om fotografering

På sistone har jag fått dundermycket frågor både på mail och i bloggen om min kamerautrustning och om hur jag redigerar mina bilder. Så jag tänker att ett inlägg dedikerat till bara foto är på sin plats. 




Kamera
Jag använder mig av en Canon EOS 7D. Den är min trogna följeslagare och kompanjon. Den är helt fantastisk och jag blir hela tiden överraskad av hur bra vi kommer överrens. Den har också en filmfunktion som jag egentligen inte utnyttjat till fullo än, men jag har lovat mig själv att lära mig filma ordentligt och sedan filma hela tiden. Det enda minuset är att den är så himla tung och otymplig.

Inställningar
Jag fotograferar nästan bara på manuellt. AV när jag är lat eller ljusförhållanden förändras snabbt. Då får man ställa in bländare och ISO (ljusskänslighet på sensorn) själv, och kameran tar hand om slutartiden. Men oftast kör jag manuellt, då bestämmer man allt själv. Det är egentligen inte så svårt som man kan tro eftersom nästan alla kameror har en ljusmätare i sökaren där man kan se om bilden är rätt exponerad.

Jag fotograferar alltid i bildformatet RAW, då sparas all bildinformation och bilder som är över- eller underexponerade kan ofta räddas. Om JPEG är som ett platt ark med information, är RAW som en kub ungefär. Så fotografera i RAW. Det tar lite mer plats på minneskortet, men det är helt klart värt det.



Objektiv

Canon EF 50mm f/1.4 USM
Detta är mitt favoritobjektiv, det sitter nästan alltid på min kamera (majoriteten av bilderna på bloggen är taget med detta). Ett fast objektiv med stor bländaröppning, vilket betyder att det är väldigt ljusstarkt och passar superbra om kvällarna. Det blir också ett väldigt kort skärpedjup, galet bra (och snyggt).




Tamron 28-70mm f/2.8
Ett ganska ljusstarkt objektiv som brukar få följa med mig på promenader och äventyr. Eftersom det är en "normalzoom" passar det i nästan alla situationer, förutom när det är supermörkt. Dock brukar jag vara noga med att inte låta det sitta på för länge eftersom zoomomfånget gör det så himla lätt att få den bilden jag vill ha och jag är rädd för att jag blir lite för bekväm och slutar att anstränga mig. Ungefär. Minus är att det är så tungt och bara får plats i ryggsäcken.




Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro
Ett teleobjektiv med inbyggd macro. Ett egentligen ganska sådär objektiv, det fungerar i princip bara bra i ljusstarka miljöer och autofokusen är långsam (dock kan man inte begära alldeles för mycket eftersom det bara kostar kring tusenlappen). Nu använder jag det väldigt sällan, det brukar dock få åka fram när jag fotograferar fåglar och hästar. 




Tamron AF SP 90/2.8 Di Macro
Detta är egentligen min systers objektiv som hon så snällt låter mig låna emellanåt. Ett smidigt litet macro som passar utmärkt att fånga insekter och vattendroppar med. Autofokusen är lite för långsam för att man ska hinna ta kort innan fjärilen flyger iväg, så jag använder bara den manuella fokusen.




Redigering
Jag använder mig av Photoshop cs5 eller Gimp, beroende på vilken dator jag sitter vid. De fungerar i princip likadant, bara att Photoshop har massa mer funktioner och är ungefär tusen gånger smidigare. Där justerar jag färg, exponering och kontrast i kurvor och skärper upp vissa delar av bilden med oskarp mask (i Gimp) eller highpass (i Photoshop). Om det passar brukar jag också lägga till en svag vinjettering för att framhäva motivet ordentligt. När bilderna ska upp på bloggen förminskar jag dem så att de är lika breda som bloggen, annars blir de dassiga i färger och skärpa vid uppladdning. Så om din blogg är 700 pixlar bred ska bilderna också vara det.

Det bästa du kan göra är att leka runt, testa olika funktioner och se vad som händer, då lär du dig supermycket. Det finns också hundramiljoner bra tutorials på internet. 


Före och efter redigering.


Och såhär ser kurvorna ut för den bilden.

Tipstipstips
-lär dig din kamera. Det första året med systemkamera hade jag alltid manualen med mig längst ned i väskan, så om det krisade eller om jag inte visste vad tusan jag höll på med, kikade jag bara i manualen och allt blev bra igen.

-fotografera mycket. Helst hela tiden. Det är det allra bästa sättet att bli duktig på. Fotafotafota.

-titta på bilder som du tycker om och fundera på varför de tilltalar dig, då övar du upp ditt bildspråk och har lättare för att komponera dina egna bilder.

-ha med dig kameran överallt ifall du skulle springa på den perfekta bilden. Sist jag tvekade om jag skulle ta med kameran eller inte träffade jag en cirkus på stan, så nu följer den med hela tiden.

-håll reda på var ljuset befinner sig och vilket sorts ljus det är. Att bli vän med ljuset är ungefär hela grejen med fotografi, om man är det klarar man allt. Som en superhjälte ungefär.
14 kommentarer
Maria

Gudars vad duktig du är! Så inspirerande, till skillnad från vissa andra fotobloggar som endast är så tekniska så det inte finns någon riktig själ i det - du har liksom båda delarna. Åh, fint.

Lina

Jag fotar också med en 7D. Av inställningen eller CA är fina när man har bråttom att få bra inställningar eller är slö och inte orkar pilla.

Tycker att dina bilder är väldans fina!

lovisa/polichinelle

Fantastiskt bra inlägg måste jag säga! Brukar också köra på AV-inställningen, tycker det är smidigt med halvautomatisk.



Har länge varit sugen på att prova det här med RAW, hur är det med redigering där? Har för mig att jag hört att det bara går att redigera i Photoshop efter, stämmer det?

Maja

Dina bilder är helt fantastiska.

marie

Fina tips, verkligen! (Och hemskt fina bilder)



Jag undrar också samma sak som lovisa/polichinelle, om det där med raw och ps. Jag har inte ps, utan redigerar mina bilder på en sida över internet, nämligen..



Sandra

Himla bra inlägg! Med både tips och inspiration. Ha en fin helg, kram

Lotta

sjukt fin bilder!

Emma

Riktigt vackra bilder, du är verkligen duktig!

Sofie Ekblom | foto

Du tar verkligen helt otroligt vackra bilder måste jag säga!! :)

Svar: Åh, tacktack!!
Jennifer

magda'

Riktigt bra tips!

Svar: Åh, vad bra att du tycker det!! Kram!
Jennifer

Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

Riktigt fina bilder du tar! :)

Svar: Åh, tack så mycket!
Jennifer

Greta

Gud vad du är duktig, jag lär nog alltid följa din blogg från och med nu! :)

Svar: Åh, tack snälla!
Jennifer

Melinda

Kom hit för att läsa om din kamerautrustning och så stöter jag på lite fototips :) Asbra tips, tack så mycket! Dessa kommer jag ha stor användning av då jag fotar. Vilken inspirerande blogg du har, och gud vad coolt att du bor/pluggar (?) i Skottland!! Hur är det där? Dom ska visst prata ganska roligt där ^^
Kramisar på dig, ha en bra helg~

Linnea

Fantastiskt bra inlägg!

Svar: Åh, tack snälla du!
Jennifer