Hej från Malawi

Vänner!! Har så mycket att visa och berätta att jag inte vet var jag ska börja. Malawi är verkligen helt fantastiskt! Jag trivs så himla bra här!! 

Jag bor tillsammans med en tjej som heter Lynn hos en av lärarna på skolan. Han heter George och tar hand om oss, lagar mat och blir orolig om vi inte är hemma innan solen går ner.

Här är skolan där jag och Lynn jobbar. Vi har årskurs 6 och 7, de är så fina och vill verkligen lära sig. Jag trivs förvånansvärt bra i lärarrollen, även om det var lite nervöst första dagen. Kanske det roligaste jag gjort, helt galet.

Här hänger alla lärare på rasterna när det är "för kallt" för att sitta ute. De är helt förbluffade över att jag är 23 år och ogift, första dagarna fick jag 3 frierier, halvt på skoj och halvt på riktigt. Så bisarrt.

När det är varmare (dvs stekhett) sitter vi i skuggan av ett stort träd och tittar på hur barnen leker på avstånd. 

Här är huset där jag bor, och George fixar satelliten på taket inför fotbollen. Han är den enda i byn som har el, så hela byn sitter i hans vardagsrum om kvällarna för att titta på matcher och ladda sina mobiler.

Jag vaknar klockan 5 varje morgon av grannens tupp, lagom till att jag orkat masa mig ur min varma sovsäck har himlen färgats rosa.

Vägen till skolan är kantad av dimmiga berg och jag tappar andan om och om igen av hur vackert det är.

Och en Malawi selfie en morgon när jag väntar på att håret ska torka.

Helgerna spenderar jag tillsammans med ett gäng helt fantastiska människor. Förstår inte att vi bara känt varandra i två veckor, känns som flera år minst. Livet är ett konstant skrattanfall tillsammans med dem. Vi stuvar in oss i en pytteliten buss och studsar fram på vägarna.

Förra helgen var vi på Kande Beach vid Lake Malawi. Det var så jäkla vackert, vi såg fullmånen gå upp i horisonten, låg på stranden om kvällarna och tittade på hur Vintergatan bredde ut sig ovanför oss. Och om dagarna spelade vi volleyboll och somnade i solen. Bäst.

Och just nu befinner jag mig här. Detta är utsikten från den lilla stugan där vi bor. Ja, ni ser ju. Så otroligt vackert.

Idag var vi ute på sjön, spanade på örnar och njöt av att glida fram på det stilla vattnet. Vi förtöjde vid en strand där vi möttes av barn med svältmagar. Som ett slag i ansiktet. Jag orkar inte hur orättvist livet är. Men det är ju därför vi är här, för att hjälpa. 

Hoppas ni har det allra bäst, och förhoppningsvis kan vi höras snart igen! Puss!

34 kommentarer
lovisa

åh så fint att höra från dig! vilken resa, vilka upplevelser! ser fram emot att få höra mycket mycket mer.

lovisa

åh så fint att höra från dig! vilken resa, vilka upplevelser! ser fram emot att få höra mycket mycket mer.

Maria

Åh vad fina bilder. Det verkar vara en så kul och lärorik resa! Kul att se hur du har det :)

elise

åh, så vackert.

Anna María

Vad fint du verkar ha det. Och vad mycket fantastiskt du får vara med om. Ser fram emot att läsa mer.

Anna María

Vad fint du verkar ha det. Och vad mycket fantastiskt du får vara med om. Ser fram emot att läsa mer.

Agnes

åh vad fin det verkar!

Johanna Af Apel

Åh vad fint att få ett vykort ifrån dig. Vilken jäkla resa det verkar vara, vilket äventyr. Blir så imponerad av ditt engagemang, det känns som att du gör så himla mycket, att du verkligen slår slag i saken och gör handling av dina åsikter. Det är så otroligt beundransvärt. Du är såå grym. Vad mycket vackert och hemskt du verkar vara med om och se, tack för att du delar!
Massa kramar!

frida

nä va fantastiskt! så himla häftigt

Elin i Edi

vilka fantastiska grejer du är med om nu! blir så sugen på att åka ut i världen :) ta hand om dig

Emilia

åh så vackert! så starkt av dig att åka och hjälpa till!

nathalie

ahh helt underbart fint!

Annster

Fina bilder :)

Moa

Ser helt fantastiskt ut!

Ebba Molin

åh så spännande det låter! ser härligt ut...

Fatou

Looks amazing Jennifer!!

Fatou

Looks amazing Jennifer!!

Cassandra

Alltså wow vad häftigt!! Vilken upplevelse, drömmer om att göra ngt liknande! Jätte vackra bilder.

kaneli

Fantastiskt! En vill ju göra samma sak imorgon senast!

Kvinnan

Underbara bilder! Hoppas du har det bra!

Daniella 🌙

<3<3<3<3<3<3

Nastasja

WOW! Så himla fint att få se hur du har det.

Karin

bilderna är som vackra målningar. och: så väldigt spännande att få ta del av din inblick! ta hand om dig!

Mimmi

Härligt att höra i från dig! Det ser helt fantastiskt ut, du är så modig!

Iromie Stephany

HerreGUD dette ser så bra ut! Det ser ut som du trives skikkelig og jeg gleder meg til å se mer. Wiii

Maja

Så modig och inspirerande!

isa - live your dreams

vilken FANTASTISK grej du gör! Så bra! Vilken kontrast livet där är från här hemmifrån.. måste vara en otroligt lärorik upplevelse. så kul att vi får följa dig!

Maria

åh jag blir så glad och gråtfärdig av att se bilderna! Jag var på volontärresa i Sydafrika i nov förra året. Och nu längtar jag SÅ tillbaka till kulturen, landet, folket så jag blir galen! Det går inte föreställa sig genom bilder hur vackert allting är, alla känslor man upplever. Jag hoppas flera blir peppade att åka iväg på ett äventyr som hjälper människor och natur.

Hoppas du får underbar tid där borta!:)

Victoria

Alltså. wow.

Cornelia

Åh, jag måste åka dit! Så himla vackert det ser ut! Inspirerande du är!

Malin Aurora

Jisses så fantastiskt det ser ut!

Stephanie.

wow. fina bilder. fantastisk miljö att få vara i och ta del av. känns nästan lite overkligt. samtidigt som jag kan tänka mig att det är oerhört gripande att få se de som inte har det vi har och tar för givet varje dag.

natalie

åh vad fint och spännande!

Rebecca

Wow, vilken resa! Kul att få lov att vara med och göra skillnad för de som inget har, dessutom.