frågor får svar

 
 
Alltså dina bilder gör mig alltid så mållös. Så fantastiska. Så magiska. Du är så otroligt duktig. Älskar din blogg och dina fotografier. Vad använder du för kamera? Har du lärt dig hur du ska använda inställningarna själv, har du några tips? Det är med iso och tjosan gör mig så galet förvirrad. MVH amatörig hobbyfotograf som har hamnat i extrem fotosvacka och inte får till en enda bild! 
Ta hand om dig fina och njut! 
Kram!
 
Åh, men du <33 puss! Jag hade en liten plan på att göra en följetong med fotoskola i våras, men tidsbrist och pluggstress gjorde att jag la den idén på hyllan för ett slag, men kanske är det dags att väcka den till liv igen? Hur som helst, jag använder en Canon 7D med ett sigma 30mm f/1.4 objektiv (eller nu mest en Zenit 12xp med ett helios 58mm f/2 objektiv). Men klyschig grej: det är inte kameran som är det viktiga utan hur en använder den, etc. Och det här är antagligen det tråkigaste tipset i världen, men ändå så värt: läs manualen till din kamera!! Det var genom att lusläsa den + försöka och misslyckas gång på gång på gång som jag lärde mig. Det är verkligen guld att bli kompis med sin kamera, även om det tar tid. Personligen tycker jag dock inte att det är jätteviktigt att ha superkoll på den tekniska biten, utan det är tusen gånger viktigare att en tycker att det är roligt att fotografera och vågar experimentera. Då kommer det andra automatiskt med tiden. Och det kan vara bra att tänka på att kreativitet och fotolust går i vågor, det är inte alltid som jag tycker det är kul att plocka upp min kamera, och så får det vara ibland. Ibland får en helt enkelt bara pausa ett tag för att hitta tillbaka till fotolyckan. Kram och lycka till! 
 
 

Hej Jennifer, som vanligt levererar du med underbara inlägg och fina bilder! Men har en fråga till dig angående objektiv, du använder dig av en Canon 7D precis som jag och du skrev här i inlägget att ditt 30mm-objektiv blir som ett 50mm. Om jag då har ett 50mm till min kamera men köper ett 30mm blir det då ingen skillnad i brännvidden utan bara på bländartalet? (1.8 på den 50 som jag har) Hoppas du mår bra, kram Ida <3

Jodå, det blir skillnad! :) Om du har ett 50mm på din 7D så blir brännvidden 75mm i stället, så om du köper ett 30mm kommer det bli mer utzoomat. Det är lite knepigt, men här finns en bra förklaring! Och pusstack för fina ord!

 
 
 

 

Hej asså hur lång tid tog det för dig att gå in dina martens? :-) har så mkt skavsår och dom är verkligen stenhårda i början vet inte hur jag ska stå ut har någon bra tips?? 

Jag hade blåmärken på tårna och ovansidan av fötterna de första veckorna för att mina docs var så hårda... men när en väl gått in dem så finns det inga skönare skor, så håll ut! Och det enda tipset som jag kan ge är att alltid ha ett gäng med plåster i fickan + en rejäl dos envishet. 

 

först och främst, så himla fin blogg! har läst typ hur länge som helst men aldrig kommenterat. nu till en fråga: visst har du väl rest i sydostasien? hur funkar det med visum när en reser mellan olika länder? om en inte har hembiljett bokad från början tänker jag, men det kanske du hade? 

Vi hade en hembiljett bokad, men det ska definitivt gå bra utan också! När du kommer till gränsen så får du fylla i ett papper med dina passuppgifter och lite annat, men det är inte så noga egentligen. Det är lite nervöst första gången, men sedan går det på automatik. Det enda du behöver tänka på är att visumen bara håller i ett visst antal dagar från inresa, så om du vill stanna längre får du antingen resa in och ut ur landet och därmed ansöka om ett till visum eller betala för att förlänga det på plats! 

 
 
 
 
Hej Jennifer! Jag har googlat och googlat men hittar inget, så jag tänker att jag skriver till dig :) 
Jag är lite nyfiken på att kanske söka någon utbildning i Skottland eller annat UK land. 
Hur visste du att dina betyg skulle räcka till i Skottland och inte i Sverige? Finns det någon sida där man liksom kan kolla antagningsstatistik eller liknande, inför ansökning? 

Tack för en superbra blogg!! :)
 
Vad kul! Jag gick IB på gymnasiet så då blir det lite enklare för universiteten skriver i regel ut hur många IB-poäng som krävs för att komma in på varje utbildning, så det finns helt under fliken 'entry requirements'. Men jag vet tyvärr inte riktigt hur det fungerar med betyg från svenska gymnasieutbildningar... kanske kan du vända dig till din studievägledare? Eller så får du helt enkelt maila universiteten du är intresserad av och kolla vilka betyg de kräver. Lycka till!
 
 

Funderar att plugga i Skottland nästa år, du kommer alltid med så bra tips men en grej jag tänkt på... Hur är utbudet av män i Skottland? Snygga? Inte snygga? Stil?

Haha alltså, helt rätt prioritering <3 Och generellt sätt faller männen i Skottland inte mig i smaken... tyvärr. Dock finns det ju som bekant guldkorn bland dem också, hehe ↓

 
Kolla bara den här gulliga personen t ex.
 
 
Hej! Älskar din blogg och du har så otroligt fina bilder. Jag var i Skottland och reste runt förra sommarn och har seriösa tankar på att börja plugga där inom framtiden :) Har bara en liten fråga, hur gör du med mobilabonnemang när du flyttar utomlands? 

Hoppas du har en underbar sommar!
 
Åh, pepp!! Jag har 3 till min mobil och är jättenöjd! Bästa grejen är att det fungerar avgiftsfritt i andra EU-länder, så när jag är i Smålandet kan jag använda 3G-nätet och ringa UK-nummer utan extra kostnad. Annars har de flesta internationella studenterna jag känner giffgaff som är ett kontantkort där en får fylla på varje månad! 

 

Men, har en fråga till dig (och kanske dina läsare) Jag söker en internetkompis/internetgrupp/samling med folk som gillar att skriva. Skulle behöva någon/några att bolla idéer med, få och ge feedback och liknande. Vill så gärna börja skriva min bok men känner mig inte så jättesporrad. Finns det någonstans? :) Kramis
 
Åh, vet ej! Men någon av er läsare kanske vet?? Tipsa!! Kram! 
 
Q&A
7 kommentarer
Johanna

Till personen som behöver skrivkompis: Titta in på Flora Wiströms blogg under kategorin "Skrivtips", där har hon ett inlägg för folk som vill hitta en skrivkompis. Lycka till med boken!

Naz

Hej fina Jennifer! Älskar din blogg och dina fina bilder! Har en liten fråga bara (du behöver inte svara om du inte vill). Jag undrar vilket land/vilka länder din pojkvän kommer ifrån? Är han halvsvensk? Om ja, kan han svenska? Har han bott i Sverige eller är han född och uppvuxen i Skottland? Förlåt att jag ställer så många frågor, är bara lite nyfiken.

Beatrice

Tips till personen i sista frågan: NaNoWriMo! National Novel Writing Month, som pågår i November, där man jobbar för att skriva lite varje dag och uppnå målet på 50000 ord under månaden. Man måste inte det iofs, men om man "vinner" (för sig själv alltså) så kan man få en massa trevliga erbjudanden och sådär. Finns en facebook-grupp för Sverige som heter "NaNoSweden" som har koll på en hel del och anordnar träffar och sånt runt om i Sverige!

anna

Du som undrade över betyg: här finns antagningsstatistik för alla svenska universitet och högskolor!

http://statistik.uhr.se

Visar lägsta intagningspoäng i alla urvalsgrupper hur många år som helst.

Svar: Åh, sjukt bra ju! Tack för tips! :)
Jennifer

Anonym

haha, Otto!

Hanna

Angående skrivandet! Flora, som bloggar på metromode har gjort ett inlägg där man kan söka skrivarkompisar irl eller via internet, så det är mitt tips! Googla bara flora och skrivarkompisar så hittar du det säkert :)

Svar: toppentips!! Tack! :)
Jennifer

Hanna

Angående skrivandet! Flora, som bloggar på metromode har gjort ett inlägg där man kan söka skrivarkompisar irl eller via internet, så det är mitt tips! Googla bara flora och skrivarkompisar så hittar du det säkert :)