicia

så himla bra inlägg, du är så duktig!

Svar: Åh, tack fina du!!
Jennifer

stina

det här var typ världens bästa inlägg!

Svar: Åh, så fint att du gillade det!!
Jennifer

Michelle

Vilket kanonbra inlägg! Sånt uppskattas :D

Svar: Åh, så himla kul att höra! :)
Jennifer

Sara

Tycker ankan i luften fotot är fenomenalt med sin skärpa!

Svar: Åh, tack!!! :)
Jennifer

Maria

Tack för det här inlägget! Jättebra. Det är så sällan jag stöter på tips om just kompositionen av ett fotografi så det här var till stor hjälp.

Svar: Åh, vad bra att det uppskattades! Himla fint. :)
Jennifer

Jessica

Superbra och informativ inlägg! Tack för tipsen!

Svar: Åh, så fint att du gillade det!!
Jennifer

Natalie

Jättefint inlägg Jennifer! Känner att jag har mycket att lära mig!

Svar: Åh, tack fina du! Så himla fint att du gillade det!
Jennifer

Lotta (livet i Rom)

wow, fina tips och underbara bilder!

Svar: Åh, tack fina du!!
Jennifer

Nastasja

Wahhhh - du är så bra. Lätt den största förebilden jag har inom foto. Vilket SUPERINLÄGG! Tack för det.

Svar: Alltså!! <3 <3 <3 finaste kommentaren! du är ju för fin!
Jennifer

Ebba Molin

du är verkligen en inspiration, underbara bilder!
kram

Svar: Åh, så himla glad jag blir!! TACK!
Jennifer

Helan

Jag blir otroligt sugen på att skaffa mig en kamera. Bra skrivet!

Svar: Gör det!! Vi kan bli foto-buddies!!! Tänk! Och så kan du skaffa dig en blogg! Och så kan vi leva lyckliga i alla våra dagar!
Jennifer

Johanna Af Apel

Alltså du är så sjukt jävla duktig, helt otroligt. Väldigt inspirerande, stor fotopepp coming up!!
<3

Svar: Åh, men åh! Puss! <3
Jennifer

lindci.blogg.se

Otroligt bra inlägg! Jag har en fråga angående fokus, brukar du ställa in fokusen manuellt eller väljer du oftast autofocus :)

Svar: Åh, det borde jag nämnt också! Jag använder nästan alltid autofokus, förutom om den inte vill som jag vill, då använder jag den manuella. :)
Jennifer

Anna

I love these photos, you're really talented!
I wish I could understand little bit more Swedish. :)

- Anna

Svar: Oh, thank you so much! I appreciate it a lot. :) and maybe I should start to write in english as well, but I didn't know I had any international readers. Will have that in mind in the future. :) But you can always try google-translate? Even if that can be a bit ambiguous at times..
Jennifer

Maria

Åh älskar sånna här inlägg! Jag kan ju det tekniska iofs men det finns alltid något som någon annan tänker på som inte jag gjort. Det med snabba slutartider när man ska fota människor är ju jättesmart, för jag tycker ofta man missar ögonblick och sen blir folk obekväma.

Svar: Åh, så himla fint att du gillade det!
Jennifer

Anonym

wooooow, detta var helt fantastiskt! Du är helt fantastisk.

Svar: Puss! <3
Jennifer

simone

tack för att du delar dina tips :)

Svar: Åh, tack för att du gillar! :)
Jennifer

Linnéa Bergqvist

Vilken superfin fotoguide! Tack! Inser att jag måste samla ihop pengar till ett objektiv i stil med det du har... Behöver större bländare än vad mitt standardobjektiv har...

//Linnéa
www.thewildrose.se -Bröllopsinspiration & blommor, tygbuketter och DIY mm

Svar: Åh, stor bländare är verkligen guld värt!! (både bokstavligt och bildligt talat) Och så fint att du tyckte om min guide! Kram!
Jennifer

linnea bergqvist

Är det objektivet bra att ta närbilder med också?
Kan inget om objektiv... Men tar mycket närbilder när jag fotar mina tygbuketter och blomsterbinderier osv :)

Svar: Hm, om du fotograferar mycket närbilder är det nog bättre om du investerar i ett objektiv med låg närgräns (avståndet mellan motiv och objektiv), för på detta objektivet är det 45cm vilket är ganska mycket. Kan tyvärr inte hjälpa dig med vilket objektiv som passar bättre, men du kan fråga i närmsta fotoaffär eller googla :) fotosidan.se har massa recensioner också som är väldigt hjälpsamma när en ska köpa nytt :)
Jennifer

felicia

Du är en sån fantastisk fotograf! Säger det jämt jämt och kommer fortsätta. Tack för att du delar med dig, superfint inlägg. Så intressant att se hur andra gör, och få fundera lite över sin egna process. Hoppas du har det bra. Kram!

Svar: Åh, Felicia, så glad jag blir! Dina ord värmer så! Hoppas du har det toppen i novemberrusket! Kram!
Jennifer

Josefin

Tack för ett skitbra inlägg! Jag blir alltid helt amazed av dina bilder, du är otroligt skicklig! :-)

Svar: Åh, men TACK!! Puss!
Jennifer

Emmy Arvidsson

Du är helt fantastiskt duktig! Mållös.
Jättebra inlägg också! Trots dess stora mängd av innehåll är det lättläst och känns inte besvärligt att ta sig igenom, till och med för mig som inte ägnar mig helhjärtat till foto.

Svar: Åh, tack!! Blir så himla himla glad!!
Jennifer

klaran

bätsa 'hur du gör' inlägget någonsin! du e fantastisk

Svar: puss!!
Jennifer

Ida

Hej Jennifer! Jag har en liten fråga angående ditt objektiv. Jag är nämligen sugen på att köpa ett likadant! Jag har hittat två Sigma 30/1,4, är det någon av dessa du har?

http://www.electroworld.se/product/foto-video/objektiv/HAMA300232/sigma-af30-1-4-dc-objektiv-canon?scid=PRICECOMP_PRISJAKT

http://www.fotokungen.com/sigma-3014-dc-hsm-art-till-canon-5-ars-garanti-p-6495-c-658.aspx

Har funderat på ett 50 mm också, men det känns som att en kommer lite för nära och måste backa rätt mycket. Vad tycker du?

Svar: Jag har detta! http://www.electroworld.se/product/foto-video/objektiv/HAMA300232/sigma-af30-1-4-dc-objektiv-canon?scid=PRICECOMP_PRISJAKT :) Tror att det andra är en uppdaterad version av det som jag har, vet dock inte hur stor skillnad det är på dem :)
Jag hade ett 50mm i ett par år (innan jag råkade tappa det i golvet en gång för mycket) och personligen föredrar jag 30mm, tycker det är lättare att komponera bilder då. :)
Jennifer

Ida

Tack för ditt svar! Det får nog bli ett 30 mm tror jag! :)

Filosofiska A

Fint inlägg- heltäckande för nybörjarfotografen. Bra skrivet och snyggt illustrerat med alla fina bilderna!

Svar: Åh, tusen tack fina du!!
Jennifer

vardagskonst

Det här är så himla snällt, när någon bestämmer sig för att lägga ner tid på att göra en hjälpsam guide..tack!

Daniella 🌙

tror du att canon 1100D är en okej nybörjarkamera? de har rea på den i lokala elektronikaffären här och är sugen <3

Svar: Ja, det tror jag absolut!! Jag hade en 400D som nybörjarkamera och de verkar vara ungefär samma :)
Jennifer

Elin

Jättebra inlägg, kände genast hur lite inspiration kom tillbaka liksom! Tycker dina bilder är så grymt fina, hoppas på att själv bli så bra en vacker dag! <3

Svar: Åh, puss!! <3
Jennifer