2 snabba pluggtips.

 
Hej fina ni, jag lyckades sova bort förkylningen och är på benen igen. Är övertygad om att det var tack vare era fina ord i kombination med varm äppeljuice som gjorde susen! Eftersom mängden plugg som blev avverkad under helgen är nära med noll kör jag igång ett ordentligt pluggrace från och med nu (har ju exams snart, för tusan!), så i äkta plugg-anda kommer här två snabba tips för att underlätta studierna:
 
1. Ha ett långsiktigt mål med ditt plugg.
Det är verkligen så lätt att se sig blind på betyg och annat och glömma bort varför en faktiskt pluggar. Fråga dig själv; varför pluggar jag? Var kommer det ta mig? Och vad hjälper det mig att göra i framtiden? Just nu pluggar jag t ex. extra mycket för att få tillräckligt bra betyg för att kunna söka stipendie, som i sin tur ska hjälpa mig att finansiera mina framtida studier. Det är så himla mycket lättare att se meningen med att stiga upp 06.00 för att plugga när en sätter det i en större livskontext. 
 
2. Avslappningsljud på youtube.
Alltså, detta är världens bästa grej och har hjälpt mitt plugg så himla mycket i höst. Jag lyssnar alltid på detta regnljud när jag pluggar på universitetsbiblioteket (med hörlurar så klart, är ju en snäll biblioteksgranne), det hjälper mig att stänga ute resten av världen och försvinna in i min lilla pluggbubbla. Förutom regn fungerar t ex. åska, eld och hav precis lika bra. Och om jag skriver uppsats lyssnar jag på Gidge, precis lagom stimulerande utan att vara distraherande. 
 
Hoppas ni har en fin tisdag!
 
24 kommentarer
Mathilda

Det finns en jättebra hemsida där man kan lyssna på sådana ljud! Där kan man själv bestämma vilka typer av ljud man vill ha och hur hög volym det ska vara. Älskar den hemsidan <3
http://asoftmurmur.com/idan

Svar: Åh, tusen tack för tips!! :)
Jennifer

Maria Ekblad

Åh vilken fin groda!

Svar: Visst är den helt fantastisk? :)
Jennifer

Emelie

Bra tips! :)

Beatrice

Älskar dina pluggtips <3 Så himla mysiga/smarta/bra grejer, och den där grodan är sjukt imponerande!

Svar: Åh, puss på dig! Och ja, visst är den så himla knäpp och fin?
Jennifer

Mimmi

Superbra tips! Apropå exams, skulle inte du kunna ge lite tips om bra sätt att plugga till exams? Går mitt första år på universitet i Skottland just nu, och måste snart börja plugga inför mina exams jag med, vilket är en aning läskigt när en inte vet vad en ska vänta sig!

Svar: Javisst kan jag göra det!! :)
Jennifer

Sara

Ettan försöker jag minnas ofta när lärarna är för inriktade på utbilda några slags skjutjärnsreportrar för Svd elr Dn typ, hähä. Min journalistutbildning är sådan som ska kunna leda till flertalet yrken i genren nämligen!

Svar: Ja, men jag fattar precis!! Hade en "career advisor" som kom in och pratade förra veckan och bara "såhär gör ni för att bli psykologer"... kände bara näääee tack, haha.
Jennifer

Stephanie.

Tack för fler plugg-tips!!! Uppskattas mycket. :) Har skrivit ut dom tipsen du skrivit tidigare, för att kunna ha med mig dom i väskan och läsa genom ibland.

Mathilda: wow! Har aldrig hört om den sidan. Verkligen bra och precis vad jag behövde. Kul att man kan välja, styra och variera själv precis hur man vill på det man vill lyssna på. Tusen tack!!!
(sidan jag pratar om: http://asoftmurmur.com/idan )

Svar: Åh, men vad fin du är!! <3
Jennifer

Stephanie.

Tack för fler plugg-tips!!! Uppskattas mycket. :) Har skrivit ut dom tipsen du skrivit tidigare, för att kunna ha med mig dom i väskan och läsa genom ibland.

Mathilda: wow! Har aldrig hört om den sidan. Verkligen bra och precis vad jag behövde. Kul att man kan välja, styra och variera själv precis hur man vill på det man vill lyssna på. Tusen tack!!!
(sidan jag pratar om: http://asoftmurmur.com/idan )

Stina

Det finns en toppensida för bakgrundsljud som heter http://www.noisli.com. Där kan man kombinera sitt eget bakgrundsljud :)

Svar: Åh, använde denna igår!! Så bra!! Tack för tips :)
Jennifer

myra

Alltså TACK för detta! Sitter och skriver på en uppsats om folkrätt som ska in imorgon och skulle bara ta en liten paus och läsa din (fina) blogg - det här var precis vad jag behövde! Har nu lyssnat på eldljudet snart två gånger om. Love it.

Svar: Men puss på dig!! Och lycka till med uppsatsen!
Jennifer

Johanna

Bra tips!

Jessica

Ser att några redan har rekommenderat olika hemsidor där man kan lyssna på ljud men min favorit är verkligen http://mynoise.net/ man kan lyssna på ljudet av en katt som spinner!!! Världens bästa ljud

Svar: Åh, men va?! Detta måste jag ju definitivt kolla up!
Jennifer

Vicky

perfekt med ljudtipsen! jag har nåt knasigt med min koncentration och kan absolut inte lyssna på musik när jag pluggar. kände till regnet sedan förut, men ska helt klart testa de andra med. puss fina!

Svar: Men inte jag heller?! Blir så himla distraherad. Och gör det! Tipsar speciellt om elden, så himla mysigt ju.
Jennifer

elise

som vanligt är du så himla klok! måste verkligen påminna mig själv om tips #1 ofta. och tips #2 var ju grymt, måste provas! kram!

Svar: Gör det! Så himla bäst för koncentrationen!!
Jennifer

Malin

Hej! Vore jättefint om du eller ni läsare kunde svara på min enkät till C-uppsats om Instagram (den är anonym). Håller på och försöker skramla ihop svar. Tack <3
https://docs.google.com/forms/d/1VCyfMy4_6FznWXbvl_SLpAkW3uYEOcS4aBLoF-Knneg/viewform

I

men alltså näää regnljud? skulle ju bli deprimerad av att sitta och lyssna på det i flera timmar :O

ISA

men vad hände!? jag skrev kommentaren ovan, hehe. Inte meningen att vara anonym. Dumma teknik ;)

alice

åh älskar också att lyssna på regnljud när jag pluggar, bästa koncentrationstipset ju! måste då tipsa om denna sidan: http://www.rainymood.com

där kommer det regn direkt i öronen så slipper en hålla på med youtube och så! tack för världens finaste blogg, kram!!

sunsetheat

Tack :) Ska prova på det nästa gången jag pluggar !! Ha en fin dag ! :)

alexandra

fullkomligt ÄLSKAR avslappningsljud när jag pluggar, särskilt regn och åska!

Lovisa

åh jag måste verkligen testa att plugga till regnljud! Själv kan jag aldrig lyssna på musik där de sjunger på svenska/engelska för då kan jag inte koncentrera mig på plugget. Men bandet Sigur Ros är fantastiskt att lyssna på (!), då de sjunger på isländska så man fattar inte vad de sjunger ändå ;)

Rebecca

Lyssnar på precis samma regn när jag inte kan somna. Så fint att dela regn med dig! <3

Svar: Haha åh, jättefint ju! <3
Jennifer

Inga

Takk for lydtips! Nå fikk jeg ny motivasjon. Og du har så rett i at det hjelper å tenke langsiktig med studiene. Det føles håpløst av og til, men når en har et mål lang der fremme er det så mye lettere å stå opp om morgenen og gå på lesesalen! :)

emiza

bra tips :-D