en uppdatering från skogen

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag har varit ensam hemma på gården sedan lördagsmorgon, då resten av familjen begav sig till Norge för att hälsa på min syster. Eller ensam och ensam, jag har ju alla tusen miljoner djur som håller mig sällskap. Jag har gått timslånga promenader med taxörat och utforskat nya delar av skogen. Ibland står träden så tätt att de smala, torra grenarna som sticker ut från granstammarna rispar min bara hud, och jag snubblar fram över rötterna som lurar i blåbärsriset. Den kompakta tystnaden känns i hela kroppen, och jag förundras över hur lätt det är att sortera ut de ljud som bryter den när inte stadens konstanta brus vilar i bakgrunden; en gröngöling i trädet intill, vinden som drar genom aspträdens kronor och mitt hjärta som slår taktfast i bröstkorgen. En eftermiddag sprang jag på en ännu oupptäckt kantarellgömma och plockade över 3 liter. Jag rensade dem samtidigt som jag lyssnade på Saga Becker's sommarprat och grät rakt ner i kantarellrenset. De stora känslorna i kombination med det livsviktiga ämnet blev för mycket för min pms-härjade kropp, och tidningspappret blev fläckigt av fukt.
 
När jag inte trampar upp nya stigar i skogen förlorar jag mig i böcker. Jag hungrar efter ord meningar historier och har under dessa dagar plöjt två (snart tre) böcker. Jag spenderar minimal tid framför datorn och glömmer bort att kolla min mobil. Det är fantastiskt. Och rastlösheten. Den som i min värld är lika konstant och självklar som att andas, som alltid kryper under skinnet, river i bakhuvudet, och skaver bakom bröstbenet. Den har inte gjort sig påmind än. Det förvånar mig, men kanske är det så att klappa katter, bära vattenhinkar, elda i pannan, andas skogsluft, mata ankor, umgås med mig själv, och sova med en varm taxmage bredvid — är precis exakt det jag behöver just nu. 
 
småland
22 kommentarer
Linnea

Underbara bilder!! :)

chrissy

åh jisses amalia så fint skrivet!! och så himla bra komposition med kantarellerna över tidningen med löpet om döden, ligger något lite ödesdigert över't. luv it.

Svar: Åh, så fint att du tycker det! Så att den tiden som jag spenderade på att leta igenom tidningen efter ett bra uppslag inte var helt bortkastad.... mvh bloggare med prioriteringar. Puss!!
Jennifer

Rebecca Larsson

Men åh, fantastiskt ju.

Svar: <3!!
Jennifer

Julia Alvina

Exakt detta behöver jag också, och får iaf en liten dos av ute i skärgården. Behöver bara fylla på med mer böcker.

Elin

Åh vad fint det ser ut, är bara snäppet avis på dina 3 liter kantareller! Blev rätt så kär i bilden på ljuset, den under fönstret, för där jag sitter just nu är ljuset kallt och hårt och ändå går den där varma känslan rakt in i kroppen (kan vara fläkten på datorn som är trasig igen men tror inte det?)!

Svar: Åh, puss på dig!!
Jennifer

Sandra Leone

Åh kvällsljus och kantareller <3
Älskar också hur mobilen blir liggandes orörd mer och mer under sommaren

Clara Kron

Det ser så himla fint ut! Även jag är i skogen just nu, men högre upp i landet. Så att springa på kantareller kan jag tyvärr bara drömma om.

ISA

Kvällsljuset i bilderna, så magiskt fint!! och blir så glad att du kan känna någon form av ro. We all need that! <3

Johanna

otroligt underbara bilder och otroligt fint skriven text!

Emelie

Funderar att plugga i Skottland nästa år, du kommer alltid med så bra tips men en grej jag tänkt på... Hur är utbudet av män i Skottland? Snygga? Inte snygga? Stil?

Emelie

Funderar att plugga i Skottland nästa år, du kommer alltid med så bra tips men en grej jag tänkt på... Hur är utbudet av män i Skottland? Snygga? Inte snygga? Stil?

Svar: Alltså, älskar!! <3 Svar kommer strax! :*
Jennifer

Helly

Helt magiska bilder ju! Jag har också svårt att slappna av, att bara njuta av nuet men det krävs kanske att bli själv med sig själv (och naturen) för att klara av det.

Svar: Åh, tror verkligen att det ligger något i det! För då tvingas en ju att koppla bort på ett helt annat sätt. Och tusen tack!
Jennifer

Emilia

Så otroligt fina bilder och fint skrivet!

Nastasja

Så oändligt vackra bilder, fino. Herrejisses. Den på solen in genom fönstret alltså *hjärtögonemoji*

Julia

Så vackert och sjukt inspirerande! tack <3

Svar: Åh <3 Puss!
Jennifer

elise

underbara foton som alltid! och gud, saga beckers sommarprat alltså <3 <3 låter f.ö himla skönt med en internet/mobil-paus.

Svar: Åh, pausa du också!! Bästa grejen! Och så är det så mycket roligare att sitta vid datorn när en väl hamnar där ändå ;) :*
Jennifer

Angelica

Din blogg är ju bara för fantastisk! Dina bilder ger en sån härlig känsla! Hoppas verkligen du har ett fint sommarlov och njuter massor :)

Svar: Åh, tusen tack!! <3 Kram!
Jennifer

Molly Rodin

Underbart!

Jenny

BAMSE! <3

Sanna Järnström

Alltså dina bilder gör mig alltid så mållös. Så fantastiska. Så magiska. Du är så otroligt duktig. Älskar din blogg och dina fotografier. Vad använder du för kamera? Har du lärt dig hur du ska använda inställningarna själv, har du några tips? Det är med iso och tjosan gör mig så galet förvirrad. MVH amatörig hobbyfotograf som har hamnat i extrem fotosvacka och inte får till en enda bild!
Ta hand om dig fina och njut!
Kram!

Johanna Af Apel

Ingen kan ju fånga skogens mystik/romantik som du. <3!!

Elin

Blev helt varm inombords av både bilderna och texten. Så himla fint!!