ett nytt hem och den annalkande hösten

 
Bara några timmar efter att jag klev av planet Dubrovnik ➝ Edinburgh flyttade jag in i vår nya lägenhet på Leith. Här bor jag nu tillsammans med bästingarna Fatou, Freja och Clara, och jag trivs redan så himla, himla bra. Vi har högt i tak, ett riktigt kök med en diskmaskin (!), ett vardagsrum med utsikt mot Calton Hill och två soffor där vi hänger om kvällarna. Eftersom vår förra lägenhet var helt utan vardagsrum och matbord, och med ett kök där det knappt gick att klämma in två personer samtidigt, är jag helt lyrisk. Mitt rum är fortfarande kaos, men jag är så tacksam över att ha två enorma fönster som ger ett helt fantastiskt ljusinsläpp, och en väldigt Edinburghesque utsikt över takhusen och den hektiska gatan nedanför. 
 
 
 
 
Den här veckan jobbar jag med alkoholnormsprojektet på QMU och håller dialoggrupper med förstaårseleverna, det är krävande och kul, och så himla pepp att få fin respons. Skolan börjar inte förrän nästa vecka, men jag har tjuvstartat genom att låna böcker, kolla upplägget för kurserna jag har i höst, fylla kalendern med deadlines, och bara insupa atmosfären på universitetet. Det kliar i fingrarna av plugglust.
 
Fram tills att allvaret kickar igång på riktigt tar jag mig tid att andas. Jag äter gröt och kaneläpplen till frukost, vi kollar på film nerbäddade under det varma täcket och somnar mitt i, hetshandlar middag på Lidl tio minuter innan stängning, och läser läser läser. Träden har smygande börjat att skifta i höstens alla färger, om kvällarna brinner värmeljusen i fönsterkarmen, och vinden är isande kall. Trots att stressen och ångesten gör sig påmind ibland så är det mer ett undantag än en regel, och jag går runt i ett fluffigt varmt mjukt moln av välmående, kryddat med genomslag av fullständig eufori. Och jag tänker att det nog är såhär det känns att vara lycklig. 
 
11 kommentarer
Linnea

Edinburghesque <3! Önskar att det fanns något liknande alkoholnormsprojekt här; är mitt i Freshers Week på Aberdeen Uni och en sådär 90% av eventen kretsar kring alkohol. Känns litet tröttsamt. Men kudos to you!!

Daniella 🌙

Åh, om du bor med calton hill utanför vardagsrumsfönstret måste ni bo riktigt centralt? <3

Frida

Åh asså så himla höstmysigt så det finns inte. Och jag känner verkligen med dig ang. Pluggpepp, längtan att upptäcka och bli hemmastadd i nya akademiska världar, lukten av high lighters och att bli så fantastiskt engagerad i något en tidigare inte ens kände till - universitetsstudier ftw <3

Patricia

Åh, jag bara älskar hösten!! :D

Johanna

jättefina bilder!

Matilda

Så vackra ord som vanligt! Åh, vad inspirerad du gör mig!

Malin Hyving

Lyxigt fint med stora fönster! Kan verkligen relatera till flyttkaos - bor mitt i ett sådant nu. Har dessvärre flyttat ifrån diskmaskin och när man älskar att laga mat men avskyr att diska är det ingen hit.

ISA

så jäkla mycket i detta inlägg gör mig glad; högt i tag, roomies man trivs med, häng i soffan på kvällen.. åh <3 så glad för din skull!

Brita

Så himla fint och peppigt!! Ser fram emot att följa Edinburgh-hösten din! Edinburgh + höst måste ju vara = bäst?!

June

Oi, så fin tekst <3

Elisabet :)

Låter så härligt när du beskriver lusten att komma tillbaka till plugg och vardag. Önskar dig en riktigt bra höst, med lagom mycket av det mesta och härligt mycket lycka!