vad jag gör i skolan

Förra året berättade jag lite mer ingående vad jag höll på med i skolan, och eftersom ni gillade det då tänker jag att vi kör igen! Såhär ser mitt sista (!) år ut här på QMU.
 
En liten recap: Min utbildning här är på 4 år, och de två första åren räknas inte till ditt slutbetyg alls, så i teorin kan du göra absolut ingenting år 1 & 2 och ändå få bra betyg i slutändan (fast det fungerar ju inte riktigt så i praktiken eftersom du lägger grunden för de resterande åren då). Här på QMU så utgör tredje året 20% av din degree och fjärde året 80%, men på de flesta universitet är det fördelat 50/50 mellan år 3 och 4. Jag måste läsa 120 credits varje år, så 60 credits per termin, och eftersom jag läser en joint degree i Psychology & Sociology ska mina credits vara jämnt fördelade mellan dessa. Nu det fjärde året kunde jag dock välja hela 80 credits sociologi (jaa!) och komma undan med bara 40 credits psykologi. En module på 10 credits motsvarar ungefär 100 timmar studietid, så om du har 10 timmar lektionstid så förväntas du lägga ner 90 timmar självstudier. 
 
 
såhär ser mitt lilla plugghörn ut just nu.
 
 
Dissertation - 40 credits
Vår dissertation är alltså vårt examensarbete där vi genomför en egen studie inom ett område som vi är intresserade i. Det är en lång process som sträcker sig över hela året (eller ja, fram tills slutet av Mars då), och innebär massor av jobb. Min dissertation heter något så fancy som An inquiry into the emerging nature of feminism in Sweden and Scotland: an inter-generational perspective och är en idé som faktiskt utvecklades från era svar på det här inlägget där jag frågade vad feminismen gjort för er. Det känns lite nervigt att berätta mer ingående, plus jag vill inte jinxa något, så vi tar alla detaljer när jag väl är klar tänker jag. Du kan välja att fördjupa dig i princip vilket ämne du vill, så länge det finns nog med existerande litteratur och du har en egen vinkel. 
 
 
Gender Justice and Violence: Feminist Approaches - 20 credits
Den här kursen är ett samarbete mellan QMU och Scottish Women's Aid, såhär beskrivs den i kursboken:
Upplägget ser lite annorlunda ut jämfört med mina andra kurser; istället för att ha föreläsningar och seminarium varje vecka så har vi fyra heldagar med workshops och föreläsningar med både lärare här på universitetet och folk som jobbar på Scottish Women's Aid. 20% av kursen är betygsatt genom en gruppresentation, och resterande 80% med en 3000 ord uppsats. Och alltså, jag är SÅ pepp på den här kursen!! Tror det kommer bli hur bra som helst.
 
 
 
 
Risk Behaviours - 10 credits
Den här kursen är en hybrid mellan psykologi och sociologi! Vi tittar på 'risk behaviours' (t ex. droger, oskyddat sex, och allt annat som potentiellt kan skada din hälsa) både från ett psykologiskt och ett sociologiskt perspektiv. Vi ska skriva en 2,500 ord uppsats där vi svarar på frågan: Most health risk behaviours can be seen from a number of perspectives. Critically reflect on the extent to which psychological and sociological research helps to explain a health risk behaviour of your choice. Nu har vi äntligen kommit igenom alla psykologi-föreläsningarna och börjat med sociologi-delen i stället!! Ja! 
 
 
Evolutionary Psychology - 10 credits
Så ja, detta är ungefär varenda feminists mardröm komprimerat till en universitetskurs. Evolutionary Psychology försöker in short förklara allt beteende genom reproduktion, i.e. män gör/tänker/känner såhär för att de har testosteron och sperma, kvinnor gör/tänker/känner såhär för att de har östrogen och ägg. lol. Inte bra för mitt blodtryck direkt, men bra att lära sig att utmana sån här skit på akademisk nivå också. mvh försöker se det positivt. Vi kommer tenta av 100% av kursen genom ett prov i slutet av December.
 
 
 
 
Nästa termin har jag kurserna: 
 
Queer Theory, Gender and Sexual Politics - 20 credits
Såhär står det i kursbeskrivningen: Queer Theory, Gender & Sexual Politics is designed to facilitate a critical appreciation of the contributions of queer theory to contemporary transformations in gender and sexual politics. More specifically, the module attempts to locate the significance of queer theory for interrogating debates within contemporary gender and sexual politics (for example, trans and intersex identities, marriage and the family and theology). Så sjukt intressant!! Vi betygsätts genom en 3,000 ords uppsats och alltså, det är min bästa, bästa lärare som håller i den här kursen så det kan inte bli annat än superbra. 
 
 
 
 
Volunteering and Community Engagement - 10 credits
Vi betygssätts genom en 3,000 ord 'Critical Learning and Engagement Log' som ska innehålla: description of placement (narrative), what you aim to achieve (goal setting), reflection on experience of placement (analysis), reflection on what you achieved, e.g. were goals met (synthesis / critique). Känner på mig att det kommer bli ganska luddigt, men också skönt med omväxling och en välbehövlig paus från den akademiska bubblan som jag befinner mig i nu.
 
Cognitive Science of Religion - 10 credits 
Har ingen aning om vad vi kommer göra i den här kursen pga lack of information, men vi betygsätts i vilket fall genom en 2,500 ord uppsats!
 
 
Frågor på det? Är det något annat pluggrelaterat ni undrar över? Puss!
 
8 kommentarer
Stine F

Oi så spennende fagene ser ut! Jeg blir helt svimmel med tanken på universistet, men disse emnene så faktisk kule ut. Visste ikke at det fantes så mange emner som handlet om (jeg er generell og slår alt under én kam for enkelthetsskyld) kvinner og feminisme. Tilbys disse emnene i Skandinavia også? Eller må man ut for å få dem?

corneliaeriksson.blogg.se

Så spännande att läsa om!

Johanna

Verkar vara roliga kurser och angående den där Evolutionary Psychology tror jag verkligen det finns en poäng med att "go behind enemy lines" och verkligen lära sig att argumentera på ett vettigt sätt (även när man tycker att motståndaren är en idiot). Kan du inte berätta lite mer om hur du tänker inför din Master? Jag håller själv på att sätta ihop ansökningar till olika Master-utbildningar (dock inte inom samma ämne som du) och jag tycker det är så SVÅRT att skriva ett personligt brev.

Agnes

Otroligt imponerad över att du kan reda ut allt detta, i mitt huvud bara snurrar allting, haha. Spännande är det i alla fall!

Elin

Åh, kan knappt vänta tills jag börjar honors och får läsa lika intressanta kurser (även om antalet ord som måste skrivas är helt galet!). Ser fram emot att höra mer om din dissertation också! Kram

Ebba

Åh vad spännande allt låter!

Anna

Undrar om det är typiskt för 4th year att endast betygsättas utifrån ex en uppsats per kurs? Jag är inne på mitt tredje år i Glasgow, o vi har alla år haft ett upplägg med flera uppgifter per kurs; final exam, essays, reports, presentations... Hur hade ni det tidigare år? Kan jag hoppas på färre uppgifter nästkommande år? :)

Svar: Jag tror mer att det är typiskt för QMU, vi har alltid bara blivit betygsatta genom en, högst två, uppgifter per kurs. :)
Jennifer

Ingeborg

Så spennende fag du tar! Jeg lurte på om Evolutionary Psychology virkelig er lagt opp til at man bare begrunner ting med kjønnsceller og slikt? Jeg styderer selv evolusjon og hadde trodd at sånne kurs handlet mer om spillteori og optimalisering og sånn. Men det er selvfølgelig mulig at jeg alltid har misforstått og at verden er teitere enn jeg tror.