kvinnor

Härom veckan, under ett seminarium i sociologi, fick jag höra att feminism inte behövs längre. En tjej från USA påstod att "I don't think feminism is needed in America anyway, we conquered feminism a long time ago" och en annan tjej påstod att feminism bara var till för överklassen och tjafs om ingenting. Alltså VA?! Detta och faktumet att jag fortfarande var arg för att ett par tjejer (och en hel hög med killar) i min klass räckte upp handen när de fick frågan om de ansåg att män har ett större värde än kvinnor, fick mig att gå i taket. Glada, snälla Jennifer, blev helt plötsligt en arg person med något hårt i ögonen. 
 
Varje dag blir tusentals flickor könsstympade, varannan minut dör en kvinna till följd av komplikationer i samband med graviditet och förlossning och en tredjedel av alla kvinnor blir någon gång utsatt för allvarligt våld (och då ofta från en man i vilken de står i nära relation till). Våldtäkter förekommer dagligen och trafficking är fortfarande ett stort problem. Kvinnor äger endast 1% av jordens tillgångar, gör i snitt 70% av arbetet i hemmet och tjänar fortfarande märkbart mindre än män. Feminism behövs. Punkt. Så låt oss aldrig sluta kämpa för kvinnors rättigheter!
 
Idag är det internationella kvinnodagen, och även om ojämställdheten mellan könen borde uppmärksammas varje dag, är det en anledning att engagera sig lite extra. Det tänker jag göra genom att delta i en Amnesty-demonstration på the Royal Mile för att lyfta fram alla orättvisor som kvinnor får utstå världen över. Känns himla bra! Under tiden tycker jag att vi tittar lite på bra och starka kvinnor att inspireras av här på internet:
 
Elsa är först ut, så himla färgstark och modig. Jag blir så himla imponerad och inspirerad av människor som vågar leva annorlunda och satsa på sina drömmar fullt ut, som inte ursäktar sin existens. Heja alla som vågar ta plats!
 
Moa. Känner mig alltid så himla jäklar anamma på livet efter att jag läst hennes blogg, om ni förstår vad jag menar. Hon skriver så kloka inlägg som detta, eller sista punkten i detta inlägget, som ger mig lite hopp om mänskligheten ändå. 
 
Konstgrepps Karin. Skrattar alltid högt när jag läser hennes inlägg. Hon är så galet vettig och verkar ha så mycket skinn på näsan. Hon ger mig en skjuts i rätt riktning, påminner mig om att småsaker inte spelar någon roll egentligen. Läs detta och detta och känn i hela kroppen att du duger.
 
Hanapee. Ännu en person med massor av humor och självdistans. Hon är också så himla klok när det gäller genusfrågor. Läs igenom inläggen under kategorin genus och bli lite arg på samhället.
  
Och avslutningsvis måste ni se detta! Så bra!! 
16 kommentarer
Thea

Men herregud, vad är det jag läser? Räckte alltså TJEJER upp handen på frågan om killar hade ett större värde än tjejer? Sjukaste..

Fantastiskt inlägg. Håller med om allt och kunde absolut inte ha skrivit det bättre själv. Och feminism behövs visst! Det är så himla synd att det är ett så negativt laddat ord..förstår inte alls varför det uppfattas som något negativt.

Förhoppningsvis dröjer det inte länge innan världen är jämnställd, på riktigt. Och så hoppas jag att ALLA kvinnor går hem från jobbet klockan 15.52 idag, eftersom vi inte får betalt efter det.

Kram

Svar: JA, visst är det helt sjukt?! Blir lite mörkrädd när jag tänker på det.
Och tack fina!
Jennifer

Michello

Grymt inlägg!!! Världen är ju verkligen upp och ner alltså...

Svar: Åh, tack! Och ja!! Minst sagt!
Jennifer

Petite Caja

Åh, sådant gör mig så arg! Men många är blinda när det gäller hur vårt samhälle påverkar oss och våra val. Feminism behövs - vi är inte där än i något land. Det sorgligaste var väl ändå att flera i din klass ansåg att killar har mer värde och att den åsikten inte bara isolerad dit utan finns överallt i världen. :(

Svar: Jag vet. Det fick mig nästan att tappa hoppet om mänskligheten..
Jennifer

ida [fotograferat]

heja heja!

Lisen

Hemskt bra och viktigt inlägg! Heja dig!!!

Lisen

Skrev förresten precis ett inlägg om Killing Us Softly 4 som är en så himla viktig film som du borde se om du inte redan gjort det! Kram!

http://www.absolutlisen.se/2013/03/08/sexhundrafyrtioattonde/

Svar: Åh, tack! Det måste jag kika på!
Jennifer

ingrid

så inspirerende, hurra for jentene!!

hvordan er psykologi i edinburgh? jeg har fått conditional offer, men klarer ikke bestemme om jeg skal dra dit eller studere i norge.

du er fin!

Svar: Åh, grattis! På vilket universitet? Jag skulle säga ÅK, att flytta var ungefär det bästa jag gjort. Det enda som jag kan känna ibland är att tempot inte är så högt som jag skulle önska, men det kanske är annorlunda på andra universitet. Annars trivs jag verkligen hur bra som helst med kursen! Och Edinburgh är ju ungefär världens bästa stad!!
Jennifer

Katrine

Världen är helt knäpp ibland, speciellt när det gäller synen på kvinnor (FÖRSTÅR INTE hur tjejerna och killarna i din klass kan tänka så, som om kvinnor vore av en annan art). Det är ändå tryggt att veta att det finns människor som tänker som du. Heja!

Svar: Jag vet, jag blir så trött. Och så arg! Men det känns fint att det finns vettiga människor också!
Jennifer

Karin E Jansson

<3

Svar: Puss!
Jennifer

Tess

Om folk inte kan se längre än vad näsan räcker så behöver de nog en knäppning på den. Och vadå behövs inte i USA? Alltså, om den tjejen själv aldrig upplevt några orättvisor för att hon är just kvinna så är det väl bara att gratulera, men det finns något som heter empati och förståelse för sina medmänniskor. Även om man själv har det bra så kan man kämpa för andras rättigheter. Även i Sverige ("världens mest jämställda land") finns orättvisor. Våldtäktsoffer blir ifrågasatta och anklagade för att de haft utmanande kläder, druckit för mycket och inte kämpat emot tillräckligt, kvinnor tjänar oftast mindre än män, kvinnodominerade yrken har oftast både lägre status och lägre lön än mansdominerade yrken, sexuella pikar, anspelningar och ibland rent trakasseri ska man bara "ta" och "fatta att det är humor" och så vidare och så vidare.

Svar: Ja, men verkligen!! Jag förstår verkligen inte hur en del människor resonerar.
Jennifer

Mari

Er det mulig å være så uvitende?! Er ikke så rart du ble sint, jeg blir sint bare av å lese om det! Så klart skal man kjempe for kvinners rettigheter! Gratulerer med kvinnedagen som var i går, og takk for bloggtips!

Svar: ÅH, men jag vet?! Orkar inte. Och tack!!
Jennifer

victoria

alltså åååh på alla bra kvinnor du länkade och tänk att det finns så många fler!

Svar: Ja!! Det känns himla bra att tänka på!
Jennifer

rainbowtrout.

alltså <3<3

Svar: puss!
Jennifer

Moa

AHH! såklart blir jag ba superglad och smickrad och tacksam att få vara med i ett sånthär inlägg! Tack så himla mycket för de fina orden!!! Och peppigt och kung inlägg!!

Svar: Puss!
Jennifer

Nastasja

Jag måste bara skriva en kommentar. Alla tjejer du länkat är så säkra på sin sak. Allt du skriver, skriver du med sådant självförtroende. Vissa saker är för mig självklara hur man tycker. Men jag vet knappt hur jag ska ta ställning till vissa saker. Det kanske låter konstigt, att det inte är självklart för mig att tycka vissa saker. Men, vill mest bara säga att jag är imponerad över att du vet vad du tycker och känner och står för det på ett så bra sätt..

Hoppas att den här kommentaren inte bara uppfattades som ludd.

Ellen Lindberg

Blir GALEN när jag hör eller läser sådant där. Vilka är de ens? Vart har de vart de senaste åren? Vi må ha kommit en bra bit på vägen (kvinnlig rösträtt mm) men vi är fasen inte framme än. Det finns mycket att göra, både här och i övriga länder. Att folk ens reagerar och tycker som de citaten du beskriver är bevis nog för att feminism verkligen behövs.

Feminism behövs alltid, överallt.
Himla fint inlägg, förövrigt!

Svar: Ja, men VERKLIGEN. Orkar inte att det fortfarande finns människor som inte förstår vikten av jämställdhet (alltså, riktig jämställdhet och inte den "jämställdhet" som vi har nu) och feminism.
Jennifer