hur jag redigerar landskapsbilder

Ni är ett par stycken som har frågat hur jag redigerar mina landskapsbilder, och eftersom er önskan är min lag kommer nu en liten snabbguide! Men innan vi hoppar in i själva redigeringsbiten har jag ett litet tips till själva fotograferingstillfället:
 
 
Jag underexponerar alltid mina landskapsbilder med flit, ungefär 2/3 steg ner (där pilen pekar) för att göra himlen lite mer effektfull. 
 
 
 
Eftersom jag fotograferar i bildformatet RAW öppnas bilden i Camera Raw som är ett tillägg till Photoshop först. Som en liten parantes jag kan inflika att ni borde verkligen sätta er in i att fota i RAW, det är så mycket lättare att fixa t ex vitbalans i efterhand och att rädda felexponerade bilder. RAW fungerar som ett digitalt negativ ungefär, medan JPEG är en framkallad bild. Så, fotografera i RAW. Det tar lite mer plats på minneskortet, men det är helt klart värt det.
 
 
 
 
Hur som helst, i Camera Raw brukar jag börja med att ljusa upp bilden lite lite under exponering.
 
 
 
Och sedan ökar jag kontrasten lite också.
 
 
 
Och lite på klarhet, med betoning på lite. Det är ju så klart en smaksak, men tycker att bilderna blir alldeles för hårda och platta om en drar för mycket här. Om vitbalansen är knepig brukar jag passa på ändra den i Camera Raw också, men det är väldigt sällan det behövs med landskapsbilder.
 
 
 
Sedan öppnar vi bilden i Photoshop! Det första jag gör är att skapa ett nytt justeringslager för selektiv färgändring. Det här är guld! Min bästa photoshopvän efter kurvor.
 
 
 
Såhär ser det ut! Jag brukar göra de vita färgerna lite mörkare för att himlen inte ska se utfrätt ut.
 
 
 
 
Samma sak för blå och cyaner!
 
 
 
Sedan städar jag upp bilden lite med kloningsverktyget! Brukar försöka göra bilden så clean som möjligt redan vid fototillfället, men ibland är det ju omöjligt. Här redigarade jag bort skuggan nere i hörnet t ex.
 
 
 
Efter det använder jag mig av markeringsverktyget (inställt på 200px) för att göra en vinjettering (dvs mörkare kanter)! Tycker det ger mer djup i bilden. 
 
 
 
Sedan inveterar jag markeringen..
 
 
 
Och gör ett nytt lager av den.
 
 
 
Sedan öppnar jag kurvor och gör det lagret lite mörkare helt enkelt.
 
 
 
Om jag tycker att bilden behöver ljusas upp ännu lite mer brukar jag göra det lite snabbt i nivåer, då drar jag bara lite lätt i högdagar pilen längst till höger. 
 
 
 
Klart! Inga konstigheter egentligen, utan bara lite snabba trix. Är det något annat ni funderar över när det kommer till hur jag redigerar eller fotograferar? Fråga på i så fall, så ska jag försöka svara så gott jag kan.
 
7 kommentarer
Frida

Åh vilken bra genomgång, det är flera grejor som jag själv inte brukar använda men nu får jag ju absolut ta och prova :)

Maria Ekblad

Håller med om att underexponera vid landskap, det är alltid mycket bättre att ljusa upp än mörka ner! Plus ja, fota i raw, för det är guld värt!

hmle

väldig fint!
Raw är verkligen amaze.

petronella

har aldrig tänk på att prova fota underexponerat. Tack för tipset!

Matilda

Kul att du förklarade! Hur enkelt som helst, verkar det ju som... :D

joré

Älskar hur "naturligt" du redigerar, det ser alltid oredigerat perfekt ut!

Anonym

Vilket objektiv rekommenderar du till landskapsfotografering? :)