vad feminismen har gjort för mig

(av Astrid Broqvist)
 
Feminismen. Den har fått mig att förstå att det inte är mig det är fel på när jag inte kan leva upp till samhällets förväntningar på mig som kvinna. Utan det är det jäkla samhället som är uppochner. Den har fått mig att sluta känna skam över otillräckligheten och lärt mig att omfamna mina brister, att älska dem för att de är en del av mig. 
 
Den har gett mig mer skinn på näsan, mod att stå för och uttrycka mina åsikter. Jag vågar ta plats. Det innebär inte bara att höras och synas, utan också att testa nya saker, att våga hamna i outforskade situationer och att våga säga ifrån om det är något som inte känns rätt.
 
Och modet att kliva ur duktig-flicka-träsket, att misslyckas. Jag behöver inte vara bäst på allt, det är ok att vara skitdålig på att sjunga eller spela schack. Det är inte the end of the world om jag får dåliga betyg, jag är ju faktiskt så jäkla bra ändå.
 
Men det allra största feminismen har gett mig, är att den har fått mig att inse mitt värde som människa. Att det inte står i direkt korrelation med hur många som tycker att jag är snygg, med hur många killar jag kan få, med hur höga mina betyg är eller vad siffran på vågen visar. Jag är en människa, och jag förtjänar att bli behandlad och respekterad som en. Punkt.
 
Hur har feminismen hjälpt er?
28 kommentarer
Maja

Jag känner verkligen att jag vågar säga ifrån numera när folk säger sexistiska saker. Förut hade jag inte tagit åt mig, inte brytt mig alls men nu står jag upp för mig själv och säger att det där kändes faktiskt inte rätt.
Vägrar vara den i förhållandet som "tvättar, diskar och lagar mat" osv.

Emma

Precis det du säger!

elise

så jäkla bra inlägg.
feminismen har gett mig styrka, mod, en viss tuffhet jag inte minns att jag hade innan, en förmåga att släppa måsten och orosmoment, men framförallt något att luta mig mot när jag får ångest eller känner mig osäker. ett lugn inom mig. feminismen är som en superhjälte-cape för mig.

Maria Ekblad

Som du och som Maja!

En annan Jennifer

Feminismen har gett mig tillbaka min rätt att vara jag, istället för att vara ett objekt där mitt riktiga jag är inte har någon betydelse.

Frida

<3<3<3<3<3<3<3<33

Sara

Åh tycker din text var så lätt att hålla med om allt i att jag har svårt att komma på nått mer haha^^ Men jag känner att jag är förbered på att se grundlösa normer när de dyker upp och försöka motarbeta att göra saker med anledning att alla med mitt kön gör så och istället ha vettiga anledningar bakom mina beslut och ageranden, även om normer är tuffa att bryta så har feminismen verkligen hjälpt till med att få mig att tänka "varför agerar jag/vi såhär?"

Nastasja

Som en "ny" feminist så har det senaste året varit en väldigt ögonöppnande period för mig. Men framförallt så har den hjälpt mig förstå att sexismen jag utstått så länge inte är okej och jag har vågat börja säga ifrån. Den har hjälpt mig börja reagera på saker och normer i samhället som jag inte ens märkte förut.

Tack igen, Jennifer.

Maja

Jag kan bara säga ett ord: WOW!
Vilken uppenbarelse det var att läsa den här texten. Precis som när man trycker på knappen för att tända lampan. Så himla rätt, sant, starkt och imponerande skrivet! Tack!

Ida

när jag får ångest om min vikt eller min kroppsform tänker jag på att det är sammhället som är korkat och inte mig som det är fel på. Ibland hjälper det.

och jag har börjat säga ifrån inom sexismen vilket jag inte vågat innan. Börjar öppna ögonen för den vardagliga sexismen och försöker sticka hål på den. Svårt men värt.

samovaren

ja! og ja!!

Elin

Exakt så. Ibland glömmer jag bort det, men då är det extremt fint att påminnas. Och såklart, systerskapet. Vad en än lägger i det begreppet så är det för mig en fridfull plats där jag kan vara utan att bli ifrågasatt som kvinna. Som du säger, en förklaringsmodell där en själv inte konstant är skurken. En väg ut ur skam- och skuldträsket och en tillflyktsort när omvärlden är påträngande fylld av oförtjänta krav och förväntningar. Tack för påminnelsen om att omfamna ens egna brister!

Sandra Leone

För min del är det väldigt likt dina erfarenheter. Framförallt det att jag insett att det inte är mig det är fel på. Jag har brottats hela min gymnasietid (jag tar studenten till våren) med en bild av mig som någon som är fel, ful och tjock. Flera dagar kom jag hem med mascararandiga kinder eller så satte mig på en bänk på väg till skolan och funderade på om jag bara skulle sitta kvar här resten av dagen. Feminismen och gott umgänge lärde mig att samhället är vridet och att alla människor är precis som de ska.
Jag vill verkligen fortsätta sprida ett sunt feministiskt budskap så att ingen i hela världen ska ta den omvägen jag gjorde.

Petite Caja

Jag får nog säga att feminismen har hjälpt mig på liknande sätt som för dig och att i stället för att sitta där och tycka något är fel så säger jag emot när någon är pucko om just kön och kvinnor.

hedda

WORD på det där alltså! Bu för samhället, amen för dig (du smarta, talangfulla människa) som truth-slap:ar mig en dag då jag känner mig precis sådär otillräcklig!
Tack, och jag hoppas att du får en härlig helg!

Ebba Möll

Skulle tro att feminismen har haft stort inflytande för mitt tillfrisknande från anorexi. Det öppnade på något vis mina ögon.

Ebba

I feminismen hittade jag styrkan och mig själv.

Maja

Jag har knappt varit feminist i ett år, och det har ändå hjälpt mig otroligt mycket i vardagen, varje dag. Feminismen har hjälpt mig förstå samhället lite bättre och också gjort mig mindre naiv. Börjat inse undertonen i samhället. Börjat läsa mellan raderna på något sätt.

Feminismen har och kommer fortsätta ge mig styrka. Att älska och acceptera för mig själv, andra men framförallt de mest utsatta i samhället.

simone

Peppig text, Jennifer!

Feminism har fått mig att se att det är samhället det är fel på, inte kvinnor. Att inte tro på jämställdhet är lite som att vara rasist, fast det riktas mot ett kön. Kvinnor har kroppshår och det är okej. Kvinnor har rätt att lyssnas på och ta plats. Kvinnor ska behöva ta kommentarer som objektifierar dem gång på gång. Kvinnor har rätt att bestämma över sina kroppar. Kvinnor förtjänar att vara människor.
Klart man är feminist!

Tess

Jättebra! :-) För mig har feminismen gett möjligheten att få ord på saker. Att få läsa om andras erfarenheter. Att förstå att det jag känt har varit fel (att kvinnor och män behandlas och bemöts olika bara på grund av kön) faktiskt har en grund. För redan när jag var barn och började märka att det var olika så protesterade jag. "Varför måste jag ha klänning bara för att jag är flicka?" "Varför ska jag acceptera att en kille drar mig i håret och slår mig för att han är "kääääääär" i mig?" "Varför ska jag flytta på mig bara för att killarna fått för sig att nu ska DE leka med tågbanan och jag är TJEJ och bara FÖRSTÖR?" Detta är bara några exempel på sådant jag kände som barn. Då hade jag inga ord eller begrepp att använda förutom att jag visste att det var orättvist. Men många vuxna betedde sig som att det inte alls var orättvist utan att det "bara var så". Feminismen har gett mig många svar och en stark övertygelse över att det INTE "bara ska vara så".

Hannah

Känner igen mig i allt du skriver - precis vad feminismen har gett mig med! Jag har alltid varit en ganska tystlåten och tillbakadragen person, men feminismen har fått mig att våga mer och tro på mig själv, tycka om den jag är.

Jenny

Jag har lärt mig så mycket om mig själv, om andra och samhället. Förra året var då jag fick på mig glasögonen och insåg vad feminsim egentligen är (mycket tack vare dig för dina feministpepp-inlägg så TACK för det <3). En av de bästa sakerna jag har varit med om är just att bli upplyst om feminismen i och med kunskapen så ser jag ju nu alla skeva framställningar av kvinnor i media, reklam och på nätet. Alla fördomar och tankar om feminister som människor har. Varje dag blir jag arg på mänskligheten och vårt samhälle, för ett år sedan såg jag inte det. Den bästa känslan är när jag inser att jag har fått andra att ta på sig glasögonen. Vill avsluta med att säga att feminismen har fått mig att mogna som människa.
Trevlig helg Jennifer!

Princess Lilla Lii

Underbart bra inlägg!

Svar: Puss!
Jennifer

Johanna Af Apel

<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3!!!!!!

Fellen

Åh, jag ryser när jag läser det här. På det helt underbara sättet alltså. Exakt såhär är det för mig också. Exakt så. Jag är så glad att jag upptäckte feminismen så tidigt. Jag hade nog varit en mycket olyckligare tonåring annars.

Systerkramar!!

Svar: Åh, puss på dig fina!
Jennifer

Patrik

Hej

Mina föräldrar ägnade sig åt politik. Min mamma startade feminismen i Sverige på 1970 talet.

Feminismen kommer från 1970 talets rödstrumpor och därefter startade Gudrun FI efter sin tid i Vänstern.

Jag har ju drömmar om utomjordiskt liv osv.

Det kom till det att jag kunde få pengar för detta med mina drömmar eftersom dem ansågs som intressanta men då fick jag problem med en förtalskampanj från Svenska Spel. Man kan förtala folk från Tv:n osv och det är svårt att skydda sig mot sådant som vanlig individ.

Jag fick då förklarat för mig från Svenska Spel att detta var politiskt och jag vände mig därför till dem politiska partierna med klagomål.

Politikerna både inom Vänstern samt inom högern menade att dem inte visste något men Svenska spel menar att dem är politiskt tillsatta inom Svenska spel eftersom Svenska Spel är statligt och att detta med förtal beror på politikerna när det kommer från Svenska Spel.

Det jag kom fram till var att vi har mycket Rysk maffia i Sverige och det går till på följande vis vad det gäller mig:

Han i den Ryska maffian får betalt för att han inte skall förtala mig. Men han vill då ha så mycket betalt så att jag inte kan få några pengar själv.

Han finns inom Svenska Spel (eftersom där förekommer problem med strukna hästar) och politikerna från höger till Vänster accepterar att så är fallet och att jag därför inte får något betalt.

Det upplevdes som jättetråkigt när jag fick reda på det med tanke på att mina föräldrar varit aktiva inom politiken.

Så mina tankar om politik är att vår politik inte fungerar. Att politik blivit en inkomst och att man därför tänker mer på att 30 000 personer skall rösta på en i ett val än att man bryr sig om en persons bekymmer eller om ens egna värderingar är bra för Sverige eller för folket i Sverige.

Man bryr sig inte, man säger sig inte veta och på det sättet så kan man få makten och få bättre betalt.

Detta gäller alla politiker!

Trist!

Jag är besviken! För det rörde sig om miljonbelopp till mig i Svenska kronor vilket Ryssen fick för inget alls.


Från
Patrik

MajaM

Jag är en femtonårig tjej med behov att skriva av sig, jag är feminist och har fått matas med starka feministiska åsikter och tankar från min syster under en längre tid. Jag är glad för feminismen och alla människor den lyckats hjälpa, men är ändå rädd för den. Just den biten då kvinnor kastar ur sig hårda ord som hur de hatar män och allt är deras fel, hur otroligt värdelösa de är. För när de väljer att uttrycka sig så, anser jag att de sjunker till samma nivå som de människor i samhället som låtit det här hända och faktiskt står och säger att det här, jo det här, är ett rättvist och jämlikebehandlande samhälle. När jag tänker på feminismen så får jag en bild av att de står för att en dag ska det inte spela någon roll vilket kön du har eller vilket kön du känner dig som, för att vilja laga mat och stå i köket eller för att snickra och göra tungt grov arbete. Det ska inte handla om normer, utan vad du mår bäst av som individ och att både kvinnor och män ska kunna gå sida vid sida, och se på varandra som jämlikar. Inga som behandlas som sexobjekt och inga som anses vara dumma och stökiga under tidig skoltid på grund av deras kön. För vad är kvinnorna utan männen, och vad är männen utan kvinnorna? Vi behöver ta hand om varandra, inte hata varandra. För ur hat föds bara orättvisa och bråk. För vem tror att några män ska känna sig delaktig och vilja stödja feminismen, om vi skulle anklaga dem för allt och enbart hata på dem? Några kanske men inte majoriteten, men ändå är det den här sidan av feminismen som jag fått sett i media och vad andras tankar är om just feminismen som jag hört. Det gör mig både rädd och ledsen, för att det ska misstolkas och att folk inte ser den ljusa sidan av feminismen, som faktiskt finns.
Men så glad jag är ändå, för att hittat feminismen, för genom det hittade jag den sista biten av mig själv.

Måste bara få säga vilken inspiration du är, du skriver fantastiskt och har alltid lätt för att beröra !

"För att alla förtjänar kärlek".

Svar: Åh, men precis så är det ju! Feminismen kämpar för att alla ska ha samma rättigheter och förutsättningar, oavsett kön, etnicitet, sexualitet och klass. Och jag blir så himla trött när media framställer feminister som manshatande monster, va liksom? Kan verkligen inte relatera till den bilden alls. Men då är det så himla bra att det finns många bra och duktiga feminister som sprider ordet, på internet och i verkliga livet.
Kram!!
Jennifer

Ellen Lindberg

Feminismen har hjälpt mig att ta för mig. Att ta plats, den plats som annars hade tagits av killar, män och gubbar. Feminismen har lärt mig att jag har lika stor rätt som vem som helst att tala, vara och föra mig.