livsläget.

 
Livet är verkligen snällt mot mig för tillfället. Träden har börjat knoppa och rabatterna blommar försiktigt, solen värmer min vinterbleka hy och våren bor i min bröstkorg även under regniga dagar.
 
Min favoritstund på dagen just nu är då jag sminkar mig i fönsterljuset på morgonen. Dricker kaffe och lyssnar på hur musiken blandar sig med fågelsången i trädet utanför, andas djupt och kanske visslar med ibland. Sedan åker jag till skolan för att plugga, och ett leende lyckas till och med leta sig fram på den morgontrötta, rangliga, skakiga bussen. Jag har hittat en ny favoritplats i biblioteket, som badar i (sol)ljus och är precis lagom tyst. Där kan jag stänga ute resten av världen och försvinna in i min lilla pluggbubbla, i vilken jag just nu skriver parallellt på fyra olika uppgifter och snart ska påbörja en femte. De kommande veckorna innebär väldigt mycket mer jobb än ledig tid, men jag har blivit duktig på att inte stressa upp mig, på att ta ett steg tillbaka och andas om det skulle kännas jobbigt, så det rör mig inte i ryggen och jag betar av 9-timmars biblioteksdagar med en axelryckning.  
 
När jag inte förlorat mig böcker om postmodernismen och artiklar om globalisering, går jag till exempel på museum och tittar på modern konst, promenerar genom staden i regnet med min hand vilandes tryggt i en annan. Jag skypar med fina personer som bor alldeles för långt bort och vi uppdaterar varandra om livsläget. Jag går på bio och fnissar tyst i mörkret, läser böcker vars språk landar mjukt på tungan. Jag diskuterar politik och könsroller över en kopp kaffe i ett kök som ser ut som en djungel, och säger nej, nu måste vi sova gång på gång, men vill egentligen att natten aldrig ska ta slut. 
 
Hela tiden trummar livet taktfast och tryggt i hela kroppen. Och jag har så många hjärtslag och glädjestormar som jag så gärna vill dela med er, men jag tror att jag måste hålla det för mig själv ett tag till. För just nu är jag totalt oförmögen att komprimera allt det fina till bilder och ord, som ju ändå utgör ett blogginlägg's hela existens. Ni förstår nog, och jag hoppas att ni hänger kvar även om det är lite sparsmakat här inne för tillfället. 
 
Hur har ni det? Är livet snällt mot er också? Hoppas det.
25 kommentarer
Maria Ekblad

Så fint det låter. Ja livet är snällt mot mig också. Så tacksam för det.

agnes

Va härligt att du mår så fint! :) Mot mig är livet inte så snällt för tillfället. Läser tråkigaste delkursen med en dålig föreläsare, pojken jag tycker om hör inte av sig och igår tappade jag min mobil i toaletten... Menmen, nån gång vänder det! Det är ju ändå vår.

M

åh vad härligt ditt liv låter!
livet är ganska snällt mot mig. har mycket fina människor omkring mig och solen lyser. men lite hjärnspöken krånglar till det då och då..
jaja, nu är det vår och sen kommer sommaren <3<3

Anonym

Så nyfiken på vem den fina personen du träffat är tjohoo ja vill veta! Tids nog kanske de kmr du verkar ha de väldigt bra iaf de sprider ljus i stunden även för mej! Kram och tack för en bäst blogg 😍

Anna Maria

Inspirerande!
Livet är lite avvaktande, känns som att det och jag varit osynkade sedan sommaren men att jag nu börjar se att det kan komma bli bättre. Tänker att om jag är snäll mot mig själv blir livet snällt det med :)

L

livet är sämst. pluggar en kurs i statistik. Har tenta imorgon. Förstår ingenting.

Nellie

Härligt :D livet har varit snällt här med, börjar på ett nytt jobb imorgon så det är superkul :D

ISA

jag blir alldeles varm i hjärtat av detta, så fint att livet ler mot dig <3

Eleonore

Åh så peppigt det här inlägget var! Att man kan bli så glad för någon man inte egentligen känner (även om det känns lite som det när man läst din blogg i ett par år) är kanske lite konstigt men när jag läste fick jag bara ett stort leende på läpparna.

elise

ja livet är sannerligen snällt mot mig just nu, det flyter på och jag känner mig avslappnad. och om bara 2 veckor åker jag till asien i tio dagar. jag kan inte klaga. <3 <3

Anne

Så bra at livet er bra! Og ikke minst for oss andre at du skriver på en så fantastisk fin måte som gjør at man føler at man selv går gjennom Edinburghs gater!

Vil egentlig bare si tusen takk for en utrolig bra blogg som virkelig er høydepunktet av dagen min i de litt vanskeligere tidene, og som gir meg så uendelig mye livs-inspirasjon :)

Nastasja

Du är bäst och jag saknar dig jämt!

Ida

Nyss flyttat hemifrån, fått världens spralligaste sambo (katt) och väntar tålmodigt på mannen i mitt liv som inte kan bestämma sig om vart han och jag står.. Så livet går upp o ner! :)

Emelie - Lever drömmen i Paris!

Du är en fantastisk skribent, Jennifer, vilket detta inlägg vittnar tydligt om. Sedan är innehållet angenämt det också, och jag är riktigt imponerad av hur du hanterar dina pluggplikter. Det är allt en konstart, det!

Karin

Vad glad jag blir av att höra att livet är snällt mot dig! Hejaheja med plugget och hoppas vårsolen i bröstkorgen ger dig all energi du behöver för att orka alla måsten. puss

Julia

Gud vad härligt! Blev alldeles glad av att läsa detta. Mitt liv är lite stressigt mot mig, men det är ju vår så jag kan förlåta det för det :)

denlillefarfalle.blogg.se

men åh <3! så fint att du har det så bra, blir alldeles varm i hjärtat verkligen. livet är inte supersnällt mot mig för tillfället. jag har varit alldeles för rädd för att våga mig på att skaffa nya vänner här i brighton, men jag hoppas att det ger med sig snart så jag inte behöver spendera så mycket tid ensam.

denlillefarfalle.blogg.se

men åh! <3 så fint att livet är så snällt mot dig, en blir verkligen helt varm i hjärtat av det. mitt liv är inte så snällt mot mig för tillfället. jag har varit så rädd och inte lyckats träffa mer en en ny vän här i brighton. jag hoppas verkligen på att det vänder snart och att jag vågar mig på att träffa nytt folk så jag slipper spendera nästan varje dag ensam.

Robex Lundgren

fin blogg

Cassandra

livet är snällt mot mig också nu, ny lägenhet och giftermål till sommaren. lycklig <3

VENICE

Vad härlig du är! :D Jag vet inte vad det är men du ger livsglädje på nåt sätt :) Så go! <3 Hehe

Sanna

Blev helt mysig i hela kroppen av att läsa detta! Själv behöver jag dock en liten paus från livet så igår bokade jag bussbiljetter från London till Edinburgh och nu är jag på väg! Ska passa på att andas ett par dagar och komma ikapp mig själv. Sen är jag väldigt förväntansfull över själva staden. Har du några tips på ställen man inte bör missa? Och vet du något om möjligheterna att äta veganskt ute? Kramar!

Thea

livet är kanske inte överdrivet snällt mot mig just idag men vill passa på att säga detta: tack. för att du e så djävulskt bra och har fått mig att pallra emot ätstörda tankar och duktig flicka syndrom. u go girrrrll.

Lilly

Allt är toppenbra nu förutom att jag välkomnade våren för tidigt så jag har blivit förkyld. xD

Julia

Åh vad jag är glad att jag av en slump hittade din blogg några månader tillbaka. Jag hittade din blogg efter lite googlande efter "flytta-utomlands-bloggar" då jag efter sommaren kommer flytta till min pojkvän i Berlin och försöka mig på att bo där (efter tre års långdistans). Detta är något som ofta skrämmer skiten ur mig, kommer från en liten håla i Norrland på 3500 invånare.. och Berlin liksom..Men när jag läser din blogg så blir jag så peppad. Får bara massa myskänslor och vill också bo utomlands!! Ger mig också en himla pepp på att plugga, vilket behövs då jag är inne på sista året på universitetet. Tack för din fina blogg!

ps. älskar nya bilden i headern, du är så himla fin!!

Svar: <3333
Jennifer