och det perfekta blogglivet

 
Jag har funderat mycket över det här med bloggande på sistone. På hur min porträttering av mitt liv påverkar andra och deras syn på sig själva och sina egna liv. Det är så lätt att romantisera livet genom ett litet internetfönster där på-landet-sommar blandas med afrikaäventyr och självportätt ur fördelaktiga vinklar. Och jag känner själv hur påverkad och nedslagen jag ibland blir av alla bilder på leende människor, på perfekta frukostar och solskensutflykter jag ser på andra bloggar. Samtidigt är jag fullt medveten om att jag också är en bov i detta drama. 
 
Men så här är det.
 
Mitt i sommaridyllen bland betande kor och augustipäron, mellan ett Malawiäventyr och en Parisvecka, håller rastlösheten mig i ett hårt grepp och den pressande känslan av att alltid behöva göra något för att vara nöjd med tillvaron är stundvis förlamande. Skogsluften som brukade vara lätt att andas har blivit tung. Det är inte du, det är jag viskar jag till träden. Kanske är det mitt attention span som blivit demolerat av smarta telefoner eller så har jag sprungit iväg i en helt annan riktning och det är för sent att vända tillbaka. Jag är framtid dåtid drömtid, aldrig nutid. Inte nu, inte här.
 
Jag jagar ögonblick, lyckorus och glädjetårar. Fyller mitt sinne med ambitioner som bara växer sig större och avverkar prestationer som aldrig verkar räcka till. Dygnet har alltid för få timmar, jag har alltid för lite tid. Det är ett fantastiskt sätt att leva, och jag vill inte ha det på något annat sätt. Men mellan de rosaskimrande stunderna känner jag mig otillräcklig och distanserad från verkligheten, liten och skiten. Jag antar att det priset en får betala genom att aldrig nöja sig. Och det är så himla svårt att berätta om detta vemod på bloggen, dels för att det känns som att jag blottar mitt känsloliv för allas beskådan och dels för att jag inte vill att det ska bli en långdragen klagosång här inne. Men jag känner mig ändå skyldig att krossa bilden av det perfekta livet. För visst är livet vackert, svindlande och alldeles underbart, men det är också orättvist, frustrerande och så jäkla hopplöst ibland.
 
Så när du scrollar igenom bloggar och förbannar ditt eget liv för att det inte är bra nog (så som jag gör alldeles för ofta), kom ihåg att lyckoruset inte är någon konstant. Inte för någon. Allas liv involverar söndergråtna kuddar och knutna nävar, och jag tror att det är så himla viktigt att påminnas om det ibland för att inte förgås i jakten på det perfekta livet.
 
22 kommentarer
juliana

du skriver så jätte bra! det du skriver är så sant och du fick fram det perfekt! åååh<3

Svar: Åh, men tusen tack!! <3
Jennifer

Emelie - Lever drömmen i Paris!

Vitalt och oundvikligt. Starkt skrivet, Jennifer.

Svar: <3!!
Jennifer

Emil

Mycket bra skrivet, om ett ämne fler bloggare borde ta upp. Som bloggläsare är det lätt att få prestationsångest över livet när en läser om allt det underbara alla är med om hela tiden. Sprickorna i fasaden, som finns hos alla, täcks nästan alltid över innan blogginläggen publiceras. Vilket ibland är synd. Många skulle tjäna på att vara lite mer öppna med hur det egentligen är och känns att leva, i livet liksom på bloggen.

Svar: Ja, men precis så är det ju. Det är så lätt att glömma bort att det faktiskt är verkliga människor som sitter bakom skärmarna och bloggar och att de också har skitdagar.
Jennifer

Johanna Af Apel

MEN VILKEN BRA TEXT. Känner igen mig så himla mycket och du skriver så väldigt bra. Tack för att du delar, det är viktigt att fortsätta krossa perfektionsmyten. <3

Svar: <3!! Puss bästa!
Jennifer

Johanna

Jättebra och fint skrivet :)

Svar: Åh, tack snälla!!
Jennifer

bea

Så fint och bra att du tar upp detta!

Svar: <3!
Jennifer

jon glitterkrig

Tusen tack för det här inlägget, Jennifer.<3

Svar: Åh, puss! <3
Jennifer

Nastasja

Så jäkla jäkla bra. Tack för att du delar med dig <3

Nastasja

Så jäkla jäkla bra. Tack för att du delar med dig <3

Svar: Puss bästa! <3
Jennifer

Vicky

så viktigt och bra att du tar upp det. har också mått kasst på olika plan senaste tiden men det går inte (eller det känns som att det inte går, iallafall) att spy ur sig på www. det är viktigt att veta att man inte är ensam. kram..

Svar: Åh, förstår verkligen. Det är så otroligt svårt att veta hur det blir bemött och hur bilden av mig förändras om jag börjar prata om hur skit jag mår ibland (precis som alla andra också gör), och det gör det väl ännu läskigare antar jag.
Jennifer

Mirano

Bra skrivet!
Det är så himla lätt att glömma bort att andra bloggare faktiskt är människor, som för övrigt också har dåliga dagar och olika motgånger i sina liv. Det här är verkligen ett ämne som borde komma upp oftare.

Svar: Ja, men precis. Bloggarna är ju alltid så jäkla glada och lyckliga hela tiden, och då är det svårt att föreställa sig att personerna bakom dem också har motgångar.
Jennifer

Lena

Takk for at du skriver.

Svar: Tack för att du läser!<3
Jennifer

Elin

Tack för detta fina inlägg!

Svar: Åh, puss!
Jennifer

Michelle

Grymt bra och viktigt inlägg, Jennifer!

Svar: Åh, men tusen tack fina!
Jennifer

Caja

Tack för att du delar med dig <3

Svar: <3!
Jennifer

Cecilia

Jag har också funderat mycket på det där. När jag är nere orkar jag inte läsa bloggar öht, eftersom jag vet att det drar ned mig än mer. Men när allt är bra så ger bloggläsandet mig så mycket inspiration och glädje. Tack för ditt fina, viktiga och medmänskliga inlägg! Kram!

Svar: Åh, känner igen mig så himla mycket. Tusen tack för fina ord och för att du läser!
Jennifer

Cecilia

Jag har också funderat mycket på det där. När jag är nere orkar jag inte läsa bloggar öht, eftersom jag vet att det drar ned mig än mer. Men när allt är bra så ger bloggläsandet mig så mycket inspiration och glädje. Tack för ditt fina, viktiga och medmänskliga inlägg! Kram!

Anni

Det är så kluvet det där tycker jag. Superbra att du skriver det här för det är viktigt! Ibland dras man verkligen med i det man läser och får för sig att alla andra har perfekta liv och själv sitter man bara hemma och ser dagarna passera. Egentligen vet jag ju att alla har gråa dagar och oro i magen och dåliga stunder men som du säger kan det vara lätt att glömma det ibland. Men samtidigt så gillar jag verkligen din blogg och andra bloggar som liknar, för de ger inspiration! Din blogg är en av mina absoluta favoriter för du verkar så jordnära och bra och när du lägger upp vackra bilder på frukostar, solnedgångar, picnicar och blommande parker så tycker jag att det bara ger en lust att själv ge sig ut och njuta av alla de sakerna som ju faktiskt är vackra i livet. Det finns så mycket skit i världen och därför är det bra, i all fall för mig, att påminna sig om allt som faktiskt är bra och fint. Annars skulle man nog inte orka med. Okej lång utsvävning där kanske, men tack för en superbra blogg! Hoppas du fortsätter länge och att du känner att du kan skriva precis vad du vill, både bra och dåliga dagar.<3

Svar: Åh, men jag förstår också dina tankar! Vill så himla gärna att min blogg ska vara en bra plats att vara på, en paus från allt det jobbiga som livet kan innebära, men jag är också orolig för att det ska kännas falskt. Så tusen tack för fina ord! Det känns bra i magen <3 Puss!
Jennifer

elise

mycket bra o viktig text! tack. känner igen mig i precis allt. <3

Svar: <3!!
Jennifer

Hanna

"Jag är framtid dåtid drömtid, aldrig nutid. Inte nu, inte här." <3

Svar: Åh <3 tillbaka!!
Jennifer

Alicia

Astrobra! Du är tuff. Så vackert och klockrent formulerat. Blev inte ett uns gnälligt - bara skört, så som det är.

Svar: <3!! Fin du är!
Jennifer

Elin

Tack, jag behövde höra det där idag.

Finaste bloggen förresten. Skulle kunna stanna här i timmar.