när Jenny kom på besök

I söndags landade Jenny här i Edinburgh! Hon ska hälsa på mig i några dagar, vilket är ungefär hur fint som helst. Igår började vi dagen med frukost på sängen och sedan var jag ju tvungen att visa min favoritvulkan.
 
Och så ut på lite sightseeing i staden, första stoppet var Greyfriar's Kyrkogård.
 
Och så promerade vi vidare, ut på finaste utkiksplatsen och in i små affärer på vägen.
 
Upp på slottsbacken för att titta på ännu en spektakulär utsikt. Och så finafina Jenny.
 
Vi gick in i St Giles Cathedral också, men där får du betala £2 för att fotografera, vilket ju känns mindre kul = inga bilder. Men det är gratis att gå in, så om ni har vägarna förbi tycker jag absolut att ni ska ta er en titt och beundra de enorma glasmålningarna och det välvda taket.
 
Vidare nerför the Royal Mile, och så till vänster mot Princes Street.
 
Sedan skrek våra magar efter mat och det går ju inte riktigt att kika i affärer på fastande mage, så vi letade upp en fin restaurang där vi åt lunch. Potatis- och purjolöksoppa och så en smörgås med honungsrökt bacon för mig, gott!
 
Framåt eftermiddagen bröt solen igenom de tunga molnen, dansade på husväggarna och lös upp gatan mot den åskblå himlen. Så himla vackert. Vi gick upp till Waterstone's fik för att plugga i några timmar, och så var den dagen slut. Så himla bra att ha henne här.
10 kommentarer
Maria

Alltså din stad. Så himla fina byggnader.

Svar: Åh, men jag vet! Så himla vackert precis överallt.
Jennifer

Nastasja

Att du ständigt tar så fina bilder ur så olika vinklar, det är så otroligt bra! Guuuu så fint!

Svar: Åh, men fin!!! Tusen tack!!
Jennifer

Johanna

Åh så mysigt!

Svar: Åh, ja!! Jättemysigt :)
Jennifer

Gabriella

Så vackert! Måste åka till Edinburgh en dag när jag har tid och pengar!

Svar: Åh, det tycker jag absolut att du ska! Så himla fin stad!
Jennifer

Bonnie

Åh vad fint!

Svar: Åh, tack!!
Jennifer

Linda

vackert

Svar: Åh, tusen tack!!
Jennifer

Maria

How come not a vegetarian?

Svar: To be honest, the only reason why I'm not a vegetarian is that I like meat. However, since I know what the over consumption of meat does to our environment, I have deliberately cut down and therefore eat meat about 1-2 times a month. I only cook vegetarian food myself and choose the vegetarian option 9 out of 10 times when I'm eating out. I know it's not perfect, but I do try.
Jennifer

Emelie Johansson

Hej!

Jag googlade runt lite på psykolgi utomlands och hittade din blogg. Har några frågor som jag hoppas att du vill/kan svara på. Maila gärna.

Jag pluggar psykologi i USA (tar examen/bachelor degree i maj) och har som mål att bli legitimerad psykolog hemma i Sverige. Vad jag har förstått är det inte det lättaste, och jag blir aldrig riktigt klok på vad det bästa alternativet att plugga vidare är efter mina fyra första år. Hur har det gått för dig och vilket studieår är du inne på nu?

Tacksam för svar!

MVH

Emelie Johansson

Svar: Åh, jag är faktiskt inte så himla påläst när det kommer till att bli legitimerad psykolog i Sverige, eftersom jag inte tänkt att bli det själv. Men om jag inte är helt ute och cyklar tror jag dem lättaste vägen är att läsa en master i klinisk psykologi som är godkänd av BPS (british psychological society), och på så sätt bli legitimerad i UK (vet inte riktigt hur det fungerar i USA, men kan tänka mig att det är liknande, eller så kanske du kan plugga här?). Har för mig att din legitimation gäller i alla EU-länder, men det är nog bra att dubbelkolla med Sveriges Psykologförbund. Lycka till!
Jennifer

Sofia

Uhhh första bilden påminner om landskapet i den britiska krimserien "Broadchurch"...! Bra serie, tips föresten!

Karin

Kött :(

Svar: Jo, ja, jag äter kött. Dock händer det högst 1-2 gånger i månaden då jag bara lagar vegetariskt hemma, och väljer vegetariskt 9 av 10 gånger då jag är ute och äter. Jag vet ju vad köttätandet gör med miljön och är medveten om överkonsumtionen av kött i vårt samhälle, så jag har aktivt dragit ner på mitt eget köttätande och försöker hålla mig till så mycket vegetarisk mat som möjligt. Men jo, ibland så händer det att jag äter kött.
Jennifer