Arthur's Seat, hösten och gömda skatter.

Fredagen började med att jag lyckades somna om efter att ha vaknat kl 6 på morgonen, har varit dålig på det här med sömn de senaste veckorna, så det var en liten seger i sig. Två timmar senare gick jag upp, mötte en fin Nastasja i köket och så åt vi frukost tillsammans. 
 
Sedan svepte vi halsdukarna om oss och gick ut, redo för att börja dagen.
 
Vi skulle upp till toppen av Arthur's Seat, precis som förra gången Nastasja var här.
 
Vi följde denna trollska stigen.
 
Och stannade varannat steg för att ta kort.
 
 
Klättrade högre och högre.
 
Tills vi var uppe på toppen!
 
Så bäst person!
 
Alltså, så mycket kärlek på vädret. Både halsduk och jacka fick åka ner i väskan, solen värmde och vinden var varm. Lite skillnad från när vi var här uppe sist och vi inte kunde stå upprätt för den starka, isande vinden.
 
Horisonten var sådär filmiskt disig och havet fortsatte upp i himlen.
 
Är verkligen helt såld på denna plats.
 
 
 
 
Vi slog oss ned på det fuktiga gräset, fyllde lungorna med frisk luft och konstaterade att livet var så himla fint. Och Arthur's Seat har aldrig varit drömmigare. 
 
Sedan gick vi neråt igen och mötte denna fulsöta på vägen.
 
 
 
Evighetsgrönt gräs och duvblå himmel är en galet bra kombination.
 
Så kom vi ner till palatset.
 
Vi gick till deras café och åt lunch; en bakad potatis och någon linsröra till mig.
 
Och hade dessa fina till bordsgrannar.
 
Sedan fortsatte vi upp längs the Royal Mile.
 
Och jag mindes plötsligt en liten undangömd pärla som jag råkat stöta på av misstag tidigare, Dunbar's Close Garden som ligger undangömd på en sidogata.
 
 
Såhär vackert är det där.
 
 
Älskar förresten superhösten som råder just nu, med 16 grader och sol, och så prassliga, eldiga löv överallt.
 
 
Och hur fint? 
 
 
 
Vi fick blodad tand och utforskade fler sidogator. Edinburgh alltså, bästa bästa platsen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi blev lite kaffesugna, sådär som en lätt blir kring 3-4 snåret, och gick till Circus Café Bistro som jag har spanat på innan men inte testat. Vi satte oss på deras uteplats och pratade i ett om precis allt. Så bra. Och så fint fik! Hit ska jag definitivt gå fler gånger!
 
Fortsatte ner mot George Street för att kika i affärer och var ju så klart tvungna att stanna på North Bridge och ta kort på utsikten. Där uppe, längst upp på toppen var vi ju bara någon timme innan. 
 
Vi klämde på fina saker som vi inte har råd med och vände hemåt när våra magar började kurra.
 
Genom fina Princes Street Gardens där det pågick en liten filminspelning.
 
Och så svängde vi ihop vegetariska fajitas/tacos/whatever till hela lägenheten när vi kom hem. Åt tills jag sprack ungefär. Vi avslutade dagen med att se Gone Girl på bio (så bra, men jäklar vad obehaglig alltså) och att vinka ner en taxi i ösregnet. Fantastiskt fin fredag.
 
15 kommentarer
Maria Ekblad

Såå fina bilder. Som sagt, jag måste åka dit någon gång!

Svar: Åh, tack snälla!!!
Jennifer

Beatrice

Arthur's Seat ligger högst på listan över platser att besöka i Edinburgh! Men det ser liksom ut att ligga nästan mitt i stan, gör det det? Är det liksom gångavstånd, eller är det lättast att ta en buss nära och sen gå uppåt?

silja

sa fint med höst alltsa! edinburgh har länge statt pa min lista av ställen jag vill resa till - är ledig nagot i december sa hoppas det blir av da! du som har bott där sa länge, är december dalig timing pga kallt och gratt osv? kan tänka mig att det snarare blir mysigt med vinter i edinburgh? tacksam för lite tips :)

Maja

det är så himla fint. åå

Frida

Så himla fint! Tröttnar aldrig på dina bilder från Arthur's seat :)

Svar: Åh, vad bra! För jag tröttnar aldrig på att fotografera, haha :)
Jennifer

frida

fantastiskt vackert

Svar: Puss!!
Jennifer

Nastasja

Att komma hem till det här medan jag packar upp alltså. Visste att bilderna skulle blir ASBRA! Du är bäst.

Svar: DU är bäst!<3
Jennifer

Ulrika

Verkar som en av de där underbara dagarna när det roliga liksom bara fortsätter och fortsätter och aldrig tycks ta slut. vackert dokumenterat dessutom!

Svar: Åh, så var det verkligen!! :)
Jennifer

natalie

otroligt fina bilder, ser magiskt ut!

Svar: Åh, tack snälla!!
Jennifer

Anni

Grämer mig så att vi på något vis gick fel och inte hittade upp till toppen av Arthur's seat när vi var i Edinburgh i somras! Hamnade liksom på den lite lägre platån framför. Fantastiskt vacker utsikt därifrån med såklart, men ganska bra att nu ha ännu ett skäl att åka dit igen!

Svar: Åh, men ja!! Definitivt ett skäl att åka hit igen! :)
Jennifer

G I N A ~

gud så fina alla bilderna blev! :)

Svar: Åh, tusen tack!!
Jennifer

NIBRAS

Alltså vilka magiska miljöer. OCH du har fångat det perfekt på bild!

Svar: Åh, men tack snälla!
Jennifer

Johanna Af Apel

Alltså vilka fantastiska, magiska bilder! Du är så himla grym! <3

Svar: <3!!! Puss!
Jennifer

kaneli

Jennifer jag älskar din blogg! Måste bara säga det.

Svar: Åh, men hallå!! Blir ju så glad! <3
Jennifer

Ingrid

Wow, vilka fina vyer!