den feministiska kampen och Blondinbellas okunskap

Okunnigheten. Den är vår största fiende. När Blondinbella i sitt senaste utspel säger att hon aldrig skulle kunna kalla sig feminist, för hon har ju trots allt en partner och en son som hon älskar, och manshat är ingenting hon sysslar med, så känner jag frustrationen riva i hela kroppen. Jag är så outgrundligt trött på uttalanden utan faktagrund och på alla fördomar som florerar kring feminismen. 

 

En gång för alla; vi feminister hatar inte män. Förstått? Så, nu när vi rett ut det kan vi gå vidare.

 

Vi säger inte att det är något fult att vara kvinnlig. Utan vi vill att det inte ska spela någon roll om du är man eller kvinna, eller om du väljer att vara en kvinnlig man eller en manlig kvinna, eller kanske inget av det alls. Ditt kön ska inte betyda något överhuvudtaget. Men nu är det tyvärr så att vi lever i ett samhälle där det ena könet sitter i maktposition över det andra, och en metod för att komma runt detta, att utplåna denna hierarki, är att införa könlösa pronomen och bryta normerna kring vad som anses vara manligt och kvinnligt. Attributen som förknippas med båda könen måste likställas i värde, vara något du väljer och inte tilldelas, annars kommer vi förbli ojämställda.

 

Oj förresten, så dumt av mig, du kanske trodde att vi lever i ett jämställt samhälle? Att bara för att vi har rösträtt så har vi ”vunnit kampen”? Att Sverige är en slags utopi där pojkar och flickor föds till livet på lika villkor? Hatar att behöva förstöra din rosaskimrande bild av Sverige, men NEJ. Från det att du föds formas du av samhällets förväntningar på ditt kön. Det du har mellan benen kommer senare i livet avgöra vilken lön du har, hur stor sannolikhet det är att du drabbas av en ätstörning, och hur stor risk det är att du blir misshandlad och våldtagen av din partner. 

 

Vi ”hittar inte på” problem som det alltför ofta heter, sexismen finns överallt. Den är så otroligt påtaglig i kvinnors liv och vardag. Kvinnor utsätts för sexism dagligen, jag upprepar; D A G L I G E N. Män på gatan som visslar, som fastnar med blicken alldeles för länge, och den alldeles för tröttsamma ”men lilla flicka, inte ska du väl?”-attityden. Kroppsångesten och smalhetsen som bottnar i att kvinnor enbart är kroppar, skapade för männens blickar. 5 minuters-promenaden till Lidl blir ett orosmoment efter att solen gått ner och jag plockar vant ner överfallslarmet. Jag har för många vänner som blivit våldtagna, för många vänner som utsatts för övergrepp, för att jag inte ska ha lärt mig att du aldrig är säker. Aldrig. En kväll blir jag förföljd av en man, med skakig hand ringer jag en vän för inbillad trygghet samtidigt som jag ökar på stegen och paniken sprider sig i kroppen. Efteråt vågar jag inte gå ut själv på en hel vecka, för tänk om jag möter honom igen? Förebyggande handlingar har blivit automatiserade. Jag slår ner blicken och går omvägar, knyter näven i fickan med hemnyckeln mellan knogarna. För säkerhets skull.

 

Feminister besitter kunskap om de bakomliggande strukturerna som bildar den här maktskillnaden mellan män och kvinnor. Strukturer som uppmuntrar till våldtäkt, skapar löneklyftor och kvinnomisshandel. Vi ser hur patriarkatet tränger in i varenda aspekt av våra liv, och hur det begränsar oss som individer, både män och kvinnor. Vi brinner för att förändra detta, och det är bortom min förståelseförmåga varför denna kamp är så kontroversiell. Varför vår rörelse får utstå så mycket fördomar och så många attacker från okunniga människor som hellre plockar på sig skyglapparna än att lyssna. Jämställdhet är inget jäkla lyxproblem, och det är på tiden att alla andra inser det också.

 

Så till alla er som kämpar, som slåss med ord och kunskap, fortsätt! En dag kommer vi se tillbaka på vår kamp, och med stolthet kunna säga att vi var med och gjorde världen till en lite bättre plats att leva på.

 

(tips! läs även HanaPee's brillianta inlägg)

47 kommentarer
Diman Dilir

bra skrivet!

Svar: Åh, tack fina du!!
Jennifer

Sara

Alltså jag kan inte riktigt ta in att folk fortfarande tror på mans-hatarmyten, orkar inte med. Jävligt bra inlägg!

Svar: Åh, inte jag heller, känns ju lagom hopplöst. Och tusen tack!!
Jennifer

emma

Detta var galet bra skrivet Jennifer!

Svar: Åh, tack snälla!!
Jennifer

Ebba Molin

Så himla bra skrivet!! Det är synd att många får en negativ syn på feminister, avvisar allt som har med patriarkatet att göra och sväljer all okunskap med hull och hår bara för att den är "lättare att ta in". Du är så grym! kram

Svar: Åh, men ja?! Blir så himla trött. Men tusen tack! Och kram tillbaka!!
Jennifer

frida

du är ju awesome

Svar: Puss!!
Jennifer

anna

detta är så jädrans himla bra!

Svar: Åh, tusen tack!!
Jennifer

Tess

Bra skrivet! Är också oerhört trött på alla missförstånd som florerar och som fortsätter spridas även fast man gång på gång på gång bevisat att de är FEL.

Svar: Åh, tusen tack!! Och ja, det känns så himla hopplöst ibland. Det känns som att folk har bestämt sig i förhand, och sedan finns det inget i världen som kan få dem att ändra sig.
Jennifer

Fanny Darling

DETTA!! Har inget mer att tillägga, så oerhört bra skrivet. <3

Svar: <3!!
Jennifer

Caja

Så bra skrivet! Det är så hemskt att hälften av befolkningen ska känna rädsla när det är mörkt, att de ska få lägre lön etc. Jag vet inte om Blondinbella helt enkelt inte ser strukturerna eller om hon blundar för dem, oavsett är det tråkigt med tanke på den stora plattform hon står på för att nå ut.

Svar: Jag förstår inte heller hur hon inte kan se dem, och precis som du säger blir hennes uttalanden extra olyckliga när hon når ut till så himla många unga tjejer och killar. Jättesvårt.
Jennifer

Bonnie

SÅ BRA INLÄGG!

Svar: PUSS!
Jennifer

Kristina

Alltså, blir så glad av att läsa det här! Du och din blogg är: <333

Svar: Åh, men åh!! <3
Jennifer

Erika

Fantastiskt skrivet!!

Svar: Åh, tusen tack!!
Jennifer

madeleine

Om det är någon människa som provocerar mig så är det Isabella Löwengrip. MEN, samtidigt så ska en akta sig innan sin irritation övergår till personangrepp. Istället för att hata Blondinbella så kan ni samtidigt kasta skit på diverse högermän med konservativa åsikter.

För mig är systerskapet en del av feminism - och ofta känns det som om feminism bara finns till för feministerna själva. Men tro mig, om blondinbella skulle skadas på grund av patriarkatets följder så skulle jag hålla henne om ryggen. För feminism ska stötta alla PAK.
Hoppas verkligen ni skulle göra samma sak...

Svar: Jag har inget emot Blondinbella som person, men jag känner ett behov av att bemöta hennes klumpiga uttalanden. Det känns inte rätt att vara tyst när hon smutskastar feminismen, speciellt inte när hon når ut till så många och har makten att influera deras tankesätt.
Jennifer

alwa

fyfan vad bra! snart kommer alla anti-feminister be så jävla mycket om ursäkt och vi kommer stå där med så himla nöjda flin på läpparna. snart händer det.

Svar: Ser så himla mycket fram emot det, verkligen.
Jennifer

Linn

Word! Vilken bra text!

Svar: Åh, tack!!
Jennifer

julia

Grym är vad du är!

Svar: Puss!
Jennifer

Jennifer i München med hjärtat i Indien

Tack alla ni som orkar försvara och stå upp <3 Ni är guldvärda! Tack Jennifer :)

Alice

Men kom hit kvinna, så att jag kan kyssa dig! Så jäkla bra skrivet, klockrent! ♥

Nea

Tack. Tack för att du skiver. Jag önskar att alla skulle läsa ditt (och hanapee's) inlägg. Ni sätter ord på saker och ting som gör att det knyter sig i magen på mig. Som att Fittstim i tre program fullständigt missförstod feminismen och måste ha ansträngt sig för att tolka allt fel. "mannen är fienden" - NEJ, fatta någon gång! Blir så trött när SVT ens sänder programmet. Det enda positiva är väl att någon slags debatt har väckts, men det hade även ett program som faktiskt speglar dagens feminism gjort.
Äh... så mycket som bubblar upp, irritation och uppgivenhet. Men tack för att du skriver och inspirerar.

Nastasja

Bra skrivet!! Det finns ett blogginlägg som cirkulerar just nu, skrivet av två 18-åriga tjejer som ett öppet brev till Blondinbella. De tar upp vad hon själv gått igenom, bl a övergrepp och näthat, och förklarar hur hon verkligen inte alls har någon aning om vad hon säger om feminismen. Känns så jävla hemskt att så många påverkas av hennes blogg när hon skriver skit.

Maria

Fantastiskt bra inlägg.

Lovisa Illustration

SÅ. Bra. Skrivet.
Önskar att fler kunde förstå att sånt här är jäkligt självklart.

Ellen

Bra skrivet! Bra också att du tar med om att feminismen faktiskt är bra för män. Ojämlikhet begränsar både män och kvinnor och hindrar oss från att vara individer.

Ellen M

Så.HIMLA.BRA!! Tack!!

elise

<3

Alicia

YESSS!!!

Lovisa Illustration

Länkade hit på facebook och jäklar i min låda vad det blev diskussioner! :D Men ganska vettiga sådana, det är tur att jag har bra folk som kompisar.

Jessica

Alltså behöver såna här inlägg intravenöst just nu. Folk i mitt facebookfeed håller med henne och jag vill bara gråta.

Hanne

Fantastiskt skrivet!!

Maria

Åh herre vilket bra inlägg. Ungefär det bästa under hela 2014 (och 2013?). Du är så.jäkla.bra kvinna. Definitivt en förebild.

Jenny

Så sant så sant!

kaneli

Så bra inlägg!

Memmie

Bra inlägg! Kan inte förstå hur människor kan tycka att vi har ett jämställt samhälle bara för att kvinnor får rösta..

Linnea

Jätte bra skrivet Jennifer! Du är awesome.

Pappa

Mycket bra skrivet Jennifer. Jag är 50+, och är van ifrån min familj att kvinnor och män är jämställda. Din Farmor tog körkort på 50 talet. Körde familjens bil till 60-70%, det var oftast din farfar som satt jämte. Hon tyckte om att köra bil. På den tiden var det män med hatt som körde bilen. Din farmor var ledaren i familjen. Skötte planering, ekonomi, sysslor i jordbruksföretaget, mjölkning av kor traktorkörning mm. var engagerad i föreningslivet även som kassör och ordförare. Din farfar var teknisk, arbetsmyra på gården och hade en anställning på mekanisk verkstad, dom kompletterade vart andra. Inkomsterna kom in och fördelades jämt i familjen men det var först på 70 talet som samhället var redo att inkomsterna fördelades mellan kvinna ock man i jordbruksföretag. Sjukt! inkomsterna var manens i deklarationen, det kvittade hur mycket kvinnan hade jobbat. Din farmor hade inga vidare pensions poäng. Men på 80 talet kunde man sätta in på pensions försäkring . De sparade tillsammans för att din farmor skulle få en vettig pension. Jag är uppväxt med att kvinnor kan lika bra som män och att det finns kulturer på jorden där man ser upp på kvinnan. Jag har mött allt för ofta 20-30 års män, som har en 1800 tals syn på kvinnor och oftast gillar de inte invandrare. Samhället har gjort stora framsteg men hur är lagar och hur tolkas lagar i lagboken. Inte är det till fördel för kvinnorna. Allt för många sjuka fall. Svårast blir, att ändra synen hos en allt för stor mängd män. och att det finns kvinnor som infinner sig i detta och tror att det skall var så. Kanske det är för lugnets skull. Din farmor lärde mig vara snäll mot tjejer och man skulle vara artig på nöjen, träffade man en tjej så skulle bjuda på fika. Stå på er tjejer!!

Svar: <3!!
Jennifer

Linnéa

Tack, tack, tack för detta inlägget. Är så jäkla trött på folk som tycker feminister bara är gnälliga tjejer som hatar män. Så trött på att höra att feminism inte behövs i Sverige och att man bara är gnällig om man klagar på Sveriges jämställdhet. Feminismen (mycket genom din blogg) har fått mig att må så himla mycket bättre i mig själv. Det känns så himla bra att vakna på morgonen och känna att man är tillräcklig. Tack Jennifer, du gör skillnad!

Maria

Så himla bra Jennifer.

Karolina

Du är en så fantastiskt bra människa att jag inte kan annat än att ha dig som största förebild!

Nastasja

Måste bara skriva och säga hur kul det var att läsa din pappas kommentar. Så fint.

Anonym

Du verkar så himla underbar på alla sätt och det där är så sjukt bra skrivet!

Vendela

Du är en grym förebild! När jag läser dina inlägg blir jag så inspirerad att fortsätta kämpa för jämställdhet!
Kram!

Svar: <3 <3 <3!!!
Jennifer

Simone

Åh, vad söt din pappa är som skriver en vettig kommentar. Försökte tala om feminsm med min far som sa att män har högre löner och att det helt enkelt är så (dock är han bra på andra sätt).

Så himla rätt, Jennifer!! Ibland blir en bara så trött, men dina peppiga inlägg gör att jag orkar lite mer i den feministiska kampen om jämställdhet.

Svar: Åh ja, han är verkligen så himla bra! Och så fin du är! Skickar lite mer pepp och tack över internet!
Jennifer

Stellis <3

Helt underbart att det finns folk som är mer pålästa än blondinbella och faktiskt använder kunskapen!! <333

Inga

Takk for et fantastisk innlegg! Flott skrevet. Ble så utrolig provosert av Blondinbellas idiotiske utrop. Ja, vi har kommet langt i Skandinavia, men vi har langt igjen. Da jeg først flyttet til Oslo for 5 år siden var jeg aldri redd for å gå alene hjem, men etter voldtektsbølgen som har tatt Oslo de siste 3 årene er jeg redd så fort mørket legger seg over byen. Sånn skal det aldeles ikke være.

Ellen Lindberg

Alltså. <3 på detta!

Kristina J

Riktigt bra skrivet Jennifer! :) Det här borde alla läsa! :)

Johanna Af Apel

SYSTERSKAPSKÄRLEK X 10000 <3 <3!!!