boklistan

- Mario Vargas Llosa i Babel, hittad hos bokstaverat.  
 

Snabbläsare eller långsamläsare?
Snabb! Om det är en bok som jag verkligen verkligen gillar måste jag anstränga mig för att smaka på varje ord, annars försvinner den ju så fort.

 

Tegelstenar eller tunnisar?
Jag har haft en liten period med lästorka det senaste halvåret, blir väl lätt så när en spenderar hela dagarna med att läsa kurslitteratur, så just nu blir jag lätt avskräckt av böcker på typ 1000 sidor. Har dock en förkärlek till ryska författare och de brukar ju leverera ordentliga tegelstenar.

 

Bibliotek eller bokhandel?
Bokhandel, är världens sämsta på att lämna tillbaka böcker (förlåt biblioteket). Och så är det ju något speciellt att få fylla sin bokhylla med äventyr.

 

Ljudbok eller e-bok?
Inget av det, vill ha en riktig bok att hålla i handen, annars blir det ju inte samma sak.

 

Inbunden eller pocket?
Pocket! 

 

Vampyrer eller spöken?
Om jag måste välja blir det vampyrer, älskar ju Dracula, men annars är jag inget fan av övernaturliga saker.

 

En i taget eller slalomläsning?
En i taget, förlorar mig alltid helt i en bok när jag läser den.

 

Nytt eller gammalt?
Är väldigt svag för klassiker.

 

Bokmärke eller hundöra?
Haha, brukade göra hundöron innan, men Love och Fatou skällde så mycket på mig för att jag förstörde böckerna så nu har jag börjat med bokmärke eller att memorera sidnummer.

 

Snacks eller godis?
När jag läser alltså? Brukar inte äta samtidigt när jag läser, men typ té?

 

Biografier eller memoarer?
Memoarer om jag måste välja, men helst skönlitterärt.

 

Skräck eller chicklit?
Skräck om det är som i Dracula eller Frankenstein, annars inget av det.

 

Soffan eller sängen?
Sängen, under ett fluffigt täcke.

 

Inne eller ute?
Inne.

 

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Om originalspråket är engelska så läser jag den helt klart på engelska, tycker en förlorar så mycket i översättningen annars. 

 

Poesi eller prosa?
Prosa.

 

Kvinnliga författare eller manliga författare?
Spelar ingen roll om boken är bra, men försöker att läsa mer kvinnliga författare nu. 

 

Boken eller filmen?
Boken.

 

Kokbok eller Bakbok?
Bakbok, älskar att baka men är inte superförtjust i att laga mat.

 

Kärlek eller spänning?
Kärlek.

 

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:
Något av Stephen King tror jag.

 

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom:
Moby Dick då kanske, jag läste till slutet men hoppade över flera kapitel som bara handlade om båtar...

 

Jobbigaste bok jag läst:
Det var en bok jag hittade i bokhyllan här hemma, en kvinna hade en demon (typ) som växte i hennes nacke och läkarna kunde inte operera bort den, och så lyckades den frigöra sig från kvinnans kropp och vände ut och in på sjukhuspersonalen (alltså, så inälvorna var på utsidan). Scarred for life.

 

Bästa barnboksförfattaren:
Astrid Lindgren! Eller J K Rowling om Harry Potter räknas som en barnbok.

 

Bok som berört mig mest:
Extremely Loud and Incredible Close alla gånger. 

 

lista hittad hos Sandra.

7 kommentarer
Emil

Vilket fantastiskt citat av Mario Vargas Llosa, minns att jag reagerade när jag tittade på just det Babel-avsnittet, men glömde sedan bort allting tills nu. Ska spara bilden på min dator och ta fram när skriv- och läslusten tryter.

Vicky

den stygga flickans rackartyg av just vargas llosa är FÖR underbar. så märklig, och sånt virvlande språk.

Fanny

Åh, behöver boktips. Verkar som du och jag har lite samma smak också, hoppas att du gör en lista med tips på böcker eller sådant :)

Johanna

Kul att läsa detta inlägg! :)

Natalie

fint =)

Cassandra

Oh vad roligt med en boklista, lånar! :)

frida

Minns du vad den jobbiga demonboken hette? Nu måste jag ju läsa den bara för det : D