recept: linssoppa med kokosmjölk

Minns ni att för tusen år sedan (eller typ i julas) lovade jag er ett recept på världens enklaste linssoppa? Jamen er väntan är över!! Har inte lagat mat på en månad ungefär pga tidsbrist och för att det är så himla tråkigt, i stället har jag blivit matad av Fatou alternativt levt på müsli/takeaway-mat, men så i helgen tog jag tag i mitt liv och huserade lite i köket. Bra va? Hur som helst, till receptet:
 
 
 
Detta behöver du: röda linser, en lök, kokosmjölk, röd currypasta, koriander, salt + peppar.
 
 
 
Vi börjar med det svåraste momentet; hacka löken (jag sa ju att detta var världens enklaste soppa). Ännu bättre -om du har en mixer spelar det inte så stor roll om det blir fint eller inte, sjukt bra för en tålamodsfattig person som jag.
 
 
 
Stek sedan löken i lite olja i en kastrull tills den blir sådär gyllene och mjuk.
 
 
 
Klicka sedan i lite röd currypasta och blanda det med löken. Jag brukar ta 2 matskedar för jag gillar när det bränner lite härligt på tungan, men ta mindre (eller mer) efter tycke helt enkelt!
 
 
 
Häll i linserna, jag brukar ta ett halvt paket (dvs runt 250g) ungefär, rör om och låt det gotta ihop sig lite.
 
 
 
I med vatten och låt soppan koka tills linserna är tillräckligt mjuka för att mixas. Jag är som ni ser fullständigt världelös med mått och sånt, och kan tyvärr inte ge mer vägledning än; häll på vatten tills linserna täcks, och sedan lite till. Typ. Borde uppenbarligen inte bli kock. 
 
 
 
Mixa soppan till önskad konsistens, och häll sedan på ungefär 200ml kokosmjölk.
 
 
 
Och så tillbaka till spisen för att låta soppan koka upp. Smaka av och salta + peppra efter behag.
 
 
 
Strö över lite hackad koriander på toppen och så är det klart för att ätas! Mmm! Gott!
 
 
(och just det, bloggen genomgick visst en rejäl makeover igårkväll, hoppas ni gillar!)
 
16 kommentarer
Jenny

Men hallå! Vad fint det blivit här inne!

Svar: <3!
Jennifer

M

När min matlust hittat sin väg tillbaka ska jag definitivt testa detta. Ser väldigt gott ut.

Svar: Åh, hoppas den kommer tillbaka snart! När den gör det är linssoppa ju bästa grejen! Kram!
Jennifer

julia

dagens tips, dagens tips, tjalalalala, dagens tips: addera jordnötssmör och lime. det skulle smaka ännu mer fantastiskt! ps mycket magisk renovering av bloggen, borde också html-pilla loss inne på min blogg, den fungerar inte helt friktionsfritt.

Svar: Oh my, det låter ju helt fantastiskt!? Måste definitivt testa! Tack för tips fina! Och vad fint att du gillar det, puss!
Jennifer

Diman Dilir

ser gott ut!

Klara Amanda

Detta verkar något sjukt himla gott. Älskar linssoppa. Ska prova laga detta snart! :)))

Svar: Gör!! Det är verkligen SÅ gott!
Jennifer

molly

Ser SÅ gott ut! Och bloggen blev superfin! :)

Svar: Åh, tusen tack!! :)
Jennifer

ɑ n n i k ɑ

Super mumsigt :D

Amanda

Ska prova, fast utan koriander ;-) Själv brukar jag göra en ännu enklare (men tråkigare) variant: röda linser + grönsaksbuljong, och vill jag lyxa till det slänger jag med tärnad potatis och morot ^^ Tack för din mysiga blogg och makalösa bilder <3

Svar: Åh, potatis måste ju vara sjukt gott att ha i också! Måste jag testa! Och tack för att du läser, puss!
Jennifer

joré

men oj vilken enkel soppa (äntligen något på min matlagningsnivå, haha), och så god den ser ut! Himla fint det blev nu efter makeovern. (:

Svar: Hahaha, men visst?! Jag HATAR att laga mat och vill att det ska vara snabbt och kräva minimal ansträngning = denna soppan är perfekt! Och tusen tack! Så fint att du gillar det!
Jennifer

kaneli

Måste pröva snarast!! Tack för tipset.

Svar: Åh, gör det!! Så sjukt gott!
Jennifer

Anna

Det där ska jag prova när jag är tillbaka i London i höst!

Vicky

linssoppa! min eviga go to-food. man kan häva i vad som helst och det blir gott typ? har också kört med massor av kokosmjölk denna våren (och ingefära!). puuussss

Svar: Åh, ingefära!! Det måste jag prova!
Jennifer

Rebecca Larsson

Åh hurra! Du är tillbaka! <3

Svar: Åh, puss!! <3
Jennifer

Hedvig

men wow vad gott!!

Svar: Åh, ja!! Testa! Puss!
Jennifer

Sandra Leone

Jag älskar linssoppor. Det är typ det bästa jag vet plus att jag älskar kokosmjölk så detta är ju drömmen!
Makeovern <3

Svar: Åh, linssoppor är verkligen SÅ gott! och pusstack! Fint att du gillar den!
Jennifer

Alicia

Lagar detta idag alltså, det är ett som är säkert!