vad jag gör i skolan.

Idag har jag haft min första riktiga skoldag för terminen! Känns inte alls så jobbigt som jag trodde att det skulle göra, var ju HELT slut efter förra terminen, men nu är pluggpeppen tillbaka igen! Många av er är nyfikna på vad jag egentligen gör i skolan, på vilka kurser jag läser och på hur utbildningen är utformad, så därför tänker jag att vi kikar lite på vad jag har gjort och ska göra nu under tredje året!
 
Min utbildning här är på 4 år, och de två första åren räknas inte till ditt slutbetyg alls, så i teorin kan du göra absolut ingenting år 1 & 2 och ändå få bra betyg i slutändan (fast det fungerar ju inte riktigt så i praktiken eftersom du lägger grunden för de resterande åren då). Det tredje året börjar dina betyg räknas och utgör 20% av ditt slutbetyg, vilket verkligen märktes då det höjde både kraven som ställs på oss och pluggmängden nämnvärt. Varje år måste jag läsa 120 credits, så 60 credits varje termin, och eftersom jag läser en joint degree i Psykologi och Sociologi ska mina credits vara jämnt fördelade mellan dessa. En module på 10 credits motsvarar ungefär 100 timmar studietid, så om du har 10 timmar lektionstid så förväntas du lägga ner 90 timmar självstudier. Detta året har jag två obligatoriska moduler som jag måste läsa; Current Debates in Sociology och Social Research: Theory and Practice, som båda är på 20 credits var.
 
Sedan kunde jag välja fritt från fyra olika sociologi-kurser:
 
 
 
 Och från dessa psykologi-kurser:
 
 
Och tips tips tips! Om du är intresserad av att plugga här i UK och inte vet vilket universitet du ska söka till så är det verkligen viktigt att kolla vilka kurser som ingår i programmet då det kan variera ganska rejält mellan olika skolor. 
 
 
 
 
Och nu tittar vi lite på vad jag gjorde förra terminen så att ni kan få ett hum om hur kurserna ser ut och hur de är upplagda:
 
Current Debates in Sociology - 20 credits
Det här var den roligaste kursen jag haft i hela mitt liv. <3 Var så pepp på livet efter precis varenda lektion. Modulen var EBL-baserad, vilket står för Enquiry Based Learning och innebär att vi inte hade några föreläsningar eller lärarledda lektioner utan de baserades i stället på diskussioner i klassrummet. Varje vecka behandlade vi en ny dikotomi (så två motsatta idéer) inom sociologin som t ex objektiv/subjektiv, modernitet/tradition, natur/kultur, ja, ni fattar. Varje vecka skulle vi läsa ett kapitel som beskrev den utvalda dikotomin + en av tre artiklar som vi blev tilldelade (jag brukade dock läsa alla 3 för att det var så roligt och intressant). På lektionerna blev vi sedan indelade i grupper på ungefär 10 pers och analyserade artiklarna utifrån ett dikotomiskt perspektiv med en handfull diskussionsfrågor som utgångspunkt. Vår lärare gick runt i de olika grupperna och lyssnade, frågade och kom med nya infallsvinklar. På slutet av lektionen gick vi sedan ihop hela klassen igen och gick igenom frågorna tillsammans. Så galet bra sätt att få nya perspektiv på, att få öva upp sitt kritiska tänkade och att få försvara sin egna åsikt på. 
 
Modulen betygsattes genom en 3000-3500 ord uppsats där vi skulle analysera ett ämne utifrån (högst 3) dikotomier, vi fick välja ämne själva med enda kravet att det skulle vara en samtida debatt inom sociologin. Utifrån dikotomierna sex/gender och micro/macro analyserade jag hur Feminism och Queer Theory teoriserar sexualitet, och från detta föreslog jag sedan att dessa två skulle integreras för att få en mer inkluderande och komplex analys. Det var så otroligt läskigt och utmanande eftersom att det var mina alldeles egna idéer som jag skulle presentera på ett bra sätt, och jag slet mitt hår över att jag valt ett ämne som min lärare är typ expert på. Men alltså, shit pommes vad roligt det var och fasen vad nöjd jag blev till slut!! 
 
 
Developmental Psychology - 10 credits
Den här modulen hade två timmar lektionstid varje vecka, första timmen var föreläsning och sedan hade vi ett seminarium direkt efter. Under föreläsningarna gick vi igenom viktiga delar av barns sociala utveckling, t ex intersubjectivity, joint attention och identitet. Och under seminariumen diskuterade vi ämnet i små grupper utifrån olika diskussionsfrågor. Modulen betygsattes genom en 2000 ord uppsats som motsvarade 100% av vårt betyg i modulen. Vi fick 10 uppsatstitlar, var och en relaterade till ett ämne som vi gått igenom om under föreläsningarna, att välja mellan. Jag valde att skriva om hur könsidentiteter utvecklas. Sjukt intressant! Även om läraren tyckte att jag var lite väl kritisk, hehe.. 
 
 
Social Psychology - 10 credits
I den här kursen hade vi bara föreläsningar och inga seminarium. Eftersom vår professor i socialpsykologi håller på med discursive psychology så fokuserade vi enbart på det området. Då tittade vi på hur språk används i sociala sammanhang och hur det formar t ex identitet. Vilket så klart är väldigt intressant, men forskningen var väldigt okritisk och personerna bakom den försökte hävda att deras resultat och slutsatser var absolut sanning (vilket så klart inte går när en har en sån subjektiv utgångspunkt). Så tråkigt nog kändes det mest som en lekstuge-version av sociologin... Vi tentade av modulen med ett prov värt 100% av vårt betyg, då vi fick 2 timmar att svara på 2 uppsatsfrågor. Frågorna var uppdelade i två grupper: grupp A var ämnesspecifika och kunde t ex behandla fördomar eller nationell identitet; grupp B var mer generella och relaterade till socialpsykologi som område i stort.
 
 
Critical, Conceptual and Historical Issues in Psychology - 20 credits
Den här modulen löper över hela året, så förra terminen hade vi 10 credits och denna terminen ska vi ha de andra 10. Här var det också enbart föreläsningar, och vi behandlade bl a psykologins historia, fri vilja, vårt medvetande och filosofiska koncept inom psykologin. Vi tentade av 50% av kursen med ett uppsatsprov där vi fick 2 timmar att svara på 2 av 6 frågor. Innan jag gick in i provsalen kände jag mig mest säker på ämnena fri vilja och forskningsmetoder, men när jag väl fick se frågorna slutade det med att jag svarade på frågan om medvetandefilosofi (om ni är intresserade av detta rekommenderar jag verkligen David Chalmers' TEDTalk!) och användandet av statisktik inom psykologiforskning. 
 
Terminen som kommer ska vi skriva en 2500 ord uppsats på frågan:
What are the prospects for the discipline of psychology over the next 100 years? 
Känner mig så otroligt likgiltig inför detta, haha, men det kan kanske bli kul ändå?
 
 
min lilla skola.
 
Och så kurserna som jag ska läsa denna terminen:
 
Social Research: Theory and Practice - 20 credits
En kort sammanfattning av kursen:
 
 
Så ja, lite forskningstekniker och sånt som förberedelse inför forskningsprojektet vi måste göra nästa år. Ett ganska torrt ämne, men läraren är bra på att göra det intressant så då gör det inte så mycket. Fick däremot en liten klump i magen av presentationen vi måste göra?! Hatar att prata inför folk (även om jag har blivit tusen gånger bättre på sistone), men det löser väl sig det också. (Tips på saker som en kan göra för att vara mindre nervös mottages gärna!)
 
 
Changing World: Social Movement and Global Change - 20 credits
Är så pepp på denna modulen!! En av mina absoluta favoritlärare håller i den, så tror att det kommer bli himla bra. Såhär beskrivs kursen i handboken:
 
Ja, ni ser ju!! Så KUL! 
 
 
Och här är uppgifterna vi ska göra! Åh, pepp!
 
 
Psychobiology - 10 credits
Har faktiskt inte en susning om hur denna modulen är uppbyggd eller vad vi kommer att gå igenom pga noll information... men det är föga förvånande eftersom läraren som håller i kursen ökänd för att vara oorganiserad...
 
 
Cognitive Psychology - 10 credits
Såhär beskrivs kursen i handboken:

 
Och vi kommer tenta av 100% av kursen med ett prov i slutet av terminen!
 
 
Frågor på det? Är det något annat pluggrelaterat ni fungerar över? Puss!
 
12 kommentarer
Sophie

FASIKEN vilket roligt inlägg!!! :D Jag ÄLSKAR att veta minutiösa detaljer och få riktigt grundläggande genomgångar. Så roligt att veta hur ditt uni-program är utformat :) Jag tänkte plugga i Skottland ett tag, men så kom jag in i Sverige istället. Men det är kul att se hur upplägget hade varit, på ett ungefär. Tack för dina braiga och upplysande inlägg! <3

Beatrice

Alltså wow. Och jag tycker min nybörjarkurs i Tyska jag ska gå till våren verkar jobbig, haha. Men så kanske jag är så skoltrött att jag kan dö också, och skulle gärna bara ta ett år och *förverkliga mig själv* samtidigt som jag är så himla trött och slö hela tiden.. Äsch, det här lät ändå rätt fantastiskt! Kul upplägg också att bara betygen från sista två åren räknas? Låter spännande!

Elin

Sociologi alltså <3 Så sjukt intressant det verkar!

Christine

Ooooo det låter ju jätteroligt! Jag peppar inför terminstart på min statsvetarkurs. B-uppsatsen here I come!

Men när det gäller att vara nervös på att prata framför andra i en akademisk milj är mitt bästa tips definitivt att öva, öva, ÖVA. Försök hitta någon kompis som du kan hålla föredraget för, låt hen ställa frågor och försök att förklara. Tänk genom de formella sakerna först - vill du att frågor ska tas efter presentationen eller under? Sedan kan du försöka tänka efter hur du ska stå, var du ska ha händerna...låter lite konstigt kanske, men det är saker som man själv blir jättemedveten på när man väl står där och pratar, och som publiken gärna lägger märke till (ex. Leif GW Person som alltid håller på med sina glasögon...). Det kommer gå galant, jag lovar! Vi hejar!

Josefin

Jättekul inlägg!! Fler sånna här tycker jag! Ang. prata inför folk, bara att harkla sig tre gånger och sen har det ju typ gått fem minuter. Tiden kommer att gå såå fort! Annars är nog mitt bästa tips att prata långsamt och tillåta sig att vara tyst och fundera då och då, OCH har du ett papper med dig upp så lägg det på ett bord framför dig så syns det inte att du skakar (det är sånt man själv kan hänga upp sig på...). Kommer gå superbäst <3
Nu ska jag läsa detta inlägget långsamt en gång till.

Elin

Påminner ganska mycket om hur mitt program är utformat i London / England. Kul att se hur det fungerar i Skottland, det finns ju vissa skillnader trots allt!

Matilda

Så kul att se! Du har helt rätt i att kurserna varierar mellan olika universitet. Vårt upplägg är väldigt annorlunda, och jag insåg inte förrän jag började hur "sciency" det var, haha!

Karin

Så himla spännande att läsa! Angående att prata inför folk; öva öva öva så att du känner dig helt trygg i det du ska presentera och gärna inför några kompisar eller liknande så att det inte är första gången med "publik" när det ska presenteras på riktigt. Flera bra tips här ovan också ju. Kan relatera, men det går att komma över, lovar. Heja dig!

Ida

Så himla intressant att se vilka kurser som erbjuds. Vore jättekul att höra mer om din kurslitteratur sen, om du har några fler lästips.

Usch, ogillar verkligen att prata inför folk jag också. Som flera ovan skrivit så är nog att öva det allra bästa tipset. Det kommer fortfarande kännas jobbigt, men ju mer inläst en är på texten/ens ämne desto bättre känns det oftast. Lycka till med allt!

Caroline

Jennifer! Skulle inte du kunna visa hur ditt rum i Edinburgh ser ut? Och gärna resten av lägenheten också för den delen, skulle vara så kul!

klara

Jag har läst social psykologi här i sverige och tyckte de var såå intressant!
Däremot hade jag lite svårt för just 'språk' delen med ljud och förståelse, men de är väl personligt!

Anonym

Så himla roligt att läsa detta, då jag själv som fortfarande går på gymnasiet är lite sugen på att plugga utomlands så småningom.
Ang att tala inför folk: ta på dig kläder du känner dig trygg, snygg och bekväm i, försök hitta "snälla ansikten" i publiken som du kan låta blicken vila lite extra på när du talar, men framför allt, öva mycket på det du ska säga! Sen brukar jag tycka det är skönast att enbart ha stödord, för då underviker jag att fastna i manuset och bli stakig, men då är ju en förutsättning att jag känner mig trygg med det jag ska säga. Är säker på att det kommer gå asbra för dig!!
Tycker om din blogg så himla mycket, kramar