ett svartvitt småland & livet

 
 
 
 
Ett gäng med bortglömda smålandssekunder som nu får se dagens ljus i svartvit skrud. Och jag vet att jag konstant tjatar om hur annorlunda det är att fotografera analogt, men alltså det har verkligen gjort ett så oväntat stort avtryck i mitt sätt att tänka kring fotografi. En grej som jag värderar så himla högt är att jag även blivit mer selektiv de få gångerna jag plockar upp min digitala. Fotograferingen har blivit en process och ett urval som startar innan bilden är tagen snarare än efteråt, så som det lätt blir med den förlåtande digitala tekniken. 
 
Den här bloggen kom visst att handla mer och mer och fotografi och mindre om livet i stort. Fast det blir väl lätt så nu när jag andas, tänker, existerar i och genom fotografins värld - precis som jag hoppades på att få göra i början av sommaren. Men resten av livet då, hur är det? Jo, just nu spenderar jag dagarna läsandes, planerandes, promenerandes och kaffedrickandes. Pausar och smygpluggar lite ibland om andan faller på. Att vara tillbaka i Edinburgh känns ungefär som ha en trygg vän att hålla i handen när livet känns uppochner och stort och läskigt. Jag får lite separationsångest över att tänka på att detta mest troligt kommer bli mitt sista år här i staden som blivit mitt hem. Fast också svindel och förväntanskli i hela kroppen av äventyren som väntar.
 
Hur har ni det? Är Augustilivet snällt mot er?
 
15 kommentarer
Rebecca Larsson

Jag tycker så mycket om att du har börjat med analogt. Det liksom värmer hjärtat för jag vet att du kan göra stordåd.
Augustilivet är snällt mot mig, jag fotar testrullar för jag köper för många analoga kameror, väntar på att skolan ska börja så att jag kan framkalla alla rullar och lukta på framkallningsvätskorna.

Victoria

Snygga bilder!

Maria Ekblad - bröllops & nyföddfotograf

Det är det som jag tycker är så fint med bloggar, att det får följa livet. Om hjärnan snurrar mycket kring foto just då så får bloggen också göra det. Superfina bilder, gillar verkligen ormbunken. Och jag tycker det är fantastiskt när man hittar något nytt inom fotandet som känns lite revolutionerande och man blir nykär i det igen. :)

Anonym

Så fina bilder!! Har själv börjat fota lite analogt, men håller fortfarande på att lära grunderna.

Nu till min fråga: vad ska du göra när du har pluggat klart/flyttat från Edinburgh?

Tack för en superbra blogg!

Linnea

Otroligt vackra bilder!

ISA

vilket foto-mood du är i! måste nog räknas som ett gott tecken ändå va, när en hinner/orkar/kan prioritera sitt stora intresse!
Jag tycker de första 5 dagarna av Augusti varit väldigt snälla, är väldigt pepp på framtiden av oklar orsak! like it <3

Viktoria

Bilderna är jättefina! Och det är ju så Småland är ibland, svart/vitt...

Robex Lundgren

fint

Elisabet :)

Var sak har sin tid. Livet förändras och om bloggen på något sätt speglar livet, så förändras ju även den över tid. Somligt kommer och går, en del kommer tillbaka, annat har spelat ut sin roll...

Men i din blogg finns ju alltid bilderna som en röd tråd. De binder ihop det övriga och har sin egen karaktär. Fin-fina!

Fia Linnéa Emelie

Superfina bilder, tycker speciellt mycket om dom tre första. Så djupa på något sätt!

Lavi

Så himla fantastiska bilder!

Johanna

såå vackra bilder!

Johanna Af Apel

Gud vilka underbara bilder. <3

Nastasja

Ormbunken och lönnlöven känns som de är tagna i något jäkla sagoland där allt går i svart och vitt. Love them.

Hanna

Hej jennifer! För det första, såå fin blogg :) för det andra så har jag en fråga. Jag vet ju att du är nykterist och så och det har jag också varit väldigt länge, men börjar på senare tiden tänka om lite kring det. Eller i alla fall tänka på det. Det känns som att man missar så många saker när man är det, ögonblick och gemenskap i andra människors liv. Och jag älskar ju att få ta del av andra människors liv och skapa relationer sins emellan. Men jag hatar samtidigt att vår värld till stor del ser ut så idag. Snart ska jag börja universitetet och jag vill så gärna ta alla tillfällen jag får att skapa nya vänskaper och minnen! Vanligtvis brukar jag ofta följa med mina kompisar ut och det är trevligt och så, men det känns ändå som att det finns något speciellt i att "ta ett glas vin" eller "dela några öl" tillsammans. Som att det blir ett band man delar då, sinsemellan. Hur tänker du kring det? Känner du någonsin också att man "missar" saker och i så fall, hur hanterar du det? Hade varit härligt att få höra någon annars tankar kring detta :) förlåt för en aning lång fråga och tack för hjälpen på förhand, fina du!