mina pluggtips

Ni är många som frågar efter pluggtips och det har verkligen tagit mig så lång tid att få ihop, dels för att det är svårt att veta om jag faktiskt är bra på att plugga, eller om jag bara vill mycket och tycker det är roligt. Och dels för att inlärningsprocessen är ju så himla personlig tänker jag, så något som fungerar för mig kanske inte fungerar alls för andra. Men lite såhär brukar jag tänka i alla fall.
 
Okej, regel nummer ett; håll dina deadlines. Det är ju så svårt och jobbigt att komma i fatt igen och det blir bara dubbelt arbete i slutändan. Så försök att inte halka efter, även om det tar emot.
 
 
Jag försöker tänka på mina studier som vilket arbete som helst, så därför lägger upp ett schema på när och vad jag ska plugga varje dag. Vi har så galet mycket självstudier (en module har t ex 14 timmar schemalagt skoltid, och 186 timmar självständig pluggtid), vilket gör att en måste vara extra disciplinerad, och då är det så himla mycket lättare att följa ett schema än att bara ”nu sätter jag mig här och pluggar”. 
 
Jag är galet morgonpigg och är som mest effektiv innan klockan 14, sedan börjar min hjärna börjar stänga av framåt 17-tiden, så därför brukar jag lägga plugget jag behöver få gjort innan dess. Jag har dock många vänner som fungerar exakt tvärtom och koncentrerar sig bäst på kvällen, så det får en känna efter lite själv tänker jag. Och var rimlig när du gör ditt schema, du kommer inte kunna plugga 5 timmar i sträck utan paus, det går bara inte.
 
Och viktigt! Följ ditt schema till punkt och pricka. Stundtals kommer det vara svintråkigt och opepp, men det blir så himla mycket roligare att kunna slappna av utan dåligt samvete senare. Plus känslan att kunna stryka saker från att-göra-listan, bäst. 
 
 
 
Var du pluggar är också viktigt. Jag är nästintill värdelös på att plugga inne på mitt rum, det är som att jag förknippar mitt skrivbord med blogg + internettid, inte plugg, så på något sätt slutar det alltid med att jag kommer på mig själv med att läsa bloggar. Därför brukar jag vanligtvis plugga på skolans bibliotek eller på något mysigt fik i närheten, då är jag alltid mer effektiv. Om jag sitter hemma ändå (pga lat eller fattig) stänger jag alltid av mitt wifi på datorn, så blir det mer en medveten handling att gå in på internet, och inte något som går på automatik.
 
Dina pluggpauser är minst lika viktiga som din pluggtid. Jag har nämligen märkt att ju tydligare klivet är mellan arbete och paus, desto lättare har jag att slappna av och desto mer effektivt blir plugget. Så när du pausar, försök att göra det på någon annan plats än där du pluggar, så kopplar du bort huvudet ordentligt. När jag t ex är i skolans bibliotek brukar jag alltid gå ett varv runt universitetet och inte tänka på något alls. Och ibland, när jag kört fast eller hjärnan bara lägger av, så brukar jag googla hundvalpar i 5-10 min, så blir det mycket bättre. Att skratta är ju bästa medicinen mot ett trött huvud.
 
 
Jag minns alltid så himla mycket bättre om jag repeterar regelbundet, så efter varje föreläsning, går jag igenom mina anteckningar igen, och stryker under allt viktigt med en röd bläckpenna. Varje fredag renskriver jag alla anteckningar och sammanfattar veckans föreläsningar i ett worddokument, så när det sedan är dags för att plugga inför tentor och liknande har jag allt på ett och samma ställe. Underlättar verkligen så himla mycket.
 
Repetition fungerar också superbra när det kommer till att läsa kurslitteratur, såhär gör jag:
  • läser igenom allt en första gång, stryker under det viktiga, slår upp ord och termer jag inte förstår och försöker få en helhetsbild av artikeln/kapitlet.
  • går igenom det igen, men läser bara igenom det jag strukit under samtidigt som jag antecknar det som är extra viktigt i ett worddokument.
  • jag skriver också ner spontana reaktioner/tankar och försöker koppla ihop det jag precis läst med det jag redan vet, har märkt att det hjälper jättemycket när det kommer till förståelse och minne. 
Mindmaps är mina absolut bästa vänner. Att göra mindmaps hjälper mig att hålla reda på och koppla ihop all fakta, att se helheten i det jag lär mig. Tycker dessutom det är så himla mycket lättare att minnas en visuell bild än massa text, så när jag väl sitter i tentasalen och ska skriva en uppsats, så ser jag mindmapen framför mig och minns allt jag behöver kunna. Toppenbra!
 
Diskutera det du lärt dig och bolla idéer tillsammans med de andra i klassen, de kanske har en annan infallsvinkel och så får du helt plötsligt mer kunskap och mer utvecklade idéer. Dessutom är det så himla bra att förklara det du ska kunna för någon som inte har någon aning, så inför mitt megaprov innan jul skypade jag med Jenny och förklarade olika teorier för henne, och svarade på frågor om det var något hon inte förstod. Att du kan förklara det för någon annan blir som ett kvitto på att du faktiskt kan det, och så är det lite roligare repetition än att bara sitta och traggla text.
 
 
Ta hand om din kropp. Det låter kanske självklart, men det är så himla lätt att glömma bort när en är uppe i en pluggfrenesi; att det är ju faktiskt din hjärna som arbetar, och den är en del av din kropp. Så om din hjärna ska må bra, så måste din kropp må bra. Jag brukar tänka på tentapluggtider lite som en uppladdning inför ett maraton ungefär.
 
Ät ordentligt och på regelbundna tider, försök hålla ditt blodsocker jämnt, så har hjärnan energi och du orkar koncentrera dig. Jag plockar alltid ner matsäck i form av mackor/sallad och frukt + nötter innan jag åker till skolan, även om jag bara ska stanna ett par timmar. Så fort jag känner att energin börjar tryta, så äter jag en näve med nötter eller en frukt. Fungerar jättebra!
 
Jag har även märkt att jag har så himla mycket lättare för att koncentrera mig om jag får lite frisk luft + motion varje dag. Det behöver inte vara något tufft och svettigt träningspass, utan en 40min promenad räcker gott och väl. Dagar då jag är superseg i kroppen och vet med mig att jag inte kommer orka plugga börjar jag alltid med 1 timme på Arthur's Seat, bästa grejen för att pigga upp hjärnan lite.
 
Ännu en självklarhet, men fortfarande så viktig; sömn är din bästa vän. Om du ska kunna lära dig något överhuvud taget behöver du ordentligt med sömn, minst 6 timmar varje natt, annars börjar din hjärna stänga ner. Jag är en av dem som i perioder har väldigt svårt för att sova, speciellt när jag är stressad, då vaknar jag tusen gånger per natt och kan inte somna om. Men jag har arbetat aktivt för att få en bättre nattsömn och nuförtiden är det mycket bättre än vad det varit. Tips:
  • plugga inte i ditt sovrum, och om du måste; gör det absolut inte i sängen. Då förknippar du plugg + stress med din säng, och det blir mycket svårare att koppla bort allt och slappna av.
  • gör ditt sänggående till en liten ritual som får dig att slappna av. Såhär är min: dricker en kopp med té (typ kamomill, helst inget med koffein i), fyller en varmvattenflaska med hett vatten som får värma upp sängen, tvättar bort smink + borstar tänder, kryper ner under täcket och läser ett par kapitel i en bra bok. Sedan är jag good to go för sängen.
  • gå och lägg dig ungefär samma tid varje kväll, och försök stiga upp ungefär samma tid varje morgon också så får du in en vana och din kropp kommer in i en sova-vakna-rytm.
 
Belöna dig själv när du har gjort något bra, det kan vara allt från att titta på film med dina vänner på kvällen eller ett par nya skor om du lyckas extra bra på dina prov. Och kanske det viktigaste; kom ihåg att göra roliga saker också, inte bara plugga och stressa. När jag och min lilla skottlandsfamilj vet att vi har en tuff pluggvecka framför oss brukar vi spara undan ett par timmar på lördagen eller söndagen till något bra, som våffelpicknick eller utflykt till ett glasscafé. Även om det inte är något stort och överdådigt är det verkligen guld värt och pluggberget blir inte lika svårt att bestiga. 
 
Och det här med prestationsångest, a.k.a. motivationens värsta fiende. Jag har det ibland, absolut inte lika mycket som förut men den knackar på då och då, och det är ju så jäkla uttömmande och döden döden för pluggpeppen. Det enda som hjälper då är att ta ett djupt andetag och bara göra det. Skit i om det blir svindåligt eller om du inte får toppbetyg, för då har du i alla fall försökt och det kan ingen ta ifrån dig. Och ställ rimliga krav på dig själv, det är ju så himla tråkigt om en aldrig får lyckas. 
 
Q&A
36 kommentarer
J

Bra tips!! Jag ska precis sätta igång med uppsatsskrivande. Min räddning har varit att installera self control på datorn, en slags "app". Där kan man ställa in alla sidor man vill blockera och hur länge. Det kvittar om man startar om datorn, installerar om hårdvaran eller ja, det förblir blockerat tills tiden gått ut. Sorgligt att det behövs (för min del), men ändå smidigt. Så lätt att klicka sig in på t ex bloglovin annars också hamnar man här;) hehe.

Annars bra att stänga av internet, fast det fungerar ju inte alltid om en behöver söka information och sånt.


Svar: Åh, smart!! Visste inte att det fanns, tack för tips :)
Jennifer

Rebecca

Åh tack för superbra tips. Jag känner att det är dags för mig att ta mig i kragen. Har du några bra tips för hur du lägger upp uppsatsskrivande också? Sånt är så himla svårt tycker jag. (Måste bara tillägga att du är superfin i den nya frisyren!)

Svar: Hm, jag tror att mina tips är rätt basic men jag brukar dela upp uppsatsskrivandet i 4 faser;1) research, då jag tar reda på precis allt om ämnet.
2) struktur, då jag bestämmer vad jag ska ta med i uppsatsen och sållar bort onödigheter + bestämmer en basic struktur
3) skriver, här gäller det bara att sätta sig ner och skriva, och typ kollar uppsatsfrågan hela tiden så du vet att du verkligen svarar på frågan och inte driver iväg (är ju så himla lätt gjort)
4) när jag känner mig någorlunda klar draftar jag den minst 3 gånger, så att jag är säker på att jag inte gör några dumma misstag. Och ibland när jag känner att det inte fungerar alls eller jag kör fast brukar jag börja om och skriva om allt igen, det blir alltid så himla mycket bättre då tycker jag.

Och tusen tack, fina du!!
Jennifer

Maja

Gud vilket bra inlägg! Detta ska sparas tills jag ska börja plugga igen!

Luna

Åh så himlahimla bra! Även om jag bara går gymnasiet så var detta jättebra tips till någon som har 0% motivation till plugget. Tack!!

Svar: Åh, så fint att du gillade det!
Jennifer

Stina

Det här vad typ världens bästa inlägg. Tacktacktack för det!

Svar: Puss!
Jennifer

Jojo

Jätte bra tips! tacktack!

Svar: Åh, så fint att du gillar det!
Jennifer

Sandra

Har också blivit mer disciplinerad, vi är ett gäng vänner som träffas mellan 8-17 cirka och pluggar på biblioteket. Som att gå till jobbet! Hemma finns för mycket distraktioner

Svar: Åh, jättebra ju! Och så himla mysigt och bra att kunna vara flera!
Jennifer

Malina

Jeg synes, tipsense dine er veldig gode. Mye av det gjør jeg selv.

Jeg må skrive noen oppsatser i den kommende tiden og har tenkt å gå på biblioteket som andre går på jobb. Faste tider, faste pauser. Håper det hjelper, fordi å skrive oppsatser er ikke akkurat favorittsaken min...

Når det gjelder eksamen, så har jeg ofte tatt opp notatene mine med recorderen på mobilen min - altså lest høyt for meg selv. Så hadde jeg fort en mp3 jeg kunne høre på så ofte jeg ville i repeat. Det hjalp!

Svar: Åh, smart idé! Kanske skulle testa det!
Jennifer

Sandra Leone

Vilka fantastiskt bra tips Jennifer! Att få en god pluggrutin är verkligen inte det lättaste.

Svar: Åh nej, verkligen inte, det tar tid innan en får in en pluggrytm liksom.
Jennifer

Bonnie

Åh det här behövde jag verkligen! Är inne i prov och inlämnings-veckor nu och jag går nästan under av stress.

Svar: Åh, önskar dig lycka till!! Och kom ihåg att andas ibland. Puss!
Jennifer

Elin

Det där med att inte plugga i sängen är så viktigt för mig. Jag pluggar aldrig i mitt rum och aldrig efter klockan 6. Jag har satt dom reglerna för annars går jag alltid runt och känner mig dålig för att jag inte pluggar, men nu är det mycket lättare att släppa allt klockan 6 och inte känna mig skyldigt för att jag typ tittar på tv istället för att plugga glosor.

Svar: Åh, jättesmart ju! Det är ju så himla viktigt att kunna få slappna av också, då blir ju plugget tusen gånger mer effektivt!
Jennifer

JOSEFINSDREAM

bra skrivet! Verkligen bra tips :)

Svar: Åh, tusen tack!!
Jennifer

Greta Eklund

Bästa inlägget!! Tack för det, är själv inne i en pluggisperiod där det i princip bara är självstudier och kräver verkligen 1000% självdisciplin!

Svar: Åh, önskar lycka till och håller tummarna för att det ska gå bra!
Jennifer

Natalie

Åh tack!! Bästa bloggen och grymma tips, välbehövligt! Hur lång är din utbildning och vad pluggar du? Vill du bo kvar i Edinburgh efter din examen? 😊 älskar Edinburgh, så fantastiskt vackert!!

Svar: Puss fina!!
Jag läser en honours degree i psykologi så min utbildning är 4 år, är inne på andra nu, så har två år kvar (eller ja, två och ett halvt). :) Och jag vet faktiskt inte var jag hamnar efter min examen, behöver/vill plugga vidare så då beror det lite på var jag kommer in, funderar på London just nu, men vi får se :)
Jennifer

sunsetheat

De här tipsarna behöver vi alla !! Tack ♥

Emelie

SÅ bra tips! Tack så hjärtlans för ett grymt inlägg och en inspirationsrik blogg!

Svar: Åh, men fin du är! Tack!!
Jennifer

Maria

Åh det du säger om att hålla deadlines tror jag är så himla sant. Man blir ju verkligen inte mer motiverad av att ha ett berg med saker att göra.

Svar: Åh, verkligen inte. Har varit där (sista året på gymnasiet...), och det finns ju inget mer ångestframkallande.
Jennifer

elise

du är grym!<3

Svar: Puss!
Jennifer

Hanna

Bästa pluggrelaterade inlägget någonsin! (Tack förresten för en makalöst fin blogg; tror inte att jag kommenterat här förut fastän jag följt dig i nåt år nu, så jag passar på att tacka och säga hej här och nu. Hej!)

Svar: Åh, så himla glad blir jag ju!! <3
Jennifer

linnea

Haha, det här behövde jag.
Sitter med boken i konstruktionsmaterial uppslagen framför datorn och... läser bloggar. Tack och bock. Nu ska jag fokusera 20 min till innan jag avslutar för dagen!

Svar: Haha, känner igen mig så väl! Hoppas det gick bra sen!
Jennifer

julia

jättebra inlägg!!!

Svar: Åh, tusen tack!!
Jennifer

Anna

Imponerande, vad bra du är! :D

Svar: Puss!!
Jennifer

Nastasja

Personer som du borde få något slags pris. Att du lägger ner så mycket tid på att ge sådana här tips till personer du inte känner - guld.

Svar: <3 <3 <3
Jennifer

LORISSA LOVEBOMB

Helt otroligt toppenbra tips. Jag pluggar just nu samtidigt som jag jobbar 95 % och det är en liten kurs som beräknas ta ca. 40 timmar, men jag kommer mig liksom inte för att slutföra en enda modul :P

Stephanie

tack så mycket för tipsen, verkligen :) kände verkligen att jag behövde strukturera upp mitt plugg just nu när motivationen till den börjar sjunka lite.... Går det bra om jag frågar vad det är för väska du har? Och vilken storlek den är i om du vet det? :P Har nämligen själv funderat på att skaffa en sådan.

Svar: Absolut! :) Jag köpte den från the Leather Satchel Company, och jag har den i 15 tum. Beställde dock en extra bred så att jag kunde få plats med fler böcker :)
Jennifer

martina

Bästa pluggtipsen jag har läst!

Svar: Puss!
Jennifer

gabriella

Superbra tips! Om jag nu bara kan hitta disciplinen att hålla dem...

Cecilia Bergman

Kloka pluggtips!

Catarina

Så himlahimla bra!!

Emma

Sååååå bra tips! Tack!!

Alfrida

Gud så bra!
Jag har precis börjat plugga mer hemifrån o behövde inspiration :)
Jag har dock kommit fram till att sex timmars pluggdagar är perfekta! Då kan jag vara effektiv under dessa timmar och samtidigt hinna gå på långpromenad med vovven och äta lunch framför netflix.

Linnéa

Hej, åh, tack, tack, tack. Jag blev så glad och peppad av det här, svinbra och motiverande. Sparar ner länken hit direkt. Ska försöka följa varenda himla tips, blir ju så mycket roligare att lära sig när en har en strategi liksom. Puss och tack igen och heja dig!

Mari

SÅ viktig og utrolig hjelpsomt!! Tusen takk for flott innlegg!

Svar: Åh, vad fint att du gillar det!!
Jennifer

Hanna

Brukar aldrig annars kommentera men kände att jag bara måsta skriva och säga tack fina du för att du skrev det här inlägget. Det var verkligen precis vad jag behövde för att komma igång med pluggandet och få upp motivationen igen. Kram på dig!

Svar: Åh, så fin du är!! Lycka till med plugget!
Jennifer

Anonym

Hej! Du jag har en fråga, hag går i 5an och har en del prov nu. Grejen e att jag har misslyckats på ett prov, men min lärare sa att jag kunde göra om det för att hon vet att jag kan mycket bättre. Det är historia jag har problem med ich det har jag alltid haft. Speciellt Vasa tiden, vilken jag har om prov på nu. Saken e den att mitt omprov är i över mon och jg har inte hunnit jg har haft så mycket cuper hela veckan ich helgen senhaf min lillasyster åxo det och jag blev erbjuden att träna den för 50 spen i veckan, jag tackade självklart ja! Så jag har inte hunnit plugga och provet som jag hade fel på var långt innan jul lovet! Hjälp mig! Vad ska jag göra?

Clara

Alltså, jag sökte lite Pluggtips och hittade in till din blogg. Även fast jag bara ska börja 7:an så hjälpte dina tips verkligen mig! På youtube finns det ju ofta "back to school" videor som har exakt samma tips med sig. du hade helt andra och det var väldigt intressant att läsa! Tror det kommer hjälpa mig inför denna termin och du fick mig nu att vilja gå på en promenad, ska bara ta en frukt först!
Tack för hjälpen, sidan sparar jag i läslistan och bloggen återkommer jag till ;)
Puss