HJÄLP HELP HILFE

 
 
En styck pluggperson på ett tomt bibliotek. Jag har bokstavligt talat bott på skolan den här veckan, det första utkastet på min literature review var due idag och även fast min supervisor påminde mig om att "it doesn't have to be perfect" så vill jag ju ändå försöka göra mitt bästa. Nu är den inskickad och FY FASEN vad skönt det känns! Studsade runt i lägenheten i minst en halvtimme efteråt pga asglad.
 
Anyway, jag kikade inte in här för att berätta om mitt plugg, utan såhär är det: jag känner mig så himla vilsen i mitt bloggande just nu, jag vet liksom inte alls vilken form den här platsen ska ta längre. En liten grej (eller, nä, stor grej) som jag har gått och dividerat över det senaste halvåret är om jag ska fortsätta skriva på svenska eller byta till engelska i stället. Det känns liksom så HIMLA konstigt att dag ut och dag in prata och skriva på engelska, och sedan sätta mig här och skriva på svenska. Det är inte så naturligt som det brukade vara, och hälften av mina blogginlägg är ju skrivna på svengelska ändå. Dessutom känns det så himla tråkigt att mina vänner här borta inte kan läsa vad jag skriver (har sagt meningen "I have a blog... but it's in Swedish" alldeles för många gånger). 
 
Det är dock så jäkla läskigt, jag har ju liksom byggt upp den här internetplatsen på svenska, och trots att jag bott i Edinburgh i tre år så känner jag mig fortfarande ganska novis när det kommer till att skriva vardagligt på engelska, är mer vass på *academic english*. Men nu när två av mina favorit blogg-queens Vicky och Jessica har tagit det stora läskiga steget att börja blogga på engelska, tja, då vågar jag också. 
 
Det här är ju dock er plats också, så vad säger ni? Ja eller nej?? Eller har ni något annat förslag?? Let me know!

 

41 kommentarer
Tove Kjaerran

Ja! Gör det!

Em

jamen kör!

Therese

Kör på engelska om du vill det! Tänk såhär, de flesta svenskar kan ju engelska men inte så många andra icke-svenskar kan svenska. Genom att skriva på engelska kan fler ta del av din fina blogg i både bild och text, det är ju superbra! :D

Klara

Förstår verkligen att det är tråkigt med tanke på dina kompisar där, låter som att du är inne på att byta så kör!
Svenska är lättast för mig att fatta men kommer ändå fortsätta läsa din blogg :)

Daniella 🌙

Jaaa! Du kan ju göra som vicky och ha svensk översättning på slutet om det är så.

My

Ja, kör på engelska, är ju bara att byta tillbaka om du skulle ändra dig :)

Anonym

Kör på engelska om det känns bäst! Annars nån sorts mix med svenska när du känner för det och engelska när du känner för det? Eller en liten översättning i slutet som ju många har?

Jessica

JAAAAAAAAAAAA KÖR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D:D:D Det är det bästa jag gjort. Känns fortfarande så himla bra. Och alltså var också så himla nervös för att skriva på engelska, men det går ju inte att lära sig om en inte gör! JAG TROR PÅ DIG.

[email protected]

Älskar din blogg precis som den är, alla små inblickar i din vardag o.s.v. Skulle jätte gärna dock se lite mer bilder från Universitet du går på, lägenheten du bor etc. Listor är också alltid trevliga att läsa eller bara dina funderingar över saker, du är ju klok som en bok kvinna! Och svenska som engelska spelar ju egentligen ingen roll! Kram

Anne

Åh... Måske er det fordi, jeg ikke er svensk, men jeg tror, at noget af magien forsvinder, hvis du begynder at skrive på engelsk! Du er jo en svensker i Edinburgh, og selv om man ikke (kun) er sin nationalitet osv, så er det alligevel en vigtig del af bloggen.
Men altså - du skal selvfølgelig gøre, som du synes er bedst! Jeg kunne aldrig drømme om ikke at følge med, det her er nok min yndlingsblog! Men jeg er nok bare lidt forelsket i det fine svenske sprog og ser det helst ikke forsvinde fra denne magiske del af internettet!
Kram

henrietta

Kör på engelska om du vill det tycker jag! Likt Anne här ovanför tror jag mycket av magin i ditt språk försvinner om du byter till engelska, det är ju något alldeles speciellt med ditt sätt att blogga, men foton och innehåll är ju detsamma så gör som du känner för. <3

Linnea

Kör på engelska! Som någon sa ovan, det är ju bara bra om fler kan ta del av din fantastiska blogg! Att det dessutom är ett sätt att utveckla vardags-vokabuläret är ju bara en bonus (alldeles nyss var jag t ex tvungen att slå upp "skrumpna ihop" för att beskriva spenat; skulle jag ju aldrig bemödat mig att göra eljest liksom.)

PLUS, på tal om innehåll i bloggen - har du någon guide över Edinburgh guldkorn? Gör en stop-over på min väg hem över jul (går inga Sverigeflyg från Aberdeen direkt) och skulle vara kul med lite tips på saker att se/göra, eller bara kaffekoppar att dricka.

Linnea

Måste lugna mig med "ju":n...

freja

är också inne i ett jäkla bloggträsk men snart så! har också funderat på detta med engelska, så jag säger kör!!

ps. hörde dig ute i hallen och ba "va sjutton händer"
ps2. känns det inte konstigt att kommentera på varandras bloggar nu när vi bor ihop och ses hela tiden?

Frida

Jaa! Det behövs fler fantastiska bloggar på engelska, och det vore jättekul att kunna dela din blogg till alla mina engelskspråkiga vänner :)

Jennifer Palmblad

Jag säger kör! Kul om du kan dela med dig till dina engelsktalande polare ju.

Sandra Leone

Kööör! Det värsta som kan hända är ju att du får byta till svenska igen om det inte känns rätt.

ida

satsa på engelska! Vi som talar svenska kommer antaglign förstå dej ändå! win win för allihopa

Hanna

vi svensktalande fattar ju ändå! risken finns väl iofs att endel inte orkar koncentrera sig och läsa på engelska. ett annat alternativ är ju att skriva på svenska och sen ha en sammanfattande text längst ner på engelska. oavsett så kommer alla förstå dina fantastiska bilder, och det är ju bra! :)

Anonym

Du ska göra det som känns bäst för dig, bloggen ska vara din stund och du ska egentligen inte behöva bry dig om några andra då.
Jag personligen tycker det är härligare att läsa på svenska och skulle föredra en engelsk och en svensk text i samma inlägg om inte det skulle bli för krävande för dig.
Bloggen är i vilket fall din tid och du ska kunna vara dig själv där, så var dig själv och skriv som du är och känner för! Kram

Anonym

Jag föredrar svenskan ändå <3 men mest för att engelska är mitt modersmål så håg tycker det är jibbigtbatt läsa småfelen

Anonym

Jag föredrar svenskan ändå <3 men mest för att engelska är mitt modersmål så håg tycker det är jibbigtbatt läsa småfelen

Nastasja

Kbk. Din engelska är on point!

Ellen

Tänkte börja med att JA, blogga på engelska! Eller båda språken! Jag brukar skriva mina inlägg på båda språken alternativt sammanfatta inlägget på engelska under. Sedan tänkte jag säga att jag precis hittade din blogg genom min googlesökning "plugga i skottland". Klickade mig in på ett av dina inlägg från 2012 typ och vart så så peppad. Har haft ångest över huruvida jag ska flytta och börja plugga i ca ett år nu men ditt inlägg fick mig verkligen att känn att jag ska, så tack!! :)

Katarina

Du kan ju alltid skriva "vardagliga" texter på engelska om du vill, och när du skriver mer "djupt" eller vad en ska säga kan ju det vara på svenska. vem säger att en bara kan ha ett språk på bloggen?

Sophie

Och en tanke från mig med engelska och svenska som modersmål; olika språk bilder så olika identiteter. Jag vet själv att jag uttrycker mig helt olike på mina två modersmål. Jag vill hellre behålla den här platsen som den är - andra kan ju enkelt läsa med Google translate.

Men om du vill skriva engelska så är det ju så... Jag har bara väldigt svårt att relatera till det pga alltid behövt skriva på svenska även när jag gick ib och bara hade engelsktalande vänner

Simone

Det är ju något speciellt med att skriva på sitt modersmål. Jag hade nog fortsatt med det och skrivit en sammanfattning på engelska. Beror ju lite på din målgrupp förstås, men ens första språk är ju alltid ens första språk.

Lisa

Röstar på svenska! Tycker att det finns en sån jäkla charm och *mysig kick ass småländska i edinburgh* personlighet över din blogg, och trots att jag inte tvivlar en sekund på att din engelska är flawless så tycker jag personligen att bloggerskor som skriver på sitt modersmål känns mer i hjärtat. Kommer dock fortsätta följa hur det än blir, men så tycker jag. Puss på dig!

Malin

Spontant tycker jag att du ska fortsätta på svenska, men förstår absolut aspekterna med att dina icke-svenskspråkiga vänner inte kan läsa och att det på många sätt känns naturligt att även blogga på det språk du faktiskt använder mest. Dessutom når man ju ut till oerhört många fler på engelska. Samtidigt kommer ju bloggen förlora något (och på samma sätt vinna något nytt, givetvis) om du byter, eftersom man ju aldrig kan vara exakt samma person på två olika språk, hur väl man än behärskar dem, om du fattar hur jag menar… På många sätt väger säkert fördelarna med att byta till engelska tyngre, och om det är vad du själv föredrar så ska du självklart köra på det. Som någon annan kommenterat kan du ju alltid välja det språk som passar bäst för det du vill uttrycka, det kan ju variera. Eller så kan du byta till tyska (eftersom du så fint demonstrerade även dessa kunskaper i rubriken hehe) – jag skulle fortsätta läsa ändå. :P

Vicky

du e min queen med. gör precis det som känns bäst (och det faktum att du börjat fundera på att skriva på engelska betyder väl nog att du kanske redan bestämt dig?). tvivlar inte en sekund på att det blir strålande. love. <3

Anonym

Ja!

jossan

Kör det som känns bäst! Förstår verkligen, fint att du tog upp det innan. Kram !

Carina

Kör på engelska! Du kan ju ha en liten kort sammanfattning på svenska i slutet om du vill? Som flera tidigare sa, så är vi svenskar rätt bra på engelska och inte tvärtom... ;)

Sigrid

Svenska tycker jag!
Är det inte roligt att använda svenska språket ibland också - hålla det uppe så att säga?
Finns det ingen översättningsfunktion så att du snabbt kan få en liten översättning att lägga till längst ner på inläggen (typ som beijer m.fl. gör)?
Angående inlägg så uppskattar jag allra mest de där du funderar över saker! Och foton från vardagen och foton över huvudtaget, för de är fantastiska, det är pga fotografierna som jag hittade hit från början

Emelie

Jag tycker din blogg är så härligt du och genuin, och jag tror att det enda sättet den kan vara så bra på är om det känns naturligt för dig. Så om engelska vore ett enkelt och lättsamt sätt för dig att uttrycka dig på, så säger jag GO ba GO. Det kommer märkas på texterna om de känns naturliga, och då kommer samma härliga Jennifer förmedlas till oss, som det gjorts tidigare på svenska (när det varit det föredragna valet för dig).

och du, TACK för din kommentar! Stor kram till dig, vad jag blev glad av att höra dina peppande ord..!

Jessica

Ja kör på det som känns bäst!

Sofia

Engelska är fine, såklart! Go,go,go :-)

felicia

å, jag skulle sakna svenskan men jag tycker du ska göra precis som du känner för, för då blir det ju bäst.
med andra ord: hellre en lustfylld text på engelska än en "frampressad" på svenska. trivs du så trivs alla andra.
du kan ju variera lite om du vill som alla säger!

puss från en som aldrig kommenterar (förlåt)

Stina

tycker alltid du har en så fin mix mellan vardagsbilder, skola, fotografering, privat, tunga ämnen, ja lite allt möjligt. Så fortsätt med det! Men såklart du ska köra på engelska! Linn Wiberg gjorde samma byte, tyckte det kändes konstigt men nu funderar jag inte ens på det :) tror det är en vanesak både för oss och för dig! Kramis

Moa

Jag tycker du skriver väldigt fint på svenska, så kanske en sammanfattning på engelska? Fast du ska ju göra det som känns bäst såklart :)

Tänkte bara fråga dig, kikade lite på dina frågor&svar, men det var så himla många frågor så jag kommenterar med en fråga istället och hoppas du orkar svara! Jag har planerat att åka ett par dagar till Edinburgh i vår och undrar över ifall du har koll på boende? Allt från hostel till hotell. Sen undrar jag ifall du har skrivit något om vad man inte får missa att se/uppleva/äta... Och om du har lust att länka dit så att jag kan få läsa lite tips :)

Tack snälla!

Linn

Min högst personliga åsikt är att du ska fortsätta att blogga på svenska. Det låter kanske knäppt och konstigt, men det känns som att det blir lite opersonligt om texterna är skrivna på engelska. Känns som att det skulle bli en helt annan blogg och jag skulle nog tyvärr inte heller fortsätta läsa den :(