till min fantastiska, underbara kropp.

 
Kroppen,
 
du och jag, vi kommer inte alltid överrens. Det är inte du, det är jag. Jag har för vana att mäta din duglighet i negativ. I hur lite du äter, och i hur lite du väger. I hur platt din mage är och i hur lite dina lår dallrar. Jag har hela livet klippt och klistrat för att passa in i mallen av den perfekta kvinnan. Mallen som patriarkatet format åt mig, mallen som alla kvinnor jämförs utifrån. Vi lär oss från första stund, att det enda utrymmet våra kroppar får ta är det negativa utrymmet, och det följer oss som en skugga genom livet.
 
Så kroppen, förlåt mig. För även om jag försöker stå emot så lägger samhällets strukturer fälleben för mig, och jag fastnar gång på gång i samma fälla. Därför är detta en hyllning till dig, för jag älskar ju dig egentligen, och du förtjänar ju så mycket bättre än den ångest jag fyller dig med.
 
Jag älskar dig för att hjärtat orkar slå även i de svåraste av tider, för att lungorna fylls med luft om och om och om igen. Jag älskar dig för att armarna orkar lyfta tungt trots att de inte ser mycket ut för världen, för att du kan simma i iskalla insjöar och springa snabbt genom skogen. För att du skrattar och för att du gråter. 
 
Jag älskar dig för att jag kan spela klarinett tills svetten rinner och för att jag kan galoppera barbacka över öppna fält. För att jag kan se hur stjärnorna glimrar under klara nätter och för att jag kan känna vinden mot min kind.
 
Jag älskar dig för att jag kan klättra högt upp i träden och plocka ner de allra bästa äpplena. För att jag kan vissla långa, slingriga melodier och träffa precis rätt toner. För att mina läppar passar perfekt mot nyckelben, nackar och andra läppar. 
 
Jag behöver inte älska hur du ser ut och jag behöver inte bedöma dig utifrån kriterier som andra satt upp, du behöver inget godkännande. För så länge blodet pumpar i mina ådror, så länge du orkar bära mig genom livet, då spelar ingenting annat någon roll. 
 
Så tack, för att du överlevt hjärnskakningar, dysentri, otaliga urinvägsinfektioner och anorexia. För att jag fortfarande står stadigt på benen trots att jag var den vildaste ungen i de småländska skogarna och blev avkastad från hästryggen fler gånger än mina föräldrar orkade räkna.
 
Tack.
 
93 kommentarer
Maria Ekblad

Så himla fint och bra skrivet.

rebecca

började gråta. sådär borde jag också känna men det går inte. du är fantastisk, jennifer. så himla fantastisk.

Mimmi

Hjälp, vad fint skrivet. Du är grym!

Pernille

Fantastisk!

Beatrice

Du är så så så bra. Önskar det var lätt att känna sådär själv.

S

Det här borde alla läsa!!

Emelie - Lever drömmen i Paris!

Underbart skrivet. Så fänglande, exakt, sanningsenligt, tacksamt skrivet.

anna.

så himla himla fint!

Anonym

<3

Fanny

Åh så fint skrivet! Och så sant!!

Flora

<3<3<3<3<3<3<3<3 sitter på bussen och håller mig för att börja gråta. Du är så bra!

jessica sofie

Så fint <3

Martina

du är fenomenal. kärlek till dig!

Jenny

Du alltså. <3

silja

helt fantastisk text och sa mycket sanning i den! fick gashud när jag läste. tack!

Lina

Grät en lång stund efter att ha läst detta! Jag hatar att hata min kropp. Tack för superfina ord!! Kram

Anonym

Jag kan säga att du fick mig att inse min kropps värde och jag blev sjukt berörd! Tack!

Fanny

wow så otroligt bra skrivet! äkta<3

Elin

Sitter på min stol och fäller tårar över detta. Det är så himla bra skrivet och det träffar precis som det ska; rätt.
F a n t a s t i s k t!
<3<3<3

elise

älskar detta <3 heja dig!

lovisa

åh jennifer, vilket fint inlägg. och viktigt. men gud, dysentri? det är väl väldigt allvarligt? massa pussar och hoppas nattbussen var finfin till london!

Svar: Puss! <3 Och jo, dysentri är inte superkul, drog på mig det i Burma (såklart) men en ordentlig antibiotikakur lyckades råda bot på eländet.
Jennifer

yasmine mamma till dennis

ha e fin tisdag
kram

Karin

<3

Isabella Lindquist

Så himla fint <3 En glömmer alldeles för ofta att kroppen är till för bra saker som att skratta, leka, skutta, äta och dansa.

Vicky

vettiga och viktiga du. tack för finaste påminnelsen om det kanske viktigaste vi har, och som vi ofta slår ner på allt för hårt, helt oförtjänt. <3

martina

sitter här med tårar i ögonen!
<3

martina

sitter här med tårar i ögonen!
<3

Alex

Herregud vad du skriver bra! <3 Texten känns så himla verklig och nära. Jag tar åt mig och klappar på min fina kropp.

Sandra Leone

Gud så fint och fantastiskt skrivet. Heja kroppen! Heja Dig!

Nastasja

Åh, bästa Jennifer. Vilka ord. <3! Du är så himla träffsäker med varenda ord. Och vilken kämpe du är!

frida

men va fint. det är så sjukt konstigt hur man kan vara sin kropp och samtidigt känna att den inte alls är en själv ibland. puss

Johanna

Alltså så himla bra skrivet.
Du är så bra

jon glitterkrig

Fan alltså, vad du är bra<3

emmylinnea

så fruktansvärt fint skrivet <3

Linnea

Så himla fint skrivet!
Ha en super bra kväll och dag imorgon!

Anna Holm

Bra skrivet :)

caroline

<3 <3 <3

Pappa.

Mycket känsla och verkligt skrivet. Älskar att se dig släpa tyglarna på din fullblods häst. Som du och kroppen, skickligt hantera i hög fart. Vilken frihets känsla.

Isa Bylund

ryser lite. Det här är så fint att jag blir helt rörd. Var stolt! <3

Anonym

Otroligt fina ord! :)

Caja

Så himla bra skrivet, det är ju just så vi ska se på vår kropp <3

Sara

Oj så bra skriver. Väldigt fina ord :)

Clara

Så bra skrivet!!

Clara

Så bra skrivet!!

Klara

Så viktig text!!

anna

Åh vad jag blev berörd av denna text. Så fantastiskt bra skrivet.

Ida

Åh, fint

Robex Lundgren

fin bild

Robex Lundgren

fin bild

Lifejj - tre månader i Algeriet

Awww, jättefint skrivet. Du har så rätt. När kroppen mår bra och är frisk, varför ska då andra saker spela någon roll? All lycka till dig och din kropp som är en kämpe! :) Ha det bra.

Maja

Så himla bra skrivet!! Fuck allt vad ätstörningar och samhällets normer heter. Vi är bättre än så.

Nora

Åh så fantastiskt fint och rörande. Kram

Lovisa

Snygga bilder & underbar text! :D

Emma

Åh, så grumt vackert skrivet! Verkligen jätte fint!

Hedda Rönnlund

Så grymt fint skrivet!!

Jessie

Fantastiskt skrivet. Tack för att du flyttar perspektiv till det viktiga och det enda som räknas.

Sarah

Så fint skrivet! Känner mig otroligt tacksam för mig egen kropp när jag läser det du skriver. Tack!

josefine

Alltså wow.. vilken text. Du tog upp en massa grejer som jag aldrig tänkt på innan. Tack för att jag fick läsa denna fina text!!

linnea

Det här var det bästa jag läst på länge. Så ärligt och träffande så jag vet inte vad.

daniela

så otroligt fint skrivet!!!

Emma Grann Fotografi

Jättefint!

Thea

Gud vad vackert! Och så sant! Det är verkligen svårt att älska sig själv, men det är något alla verkligen borde göra!

Hedvig

Så fantastiskt vackert skrivet
Vet inte vad jag ska säga

Sara

riktigt bra skrivet!! inspirerande

Bea

Alltså detta var det bästa inlägget jag någonsin läst!! Så himla fint och bra skrivet. Kram :)

Amanda Niclasson

Så fint skrivet! :)

madde

Underbart skrivet, fick tårar i ögonen för att det var så fint

Malin Jonsson

Så himla fint skrivet!

Oliviaaaanilssons blogg med 4 A

Vilken fin blogg du har!
Kika gärna in på min blogg om du har lust :D

Emelie

Du är så otroligt inspirerande!!! Wow vad bra skrivet!!!

Linda

Jättefint skrivet!

Prietha

Det här är en otroligt vacker text! Bra skrivet, önskar det var lätt att tänka i de här banorna.

Sofia

Åh så himla fint skrivet!

saraspyssel.webblogg.se

så himla fint!

Nora

Fint skrivet!!

Nathalie B

Alltså wow. Så himla bra skrivet!

Josephine

Vackert!! Kroppen är fantastisk på många sätt :)

Malin

Vad vackert du skriver. Så borde alla vi människor tänka.
Ha en fin dag!
/ Malin
malinedlund.blogg.se

GoForFit

Så vacker inlägg. Så vackert skrivet. Gud så bra.

Känns lite extra i hjärtat för mig som också varit sjuk i anorexi och läser detta. Är frisk idag, men minns så väl känslorna och tankarna man hade då.

Verkligen ett SUPERBRA inlägg. Cred!

Kram!

Johana Duggin

härlig blogg ! :)

Ida

Jättejättejättefint skrivet, Jennifer! Heja kroppen!

leonor broberg

åh, va härligt inlägg

Vega

Så fint skrivet<3 Lyssnar på Mary Lamberts låt Body love när jag läser detta. Vilket sammanträffande

Johanna Af Apel

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

Anonym

Bra skrivet! Och ja, våra kroppar är bäst!

När Annie fotograferar i USA

Vi är starkare än vad vi tror! Vackert skrivet, något många antagligen känner igen sig starkt i. Jag känner i alla fall igen mig i dina ord. Vackert.

Fellen

Du är så otroligt stark och inspirerande. Vill att varje tonårstjej ska få sin variant av dina ord i sina händer. Massa systrakärlek!!

Sarah

Så otroligt vackert. Blev tårögd.

Sarah

Så otroligt vackert. Blev tårögd.

MYLLENBERG | kärlek, livsglädje & lite svettlukt

Helt fantastisk text!

klarabara

åh, började gråta. för så himla fint.

Elin

Fantastiskt fint skrivet. Jag önskar att jag själv kunde komma överens med min kropp, det är helt otroligt vad den är kapabel till. Tack för att du fick mig att bättre förstå hur värdefull den egentligen är.

maria

Men gud så himla bra skrivet!! Riktigt bra text och så himla sant alltihop!