sommarens boktips.

Här kommer ett gäng med bra böcker som jag läste under sommaren! Jag har visst varit otroligt dålig på att fotografera mina böcker, men slängde in ett gäng med bilder som jag hittade bland mina flickr-favoriter istället.
 
 
DOKTOR ZJIVAGO av Boris Pasternak
På den vita stranden i Malawi plöjde jag ännu en rysk tegelsten och oh my, vad bra den var. Jag sträckläste de sista 150 sidorna på planet hem och glömde nästan bort att äta middagen för att det var så otroligt spännande. 
 
Det är en kärlekshistoria som känns i varenda cell i kroppen, och språket, språket!! Så otroligt vackert och genomtänkt, jag var ofta tvungen att stanna upp och smaka på orden igen igen igen för att formuleringarna var så träffsäkra. Läs!!
 
 
SMÅ SOLFÅGLAR LÅNGT BORTA av Christie Watson
Du får följa blessing och hennes familj, och hur deras liv vänds uppochner när fadern lämnar modern för en annan kvinna. Tillsammans med sin mamma och storebror tvingas hon då att flytta till sina morföräldrar som bor i en liten by i Nigerdeltat, och där livet är en ständig kamp för överlevnad. 
 
Den är så otroligt spännande och språket har ett så fint flyt, en riktig bladvändare. Kände mig så himla tom efter att jag läst färdigt den, även om jag kunde varit utan epilogen (fast, är det inte alltid så?). Dessutom älskar jag att läsa böcker från andra delar av världen, det är precis som en liten resa i sig. 
 
 
JACOB's ROOM av Virginia Woolf
Virginia Woolf är min absoluta favoritförfattare, hennes språk är så enkelt och ändå så oerhört vackert. Det liksom hugger tag i dig och släpper inte taget, har så otroligt svårt att slita mig från hennes böcker. I Jacob’s Room får vi följa Jacob genom hans liv, från barndomen in i vuxenlivet. Men historien är inte berättad från Jacob’s perspektiv, utan genom personerna han möter, vilket skapar en distans till Jacob och vi får aldrig komma honom riktigt nära. Det är en berättelse om ensamhet helt enkelt, som kryper in under skinnet på dig. Så, så bra.
 
 
 
HALLUCINATIONS av Oliver Sacks
Hjärn- och pyskologinörd som jag är älskar jag ju Oliver Sacks som skriver lättillgängliga böcker om hjärnan (om ni inte läst the Man Who Mistook His Wife for a Hat, så MÅSTE ni göra det, så sjukt bra). Hallucinations handlar, precis som namnet förtäljer, om hallucinationer, både i ett normaltillstånd och under sjukdom och drogpåverkan. Så sjukt intressant och gjorde mig medveten om små "vardagshallucinationer" som jag också upplever t ex precis innan jag somnar, om än väldigt blygsamma sådana. Hjärnan alltså, så himla häftig.
 
 
 
KÄRLEK VÄNSKAP HAT av Alice Munro
Hade inga förväntningar alls när jag började läsa denna, men redan efter ett par sidor förstod jag att detta var något alldeles extra. Jag föll verkligen huvudstupa in i varenda novell och förälskade mig i varenda karaktär. Kvinnornas liv, drömmar och livsöden berörde mig så otroligt djupt. 
 
.................................................................................
 
Och vet ni? Jag och två fina vänner har startat en liten mini-bokklubb! Vi ska läsa en bok i månaden tillsammans <3 hur fint? En så bra påminnelse om att läsa skönlitterära böcker också, och inte bara kurslitteratur, och ett himla fint sätt att hålla kontakter med vänner som bor på fel sida Nordsjön.
 
18 kommentarer
Susanna Maria J

Så himla bra med lite boktips inför hösten! Tack! :D

nathalie

åh så fint med tips ju!

Klara

Åh läste Solfåglar förra sommaren! Blev sugen på de andra böckerna i din lista, får hoppas att jag får tid över att läsa mycket i höst!

elin

Alltså, jag blir typ rörd av att läsa din blogg, du verkar så himla smart och bra och fin! plus jättefina foton i jättefina miljöer och allt annat man kan önska. Tack för det!

Svar: <3!!!! Blir ju SÅ glad av dina fina ord! Puss!
Jennifer

Linnea

Vill läsa alla alla alla. Och du skriver så bra. Läste "Gargoylen" för ett tag sedan, tips tips tips jag tänker på en fortfarande trots att det var några veckor sedan jag vände sista bladet.

Jenny

Tack! <3

Linnéa

Kärlek, vänskap, hat är verkligen SÅ bra. En sån där bok som stannar kvar inom en för alltid.

Svar: Åh, men ja!! <3
Jennifer

kaneli

SÅ bar tips!

Daniella 🌙

åh, vill starta en bokklubb här ju.

Svar: Gör det!! :) Sjukt bra grej!
Jennifer

emma

bra tips

emma

bra tips

Bea

Hej, har precis hittat din blogg och är helt kär i ditt liv! Kan inte du berätta lite om valet som är nu i september, märks det av något?

Fanny

Älskar bokklubbs-idén! Har du läst något mer av Virginia Woolf? Funderar lite på att läsa A Room of One's Own...
Och mitt boktips är förresten Tracks av Robyn Davidson, måste läsas av alla!

Svar: Ja!! Har läst en handfull av hennes böcker, dock inte A Room of One's Own, men den är helt klart högt upp på listan! :) Och tack snälla för tips!
Jennifer

Beata

tack för bra tips <3

elise

ååh, blev så pepp när jag såg rubriken på detta inlägg!
tack för påminnelsen om "hallucinations", har kikat på den också! älskar oliver sacks.
:D

Elin

Om du gillar att läsa böcker från andra delar av världen för att få "resa" så måste du läsa Shantaram av Gregory David Roberts! En tegelsten som utspelar sig i (främst) Indien och är så levande och vackert beskrivande att det är helt trollbindande.
Ska kolla upp böckerna du tipsar om, har läst vissa av författarna men ingen av de titlar du tipsar om :)

Svar: Jag försökte mig på Shantaram för ett par år sedan, men fastnade inte riktigt, det är kanske dags att ge den ett nytt försök :)
Jennifer

Idil

JENNIFER!! du måste läsa AMERICANAH av chimamanda ngozi adichie! bäst boken jag läst i sommar ( och i typ mitt liv) handlar om kärlek, rasism, amerika, nigeria, feminism ,att vara papperslös och hår! så politisk medveten och så fantastiskt skriven ! verkligen ett fet tips från mig hoppas du ger den en chans! puss :)

Svar: Åh, ska definitivt kolla upp!! Har hört så mycket bra om den! Tack snälla för tips! Puss!
Jennifer

BasquasemymnKaroUndottnokmak

Kluczem problemów macierzy [url=http://elizabethsloans.co.uk/teoria-raid-6/]RAID 6[/url] są grupy dysków o specjalnej głowie w sterowniku, które gromadzą dane z dodatkowymi bitami, dzięki czemu utrata 1 lub 2 dysków nie niszczy informacji (mówimy tu jedynie o poziomie raid 5 i 6). Dodatkowe bity – parzystość – umożliwiają odtworzenie utraconych danych poprzez odczytywanie wszelkich znanych z różnych dysków i napisanie na dysku zastępczym.

Kłopot z RAID 5 polega na tym, że monety są błędy odczytu. Napędy SATA są powszechnie określane z błędem odczytu błędów (URE) wynoszącym 10 ^ 14. Co oznacza, że raz na 200 000 000 sektorów dysk nie będzie mógł odczytać sektora.